6 Mayıs 1938 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 10

6 Mayıs 1938 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 10

FŞ 7 , HABER — Ak-mnnını Vılhelm in torunu nasıl evlendi? Prens Lul Ferdinand, Ford fabrikasında küçük bir amele idi Günün birinde Romanof hanedanına mensup Prenses Kira ile tanıştı; Geçen gün Holandada, üç kere tek- zarlanan bir nikâh merasimi yapı Evlenenler, evvelâ Prusya kralların eski morkezi olan Potsdamda nikâhları dılar. Sonra, hrristiyan usulü ni rı kilisede kıyıldı. Dı onra gene Ho- landada, Dorn şehrine Alman imparatorunun sunda nikâhları — tekrarlandı ve ikinci Vilkelm bunları “takdis,, Evlenenler biri, Kayser oradaki $ etti... Vilhelmin torunudur: Prens Lui Ferdinand ğeri de Rus tahtının son vellahtı bü- yük dük Sirl'in k Prenses Kira Prenses Kiran z olan cilik ve muharri: tır. Bugün, Ame zetecidir ve bir çok büyük gazetelere, mecmualara yazar, Prenses Marya, amcasının kızınin Prens Ferdinandla nası) seviştiklerini, geçirdikleri aşk mezerası kendi ka- Temi ile, bir roman gibi anlatmıştır. Yazıyı alryoruz: Üü y Af “Amcamın kızı Kita ile — Prusy prensi Lui Ferdinand'ın — evle biz Rus sürgünleri izerinde, her gü: kü hayatımızm kara semasını delen bir | Yşık tesiri hasıl etti... Bize sevinç veren, yalnız şahst « bepler değildir. Bu hâdise milli taril mizin tozlarmış sahilelerini canlanı rıyor ve kalplerimizde, Rutyanın bü- tün şerel ve — kuvvetile parlıdığı eski | bir devrin hatırasını uyandırıyor. | Hohenzollern ve Romnnnnır Rusya | ya arasındaki müna- sebetler ilk defa olarak on dokuzuncu asrın başında samimi bir hal almıştır. Bu iki devlet, Napolyonun hâkimiyeti- ne karşı büyük bir mücadeleye girmiş bulunuyordur. Prusya istilâ edilip mahvolmak teh- | Hkesine düşünce başmdaki cesur hü- kümdar kadın, güzel kraliçe Luir, Çar Aleksandı da en fedakâr ve en şöval- yevari bir istinetgâh bulmuştu. Bir kaç sene sonra,kraliçe, Luizin kızı prenses Şarlot, Çar Aleksandı'ın kardeşi birin- Gi Nikola ile evlenerek, Rusya tahtıma çıkıyordu. Bugün evlenenler, — Kira ile Lui Ferdinand doğrudan doğruya — Şarlot | ile Nikolanın ahfadıdır. Hem ziyaret, hem ticaret... Bundan bir kaç sene evvel bir gaze- tecilik işi dolayısile, Berlinde bulunu- yordum. Hitler iktidar mevkiinde idi. Fakat ordunun, Hohenzollern haneda- nenım tekrar tahta çıkarılmasına taraf- tar olduğu söyleniyor ve krallık kur- | mak için hazırlanan bir hükümet dar- | besinden açıkça bahsolunuyordu. Prens Ferdinand'ın annesine haber gönderdim ve soğuk bir sonbahar gü- nü, Potsdam'a gittim. Sarı yapraklar bahçeyi tamamile kap lamıştı. Sesilyenof köşkünün duvarları | n güneşin son ıçıkları - yaldızlıyordu. | Kapıyı bana beyar caketli bir bademe | açtı ve şimdiye kadar bir kere olsun | görmediği halda, yerlere kadar — eğile- | rek selâmladı, içeri aldı. İçeride beni sevimli bir kadın karşı- ladı ve Bütüphaneye götürdü. O sırada bir kapt açıldı ve prenses Sesilin, kolla | yını açarak, bana doğru geldiğini gö | düm. Müşterek mazimizin hatıraları gdolu olan salonda çay içtik. ile Etrafında | Rus fotoğrafları, Rus tabloları — vardı. Fakat ben artık Amerikalı ci olmuştum. Bu ziyaretim yesiz değildi. Kalemimi çıkardım ve | mülâkata başladım. Prens, ford fubrikasında işç? “Mülâkat,, bitince biraz caki hatıra- lardan, daha fazla da bugünkü hay mızdan bahsettik. O bana, başkanlık et tiği hayır müesseselerini, büyüttüğü çocukları anlattı. İkinci oğlu Lui Ferdinand'ı bir gazete- k te ga- tanır- | olarak, çok | dikten sonra, seviştiler ve evlendiler Prenses Kiva ve Lwi Ferdinand dim. Kendisini Amerikada, pek haklı anırlardı. mıştı ki, kı çatısı altında kalırsa hayatı tanmamı- yacaktı ve geniş hayata atılmak — iste mişti. Hayata atılma için yaptığı ilk hare- ket çok müşkül olmuştu; Detroit'teki Ford fabrikalarına amele yazılmıştı. Bir gün, Fordla görüşmeğe — giden eski bir Alman devlet adamı, kendisi- ne söylenenler karşısında şaşırıp kalı- yor. Evvelce Kayserin yanında çalış- mış olan adama: “ — Tanıdığınız birisini görmek is- ter misini deyip içeri, işçi kıyafe- tinde bir genci sokuyorlar, İhtiyar derhal tanıyor: Karşısındaki imparatorun — torunu- dur! Lui Ferdinand arasıra Nevyork'a ge i m de kendisini ahbaplarımızın e- vinde göl üm, Henüz çok gençti, fa kat hareketleri çok muvazeneli ve hoş görünüyordu. Şereline verilen ziyafetlerde hali çok hoştu: Başını bir tarafa eğer, konuşu- lanları dikkatle dinlerdi. Bazan, iş icabı, “Beyaz ev,, de riyaret ederdi Yahut ta Almanlarla Amerikalılar ara- sında verilen ziyafetlerde başkanlık a- Teisini Sair zamanlarda yemekl Ford fabrikasının lokantasında yerdi. *“Yıldızla evlenmek mi? Allah göstermesin',, Prens, ilk zamanlar, Amerikan zetecilerinin gözünden kaçmıştı. ise bütün nazarlar ona çevrilmiş, yabancılarda olduğu gibi, onda da me- raklı bir vihet aramağa başlamışlardı. Fakat Prensin hiç bir macerasından, birisi ile alâkasından bahsolunmuyor- du. Bunun üzerine, gazeteciler hakkında bir hikâye uydurdular: Prens, falanca artistle evlenecekmiş diye bir şayiadır çıktı. Bunu haber a- Imca Lui Ferdinand: — Hayır. hayır! diye bağırdı. A göstermesin! Asaletine ve ailesine karşı olan va- zifesini unutmuyordu. Bilhassa, ağa- beysi, hanedan olmryan biri ile evlen- kendiri böyle bir izdi- vaç yapmaktan son derece çekiniyor- du. onun Dah Ağabeysi evlendikten sonra, Ferdinand xendisini Almanyaya dö:; mek meçburiyetinde kissetti. Almanya- ya, isteye isteye gelmiyordu. Fakat çi- küyet te etmiyordu. Prens anla- | memleketinde ve aile Amerikan Cumhur- | ge- | prens | | Bir gün Amerikadan, arkadaşlarını bile görmeden ayrıldı. Çünkü, Nazi hü kümeti ota Almanyaya girmek müsa- adesini, ancak, hakkında reklâm yap- tırmak şartile vermişti. *“Bir Rus kızı almak isterim.., Biz Ruslara Lui Ferdinandı sevdi- ren gey, bizdeki her şeye karşı omın o, Rus ecdıdımün etmişe man olduğu halde, bir Çok hususiyetler tevarüs benzer. Buzdan iki sene evvel, aslen Rus o- lan ve bizim ailenin ahbabı bulunan madam Mum'a: — Hayat arkadaşı olarak bir Rus kızı almak isterim, demişti. Ferdinandın istedi kız, prens Kira olabi ancak enç, madam lerile sık sık gö- riardı. Fakat evlenme