11 Nisan 1938 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

11 Nisan 1938 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

Jinin kızkardeşleri İngilterede, Vind sordaki bir mektepte tahsilde olan di- ğer kardeşleri prenses Denut İle gö rüşmüşlerdir.. Burada, 17 yaşındak genç prenses (sağdan ikinet) ablalari le boraber görülüyor. 'İ'ramvay şirketinin bir kurnazlığına daha son veriliyor Doğru seferler veya aktarmalı biletler ihdası çin Nafıa vekâletince tetkikler yapılmaktadıri Öğrendiğimize göre Nafla vekâle- Ki şehir halkının ötedenberi zararı- na devam edan bir vaziyotin tashihi için tetkikler yaptırmaktadır. Malüm olduğu Üzere, — İstanbul tramvayları herhangi bir hattın so- nuna kadar değil hemen dalma bir hattı ikiye bölecek şokilde — hatlar tertibatile Işlemektedir. Meselâ E- dirnekapı, Topkapı, — Yedikuloden kalkan tramvaylar ancak Sirkeciye kadar — gelmektedir. Baeyoğlunun muhtelif —noktalarından — kalkan tramvayların da bir kısmı Eminönü no va Sirkaciye, Nihayet Beyazıda kadar golmektedir. Bunlardan yal- nız bir tonesi Fatihe — kadar uzan- ( Bebekten kalkan tram. minününde — kalmaktadır. Bu arada Ortaköy - Aksaray gibi hatla. rın ortasından sefer yapan tramvay. lar da vardır. Şirkot akşamları — seforleri daha ziyade kısa hatlara Inhisar ettirmek te, Maçka « Beyazıt hattını Maçka - Eminönü, Ortaköy - Aksaray hattını Ortaköy KEminönü şokline sokmak- tadır. Fakat şehri bir ucundan diğer u- ctna kadar kateden hiçbir sefer ya. pılmamaktadır. Nafla vekâleti işte bu noktayı pazarı dikkate alarak ge- hirlinin aleyhine olan bu — noktayı | tashih imkânlarını araştırmaktadır. | Bu cihetin halli için — iki formül düşünülmektedir. Ya Şişliden başla- yıp Edirnekapı, Topkapı ve Yediku- leye, kezalik Bobekten gene bu nok- talara kadar uzanacak hatlar ihda- Bt veyahut da iki hat değiştirmeağa mecbur olan yolcular İçin tenzilâtir aktarma biletleri çıkarılması.. —Almanya Baltıkta tahkimat yapıyor Be>- Baştarafı 1 incide yvardır ve bu hazırlıklar İngiltere ile Takandinavya —memleketlerine karşı- dır. Bütün Almanyadaki en kuyvetli tahkimat Şimal denizindeki Hamburg Hmanından Baltık denizindeki Lübek Jlmanı arasında yapılmaktadır. Şlez. vigin garbındaki Silt adasının nhalisi tahliye edilmiş ve 3000 seçme İşçi a. dayı Avrupadaki en müstahkem mev. kilerden biri haline getirmiştir. Gazeteye göre, doğrudan doğruya !ng!lhı.-c_ye kargı olan bu tahkimat a- rasında bir deniz Üssü ve tayyare sa- baları da vardır. Adanın bütün şimal tarafı yüzlerce tayyare alacak yeral- ti hangarları haline konulmuştur. Da- lmarkanın kargısına düşen Geting llmanında da yenl bir tayyare karar. gühi kurulmuştur. Diğer taraftan, Danimarka huhu. dundaki Alman kuvveti, Danimarka. nm sulh halindeki ordusunun iki mis- Hdir. Almanya müstemlekeleri ne zaman alacak ? Londra, 10 — Alman propaganda nazırı Göbels Nürenbergde söylediği nutukta şöyle demiştir: “— Eskiden İngiliz nazırları hafta tatllini rahatça — geçirebilirlerdi. Bu- gün geçiremezler. Hitler bütün heye- canlı kararlarınt cumartesi vermek âdetindedir.., Göbela nutkunda müstemleke ve a- Tazi meslelerine temasş ederek gunları söylemiştir: “— Dünyanın tekrar taksim edildi. ği zaman gelmiştir.. Almanya ne is. todiğini biliyor ve bildiğini istiyor... 