23 Nisan 1938 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

23 Nisan 1938 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

Elçi diyorki: '"Yaptığım ilk temaslar, ve hükümetlerimiz arasında mevcut Ççözülmez dostluğun istikrar ve kuv- vetini tebarüz ettirmiştir.,, Ankara, 22 (A.A.) — Yeni — Sovyet büyük elçisi Terentiev, — bu sabah saat 11 de Büyük Millet Meclisi reisi Abdül. halik Rendayı 11,30 da da başvekil Celâl Bayart ziyaret etmiş ve başvekil ile ya- Tmm saat süren bir görüşmede bulunmuş- tur. Elçinin beyanatı Ankara, 22 (A.A.) — Yeni Sovyet elçi- si Terentiev aşağıdaki beyanatının Türk matbuatına iblâğını Anadolu ajansından rica etmiştir: “— Sovyetler birliği hükümetini dost Türkiyode temsil etmek gibi şerefli ve o nisbette de mesuliyetli bir vazifeyi bana tevdi etmiş olmasından — dolayı duydu- Bum derin ve samim! sevinci Türk mat- buatı vasıtasile ifade etmek — fırsatını bulduğumdan dolayı pek ziyade memnu- num. Bundan önce de bu çok — misafir- perver memlekette bulunmuştum. Birkaç sene evvel güzel memleketinizde yaşamış, =ımı ve en İyi hatıralarla — ayrı'mış- ! Şimdi Sovyetler birliğinin büyük elçisi Bıfatile büyük bir memnuniyetle geliyo- Tum, bususile ki iki memleketimizin kar Balıklı menfaatlerinin, ananevt Sovyet - 'Türk dostluğunun ileride takviye ve in- kişafmı âmir bulunduğu kanaatindeyim. 'Türk devlet adamlarile ve bilhassa baş- vekil ekselâna Celâl Bayar ve hariciye vekili ekselâns Tevfik Rüştü Arasla yap- tığım ilk temaslar, #milletlerimiz ve hü- kümetlerimiz arasında mevcut çözülmez Gostiuğun istikrar ve kuyvetini tebarüz ettirmiştir. Filhakika, Sovyet - Türk münasebatı geçici mülâhazalara veya siyasf mütalea- TJarâ değil, karşılıklr. hakikt menfaat, mütekabil anlayışa ve müşterek sulh & maeline sağlam bir tarzda istinat eylernek- tedir. İki memleketimiz arasındaki dost- luk, gerek kahraman Soövyet milletleri- nin gerek kahraman Türk milletinin mü- dahalecilerin suikastlerine kargı istiklâl. Jerini silâhla müdafaa etmiye mecbur bu- hmdukları ©6 kahramanlık - devresinde baslamıştır. Bu dostluk, bir taraftan Rus çarlık siyasetine kati olarak nihayet ve- Ten ve her milletin tam bir siyaset, eko- nomi ve kültür istiklâl ve inkişaf hakkına hürmet ve riayete müstenit — prensipleri, Lenin ve Stalin premsiplerini, ilân eden büyük sosyalist teşrinievvel ihtilâlinden, ve diğer taraftan da Türkiyede sultanla- rın imparatorluğu yerine muzaffer milli kurtuluş hareketinin neticesi olarak bi- hakkın milli hâkimiyete dayanan iktidar başında Türk milletinin şefi Atatürk bu- lunan, Türkiye Büyük Millet Medisi ta- rafından deruhte edilen yeni bir devlet kurülduktan sonra mümkün olmuştur. 1921 de akdolunan Moskova muahede- Si Sövyet - Türk dostluğunu resmen te- iştir, o dostluk ki, yukarda söyle- i, temeli daha evvel atılmış ve yalnız siyaset —adamlarımızi vicdanında değil iki komşu memleket halk kütleleri- nin de ruhunda kök salmıstır. 