15 Nisan 1938 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

15 Nisan 1938 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

Mp EE Siyast komisyonun raporu ŞE Sy EU “et nevi mevaddan tathiri için icap ya EE — | | yeni bir Balkan mstbuat konferansı dağıldı Dört Balkan devleti İsviçre olmuştur Bir haftadanberi şehrimizde Yıldır sarayında toplanmakta olan Balkan matbuat konferansı dün çalışmalarını bitirmiştir. Riyaset kürsüsünde Yunus Nadi, kâtiplik mevkünde Ercüment Ekrem l Talu ve matbuat umum müdürlüğün den bayan Naz Osman bulunuyorlar» dr. Rejisin işareti üzerine eski zaptın okun masından sonra kongrenin başlangıcın da, Yunan murahhas heyeti reisi Se- ! feryadisin teklifile Balkan antantı dev» | let reislerine ve Başvekillerine çekilen | târim telgrafları okunmuş ve şiddetli alkışlarla karşılanmıştır. Cevabi telgrafların oOokunmasınlan mütevellit alkışlarla inliyen büyük kon- #erans salonunda yeniden | süküne* hüküm sürmeğe başladı”ı si- rada, vrels komisyonların (hazırladığı rapotların okunacağını bildirmiştir. Evvelâ, Türk murahhas heyeti ve siyasi komisyon azasından muharrir Erclment Ekrem Talu, siyasi komis- yonun raporunu okunmuştur. Raporda ezcümle şöyle deniyordu: Siyasi komisyon, ilk tedrisat kitapları- en mütekabil husumet tevlit edebilecek eden makamat ra edilmesi nezdinde teşebbüsler tümenniletinde bulun- muştur. Bundan maksat, yeni nesilleri Bal kan misakı ve antantı zilimiyetine har srlamaktır. Yapılacak teşebbüsler bu nevi ki- taplara Balkan milletleri arasında dostluk Bislerini uyandıracak ve İdame edecek metinler ithali gayesini elde etmeği istihdaf etmelidir. Kültürel münasebetleri teshil mak- sadile Balkanlar ârası eserler neşret- meleri için dört müttefik ve dost mem- Jeket talilerine müracaat eğilmelidir. Türk tarih kurumu ile antanta di hü diğer memleketlerdeki mümasil müessesclerden kendi memleketlerinin tarihi ile mediniyetine müttefiklerinin muttali olabilmeleri için dört Disanla —erler neşretmeleri rica olunmalıdır. Komisyon, Türk murahhası Ekrem 'Taluyu dikkatle dinlemiş ve Talu, ta- Jepleri Üczrine, arkadaşlarına Hatay meselesinin ne suretle tekevvün etmiş olduğunu ve muhtelif safahatın: izah ve teşrik etmiştir. Türkiye için hayati olan bu mesele hakkında daha ziyade tenevvür edecek olan Elen, Romen ve Yugoslav efkârr umumiyeleri bundan böyle bu mesele- de daha iyi bir anlayış ve kavrayışla müzaherette bulunazaktır. Komisyon, bu münasebetle müttefik | memleketler matbuatınm gerek ferden ve görek müştereken kendilerini alâka- dar edebileçik olan bütün meseleler | müvacehesindeki tam teşanüdünü ka- | yıt ve tescil etmek imkânını bulmuş: | der. İ Rapor, ei kaldırma süretile ve alkış | larla kabul edilmişir. Teknik komisyonu raporu Bundan sonra Yugoslav murahhas Antelkoviç teknik komisyonun tapo- rumu okumuştur. Bunda Balkan memle- ketlerinin biribirlerini daha yakmadan tanımalarını temini. Balkan devletleri arasındaki telgraf ücretlerinin indiril mesi, Balkan memlelestleri oarasında direkt telefon muhaberatı hatları tesi- si, matbuat görüşmeleri için hususi