17 Mart 1938 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

17 Mart 1938 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

4 HABER — Akşam postast Vergi tenzilâtı Lâyihaların yakında Meclise verileceğini Maliye Vekili söyledi Subayların terfii hakkındaki kanunda tadilât yapılması dün Mecliste kabul edildi Ankara 17 (Husüsi) — Büyüt Mli- Tet Meclisi dün toptanmıştır. İlik olarak saylav general Nati Eldenizin takriri müzakere mevzuu olmuştur. Gencral bu takrizinde, İzmirin işgali esnasında şehit düşen erkânıharp albay Fethinin kız kardeşi Müfideye maaş bağlanması Yü istemekte idi, Şehidin zevcesine “bildamatı vataniye,, den evvelve 40 lira maaş bağlanmıştı, mâagş sahibi geçen- lerde velat etmiştir. Bu nevi maaşların yvefat vükuunda aile efradından diğer birine devri kanunen caiz değildir. Tak. rir sahibi bu hususta meçlisin müsaa- desini istemektedir. Subayların terfii Bu takrir encümene havale edilmiş mütcakiben subaylar heyetine mahsus terti kanununun birinci maddesini de- Biştiren kanunun müzakeresine geçil- miştir. Birinci müzakeresi yapılarak kabul edilen bu kanuna göret “Hiçbir subay mensup olduğu sınıfın İortasında, rütbesine ait askeri milddetin en az üçte biri kadar bilfüil bizmet et- medikçe terfi edemez, Bu müddetler $ ubayları için harpte hasıl ola- Cük ihtiyaca göre başbuğlukça lüzumu kadar araltılabilir. Asteğmen ve teğmen rütbesinde olan jhavacı subayların terfileri için rütbe- İerine mahsus sagarf müddetin hkesabın- da kara ve hava sınıfları İota' umda yepacakları hizmet müddetlerinin mec- muu bi krta kizmetlerinden sayılır. Sımıf o1 1 a mücibince rütsesinin mukabili kıtaat bulunmayan subayların erfileri mafevklerinden alacakları giçli- ler Üzerine yapılır. demisi ve yüksek levazım inde bulurar aubaylarla kürmay stajiyerleri ve kurmay subay- lermın akademiye ve yüksek İcvazım mektebine gireceklerin du ©1 mektebe girbezden evel tahsil esnasında ve tahsil den gönra memur edilecekleri muhtelif muharip kıta kamutanlıklarında ve le- vazım sınıfı için kıta sayılan yerlerde- ki hizmetleri dahi esas sınıfları kıta bizmetlerinden sayılır. Aletümum muavin sınıflar mensupla- yından harp akademisini muvaffakiyet- 22 itmam edenler, piyade sınıfına nakle- dilirler, İşbu nakilden evvel muavin gınıf kıtalarında geçen hizmetleri, kıta itizmetlerinden ayılır. Ancak terfi icin piyade smıfında sicil müddeti olan bir &ene “jandarma stajiyer subayları ile mühendis subayları altı ay” — bulunup muvafık sicil almak meşruttur. Mütehassıs tabib ve baytar ve kimr yagerlerin hastahanelerde, bakteriyolo- jibane ve serolojihanelerdeki — ihtisas bizmetleri krta hizmeti olarak kabul edilir. Sanayii harbiye ve harita sınıflarına gmensup subaylar sınıflarına ait kadro ilinde mafevklerinden alacakları si- ti Üzerine terfi ederfer. Ancak birinci Ykrada mezkür kıta subaylarından gay- ti mezkür fıkradaki emsali nasıblılar dan evvel terfi edemezler. Indirilecek vergiler Bu maddenin müzakere ve kabulün. Gen sonra kürsüye gelen maliye vekili Fuad Ağralı, Büyük Şef'in nutkunda i. gşaret buyurduğu ve hilkümetin de programında temas eylediği vergi ten- zilâtmdan hayvanlar vergisi kumuna ait Hiyihanm