19 Nisan 1938 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 8

19 Nisan 1938 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 8

8 Roma - Londra itilâfı | DŞ Baştı fih bu anlaşmaya mı tutulan bazı karşılıklı taahhütlerin de ılhıl bul s) ve asil olan bu anlaş mı da işte bu gizli tutu- in toçkil etmesi pek alâ mümkündür. Roma anlaşmasında — verici taraf Ingüt!ndlr Habeşistanm İtalya ta. an zabtinm tanınması İngiltere- nin en müh!m tavizini teşkil eder. talyanın Habeşistanım her tarafım- dan hükimiyetini tesle hususunda uğ. radığı güçlükler şark Afrikasında İn. Biliz ve İtalyan müstemlekeleri ara- sında derpiş olunan hudut anlaşması- ni izaha kâfidir. Çok mümkündür ki, Italya, kabi'elerin mukavemeti karşı. sında ele geçiremediği kısımları İngil- toreye terketmeye hattâ amadedir, Heyeti umumiyesi itibarile milatem. leke hususundaki anlaşma İngiltere. nin Habeşistan üzerindeki hâkimiyeti İtalya ile paylaşmaya hazırlandığını ispat etmektedir. Tspanya messelesinde, İngiltere mü tecavize tam bir tavizde bulunmuştur. İngiltere, harbin sonuna kadar İtal- yan kıt'alarının İspanyada kalmaları- Nı takdis ettiğinden, harbi de dolâyı- siyle megru kılmış ve ayni zamanda ademi müdahale anlaşmasını da yüzde yüz bozmuş oluyor. Bu gartlar içinde, İtalyanın İspanya topraklarımın ve si. yasetinin tamamlılığını bozmayacağı. nâ dair yaptığı valdlerin hiçbir mana- sı kalmaz. Çemberlâyn müşavirlerinin İtalya- ya karşı takib edilen taviz siyasetini müuhik göstermek için ileri sürdükleri başlıca sebeb Berlin . Roma mihveri- ni zayıflatmak ümididir. Vakıâ Avus- turyanın ilhakı ve Almanyanın bu mıintakada mevklini kuvvetlendirmiş olması Musoliniyi endişeye düşürmüş. tür, Fakat Musolini Alman komşu. sundan şimdi her zamandan ziyade kokorkmaktadır. Ve bu korku karşı- sında Almanyanın ittifakmdan vazge- çemez. Hitlerin önümlüzrdeki İtalyaya yapacğı seyahat esnasmda herhalde Musolini Berlin - Roma mihverine o. lan bağlılığının yeni delillerini gös- termek lüzüumunu duyacaktır. Diğer taraftan Musolini Lehistanla da anlaşmaya çalışıyor. Çünkü, Po. lonyanm Almanyaya bir zey) haline geldiğini ala biliyor ve Çekoslovakya: yı tecrid ederek bu — memlekete karşı Alman taarruzunu kolaylaştır. mak için Avrupa için tehlikeli yeni bir kombinezona tevessül etmiş bulu. nuyor, Binaenaleyh İngiliz - İtalyan anlaşması flil! sahada faşist taarru- zunun teseviki mahiyetini alryor, Romanya hadise'eri WaR Baştaratı 1 incide gayrikanun! surette silâh ve fesadeu- yane risaleler ve yazılar bulundurmak ve tevzi etmektir. Bugün Bükreş diva. nıharbinde Korneliyüs Kodreanu aley- hine ikame edilmiş olan davanm rü- yetine başlanılacaktır. Bu dava, mu. maileyhin krallık müşaviri Yarga'ya karşı yapmış olduğu tahriri hakaret. tir, Yorgayı divanıharbde Mareşal A- Veresko müdafaa edecektir. Mevkufla. yın sayısının 1600 kadar olduğu söyle. niyor, Mev'tuflar. nekadar ? Bükreş, 19 (Hususi) — Cükreşte 400 ve vilâyetlerde 1600 kişinin tevkif edil- diği söyleniyor. Maamafih Tesmi ma. kamlar mevkufların 200 den fazla ol- madığını bildirmektedirler, Mevkuflar Bükreşte kurulacak bir divanıharpte muhakeme edileceklerdir. Divanıharp relsliğine mareşal Averesko tayin edil- miştir , Mısırda hilâtet ? BEe- Baştarafı 1 incide #onra kendirine müslümaniların hâmisi rolünü vermiştir. Bu sene de Mekkeye üç bin kişilik bir hacı kafilesi göndermeği düşünüyor. Bunu, her halde, Fransa ile İngiltere » nin nüfuzunu kırmak için yapacak. Pa. kat bu küçük siyasi tabyenin müslüman lar üzerinde hiç bir tesiri görülmiye - cektir. Onlar, masrafı faşizm tarafından görülen bir şeyahat yapmış olmakla ik- tifa edeceklerdir. *“Hiç bir islâm devleti halifeliğin tek- rar tezisi fikrinde değildir. Şark millet. k bir nevi Şark milletler cemiyeti kurmağı düşünüyorlar. “Türkiye çumhuriyeti 8 Temmuz 1937 de imzalanan Şaadâbat misakı ile bu fikri tatbika başlamış. bulunuyor. 'Tüzk diplomasisi bu misaka Efganistan, Irak ve İcanı almıştır. Doktor Arasın son Mestir seyahatinde de, şüphesizki, Mrsırin bu dört millet misakına girme- si konuşulmuştur. “Fakat Mrs r şimdilik bu misaka gir- mek niyetinde olmadığını bildirmiştir. Gizli bir red mi, yoksa muvakhat bir gekinme mi? İstikbal bunu gösterecek. *“Her ne olursa olsun, Türkiye Cum- huriyeti iki tablo Üzerinde Tol eynuyor: Balkan Antantınm önderi olmakla be, raber, Müslüman Şarkında büyük bir ro) sabibi haline geliyor. Sultanların, e'lerinde “müslümanların reisi,, ünvant bulunduğu halde temin edemediği nü- fuzu Vâik Türk devlet sulh içinde temin edecektir.,, Porsuks taştı Sular bugün alçal- mıya başladı ” Eskişehir, 19 (Hususi) — Porsuk çayı, deyamir yağmurlardan sonra, dün taş- maş, su kıyısındaki yerleri su basmıştır. Suların yüksekliği 2 metreden fazladır. Bilhassa köprü başındaki ev ve mağaza- ları sular tamamen basmıştır. Halk, itfaiye ve belediye teşkilâtı tod. birler almakla meşguldür. Sular alçal. mağa başlamıştır. Nüfusça zayiat olma- dığı tesbit edilmiştir. ispanyada harp vaziyeti BeP- Baştarafı 1 İncide Temekte, halka hitap — etmekte ve hâlkı kendileri gibi gönüllü yazılmaya teşvik etmekte idiler. Bu nevi sevkiyat hergün tekerrür etmektedir. Birçok gönüllü kı- taları Akdeniz sahilinde ve Lerida önün- de cereyan eden muharebelere şimdiden iştirak etmişlerdir. Harp vwsziyeti Barselona, 19, liğ: Birkaç gündenberi Pirene mmtakasın. da şiddetli bir muharebe cereyan etmek- tedir. Bu muntakada cumhuriyetçiler düş manın kullandığı ültra - modern malze- mehin bolluğuna rağmer: şiddetli bir mu kavemet ve yüksek bir mücadele kabili- yeti göstermektedirler, 185 nisanda Prankistler muvaffakiyet. sizlikle neticelenen bir taarruz esnasında 1500 kisiden fazla zayiat — vermişlerdir. Dün kahraman kıtalarımız — azilerin ta- arruzunu durdurmuşlardır. Ebrenin cenubunda — düsmanın Ferta ve Amposta İstikametindeki — tazyikine müukavemet edilmektedir. Bu mintakada mükcarlele şiddetle devam etmektedir. “ignanya ölmiyecek ! ,, Barselon, 19 (A.A.) — Hariciye na- zırı Delvayo matbuata beyanatta bulu- narak demiştir ki: — İtalya ve Almanvanın — müdahalesi a<ilerle hakiki bir ittifak şeklini almıstır. İngilterenin Roma sefiri Pört ile Ciano arasında teati edilen meektuplarda İs- panmvada fanlivette bulunan İtalyan kuv- vetlerinin bilâtefrik harpten evvel veya sonra geri almması derpiş edilmektedir. Bu hal ademi müdahalenin istinat ettiği premsipten adflerin lehine olarak tamami- le vargeçilmiş olduğunu gösterir. Ademi müdahale, fetiklâ, — sulh ve serbest ve demoakratik Avrupanın