17 Mart 1938 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 8

17 Mart 1938 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 8

Bu hafta yapılacak olan Futbol maçları 19 -3 - 938 cumartesi günü yapılacak maçlar: Beşiktaş stadı: Galata Gençler - Kasımpaşa B ta- kımları saat 14 de hakem Tarık Öze- rengin. Beşiktaş . İstanbulspor B takımları aat 15,45 hakem Tatık Özetengin. Taksim stadı Beykoz - Topkapı B takımiarı saat 14 hakem Adnan Alçın. Galatasaray - Güneş B takımları sa- at 15,45 hakem Adnan Akm, 20/3/938 pazar günü yapılacak maçlar: Fenerbahçe stadı: Altınordu - Karagümrük A takımla- rı saat 13,30 hakem Rıfkı Aksay. Beşiktaş stadı; Beylerbeyi - Galata Gençler A ta- kımları saat 12 hakem Halid Galip Ezgü. Anadoluhisar - Hilâl A takımları saat 13,45 hakem Suphi Batur. Ortaköy . Kasımpaşa A takımları saat 15,30 hakem Halid Galip Ezgü Taksim stadı: Galatasaray - Güneş (milli küme maçı) saat 16 hakem: Federasyon an- trenörü, Yan hakemleri Adnan Akm ve Ahmet Adlem. Buhaftakı maçta Hâdise çıkarsa Müsebbipler şiddetle cezalanrdırılacaklar Futbol fedorasyonu reisi Sedad Rı- za, bu haftaki milli küme maçmnı ya- pacak olan Galatasaray ve Güneş klüp- lerine birer mektup göndererek bu iki klübün şimdiye kadar yapmış olduk - ları kırşılaşmalardaki müessi! vaka. Jar bu defa da tekerrür ederse, kendi. sine verilen salâhiyetle bu gibi vaka. Jara sabeb olanları nizamnamenin 22 neci maddesine göre tecziye edeceğini, bildirm!ştir. Yirmi ikinci madde, fe - derasyon reisinin herhangi bir oyun. €üyu milli küme maçlarına iştiraklten mahrum bırakahileceği hakkındadır. Fenerbahçe Hakkındaki ceza tebliğ edildi On beş gün evvel oynanması icap ederken saha ihtilâfı yüzünden Fener- lilerin iştirak edemedikleri Fenerbah- çe - Üçok müsabakası dolayısile Türk spor kurumu umumi merkezi taralın- dan Fenerbahçe klübünün hükmen mağ lâp sayıldığı gibi, iki yüz elli lira da para cezasına çarpıldığını evveke yaz- mıştık. Umumlt merkez Fenerbahçe klübü aleyhine olan bu iki kararı İstanbul mıntakası vastıasile dün mezkür klü- be tebliğ etmiştir. Şimdi sarı lâcivertli idarecilerin bu karara itiraz edecekleri rivayet edil- mekte ve yalnız cumartesi günkü mil- R küme maçlarının Taksim sahasında oynanalağı, pazar müsabakası için ni- zamnamede sarahat olmadığını ileri sürecekleri söylenmektedir. Diğer taraftan kendisine müracaat ettiğimiz mezkür klübün salâhiyettar bir rüknü; milli küme fikstürü muci- bince gelecek pazar günü oynanacak olan Harbiye . Fenerbahçe müsabaka- sının da Taksim stadında — yapılması için ısrar edilirse yine sahaya çıkmaya caklarını söylemistir Galatasaray - Güneş maçıdbın bakemliği Bu pazar günü Taksim stadında oy- nanacak olan Galatasaray - Güneş millft küme maçınım hakemini tayin et- mek Üzere bu iki klübün murahhasla- rı dün akşam bir içtima akdetmişlerdi. Bu toplantı esnasında İstanbullu hakemler üzerinde hiçbir anlaşma ka- bil olamadığı için, Ankara mıntakası antrenörünün bu maçta hakemlik yap. mak Üzere davet odilmesi kararlaştı- tırılmıştır. Tehiti de Spor Bu güzel Pasifik adasının sakinleri spora düşkün insanlardır. Fatbot, boks ve denizcilik en fazla rağbet gören sporlardır Fransız muharriri, Pasifik denizinin en güzel adası Tahiti de, fevkalâde — enteresan bir röportaj yapmış ve bunu Fransız spor mecmualarından (Maç) ta neşretmiş tir. Biz de tercüme ediyoruz: Okyanusya adalarında ve bilhassa Polinezyada en fazla Tağbette olan spor, hiç şüphesiz deniz - sporlarıdır. Bunlar hayati sporlardır. Her Polinez. yalı yüzmesini bilir. Yerlilerin suya