Büyük Millet Meclisine takdim edildiğini söyliyerek demiştir ki: — Buhran ve muvazene vergilerine Harp mektebi t Uluuggyyrat Ai DA hum benliği taşıyan, dünyaya çe İnsan lara Kaf dağının tepesinden —mikros- kopla bakan, bütün var olanların için- de, kuru bir nealetin çürük halkaları: nâa tütünürken denizin dibine düşüp yok olasın.. Manto, cibise, isim, unvan, rütbe ödünç almabilir, fakat benlik, insanlık ve şahsiyet müstcar bit islim Ribi taşmamaz, Sen, sensin, ne seneden bir evvel, ne de bir sonra gelen. Sen işte ondan mahrum olan “sen bilivor müsun ben kim'm?,, diye bizi değil, kendi kendini aldatatfici boş bir xalıp, dümbeleği andıran kuru bir kafasın.,, nit kısım da birkaç gün içersinde tak- dim edilecektir. Yüksek heyetin malü- mudur ki, hayvan vergisi kaydı mart nihayetinde başlar ve nisandan itiba- ten de mükellefler beyanname verir. ler, Kanunun bir an evvel memurları. rarza tebliğ edilmesi için ziraat, mali. ye ve bütçe encümenlerine havale odi- len bu kâzunun acele olarak çıkması- nrtemin yolunda buüç encilmenin müşterek bir encümen halinde çalış- masmı rica edeceğim.,, Maliye vekilinin bu teklifi heyeti umumiyece kabul edilmiş ve yarın top- lanmak üzere müzakereye nihayet ve. rilmiştir. Musolininin nutku BEP Baştaratı 1 inclde Musolini, ezcümle demiştir kçi: “— 10933 de nasyonal — Sosyalirm, iktidae Mmevkiine gelmiştir. Ayni sene- nin mart ayında Delfus, yeniden A- vüsturya kabinesini kurmuş, fakat A- vusturyanın müstakil hrristiyan, fakat ayni zamanda Alman bir devlet oldu- Banu da kaydeylemiştir. O zaman, bükümet ile nasyonal sostyalizm hare- keti arasında bir mücaklele başlamış- tır. Delfüs, 1934 ikyamını bastırmak mecburiyetinde kalmıştır. Bir kaç ay sonra, nazi hükümet darbesi teşebbüsü vukua gelmiştir. O zaman yukarı Adij- de bulunan dört fırkaya Brennere git- meleri emrini vermiştim. Bu, neticeleri tahmin edilemiyecek olan muhmel kan- l hâdiselere karşı çok tabit bir basiret haceketi idi. Hiç bir Avusturyalı, böy- le hareket ememiz: bizden istememişti ve hiç bir Avusturyalı, böyle hareket ettiğimizden dolayı bize teşekklr etme- di.,, *“1037 nisanında Şuşnig ile görüştü- Büm vakit, şansöliye Avusturyaya la- tiklâlinin her geyden evvel Avusturya- lıları alâkadar ettiğini ve Roma — Ber- Nn mihverinin İtalyan harici politikası- nin esasını teşkil eylediğini sarih su- rettte anlattım, Bir çok aylar sonra, 7 mart 1938 de şansöliyenin bir adamı, bana yapılacak bir plebist hakkında ne düşündüğümü sordu. Ben cevap olarak ve gayet açık bir surette bunun bir hata olduğunu ve bombanın kendi ellerinde — patlaya- cağını bildirdim. Bütün dünya diplemasi mahafillerin- de ve gazetelerde esefler ve lTüzumsuz Sözler söylenmektedir. Fakat bunlar tarihin seyrini değiştirmekten acizdir, Alpların öbür tarafmda, az çok resmi mahfiller, benden n'çin mü lahale etme- diğimizi soruyor. Bunlara cevap veri- yoruz: Biz bu hususta ne doğrudan doğruya ne bilvasıta, ne tahrirf ne şifafhi hiç bir taahhüd alamadık. Avusturya, hiç bir zaman, kendi istiklâlini kuvvetle mü- dafaa için birden aekeri bir müdahale istemedi. Esasen kendi milletine karşı askeri bir yardım istiyen bir memleket, bu isme lâyik