istikhali için mü- cadele eden bir milletin kati surette bo- Rarak öldürmek demektir. Bu millet öl- miyecek, fakat zaferi istihsal — edinceye kadar mücat-leve devam edecektir. Ispınvada Ö'en Lts'yan'ar Roma, 19 (ALA.) — Gazeteler 9 mavrs- tanberi Ebre muharehesinde — ölen 24 İtalvyan lejyonerinin isimlerini — dercet» mektedirler (AA.) — Resmi teb- gilardan biri dana Başlarafı ö inekde ayni resme tâbi tutulmasmı izaha kâfi değildir ve bu mükellefiyet gekli tek- lif adaletine de uymamaktadır.. Ka « nunda teklif adâletini temin etmek Ü. zere tadil yapılmış ve kâğıd ve mu- kavva üzerine yapılan ilânların da bü- yüklüklerine göre resimlerinde deği . giklikler yapılmıştır. Yeni veziyete göre bir metre murabbamın yarısı ve ondan az olanlar bir kuruş bir metre murabbama kadar olanlar 3 kuruş, daha fazlaları da 20 kuruş resme tâbi tutulmuştur. (Madde: 11 - fıkra 71) . Kâğıt ve mukavvadan başka mad . deler üzerine yapılan ilânlarla, kâğıd ve mukavva Üzerine yapılan, fakat kat bazı tedbirlerle mukavemetleri arttırılarak ve kâğıd ve mukavvadan başka maddeler Üzerine yapılan ilân. lardan farksız bir hale getirilen ve bu suretle resim farkından istifade edil. mek istenilen Ilânlar için de ayrıca hükümler konulmuştur. (Madde: ll . fıkra 72) Sinemalarda gösterilecek olan filmlere ait reklâm. ları havi, sinemanın içinde ve dışın- da dağıtılan ilânlarm bir sinema ga. zetesi tesis edilerek bu gazetelere ge- çirildiği ve bu suretle de ilân resmi i- le gazete ilânı resmi farkmdan istifa, de ödilmek istenildiği görülmüş ve re- sim ziyama mâni olmak için kanuni bazı tedbirler almmuştır. ... Damga resmi kanununun tadilâtıma ait projenin esaslı noktalarmı yukar, da, izah etmiş bulunuyoruz. Saydıkla.- rımızdan maada, projede şekle ve tat- bikata aid diğer bazı tadiller daha vardır. Mesclâ bunlardan biri de, dam. ga resmi cezalarının -itiraz ve tahsil üsşüllerinde yapılan küçük bir deği gikliktir, Bu değişikliğe göre, lera da. irelerini takip ve tahsil edilmesi 14 « zımgelen resim ve cezaların, mahkeme harçlariyle para cezalarında yapıldı - ı gibi, tahsili emval kanununa müs. 'teniden ve maliye dairelerince tahsil olunması esas kabul edilmekte ve te- minat mukabilinde feranm tehiri için temyiz mahkemesine salâhiyet veril mektedir, Yukardaki kısa malümattan da an- Taşılacağı gibi, damga resmi kanunu- nun tadiline dair olan bu proje ile bir kısim evrakm resimden istisnası ve mühim bazı evrakm resimlerinin de tahfifi kararlaştırılmış bulunmakta dır. Bu ftibarla bu proje ile, bu yıl &- çinde muhtelif vergiler için hazırla. nan tahfif projeleri serisine bir yeni, si daha ilâve edilmiştir. Damga resminin bütçede yeri mü himdir. Bu resim, 1933 de 5.601 253: 1934 de 6.327.661, 1935 de 6-601.241 1936 da 6.103.012 ve 1937 mallf yılı. nim yalnız ön ayı sonünda da 6.210.119 lira bir hasrlat temin etmiştir. Y_ak alanan zehir tüccar arı Emniyet kaçakçılık bürosu memurları, ve Hlerde kumbaracı yokuşunda — oturan Seyfinin eroin sattığını haber almışlar ve araştır. ma yapmak üzere evine gitmişlerdir. Me- murlar eve yaklaşırlarken tanınmış ero- #ndilerden Muhiddin ve Ovakime rastla mıişlar, iki kaçakçı bu tesadüf — üzerine yanlarındaki ercinleri — hemen yutarak kaçmak istemişlerse de — yakalanmışlar. dır. Memurlar bu iİşi bitirdikten sonra Sey finin evinde arama yapmışlar ve bir ma- sada 4 gram eroinle, beyaz zehire bulaş- mış kâğıtlar bulmuşlardır. - Evde bulu- nan Be'cir de vakalanmıztır. Zehirin Ga- latadda Fevziden alımdığı — anlasılmış ve bunün evinde de ercin bulasmız kâthtlar ve mendiller bulununca — İçerideki beş kisi yakalanmıstır. Evvelki gün de Fatihde bir buçuk kile esrar satan Recep isminde birisi yaka. lanmırtır. bir tayyare kazası Londra, 18 (A.A.) — İngiltere - Kap ve dönüş rekorunu — kırmak üzere dün Kroydan tayyare — meydanından uçan İtalyan tayyaresi Trablus civarında düş- müstür. İçinde bulunan dört İtalyan tay- yarecisi yaralanmıstır. Alhertininin vara- lart diğerlerinden daha ağırdır. Tayyare ağır hasara uğradığından yoluna devam edemiyecektir. Dün ölümünü te- essürle bildirdiği - miz Ahmet Ziya Akbulut 1288 de İstanbulda — doğ- müuştu, — Tahsilini sırasile Saraçhane deki iptidaiye mek- tebinde, Fatih ve Koca Mustafa pa şa askeri — rüştiye- l lerinde yapmış. Rakmetli Ahmet Ziya Harbiyeden piya- de mülâzimi - sanisi olarak 1305 de diploma almıştır. Mer- hum 1308 de Güzel sanatlır akademisine Akmet Ziya ebedi iıtlııhall gölürülürken Mamlekeatin kaybettiği dağerlil riyaziyeci ve sanatkâr 10 NİSAN —— 1938 girerek beş sene tahsilden sonra birinci mükâfatla ressamlık diploması almış, ay- ni zamanda ilminücum ve beyet tahsil etmiştir. Fransıaca, ingilizce ve almanca bilirdi. 1329 a kadar muhtelif mektenler- de hocalıklarda bulunduktan sonra iste- Bile binbaşılıktan tekaüde — sevkedildi. 1311 de akademiye riyaziye ve manazır muallimi olarak yerleşti. Kendisi inkı- lâp müzesinin tesisindenberi müdürü bu- lunuyordu. Ahmet Ziyanın münteşir ve gayri mün teşir birçok eserleri vardır. Kendisi ay- ni zamanda İyi bir ressamdı. Peyzajla- rından bir kısmı Dolmabahçedeki müze- de bulunmaktadır. Föniks adaları arasında sakin sakin uyuyan bir adarık vardır. Burası — bü- yük Okyanocas arasında kaybolmuş gibi- keyılarını mavi ufuklar üzerinde beyaz bir ziçgi halinde gördükleri vakit aldırış bile et- mezler, Burası, faydasız bir yığın top- raktır. Ortada bir göle benziyen deniz bu kıyıcığı kemirip duruyor. Tomis is- mindeki bu adacık San Fransisko bor- sas tacentelerinden Edvara aitti. Ona da babasındam kalmıştır. Barsa acente- sinin babası bu adayt Amerika bükü. metinden yirmi dolar mukabilinde sa- tın almıştı. Son ihtiyarlık güönlerini o- rada geçirmiş, ölürken oraya göm.ülme- sini vasizet etmişti. Bu adacığa, ihtiyarın ölümünden sonra iri deniz kuşlarından başka hiç bir canlı mahlük uğramadı. Fakat Tomis adacığı, artık bu tanın. mamazlıkton kurtulacak., Bugün — bir çok maliyeciler, diplomatlar, mühendis- ler gözlerini bu adaya dikmi dir. Bu bir kaç metrelik toprak parçası lzerin- de ihtiraslar dalgalanıyor, bir Bvuç top- rak için münakaşalar oluyor. Çünkü; İngiliz ve Amerikan tayyarderinin bü. yük Okyanca Üzerinden uçuşlarında bu ada ehemmiyetli bir nekta olmuştur. İngiliz ve Amerika . xümetleri onun için bu toprak yığınını paylaşamıyor - lar, Bundan başka bu Birleşik Amerika Cumhuriyetlerinin Uzak Şark yolu ü- zerinde Üsstüibahrilere ihtiyacı vardır. Londra ve Vaşington bu öodayı satın almak için Edvara teklillerde — bulun- muşlardır. Fakat