1925 muta- hedesinin mühim bir mevki — aldığı bir seri mütevali muahedeler, iki devlet ara- sındaki politik münasebetleri genişletmiş ve kuvvetlendirmiştir. İki memleket arasındaki bu temas, hü- kümetlerimizin umumt barışın muhafa- zast için birden fazla defa yanyana mü- cadeleye mecbur kaldığı enternasyonal politikada büyük bir rol oynamıştır. Ke- za bu temas enternasyonal konferanslar. da ve Milletler cemiyetinde, enternasyo- nal meselelerin hak ve — muahedelerden mütevellit taahhütlere rinyet esasıma müs tenit bütün bir sıra pasifik teşebbüslerin muvalfakiyetini de temin eylemiştir. Halen, münhasıran gergin olan enter- nasyonal bir vaziyet içinde, bu dostane Söyyet - Türkiye teması, kollektif emni- yet esasıma müstenit taksim kabul et- merz barışın teminine yarryan mühim bir âmil olarak daha müessir bir rol oynı- yabilecektir. Türk - Sovyet dostluğunun bundan sonraki takviyesinin, ileri insan- İtğaın mütearrız kuvyetlerin milletler ara- sında yeni bir kanlı kital çıkarmak hu- susundaki cinaf teşebbüslerine karsı olan Sovyet Elçisi Başvekille görüştü milletlerimiz mücadelesinde kıymetli bir âmil, olacağı- na asla şüphe yoktur. Sovyetler birliği ile Türkiye arasındaki münasebetleri büyük bir memnuniyetle görüyor ve tesit ediyorum ki, ekonomi, ticaret ve kültür sabalarında da müterak- ki bir şekilde inkişaf etmektedir. Sovyet endüstrisinin ve teknieyenlerinin Kayseri ve Nazillideki büyük dokuma fabrikala. rıinın İnşasına İştirakleri, ekonomik mü- nasebetlerimizi yeni, bir tecrübe ve ez- cümle endüstriyel teşriki mesai tecrübe- sile zengilesdirmiştir. Geçen sene aktedilen ticaret muahedesi ve ödeme anlaşması, iki memleket arasın- || daki ticaret mübadelelerinin normal yü- rümesi ve mütevali inkişafı için icap e- den bütün unsurları vermektedir. Sarsılmaz ve vefalı Türk - Sovyet dost- luğunun bundan sonraki — inkişafından tamamen emin olarak, barışm muhafa- zası ve iki milletin terakisi için emin bir zaman olan bu maksada erişmiye bütün kuvvetimle çalışacağım. Bu — yolda yal- vaz Türkiye cumhuriyeti — hükümetinin değil, ayni zamanda — Türkiye efklfiri u- mumiyesinin ve keza teşriki — mesaisini fevkalâde takdir ettiğim Türk matbuatı- nn devamlı müzaheretini — bulacağrma kandim.., 23 Nisan Zelzele devam ediyor. Gelen haber- ler, yıkılan her yeni ocağın altında bir başka betbaht vatamdaşm cansız kaldı. ğanı bildiriyor. İlk “23 Nisan” m tarihe kaydedildiği gün, yeni bir Türk devletinin doğuşunu kutlularken de dünyada az zelze. le mi “vardı?. Ve © açlzelelerin hbangisi - Türk diyarını — savemryordu? Ve ondan sonra her 23 Nisan'a ulaşmak için az boraya, az kasırgaya mı göğüs gerdik? Çocuk Cumhuriyet, bugünkü kudretli haline, nasıl kryametlere kafa tuta tuta yükseldiyse, Türk çocuğu da kudretli nesil olmağa doğru giden yü- Tüyüşünde önüne çıkan her kasırgaya, her aksi tesadüfe ve her kıyamete öyle. ce kafa tutacak, tahammül edecektir. reğine, bir bayram gününde, insan ve kardeş acısmın ilk navrları düşmesi çok acıdır, şüphetiz... Fakat ne kadar çekinilirse çekinilsin küçücük yürek mutlaka nasırlanarak büyüyecektir. Hele felhketler tabiatten gelirse.. Bu, belki bir gadirdir, Amma mâadem mevut imiş, e- bette sineye çekeceğiz.. Tik 23 Nisan'ın mânası, “umumi felâ- ket karşısında Türkün tesanüd kuru. şu, dur. 23 Nisan'ı bu yıl mateme bulayan te- sadüf, bize bu mânayı hatırlatmalıdır. Vatandaş! .. Bugün 23 Nisan'dır. “Umumi felâke- tin karşısında Türkün tesanüdünü,, ifa- de eden bugünde, çok şükür ki biribiri. mizden gene bir umumi felâket için te- sanüd aramakta