değildir. Avusturyada vukua gelen hâdiseler, Avusturya milletinin Anşlusa karşı de- rin isteğinin birer bürhanıtlır. Bir nevi nasyonslizm zihniyeti ile İleri sülrülen bütün delillere karşı da şu cevabı veri- yoruz: Eğer bir hâdise mukaddezse, bunun size rağmen veyahut daha fenası aley- hinize vukua gelmesinden İse sizin lehi- fize vukua gelmesi muraccahtır. Dünyeda öyle sathıbin ve faşist 1- talyanın şeraltinden o derece gafil in- sanlar vardır ki buhlar, milyonlarca Al- manın teşkil ettiği rakamdan ve bun- Tarm hudüt komşumuz olmser keyfiye- tinden bizi korkutmak istemektedir. Her şeytden evvel, İtalya, kolay kolay tesir attında kalan ve korkan bir mem- teket değildir. Adrika barbi esaasında 52 — devlet bunt müvaffak olamamıştır. İtelya sağlam bir tecrübeye sağlam bir ruha maliktir ve yoluna saşmaklar devam et- mektedir. Biz, bundan o derece mütecs- sir değiliz ti ahalinin tabil tezayüdü ile Bir kaç sene içinde Almanların seksen milyon ve İtalyanların elli milyon ola- cağını kabul ediyoruz ve lu, yalnız bir kudut Üserinde vukua gelecektir. Bu hudutların için'le İtalyo ile olan hudut €ki dost millet hududu, değişmiyen ve dokunulmryan bir budut teşkil edecek. tir. Biz faşistler için, hudutlar mukad - destir. Hudutlar müdafaa edilir, A vus. turya dramımım son perdesi açıldığı zü- man dünyadaki faşizm aleyhtarları, iki totaliter rejimi biribirinin aleyhine kâ! dırarak ve profesyonel sülhperverlik | yüzüne İçargı söylüyeyim, yen! bir dün- | ya harbine başlangıç teşkil edebilecek bir darbe ile aralarındaki tesanödü kı- 17 MART — 1938 Hitlerin usulilyle Polonya, Litvanyayı ilhak mı Leh - Litvanya hududundaki hâdi- senin tehlikeli bir seyir takip etmosin- den korkulmaktadır. Lahliler Litvan- ya hükümeti tarafından gösterilen uy. Ballık karşısında yumuşamamışlardır. Varşova gazeteleri Litvanya aleyhin. de şiddetli neşriyat yapmaktadır. Le. histanda efkârı umumiyo galeyan ha- lindedir. Hariciye Nazırı Bek'in Roma dönü- şünde Hitler'| Viyanada ziyaret etme- Bi mukarrerken bunu ihmal etmesi ve süratle Vargovaya gitmesi Avrupa si- yazi merkezlerinde heyecan uyandır. muıştır. Leh hükümeti Litvanya . Le. histan hududtinda ölen Leh nöbetçisi- nin bir tuzağa düşürüldüğü ve bu tu- bir mesele çıkarmak niyetiyle kurulduğu iddiasındadır. Hâdise aka- binde Leh hükfümet! tarafmdan neşre- dilen tebliğde gu satırlar okunuyordu: *“Bu vaka bizimle olan münasebetini tabifleştirmekten çekinmekte srar e. den, iyi komguluk kurmak istemiyen ve aramızda bir düşmanlık havası de. vam ettirmeyo çalışan Litvanya dev. let adamlarınm bir yeni tuzağını an. dırmaktadır. Leh hükümeti, hâdisenin vahametine binaen lâzımgelen tedbir. leri almak haklkını muhafaza öder.., Litvanya hükümeti, resmen tarziye vermeye ve betbaht Leh neferinin âi- lesine tazminat vermeye razı olduğu racak fırsat nihayet ele geçti sandılar. | halde Leh hükümeti ilk düşüncesin- Demokrasilerin, Masori localarının ve | den gaşmamakta, yani “lâzımgelen ted- üçüncü enternasyonalın bu hesabı, yan- kış çıktı. Bu ümit çocukça bir Ümitti. Bu ayni zamanda bize karşı da zekâmızı ve bi- zim karakterimizi hiç nazarı dikkate almıyordu. Şurasını da söylemeden