adanın sahibi bu çok kıymetli mülkünden ayrılmak istemi. z ve Amerikanım kargılıklı art le adanın kıymeti yükselmiş, ve tahibine 10 milyon dolar teklif edil- miştir. Fakat o hâlâ mütereddittir. A- dasının askeri mahiyetini biliyor ve bundan istifade ediyor. Fakat iki hü. kümet şimdi de ada sahibini tehdide başlamışla dır. Eğer bir iki ay zarfın- da kat'i bir cevap vermiyecek — olursa adayı donanma göndererek zorla işgal edeceklerini söylüyorlar, 'Tomis adası, Londra ve Vaşington bükmetleri arasında ikinci ihtilâf mev- ruudur..Bu iki hükümet arasında bu çeşitten ilk anlaşamamazlık Jarvi ada- sı yüzünden çıkmıştı. Jarvi de 12 nüfustan ibaret üç aile taraf.ndan işgal edilen başka bir ada- çıktır . Geşen seneye kadar Hovleni adısı açıklarında kaybolan bu adacık harita- lar üzerinde Ingiliz — Amerikan müş- terek Idaresi nltında olarak gösteriliyor. du. Geçen sene Amerika hükümeti bu ada daki müttefiklerini himaye etmek üzere bir memür gönderdi ve bu suretle ada- daki siyasi hâkimiyetini takviye etti. Fat-at İngiltere hükümeti de bir me- mur göndermekte teahhür etmedi ve Jarvi Umanına ufak bir harp gemisi ı Paylaşılamıyan ada gönderdi, büyük Okyanosta bahri ve ba- vaj tam bir hâkimiyet kazanmak emeli- ni sessizce takip eden Amerika bükü- meti buna itiraz etti. Amerika Cemhurreisi Ruzvelt: — Jarvi adası bizimdir. Bu adayı muhafaza etmekteki niyetimiz kat'idir, diyor. Bugün işler bu merkezdedir, İkisi birden büyük şehirlerdeki umumi bah- gelerini bir tanesinden daha küçük olan bu iki'ada için dünyanin en büyük dev- letleri biribiriyle münakaşa etmekte - dir , lş kazası Hasköy kola fabrikası işçilerinden Kayterili Dowvut oğlu Kârım, dün işinin başında çalışırken kazaen kazana düş. müş ve sağ bacağı yanlıştır. Bir günde Üç hırsızlık Hırsızlıktan dolayı zabıta nezaretin- de iken kaçan sabıkalı hırsızlardan Şevket oğlu Arap namiyle tanınmış o- lan Mustafa, dür. Üsküdarda Hâkimi- yeti Milliye caddesindeki mezarcılar odasında Çerkeşli Kadrinin bir çift kut- durasını, Balabon iskelesinde maran. göz Kornik'in dükkânından iki bıçkı ile 20 lira kıymetinde marangoz takımla- rırı çalmış ve kaçarken yakayı ele vere miştir. Mustafanım çaldığı eşyalar aranmca bunların arasında bir de dirhem bu- lunmuş ve bunu da Kadıköy Pazaryo- lunda Filipin dükkânından çaldığı anla. gılmıştır. Bir günde üç muhtelif yerde ç hırsızlık yapoa Mustafa mahkemeye verilmiştir. Ka;ak eşya Kasımpaşada Camiikebir mahallesin- de Mesçit sokağındaki 9 - 11 numaralı katıvr"> bazı kimselerin keçak eşya sakladıkları haber alınmış, bunun üze- rine emniyet kaçakçılık bürosu memur. ları tarafından bir araştırma yapılmış, Du. .uşla kohvenin sahibi Mehmette kaçak ipekli, yünlü kumaşlar, inhisara Bit yedi İlşek ve bir deste damgasız is- kambil kâğıdı bülunarak müsadere e- dilmiştir . Başvekilin seyahati Ankara, 18 (Husust) — Hariciye ve- kili doktor Aras bu sabah, Toros ekspro- sile, Mısır seyahatinden şehrimize dön- mMüştür. Diğer taraftan, başvekil Celâi Bayar ve hariciye vekilimiz cuma günü İstan- bula hareket edecekler ve başvekilin eve velden teşebbüs edilmiş olan Balkan se- yahatine çıkacaklardır. Celâl Bayarın Balkanlardaki seyahati yirmi gün gürecek ve başvekil Atina, Bel grad ve Bükreşi ziyaret edecektir -