'Nazır bundan sonra, “halledilmez. lerse Alman milletini istikbalde tehli. keye sokacak mühim meseleler,, den de bahsetmiştir. Bu mase'elerden biri, Almanyanm, müstemlekesi olmıyan tek büyük devlet olmasıdır. Göbele günleri | bunun da bir gün halledileceğini söy- lemiş ve demiştir ki: | *“— Ne zaman, bilemeyiz. Nasıl ki, Avusturyanın ne zaman ilhak edile. ceğini, Renin ne zaman işgal oluna- cağını evvelden bilmiyorduk. Bütün bunlar, en son tehlikeleri de atlattık. tan sonra, adım adım tahakkuk etmiş. tir. | “Biz nekadar kuvvetli olursak teh. | like o kadar azalır. Alman milletinin bu kuvvetini ordu, ağır silâhlanma ve fikir kuvvetinin temerküzli teşkil e-; der. *“Bir zamanlar dünya bizim Üzer- mizdeki ta'eplerinden bahsediyordu. Bugün biz dünya üzerindeki talepleri- mizden bahsediyoruz. Böyle bir fark | Var,,, l Lehistan da müstemleke | istliyor Londra, 10 (Hususi) — Lehistan, da “Müstemleke günleri,, nden ilki bü. yük nümayişle yapılmış, radyoler | memleketim müstemleke ihtiyacı hak- | | denda neşriyatta bulunmuştur. Şebir- | lerde halk pasar günü büyük nilmayiş | yapmıştır. | Gazetelerde Lehistanın — müsştemle. keye olan ihtiyacı hakkında hararet- li yazılar yazıyorlar, Resmi gezeteler Lohistenm bu talebinin, müstemleke sahibi memleketler tarafından işitile. ceğini yazmaktadı Arjantinde Nazi — aleyhtarı bir nümayiş Buenos Alres, — 11 (A.A.) — Bir kaç yüz talebe dün Narilik aleyhinde bir nümayiş yaparak gamalıhaçlı hirkaç bayrak yakmışlar ve Arjantinde oturan Alman ve Avusturyolıların rey verme- işlerdir. Biş kaç yaralı vardır. Bir kaç de tevkif edilmiştir. kişi HABER «« Akşam postası —a ÇAGLAYAN'da 12 nisan yarınki YI NİSAN — 1938 —————MLMDC:b0 akşarmı YAVRUNUN GECESİ Bayan KÖRLENİLREN | Va Yavruyu seven tanmmış musiki Mevcut Saz Heyetine İlâveten : ( ç Mısırla siyasi | münasebetimiz! BDEr Baştarafı 1 incido Hariciye vekilimiz öğle yemeğini kral Faruk'un davetlisi olarak sa- rayda yemiş ve yemekte başvekil ve dışişleri bakanı Ali Mahir paşa ha- zır bulunmuştur. Ziyafet çok samim?! bir suretto goç miştir. Yemekten sonra doktor Aras sarayı gesmiş voe bu esnada kendi. sine bizzat kral izahat vermişlerdir. Heyet saraydan ayrılırken, kral, he- yet azasına ayrı ayrı İltifatta bulun- muştur. Harlciye nazırı tarafından da ge. eeleyin Zalaran sarayında bir rziya- fet verilmiş, bu ziyafeti bir suvare takip etmiştir. Suvarede bütün ecne- bİ sefaretler erkânı bulunmuşlardır. Harletyo vekilimiz sabahleyin de Ehramları gezmiş, o eivarda yapılan bafriyatı tetkik etmiştir. Gazetelerin neşriyatı Güazeteler hariciye vekilimizin dün İskenderiye ve Kahireye gelişlerine ve buna ait haberlerle latikbal me. rasimine, halkın coşkun tezahürati- na ait tafsilâta ve resimlere geniş sütunlar ayırmış bulunmaktadırlar. Nimresmt “Bibolagat,, Türkiye ve Mısır,, baslığı altmdaki yazısın. da Mısırın, kardeş Türkiye ile doat. luğu takviyo için Türkiye — dışişleri bakanı Tovfik Rüştü Arasım Kahire- yi ziyaretini mesut bir fırsat saymak ta ve Mısırlıların eevdikleri, Türk Yle, nefret ettiği Osmanlı hükümetl. Di birlbirinden ayırt atmiş olduğunu ve bundan dolayıdır ki, büyük Şef'n başardığı iakılâpların Mısırlıları da 'Türkler kadar dalma sevindirdiğini kaydeylemektedir. Ve “bu mesut zi- yaret biza, Türkloro karşt muhabbet ve Atatürke karşı saygılarımızı iz- hara vesile vermiştir,, demektedir. Elehram gazetesi “Atatürk., baelı- €t altmdak! yazrarndan, “yeni Türki- ya eski T! iye, bugünkü Türk düp- kü Türk dağildir..., demekte ve Ata- türkün rehberliği altında