değiliz. Ve bugünkü azimkâr yürüyüşümüz, bizi umumi fe- Tâket uçurumlarına düşmekten — ebedi- yen koruyacaktır. Bununla beraber bu bayramın bizde tesanüdü en kudsi -bir #en'ane haline soktuğunu unutamayız. Gelip çatan tabint felâketleri önüne insan cehdi geçemezse de felhketlerden mustarip olanlara yardım etmek — her HABER, bu elemli 23 Nisan günün. de bütün okuyucularmı Kızılaya yar- dima davet eder. HABER Filistinde bhâdiseler devam ediyor Kudüs, 22 (ALA.) — Arap kahve ve | mağazalarile fertlere karşı sık sık vuku- bulan tecavüzler üzerine, polis Hayfa yahudi partisinin binasında araştırmalar yapmış ve bir çok vesikalar ele geçirmiz- tir. Hayfada bir çok mağazalar, temerküz *#kampında açlık grevine başlıyan Arap- larla mütesanit olduklarını göstermek i- i çin kapanmıştır. HABER — Aksam b — Bütün İstanbul söylüyor — « Sinemanın en güzel yıldızı , büyük filminde herkesi hayran ediyer Bucta TÜrK mk Saat 1 de metine 4 PLoR * Alman dahiliye nazırı Dr. Frik, tınt- m? iş hizmetini 1 teşrinievvel 1938 den iti- baren Avusturyaya da teşmil eden bir ka. rarname neşretmiştir. * Amerikada Föniks * Sitide bir kahye- nin çatısı çökmüş ve 20 kişi ölmüş, 8Ö ki. | $i yaralanmıştır. * Berlindeki Sovyet maslahatgüzarı, Vİ- yanadaki Sovyat elçiliğinin lâğvedildiğini Alman hariciye bakanlığına bildirmiştir. * İyning Standar gn lesi, — Vaşington- Haki Tagiliz büyük elçizinin — istifasından sonra bu vazifenin Edene teklif edileceği Halkında pir şayra Kkayacımektödir. * Avustralya borçlar — konseyi 4 milyon millt müdafaaya mahsus olmak üzere ya. | kında 10 milyon 250 bin İngiliz liralık bir | dahilt istikraz yapmıya karar — vermiştir. 1938.30 mali yılı içinde — tamamen milli müdafaaya mahsus olmak üzere 14 milyon Jiralık bir istikrar daha yapılacaktır. * Geçen ay rarfında Amerika endüsiri. sindeki işsizlerin adedi 2,5 milyona yüksel ralştir. 15,2 tarihile 15,3 tarihi arasında Işsiz adedi 50 bin artmıştır. Halen Ameri. kada 17 buçuk milyon işsiz vardır. * Macar meelisi kültür komisyonu yahü di konununun müzakeresine dün böşvekll ile hariciye ve terbiye bakanları hazır ol duğu halde başlanmıştır. * Holanda prensi Bernard. - Holandaya Bvdet etmek üzere otomobille dün Paris ten hareket etmiştir. * Balkanlarda bir tetkik seyahati yap- makta olan Alman ekonomisine mensup 80 kişi Sotyaya vasıl olmuştur. Heyet paraer- tesi günü Filibe nümune sergisinin acıl- masında hazır bulunacaktır. € Küçük antant — konferansı £ mayısta Sinalada toplanacak, konferans 6 mayısa kadar devam edecek ve bunu — müteakip Kömnen Stoyadineviç ve Krofla hep bir- Hikte Cenevreye gideceklerdir. * Meksikanın Vaşington büyük elçisine elkonan petrol kumpanyalarına verilecek tazminat hakkında Amerika — hükümetile müzakereye girişmeyi kabul — etmek üzere salâbiyet verilmişlir. — Müzakereler bugün başlıyacaktır. * İngiltere - İrtanda müzakereleci niha- yet bulmuş ve bu anlaşma — buşarılmıştır. Anlaşma 26 nisanda Çemberlayn - tarafın. dan dö Vuleranın başkanlığında — İrlanda beyetine verilecek bir öğle — ziyafetinden sonra İmza edilecektir. * Biclorusya mıntakası — merkeri fera kamilesi divanı, bu mıntaka yülesek Sov. yet meclisi intihabatını 26 hazlran 1938 de yapmağa karar vermiş ve bu babtaki inti- bap komltesini