sa- atler tesbit olunması İşteniyordu. Kültür komisyonunun raporu Bu raporun kabulünden sonra, kül tür komisyonunun raporu Reşad Nuri tarafmdan çkunmuştur. Raporda, milli komitelerin. faaliyeti sayesinde vücuda getirilmiş olan mad- di ve el ile tutulabilesek neticeler kay» değilmekte ve barı mühim meseleler hakkında yapılan tekliflerle serdedilen mütalealar bildirilmekteydi. Ganetecilerin teatisi ve seyahatleri, hâber, kitap ve film teatişi antant fikrini halka tamim etmek Üzere bir Balkan filmi senaryosu tertibi bu me- selecir meyanında sayılmaktaydı. Reisin taleb: üzerine konferans, kül. tür komitesinin tekliflerini o alkışlarla kabul etmiştir. Komisyon raporlarının bitmesi ve İ tasvip edilmesi üzerine konferans tei- si Yunus Nadi, aza arasında söz almak İstiyen olup olmadığını sormuştur. Yunan murahhas heyeti relsi Se « feryadiz ayağa kalkarak, “Yunanlıla » rın, ölçünün mücidi olduklarını, bu iti- barla Atatürkün ve Türk omületinin yaratıcı inkrâplarmı ölçmek imkânma nail olduklarını, gördükleri hüsnü ka» bulden büyür memnuniyet duydukları» nt ve buna kardeşce teşekkür ettikle- rini, söylemiş, alkışlanmıştır. Bunun ardından Romanya murahhas heyeti reisi Tabokoviç konferansın ne- ticelerinden duyduğu memnuniyeti be- yan edip alkışlanarak sözü, Yugoslav murahhas heyeti reisi Yovanoviçe terk etmiştir. Yovanoviç şöyle demiştir: Bu defa İstanbuldan daha kuvvetli bir ümit ile avdet ediyoruz. Memleke- timizde, Yugoslavyada herkese şöyli- yebiliriz ve söyliyeceğiz ki, Türk dost larımız, Elen dostlarımız, Romen dost- larımız bepsi de bizimle beraberdirler. Bizler, öyle zannediyorum ki, yeni bir İsviçrenin ve Bosforda doğmuş olan ve hepimize ait bulunan bir (İaviçrenin dört kantonuyuz. Bunun için diyebili- rim ki, hepimize ait olan bir mesele dir. Könlerans reisi Yunus Nadi bun- dan sonra kapanış mutkunu okumuş ezelimle demiştir ki: “— Konleransrmız mesaisini bitir. milştir. Size bunu teessürle haber ve- *İyorum. Sizi aramızda görmekle o ka- dar bahtiyar idik ki sizi daha çok air koymak arzusunu hissediyoruz. Kalp- Terimizde vazifemizi yapmaktan müte vellit bir buzur ile ayrılıyoruz. Yap: tığımız toplantılar, bu toplantılala ha- kim olan samimi arkadaşlık, yapmış olduğumuz fikir teatileri (aramızdaki kardeşliği bir kat daha kuvvetlendir. miştir. İstikbalin hali devam ettirece- ğine yani Balkan antantile matbuatr- nın dört şanlı memleketimizi birbirine bağlayan siyasi ve askeri antıntın kıy metli mütemmimi olduğuna ve böyle kalacağına katiyetle emin olarak biri. birimizden ayrılıyoruz... Reisin nutkundan sonra bütün aza ayağa kalkmış, sürekli alkışlar ve güler yüzlerle tezahür eden sıcak bir samimi» yet havası İçinde Balkan matbuât ken İcransının bu seneki toplantısı nihayete ermiştir. Konferans gelecek yıl, Bükreşte toplanacaktır, Murahhaslar dün akşamki trenle memleketlerine dönmüşler, istasyonda tezahüratla uğurlanmışlardır. Bir haftadanberi gene Yıldız sara yında toplanan Balkan iktısat konseyi bugün meras'mle kapanacaktır. Bulkan Devlet reislerinin telgrafları Balkanlar arası matbuat