başarılmış olan inktlâp hareketlerini birer bi. rer sayarak Osgmanlı imparatorluğu Yle busünkü Türkiyeyi mukayese ey- Jemektedir. Elehram yazısını şöyle bilirmek. tedir: “Biz Mısırlılar, Avrupalıların kı- zıl sultan dedikleri Hamldi, — hasta adam dedikleri imparatorluğu pek iyi biliriz. İngiltereden baş defa bil- yük, Almanya ve — İtalyaya muadll memleketin başmma geçen — Atatürk wiran bir diyar üstünde kısa bir za- man içinde dünyayı kendine bayran bırakan harikalar. mesut ve hir ve müstakf! bir Türkiyo yarattı.., Akşam gazeteleri de bu ziyarete geniş sütunlar tahsls eylemektedir. ler. EBimukattam, “büyük misafir,, baş Jığı altındaki yazısımda diyor ki: *“Tfarpten maflüp çıkan, döktor- Tarın şifa bulmaz dedikleri — hasta adam buzün beynelmilel siyasetin. Balkan ve Saadabat paktlarının ru- hudur. Atatürkün dehası diğer devlet çef. lerinin kuvvetlerini pek gorlde br. Yaktı. Bu büyük Şefin bugün Miısirâ gelen büyük mümessilini candan se- Jâmlarızı. Muganni Şalyapin eğır hasla.. Paris, 11 (A. A.) — Meşhur Rus mugannisi Şalyapinin sıhhi vaziyetl birdenbire —vahamet — kespetmiştir. Doktorlar mumaileyhin ziyaret kabul | etmesini menetmişlerdir. Meşhur mu, ganninin hastalığı hakkında malümat verilmemekte, telâşa mahal olmadığı söylenmekle iktifa edilmektedir. Ekmek bıçağile Kocasını yaraladı Dün gece, Sirkecide İpli Kemal cad- desinde bir alle kavgası olmuş ve bir erkek karısı tarafından bıçakla yara- | landığını iddla ederek polise şikâyet- ta bulunmuştur. Ekme yapmakta olan Ömer oğlu Cevad, iddiasıma göre gece saat yirmi ikide yatarlarken karısı Naciye HAMiYET Yüceses san'atkârları iştirak edecektir, Telefon: 40335 Emsalsiz bir muvafakıyet ve görülmemiş bir rağbet görmekte olan Kraliçe Viktorya Şahane, muhteşem ve zengin Fransızca filmini SAKARYA sineması müdüriyeti, $ GÜN daha göstermeğe karar vermiştir, Geç kalanlara müjdi Seanslar: 2 . 4,15 - 6,30 suvare tam 9 da — Tunusta örfi idare ilân edildi Tunus, 10 (A, A.) — “Yenvi düstur,, | partisi erkânından Balhunanım tevki. | fi üzerine şehrin bir çok noktalarında * vabim kanlı karışıklıklar çıkmıştır. Şehirde .örfi idare ilân olunmuştur, Sokaklarda mütemadiyen devriyc!erl gezmektedir. Her türlü silâh taşını 61 yasak edilmiştir. Memleketin dahil! kısmında, Tunu- sun 39 kilometre şarkmda kâin Grom: ballada yerli nümayişçilerden mürek- kep ehemmiyetli bir kol, Tunusa doğe ru ilerlemeye toşebbüs etmiştir. İna- batı temine memur kuvvet, bunları dağıtmıştır. Bu yüzden zubhur eden arbede eana. sında birkaç kişi yaralanmıştır. Sivil kontrol altında bulunan Tu. nus arazisinin her tarafında örti 1. dare ipka edilmiştir. Zabıta kıtaatını takviye etmek üze- re merkezden sivil muhafaza müfree zelerinin gelmesi beklenilmektedir. Ticaret oOodası e- Baştarafı 1 incide Hemen söyleyelim ki, dün hiç bir mü- talea ilüve etmeden neşrini münasip gördüğümüz odanm bu cevabı, idare heyeti kararına tamamen uygün ol- makla beraber işin flilt kızmiyle tama- men tezat teşkil etmektedir. Filhakika Oda idate heyeti birikmiş evrak içindeki adres talepleri, eski ka- taloğlar, sergi ve panayırlara iIştirak için cereyan etmiş muhabereler, İhbar mektupları ve aynen Odanın mektu. bunda zikredildiği gibi “fazla yer işgal I etmekte olup saklanmasında hiç bir fay- ı da görülmiyen, mürur zamana uğramış tevdi defterleri, dip koçanları ve bazı lüzumsuz (?) muhabere oevrakı.... ,, nm satılmasına karar — vermiş bulunmakta- | dir. Bir dela gu evraktan iki kışmını ele elalım: “Adreş taleplesi ve muhbere evrakr... ,, diye geçiştirilen bu gibi ev- rakın içinde neler, ne gibi emek mahsı- Yü kıymetli malömat bulunabilereği O- da erkânmın meçhulü olmasa gerektir. Bilenlerce malümdur &i Odadan her hangi bir firmanın, herhangi bir madde. nin satışı veya alzmı için bir adres isten- mesi, bözan bir gübeyi birden uğraştı. ran bir mesele olur ve bu mesdi netice- sinde krymetli bir dosya meydana çı- kar, İyte bu evrak hep talebin merbuta- tıdır. Gete mühabere evrakı denilen şeyde de Odanın umuml muamelâtını teşkil eden unsurlar bulunduğu ve O- danın ekseri tetkiklerinin buna istina. den yapıldığı malümdüur. Yapılan tet- | kiklerin raporkueı da bu muhabere ev- rakına merbuttur. Bizi o yazıları yazdırmağa sevkeden scbep işte böyle sadoce üstündeki kâğı- P Ga bakılarak çüvale atılanlar arasmda bir takım kıymetli vesikaların bulun- duğunu işitmiş olmaklığımız idi, LARLIRLI Bu neşriyatımızdan sonra odanın henüz küâğrtçr tarafından tesellüm edil. | memiş bir takım evrakm satışını — dur. durduğunu haber aldık. Bunu burada | memnuniyetle kaydediyoruz. ile bir meseleden dolayı kavgaya baş. lamışlar, kocasma fona halde kızan Naciye de, ekmek bıçağıyla kocasımı elinden yaralamıştır. Polis tahkikat yapmaktadır. Habeşistanda çarpışmalar 15 zabit, 73 nefer öldü Londra, 10 — Romaklar neşredilen Tesmi bir tebliğde, Mart ayı zarfında, Habeşistandaki polla hareketlerinde yes di İtalyan zabiti ile altı asker öldüğü bildirilmektedir. Bundan başka, Üç zabit daha, “Asiler« le çarpışma esnasında,, yaralandıktan sonra hastanede ölmüştür. Beş zabitle 37 asker ve 30 İtalyan işçisi “kaza ne« ticesindeki hastolıklardan,, ölmüştür. * İngiliz İşci partisi ve — tredünyonlar mensupları dün Londrada Haydparkta bü. yük bir miting tertip etmişlerdir. Ba mle tingde söz söyliyen batipler, ezcümle AÜL ve Grinvud hükümetin harlci politikasını şiddetli tenkid eylemişlerdir. * Danılgde nasyonal — sosyalist * llderi Forster Polonya hükümetinin davetl Üre. rine bu ayın sonunda Varşovayı tesmen ziyaret edeceklir , * Lehistanda Krakavide çıkan Turiyee Dlustro gazelesi, 20 nizanda Kotn Clanos nun, Bekin son İtalya ziyaretine mukabe. le olarak Lehislana geleceğini yazmakta. dıt, * Romada Popolo di Rama güzetesi dün müsadere edilmiştir. Bunun sebebi, bu gazetede “Çekoslovakya panoraması,, İsim H bir başmakalenin dercedilmesi ve ble takım kaba ve eenebi kelimeleri ihtiva e. den bir romanın tefrika edilmeğe başlan- mış olmasıdır. ( * Dün İtalyada Speziada Lafole deniz. alla gemizi derize indirilmiştir. * Yunanistandaki ecnebi matbust mü. Messilleri cemiyetinin kurulaşunun 25 İne €i yıldönümü münasebetile merkâr cemi. yot tarafından verilen ziyafele bhükümet Telsi Metaksas risayet elmiş ve siyafette kordiplomalike mensup bir çok revat ile harlelye nezareti erkânı da hazır. bulun- muştur. Askerllkeîavet Bakırköy Askerlik Şubesindea: S 333 doğumlular ve bu doğumlularla muameleyo töbi kısa hizmetliler ye » dok subay yetiştirimek üzere hazırlık kıtalarına va yedek subay okuluna şa suretle sovkolunacaktır: 1. Ehliyetnamesizler İ mayıs 938€". 4 Orta ehliyetnameliler 1 temmuz 938, 8. Tam ehliyetaameliler 1 eylül 938 *. Yüksek olanlar 1 - I1 - 038. Buna nazaran gubede kayıtlı olanlar sevk gününden — (3) gün evvel nüfus cüzdanlariyle birlikte gübeye müracaat ötmeleri. K