karşı derin bir aşk besledikleri iddia edilemez, fakat dalima deniz kenarm- da yaşadığı ve gıdasını denizden te - min etmeye mecbur olduğu İçin, vakti- nin mühim bir kısmını denizde geçir - mektedir. Yüzmeye gelince, Polinezyalı stille yüzmesini bilmemekle beraberğ ken. disini suda gayet Trahat hlissetmekte, dir. Maamafih, vasat bir kraulle yü. zen bir Avrupalmın, Polinezyalıyı ya- rışta geçmemesi çok nadirdir.Tahitide ve civar adalarda yerliler, kurbağala- Genç bir yerli suya dalarken maya benzer garib bir yüzüş tattik et. mektedirler, Sırt Üstü yüzme onları güldürüyor. Suya daldıkları zaman - ki ekseriya çok yüksek yerlerden atlar . lar . evvelâ ayakları suya dalar. Bil. hassa kadınlar, imkânı yok başlarıy- la atlamazlar, Hepsi en yüksek yerler. den suya dalarlar ve bu hareketi, kat- iyyen yorulmadan, on beş veya yirmi defa tekrar ederler, Fakat Tahitililer, bilhassa, su al - ftında yüzmekte büyük bir meharet göstermektedirler. Kadımnlar bile, su . yun sathından bir metro aşağıda, şa. yanı hayret bir suples ve esrarı bir türlü anlaşılmıyan ayak hareketlerile yüzerler, Erkeklerin elde ettikleri ne. ticeler cidden harikulâdedir. Dalgıçlar, ekseriya yirmi ve çok defa otuz otuz beş metro derinliğe dâlarak, kendile- rine her zaman hücum etmek cesare- tint gösteremiyen köpek balıkları a- rasında inci j! veleri ararlar, Hat- tâ bir yerli kırk iki metroya kadar !. nerek dalgıç ehliyetnamesini kazan . mıştır. Tahitililer, dalgıç elbleslerin - ğ YK SRA A den ve başlıklarından nefret ederler. Tesbit ettikleri noktaya daha güratle varabilmek için, ellerine büyük bir mercan parçası alırlar ve ayakları gergin bir halde suya atlarlar. Son- ra, istedikleri derinliğe gelince mer - cant bırakırlar ve vücudu öne doğru sallıyarak, derhal faaliyete geçerler. Hepsi de, gözlük kullanırlar. Bu spor, hiç şüphesiz, sporların en tehlikelisidir. Otuz otuz beş yaşından itibaren, büyük dalgıçlar - ki ekseri . ya ihtiyar yaşlarından evvel ölürler . artık hiçbir işe yaramazlar ve ciğer- leri boşalmış olduğu halde, iki bük - lüm bir vaziyette dolaşırlar. Piroglar (ağaç kiütüğünden ve bi- ribirine eklenmiş derilerden yapılan husust kayıklar) . ister balıkçı, ister yarış pirogu olsun - sol tarafta bir muvazene ületine maliktir, Pirog ya . rışları büyük bir alâkra ve rağbet gör- mektedir. Çünkü yarış ekipleri, Tahi- tinin muhtelif mıntakalarma mensup en güzel atletlerden müteşekkildir. Pi- roglar ekseriya yelkenlidir. Sulövan adalarıtın kayıkları Polinezyanm en seri kayıkları olarak şöhret bulmuş. tur ve akıl ve hayale sığmıyacak bir sürat elde etmektedirler. Deniz sporlarından — bahsederken, yerlilerin kullandıkları deniz ciridine temas etmeden geçilemez. Yerliler bu sporda cidden büyük bir meharet ve tsâbet gösteriyorlar. Ciridciler deniz sathı üzerindeki balıkları, on, on beş metro mesafeden vurmakla kalmıyor, suyun altında da ayni meharet ve isa- beti de gösteriyorlar. Çocuklar, isabetli vuruşlar yapmaya alışmak için, küçük ciridlerle müsel . lâh oldukları halde, “turluru” tabir o- dilen kara gemileri üzerinde talim ya- parlar, Gayet çabuk yürüyen bu yoen- geçler güç bir hedef teşkil etmektedir. Çocuklar büyüyünce, daha sporcu olan diğer bir talime başlarlar. Yere çakı. lan uzun bir sırığım Üüzerine konan hindistancevizi hedef telâkki odilmek- te ve bu hedefine otuz, oluz beş metro mesafeden atışlar yapılmaktadır. Deniz sporlarından başka, Polinez. yada, fudbola da büyük bir alâka gös- terilmektedir. Futbol yalnız Tahitide değil, fakat civar adalarda ve bilhassa Bora - Borada