konferansı, reisinin tekrim mejaslarına evaben dört Balkan devleti devlet rtislerinden konferans reisine aşağıdaki cevaplar gamiştir: Ankara — Hakkımda izhar etmek Utlunda bulunmuş olduğunuz hissiyat- tan pek mütehassis olarak sizden hara- retli teşekkürlerimi ve mesainizin tani muvatfakiyeti hakkımdaki samimi te» mensilerimi kabul ve bunları konferan» sın muhterem azasına İblâğ etmenizi tica ederim. KEMAL ATATÜRK Atina sarayı kralisi — Pek mütehas- sis olarak sizden konferans azaşına te- şekkürlerimi ve konferans . gayesinin muvaffakiyeti hakkındaki temennileri. mi İblâğ etmenizi rica ederim... JORJ Bükreş sarayı kralisi — Üçüncü Balkan antantı matbuat konferansın hissiyatından size teşekklir ederim... KAROL “Belgrad — Üçüncü Balkan antantr , Iki i küp altın 15 NİSAN — 1005 a İİİ YEDEĞİNİ aw Bu akşam SAKARYA sinemasında | GRACE MOORE'un CARY GRANT ike berber çevirdiği En Tüks.. En şen.. Ve en fazla musikili ve Pransızca sözlü Yalnız senin için filminin ilk büyük irassidir. kârlarının iştirakiyle Bu film, bütün dünya konservatuvarlarına mensup en büyük musiki san'at» New - Yurk'ta yapıka Böyük festivalde o çevrilmiştir. GRACE MOORE "“TOŞCA,, , “ŞCHUBERT'in SERENADI,. “MARTHA,. ve “ LA HABANEBA,, şarkılarını muhrik ve tatl sesiyle taganni ededektir. ILAVETEN: » TORK sinemasmdı “ Aşk filmlerinin en güzeli Sineme m en güzeli Bir işçi Izmirde define buldu İzmir, (Hususi) — Mehmet oğlu İs- “mail adında bir amele, yangın yerle - rinde eski demirleri toplarken ktiçiik bir define bulmuş, ortadan kaybol - muştur. Söylendiğine göre İrmailin bulduğu iki küp eski altın ve mücevherlerle doluymuş. Yapılan araştırma netice. sinde bu küplerin bulunduğu mahal. de bir tencere ve eski evrakı nakdiye. ye tesadiif edilmiştir. Zabıta İsmaili aramaktadır. * Garnizonu Linzde bulunan 14 nüma. ralı piyade alayından bir tabur ile Yer makineli tüfek bölüğü dün Berline olnuştur. Bu tabur ve bu bölük, Hi doğum günü yapılacak büyük geçit resmin de Avusturya piyadesini temsil edecektir. * İngiliz işci partisi (o turafından diğer partilerle birlikte bir halk cephesi teşkili hakkında m teklifler partinin içre komitesi tarafından red ve bu bal parli şu- belerine gönderilen bir mek'upla teyii ve izah edilmiştir. * İ İngiltere miilt müdafaa nazırı İnskip Avam kamarasında beysnatla o bulunarak İngilterenin 1937 yılı telinde 70 i domin- yonlara olmak üzere 204 askeri tayyare ihraç ettiğini bildirmiştir. * Umum! harpie beşine! Alman filosu ve Liban ve Kurland tersaneleri kumandanlı. Bin yapmış olan Visamiral Alfred Begas ölmüşlür. 72 yaşında idi. * Amerika hazinesi tarafından bildiril. diğine göre reisicumbur Rözvellin tavsiye- si mucibince, şimdiye kadar âlıl bir halde duran altın stoku kâmilen tedavlile çıkarı- lacaktır, Hazine, eshamı ve bonoları va, delerinde altın para ile ödenmek suretile bu muamele yapılacaktır. * İranın Roma büyük elçisi Muharşmed Saed, Moskovaya tayin (o edilmiştir. Mos. kova elçisi Tabranda başka bir vasifeye tayin edilmiştir. * Dünden itibaren Avusturya ajansı ser» vislerine tamamiyle nihayet vermiş ve A. vusturya