de tayin eylemiştir. * Romanyanın yeni Almanya elçisi Ra. dia Cuvara, Hitlere itimatnamesini takdim etmiştir. * Deyli Telgraf gazetesinin bildirdiğine göre, İngiliz - İtalyan anlaşmasının meri- yet mevkiine girmesini mütcakip İngilte- renin Roma sefiri Lord Pört, “İtalyan kra. h ve Habeşistan imparatoru,na — yoni ili- matnamesini takdim edecek ve bunu müte- Akip tekaâtlüğünü istiyeceklir. GSN ” ei - kiürebbiye Esnebt, türkce bilen bir madam; aileler arasında ö-14 yaşında çocuklara müreb bilik yapmak ve ya hâsta çocuklara bak aktadır. Fransızca ve 'aştaya da — gidebilir. sokak 21 No, ikinci Beyoğlu Venedik kaet. Jozefin. iştirakiyle Türkçeye _Büğı;in bütün İstanbul halkı SÜMER sinemasına koşocak ve artistlerden HAZIM, MUAMMER, MAHMUD, 23 NİSAN — 1988 ——— HALİDE, ŞAZİYE, SAMİYE ve BAYAN DİRADURYAN'ın Türkçe adapte edilen Sözlü ve Şarkılı Arşın Malalan Meşhur şârk operetini görecek, dinliyecek ve candan alkışlayacaktır . Musiki — Şarkı — Dans — Neşa — Kahkaha, Senenin en şen ve en güzel filmidir. En fazla musikili bir film.. En fezla ile beraber Bugün eğlenceli — bir komedi. | Yalnız Senin için GRACE MOORE'un çevirdiği Fransızca sözlü ve muvaffakryetli filmi SAKARYA güzel filemler meraklıbemı celbedecektir. İlâveten : GARY . GRANT - #inemasma PARAMOUNT JURNAL ve ilkbahar güzelliği mükemmel bir silli senfoni Aile kayıdları yapılacak Istanbul Belediyesinden : 1580 aayılr belediye kanunu macibince İstanbul Umumt Mocli- &t âzalığı için yapılacak seçimlerle intihahı mebusan kanununa tev. fikan belediyece hazırlanacak intihap defterlerine esas olmak tzere İstanbul Umumi Meclisi her nahiyede, intihap defterleri kılAvız kartonları namı altında alle kayıtları tesisino karar vermiştir. Umu- mi Meclis karazının tatbikine şimdiliz Royoğlu kazasında başla- nacaktır. Önce Beyoğlu kazasının merkez nahiyesi müdürlüğü ve bun- dan sonra da bu kazadaki diğer nahiye müdürlükleri kendi mmta- kalarında bulunan ikametgçühlara her alle için birer gual varakası dağıtacaklardır. Aile reisleri, bu varakaları aldıkları tariliten en çok on gün geçmeden okunaklı bir suretde doldurup ikametgühlara gönderilecek memurlara veya bağlı bulundukları nahiye müdürüne inde vo teslim edeceklerdir. Kendllerine imza mukabilinde teslim ©- Tenasak varabalarımın müllati #cimAa hai eh Anaftar mAZe N saal aile reisleri 1608 sayılı belediyelere müteallik ahkâmı cezalye ka- nunu hükümlerine göre cezalandırılacaklardır. Hemşehrilerin belediye ve mebas seçimlerine İştirak gibi en bü. Yyük haklarmım istimali hususunun kolayca teminli için belediyonin ibtiyar ottiği külfeti gözününe alarak ba işin tahakkatkuna yardım etmeleri hassaten rica olunur. (2168) Tokat Vilâyetinden: Zile kaza merkezinde yarım kalan ilk okul inşaatının bitirilmesi Kapalı zarf usuliyle eksiltmeye konulmuştur. 2 — Eksiltme Tokat daimi encümen dairesinde 6.5.938 tarihine rastlıyan cuma günü saat 14 de yapılacaktır. 