aoynanmaktadır. Her gün, sabahları, küçükler, akgamları da büyükler, hiç de fena olmryan sa- haya gelerek futbol oynamaktadırlar, Boksa gelince, bu spor umumiyet i. tibariyle, adalara ecnebi ve bilhassa İngiliz, Amerikan ev Fransız gemileri yanaşınca, canlanmaktadır. Bu gemi- lerin mürettebatı arasında, her zaman amatör veya sabık — profesyonel bir bakası ve Ülç boksör bulunur, Ve yerli şampiyonla kargşılaşır. Boks suvareleri Tahitide çok büyük rağbet gürmektedir. Bil - hassa kadınlar bokstan son derece hoş- lanmakta ve müsahaka gennsmda, ket- Buyun dibinde duran başka bir yerli salonu, ekseriya, Avrupadaki maçlar. da olduğu kadar kalabalıktır. Tahiti- liler san derece taşkınlık gösterirler. Bereket ki, meşhur gitarlar, nihayet herkesi barıştırır ve ortalığı teskin e- der. Tenis bilhassa Avrupalılar tarafm- dan oynanmaktadır. Manmafih yerli bir melez şampiyonu vardır ki dünya turnuasına çıktığı csnada adaya uğrı- yan sabık dünya şampiyonu Fransız Koşeyo karşı tam beş set mukavemet göstermiştir. Adanın tenis şampiyonu, ayni za. manda ping - pong oyuncusudur. Diğer sporlara gelince, bunlar, an - cak senedo iki defa, milli bayramlar münasebetile, müsabakalar şeklinde tezahür etmektedirler. Bu Sayramlar hakiki spor bayramları olmakta ve bi- siklet yarışları (ada turu), atletizm müsabakaları, pirog ve at yarışları, futbol turnuvası, yerli danslar müsa - gün müddetle adanın en olcul& TI şampiyon OldU Fransa İngiltere ve B.ıçnıu*' arasında, her seno olduğu gibi, Ha ne de beynelmile! bir futbol tararif bu hafta da, Brükselde, buıeyirdnuungım"'; lılarla kargılaşmışlar ve 2-1 P', Jerek turnuva şampiyonu o!md“" İngiltere gibi, dünyanın , giği olan bir memleket M nin turnuvada en fena dereceyİ olmalarma hayret etmemeli. M turnuvaya yalnız hakikt askef cularla iştirak ettikleri hâlde, Fransız, gerekse Belçika kerliklerini yapan birçok oyunculardan müteşekkildir. BU cular turnuvaya iştirak M zamanda askere almmaktadır. “&â—'“ *& Amerikada yapılan ılld' müsabakalarında Yeni dünya ıldi rekorları kır Nevyorktan bildiriliyor: / Geçen pazar akşamı Madisol Gardenin, kapalı atletizm ) mühim müsabakalar yapılmış *” çok “kapalı,, dünya rekorlart tır. İşte müsabakaların neticeleri* ’ 600 yarda — linci J. Berbıf:/ ka 11 saniye 1/10, yeni dünyâ "4 v (eski rekor 1 dakika 11 saniye€ ,' Hornobstele altti); 2 inci Boflr et Kunningam. £ Mil — 1 inci Kunningam & Öfl saniye 4/10, yeni dünya Venyke, 3 üncü Bradley. 60 yarda (final) — 1 inci ,) 6 saniye 2/10, dünya M;/ Ben Conson, 3 üncü Kerr, Bef yarım finalde 6 saniye 1/10 dünya rekorunu kırmıştı. ,İ 2 mil — 1 inci Norman Brigt kika 1/10; 2 inci Lon Laş. M' 60 yarda manin — 1 İnci saniye 3/10, yeni dünya nmîeımıaefmmm“b’ tarafından tesis edilmişti). 2 —Cc2z miülhim hâdiseleri şeklinde w"/ tadır. ' Ğ Bu iki bayramdan maaöü, müsabakalarda boy ölçüşmek nt pek de bulmamaktadırlâr: # zam ve sistematik bir antreni ’ iyyen uymamaktadır. Hullsa, Pasifik adalarının :; tında, spor mühim bir mll::wp mekle beraber, kat'iyyen / bi tutulmamıştır. Halbuki. )!. denizde büyük bir suples ve J' gösteren yerliler arasındâf: ğ lâde şampiyonlar yetişebi IM'/ kâr ve bedihidir. Bundan » müsabakalarmda, büyük MW I' yetler gösterebilecek Ünır”/ çoktuür, Fakat takım sporl ’ ce, bu burada adetâ ıW kü Polinezyalıları disipline hemen hemen muhaldir. ıu!l , Esasen bu yakışıklı Ve M ’ lu atletleri, hattı üstüva 'palde tında rahat bırakmak her p / hayırlı olur, çünkü ::l:: ; götürmek ve bu yâl # müsabakalara sokmak, M hatlerini bozmak ve belki 9 lüme sürüklemek olur.