gazetelerine haber verme servisi. ni Alman D.N.R. alansı yapmağa başlamış» tr. » 1033 tarihindenberi Almanya felsefe fakütesinde ders okulmaktla olan nasyonal sosyalist parllsi ırk ofisi şefi dakter Gross Berlin üniversitesinde profesörlüğe tayin edilmiştir. Yunan - Avusturya Hesret muaheğesi. ni Yunan - Alman tcaret muaherlesiyle telif için 11 nisandan 14 nisana kadar Per. İlinde müzakerelerde bulanutmuşter. Te. diyat Yunan « Alman kliring anlesaası ile yapılacaktır. 9 Vaşlngtonda dün neşredilen — hazine raporu, mart ayında azalmış ulan oObütce açığının tekrar arlarak bir milyar dolara yükseldiğini göstermektedir. * Finlândiya harbiye nazırı, 9114 de Finlândiyanın istiklâl için çarpışmış olar Almanlar şerefine Helsiskide bir çay siya, feti vermiştir. Alman elçisi Fon Biüher de bir siyafet vermiş ve bu ziyafete Pinlândi ya ordusu başkumandanı ile diğer birçok generaller ve yüksek rütbeli askerler İşli. rak eylemiştir. matbuat konleransi münasebetle mu rahhaslar tarafından izhar olunan ihlâs hislerinden dolayı hararetle teşekkür ederim.,, POL EKLER JURNAL ve “İLKBAHAR GÜZELLİĞİ, Yerlerinizi evveldzm aldırınız. Telefon : 41341 çok güzel bir siliy senfoni, Korkunç bir cinayet Bir namus düşmanı Taarruz etmek kocası istediği kadının tarafından Balta ile 28 yerinden yaralana- rak ve kalası kesilerek öldürüldü Etlâni, (Hususi) -—— Geçen gece E£- lâninin Emirler köyünde ırza tecavüz yüzünden bir cinayet işlenmiş, ayni köyden Kadı oğlu Ömer İsminde bir genç balta İle yirmi sekiz yerinden vurulmak, ayrıca boğazı da kesilmek suretiyle öldürülmüştür. Maktul Ömer, ötedenberi köyde ka. badayıca hareket ve birçok genç ka. dınların zorla ismetlerini ihlâl eden bir serseriydi. : Kendisinin yine bu köyden Kâmil oğlu İbrahim karısı A- siye ile münasebeti vardı, fakat bu münasebet zorbalıkla tesis edildiği İ- çin Asiye Örere kork yüzünden bağ- We görünmekteydi. Ömer vakadan bir halta evvel Asi, yeye müracaat ederek Nuri oğlu Kâ- | milin karısı Vahidenin gönlünü yap. masını, buna muvaffak olamadığı tak. dirde Vahideyi tuzağa düşürerek ken» disire haber vermesni tenbih ediyor. Asiye, Ömerden çekindiği için bu işe muvafakat eder gibi görünüyorsa da onun dediğini yapmıyor. İşin farkma varan Ömer vakadan üç gin evvel Vahidenin kosası olam Kâmili bir kenara çekerek küstahça: — Karma ööyle; kendisi bana ni- kâhliymış gibi hareket etsin, ve her istediğim zaman kapıyı açsın! diyor. Kâmilin bu ağır tekliften canı sıkı- Iıyor.. Fakat Ömerden çekindiği Için ona dksi cevab vermiyor. Kâmilin bir aralık köyden uzaklağ. | tığını duyan Ömer, dostu Aşiye ile Va- hidenin evde olup olmadığını ve koca, sının gelip gelmediğini Asiyenin çocu. ğundan soruyor, çocuk dâ: — Vahide evde ve Kâmil de daha gelmedi, diyor, Ömer gecenin ilerlemesini bekliye- rek bir müddet köy içinde dolaştık- tan sonra tam geceyarısı Vahidenin & vine gidiyor, Halbuki Vahidenin koca. sı Kâmil vakadan bir gün evvel ve sabaha karşi kimseye görünmeden e | vine gelmiş, cinayet günü İle gecesi sokağa çıkmamıştır. Bu sebeble çocuk OKâmili gelmedi zannederek Ömere o