3 — Bu inşaatın keşif bedeli 21620 lira 50 kuruş olup muvakkat teminatı 1622 lira 21 kuruştan ibarettir. & — İstekliler birinci zarfın içine Ticaret odası vesikasını ve mall itibar mektubunu ve nafia bakanlığından aldıkları mütsahhitlik vesikasmı ve inşaa. tın fenni mes'uliyetini kabul edecek mimar veya fen memurunun adres ye eh. liyetini gösteren bir dilekçeyi koyacaklar. İkinci zarfın içina de muvakkat teminat makbuzu ile teklif mektubunu ko: yacaklardır. Ve ihaleden bir saat önce Enciümene tevdi edeceklerdir. B — Proje ve keşif ve sair şerait hakkında daha fazla malümat almak isti- yenler Tokat Daimi Encümenine eksiltme günündea bir gün öncesine kadar bey mesaj günü müracaat edebilirler. İstanbul İkinci tera memurluğundan: Mehmet oğlu Osmanın tahlı tasarrtıfun- da iken, Bayan Münibeden istikraz ettiği reslilmal 500 liraya mukabil, birinci dere. cede ipotek irae eylediği Aksarayda Sofu- Jar mabâllesinin Razıpbey sokağında eski 5 yeni 9 sayılı sağı Şerif hemşiresine ait bostan arkası, Osman mahdumu Salih bos- tanı ve yıkıcı Hacı Hasan hane ve bahçesi solu 548,5 arşın müfrez manbahçe cephesi Ragıpbey sokağilea — çevrilmiş 157 melre mıktarında maabahçe ahşap — bane . maya çıkarılmıştır. Evsafı zemin kat: d nu marolı kapıdan girildikte bir avlu ürerine zemini malta ve toprak tavansız dolaplı bölmeli ev altı olmp buradan bir kapı İle çimento döşeli koridor üzerine bir ada ve bir halâ ile geçilir, bu kısım sokaktan 14 numara alan “numerotaj.... Evin altından bahçeye çıkılır. Bahçede kismen çimente döşeli bir kısını üzerinde 3 metre derinli- Rinde sarntç talumbalı — kuyu ve $ meyve ağacı vardır. Birinci kat: Dir sofa üzerin- de üç oda bir halâ bir gusulhane ve bir de zemini kresmen mermer musluk taşlı ve maltır ocaklı bir mutfağı vardır. Umum mesahası 167,5 metre murabbar olup bunda 62,5 metre murabbar da bahçe dir. İşbu gayri menkule üç yeminli — erbabı vuküf tarafından 1335 Vira kıymet takdir edilmiştir. Arttırma 25-5-0938 terihine müsadif Çar- şamba günü saat 14 den 16 ya kadar dajre de lora edilecektir. Talip olanlar takdir (2259) olanan kıymetin yüzde yedi buçuğu nis- betinde pey akçeti veya ulusal bir banka- mın teminat mektubunu vermeğe mecbar- dur. İşbu arttırmada verilecek bedel kıy- Taeti muhammenenin yüzde yetmiş beşini bulmadığı takdirde son arttıranın taahhü- dü baki kalmak şartile — arttırma 15 gün daha temdit edilecek 13-6-938 tarihine mü- sadif pazartesi — günü saat 14 don 16 ya kadar temdiden mürayedeye devam olu- narak en çok arttıranın Gstünde bırakıla- caktır. Arttırma peşin para iledir. Mülera. kim vergi ve tanzifiye ve tenviriye ve tel- Tüliye, vakıf icaresi borçluya ait olup satış tutarından tenzil edilecektir. Tapu harçla. Tile 20 senelik evkaf taviz bedeli raüşteri- ye sittir. 2004 numaralı icra ve iflâs kanu- nunün 126 inci maddesine tevfikan tapu sleliterile sabit olmuyan ipolekli alacaklı- larla diğer alâkadarlas rın irtifak hakkı sahiplerin Ha haklarını husuzile faiz ve masrafa dair olan iddia- Tarımı ilân tarihinden İtiharen 20 gün için- de 935.3279? numaralı dosyasına bildirme- deri lâzımıdır. Aksi takdirde — bakları tapu sicillerile sabit olmıyanlar satış bedelinin paylaşmasından hariç kalırlar. Arttırma şartanmesi herkes — tarafından görülebilmek Üzere (-5.938 tarihinde fera divanhanesine asılı — bulunacaklır. Daha fazla malömat almak İstiyenlerin 935 3272 nümaralı dösyasına müracaatla vaziyet ve tokdiri kıymet raporunu «örebilirler. Arttırmaya iştirak edeceklerin bu gayri Mmenkule ait bütün malâmatı Öğrenmiş ad- dolunacakları ilân olunur.