geçmiyelim . Milyonlarca Alman da ne yapaca- Bimızıi bekliyorlu. Mihverin — tecrübe devresi gelmişti. Fakat Almanlar bili- yerlar ki, bu mihver yalnız normal za- marnlarda mülessir olan diplomatik bir mevcudiyet değildir ve bu mihvyer, Al- man milletinin ve Avrupanm tarihinde fevkalâde bir günde de salâbetini göz- termiştir. İttihadr gerek zaman,, gerek vatıtalar Htibariyle biribirine benziyen Eki millet, politika ve hayat düşünce- lerinde de bir olarak, endişe içinde bu- Tunan kıtamıza, bütün milletlerin niha- yet sulh içinde müsmir bir surette iş- birliği yapmalarını mümkün kılan bir halde yeni müvazene vücuda getirmek Eçin birlikte yürüyebilirler. Elektrik şirketile l müzakereler Elektrik şirketi ile Nafla Vekâleti #arasındaki müzakereler devam etmek- tedir. Şirket namına iki murahhas dün Ankaraya giderek yapılan içtimada ha- zır bulunmuşlardır. Konuşulan mese- leler arasında İstanbul elektrik tesisatı nın islâhr vardır. Kurulacak bir komis yön wlâh işini ve buraya sarfedilecek para miktarını teshit edecektir. Ölüme sebep olan kaptan Motörüne fazla yük doldurarak yol- da batmasına ve bu yüzden tayfalar. dan Bahaeddinin ölümüne sebep olan motörcü Ahmet kaptan hakkında dün ağır ceza mahkemesinde karar verilk- miştir. Kaptan bir yıl hapse ve yüz Jira para cezasına mahküm olmuştur. Kredi fonsiyeden kazananlar ! Kahire 16 (A.ÂA.) — Yüzde üç faizli | ve ikramiyeli Mısır kredi fonsiye tah villerinin dünkü çekilişinde: 1903 senesi tahvillerinden 504,05$ numarzalı tahvil ile, 1911 senesi tahvillerinden 80,0410 numaralı tahvi) ellişer bin frank ikra- miye kazanmışlardır. Şokolaksin En muarnid kabızlarda bile tesiri kat'i lezzeti gayet lâtif rakibsiz Tatishtl ' Çikolatasıdır Bezanelerden aravınız j birleri almakta,, devam etmektedir. Fransada bu hal Lehistanm Alman- ya ile birlikte Baltık siyasasmı alt üst edecek bir harekete başlamak ni. yetinde olmasma hamledilmektedir. Bilhassa Bek'in hâdise esiasmda Ro- mada bulunması ve Lehistanın İtalya imparatorluğunu tanımış olması Ro- madan Baltıkta cereyan edecek “yeni hâdise,, ye müzaheret aranmış olduğu- nn deli) gibi gösteriliyor. Baltıkta cereyan ödecek yeni hâdise ne olabilir? Emrivakilere alışan Av « Tupa siyasf muhitlerinde akla gelen 1. Ki ihtimal var: 1 — Baltık devletleri arasındaki an. laşmaya imkân bırakmamak. 2 — Hem Baltık devletlerini biribi. riyle anlaşmaktan menetmek hem de Litvanyayı ortadan kaldırmak, Litvanya ortadan kaldırılmasa bile bugünkü karışıklıktan istifade ederek Memeli Almanlarm ve — Litvanya». nm diğer kıyılarmı da Lehistanm ele geçirmeye karar vermiş bulunduk- larma ve bu kararı derhal tatbika kal- kışacaklarına inanılmaktadır. Danzig gazeteleri Alman - birliğinin tahakkuk ettirildiği bu günlerde Dan- zig'in anavatanla tamamiyel birleşme. sine artık kimsenin kargı koyamıya . cağmı yazmaktadırlar. Bu bir müddet evvel Hitelrin; “Lehistan denizsiz bir devlet ola, rak kalamarz.., Şeklindeki beyanatma bağlayınca Almanya ile Lehistanm Baltıkta - birliğile kat'i bir harekete girişmeye hazırlandıkları açıkça anlaşılmakta- dır, bu müşterek hareket Almanyaya; 1 — Uzun zaman mücadele ettiği Memel'i kazandıracak. 