suretle izahat ve, riyor ve Ömer de Kâmilin başka bir yerde olduğu zahabiyle o gece Vahide. | nin evine gidiyor. Ömer, Vahidenin yalniz ve karanlık bir odada yatmakta olduğunu görün. ce zorla tecavüze yelteniyor, Vahide: Profesör Navil için merasim Geçen vene ölen profesör Navil için, dün üniversitede bir merasim yopılmış ve müteveflanın kabartma bir portre. sini taşıyan plâka, biyoloji enstitüsü. nün lâboratuvarına konulmuştur. Bu münasebetle, biyoloji enstitüsü. nün kurulmasında büyük hizmeti ge- gen profesörün hatırası taziz edilmiş. üniversite profesörlerinden Porjas ile profesör Pittar söz söylemişlerdir. Dün ayni saatte profesör Navilin e#- sitesine te merasimle plâka konulmuş” sitesine de merasimi eplâka konulmuş- tar. — Can kurtaran yok mu? Diys bağırmca, Kimi! derhal orta» ya çıkarak eline aldığı balta ile kar sının bulunduğu odaya dalıyor. Bu sırada Ömer Vahide ile boğuşmakia ve kadınm entarisini yırtmış bulun, Karısını bu halde gören Kâmll, der hal baltayı kaldırarak birkaç defa Ö. merin kafasma vuruyor, yere yıkılan Ömeri o vaziyette bırakıp ayni evin başka bir kısımda bulunan İbrahim oğlu Nuri ile Kâmile hâdiseyi anlatı, yor, bunlar müştereken Ömerin bu » lunduğu odaya girdikleri zaman Ömer hımıldamakta idi. Kâmil ve arkadaşları Ömeri bu hal- de ölmiyecek zannederek hepsj de si- va ile kendisin) baltadan geçiriyorlar ve tam yirmi sekiz yara İle öldürü , yorlar!, Katiller Safranboluya sevkedilmiş- lerdir. Muhakemelerine yakında ağır. coza mahkemesinde Laşlaracaktır. B'r katil On sene sonra yakalandı 1928 senesinde, İnegölün Yenice kö” yünde rencber Hasanı, çifte ile öldür- müş olan Kavalalı Mehmet Bulut, ei. nayeti işledikten sonra kaçmış ve se- kiz sene sonra, yani 1936 da Uzun. köprüde Jandarmalar tarafından ye kalanarak Burssya sevkedilmek üzere yola çıkarılmıştı. Kati! Mehmet, Yalovaya kadar bâ. diseaiz gelmiş, fakat burada bir fırsa- tını bülarak tekrar kaşmağa muvaf, fak olmuştu. Mehmet dün ikinci şube birinei kısım memurları tarafından Meclidiyeköyündeki karanfilci hocanm kardeşi Hüseyinin evinde çalışırken yakalanmış ve müddelumumlliğe tes lim edilmiştir. Katil kemesi görülmek sere Bursaya gönderilecektir. enamel başi ie irim ğmeğ Olobüste yangın Dün akşam üstü, Salkımsöğütte Ka- va Eftime ait garajda tamir edilmekte olan 3335 numarak otobüs yetişen polisler tarafından araba dağa rı çıkarıkırak bir kısmı yandıktan sonra söndürülmüştür Valinin teşekkürü Dayım merhum Netatinin vefatı münasebetile gerek cenaze merasimine iştirak etmel: zahmetinde bulunan, ge rek telgraf, mektup ve telefonla beni ve ailemiz efradını teselli etmek lütfür nu esirgemiyen muhterem zevata aleni teşekkürlerimin mühterem güsetenis vasıtasile iblâğını riça ederim. İstanbul valisi ve belediye rejsi M. ÜSTUNDAĞ Beyoğlu Tokatliyan arkası Balıkpa» mar köşe 336 metre İlzerinde gayet muntazam çift ve mermer merdivenler bahçe çift apartıman olur, Altmda 5 veya 6 büyük dükkân yapılır. Acele satılıktır. Müracaat Beyoğlu Parmakkapı Ta, tiklâl caddesi No. 117 birinci kat, Ve- ii k mosw e dussıaswa » 3 BESEN TEEN