2 — Leh koridorunu ortadan kaldı- rarak şarki Prusyayı ve Danziği ana- vatana tamamiyle yapıştırmak imkâ. 1mt verecek, Buna mukabil Lehistan da (ki Al. BENJAMINO GIiGLİI KALBİiN SESİ Finistrunlak SAKARYA — Somni VİCTOR PREM IÇİN SUZY AŞK Paria Üniversitesinde.. Büyük bir aşk — romam - Genç bir kız asistanı ve büyük bir döktoruu heyecanlı hayatı Terkedilen - sevgili - Kulahll Gençlik - Meraklı - Neşeli - Ne fis bir Fransızca şaheser TURK sinemasında BU AKŞAM büyük güla olarak j Bayanlar; Baylar; sevenler, sevilenler; — Herkoes; ve FRANCEN RENEE DEVİLLER$ edecek ? man yığını arasında damdaracık bir koridor yerine epey geniş olan Litvaü. ya kıyılarına kavuşacak ve yanıbaşın" daki Almanya ile arasında saman x- man meseleler çıkaran ve ilerde başl* na belâ olması ihtimali artan koridor' pürüzünden kurtulacak. Vaziyetin küçük Baltık devletlerin- de büyük bir telâş doğurduğu muhak. kaktır. Letonya bir işgal hareketi ba$- larsa Litvanyaya en ufak bir müzahâ. rette bulunamıyacağını bildirmiştir. Buna mukabil! Litvanya; "Hâdiseyi örtbas etmek için hef türlü fedakârlhığa razı olduğunu, fakat mülki tamamlığına en ufak bir tect. vüzde bulunulmasına tahammül ede- miyeceğini, derhal silâhla mukabele © deceğini,, Söylemektedir. Acaba küçücük Lit* vanya, müşterek bir Lehistan ve AL man tehdidi karşısında bu cesareti nereden bulabiliyor? Sonuna kadaf kendini müdafaa edip istiklâline kahe ramanca bir nihayet mi vermek istla yor? Yoksa Baltık politikasile yakm” dan alâkadar olan bir baska büyülk devletin müzaheretine mi güveniyor? Eğer böyle bir müzaheret bir olmaz da hakikaten kendini gösterirse Lehistanm bugünkü bütün tereddüldler rinden sıyrilip açıkça Almanya ve |* talya ile birleşmes! mümkün müdür? Şimdilik böyle bir imkân görünmür yor ama; yarmı, kim bugünden ket- tirebilir ki?... HABER * Romanya ticaret ateşemizin büsü ile Bükreşte bir. Romen - Ticaret odası kurulmuştur. Odanıfi gayesi, iki memleket arasındaki ekef0 mik ve kültücel münasebetlerin inkişü” tına hizmettir. ia NM * Kahirede toplanan olimpiyat » mitesi dün verdiği kararla, o! * Ha seyahatı, beynelmilel variyet sile tehir ettiği, ve İngiliz kralının bu vaziyeti takdir ederek yaprlan Hi büyük bir teessürle kabul ettiği dirilmektedir. * Kızılordu ve donanmanm 20 yıldnümü münasebetile Sovyetler Hği yüksek Sovyet metlisi divanı, kumandan, politik memur subay bahriyeliye muhtelif nişanlar sine karar vermiştir. * İsvec millf müdafaa büt! mecliste müzakeresi esnasında #öz larak, bütçenin meclise zamandanberi vaziyette hasıl olan takrk ni Jük 8 Si ginliğin milli müdafaanın derhal yesi için bazı tedbirlerin tetkikli zumlu hale getirdiğini e Hükümet, bunu tetkikten sonri meclisten mühim miktarda tahsisat #” temek niyetindedir. * İngilterede imparatorluk servisleri için 938 /39 bütçe 10 milyon 270 bin İngiliz lirasına NB olmaktadır. Bu rakam geçen #07 den 990,000 lira fazladır. Ademi müdahale masraflarma Y aaştifi tahsisatı, 91,000 den 70,000 e İn! çteti * Brükselde çıkan Pei Roel gaf binlerce kilogram altınm BJW N bankasından Londraya gön: te olduğunu bildiriyor. Altı tayvi 5500 kilogram altın nakletmiştir. ka sevkiyat yapılması da derpit meki . k * YAŞIYOR