ancak ge- kararlaştırılmıştır. Arada niçin bu kadar vakit geçirdi- ler, bilmiyorum. Aceba, evlenmeye ça- bucak karar vermeden ewvel hislerini tocrübe mi etmek istediler? Yoksa baş- ka bir sebep mi vardı?? Her nedense, bugün hâdise olmuş bitmiş bulunuyor. a yüzündeki neşe de Pri bundan | duyduğu sevinci göstermeğe külidir. Prensin çocukluk günleri Premns, kendi memleketinde büyü- müş, muhitinden hiç ayrılmamıştı. Hal buki prenses Kira sekiz yaşında iken, anası ile babası ile beraber Rusyadan kaçmağa mecur olmuştu. Memleketten uzak geçirilek uzun senelerin acısını onlarla beraber çek- miştir. Evvelâ Finlandyada, sonra an- neşinin doğduğu memleket olan Ko- burg'ta, nihayet Fransada bulundu. Ço- cukluk seneleri Fransanın garp sahil- İerinde küçük b'r köşk olan Sen Bri- yek'ta geçmiştir. Çar Nikola öldükten sonra, Kiranın babası büyük dük Siril Romanof ha- nedanının reisi bulunuyor. — Karrsı bü- | ! % | | ehliyet vesika ve 506 lira 25 kuruşluk muvakkat teminatlarını | zarlflarını eksiltrne günü saat 14 e kadar kömisyon Reisliğine vermeleri yük düşeş Viktorya geçenlerde ölmüş- | tür, Gerek abası, gerek Viktorya Feo- dorovna, kızın iyi bir şekilde büyütül- mesine çalışmışlardır. Yersiz yurtsuz ve servetsiz bir pren- ses olan Kira, diğer kız kardeşi ve er- deşi İle beraber, Rusyadaki gö- ile büyütülmüy- elerden ders alır, an- Mürebbi, lerdir. nesile beraber bahçede oynardı. Prenses kocasile beraber — yaşıyaca- ği Almanyada büyük kız kardeşini bu- lecaktır. Prenşin ablası bundan on se- me kadar evvel, prens Lapningen evlenmişti. ile * mwı’ı — 193t |Sabah, öğle ve Akşam her yemekten sor dlşlerl nlçin hrçalımık Jâzımdır? lerden sonra ve her - halde bol “RADYOLİN" ile fırçalamak mizlemek gşarttır. Bu sayede dl! celeri ağız guddelerinin if- | ve diş etleri dolmuştur; günkü yemekler, sigarı ve kahve gene ayni tesiri yapmıştır. Binaenaleyh | de, ağzım da sağlığı ve sağlamlığı dişleri bergün 3 kere bilhassa yemek- | zelliği garanti edilmiş olur. Sabah, Öğle ve Akşam her yemekten sonra ILE DİŞLERİNİZİ PI RÇALAYINIZ,. Senelik Muhammen Dk kirası Yedikule Kale Kapr mahallesinde 3 N lr eski Kantar Kulübesi. 244 Hasköyde Keçeci Piri sokağında 190 N. Ir dükkân 18 Karagimrükte Debağlar — sokağında Fevzipaşa caddesinde 52,50 metre mu- rabbar yolartığı. 10 0.7£ Unkapanında Haraççı Kâramehmet ma- Ballesinde Kastm paşa kayık — iskelesi sokağında 15 N. Kahve yeri, 45 3,3$ Eminönünde Şeyhmehmet Geylani ma- hâllesinde Reandiye sokağında 17 N. dükkân, 180 135f Eyüpto Tabakhane mahallesinde 1/9 N. yol artığı. 38 2, Fenerde Balat caddesinde 41 N. Kale burcu. 86 270 Samatyada Tramvay caddesinde 305 ' N, arsa, 30 238 Yukarıda semti, senelik muhammen kiraları yazılr olan mahaller 98 nesi Mayıs sonuna kadar ayrı ayrı kiraya verilmek üzere açık artırma: nulmuştur. Şartnameleri levazım müdüriüğünde görülebilir. İstekliler hi da gösterilen ilk teminat makbuz veya mektubile beraber 17 - 5 - 938 günü saat 14 de Daimi Encümende bulunmalıdırlar. (©) (20 Umumi meclisce 938 senesi nakdi yol mükellefiyeti göse ve köprüler k: nu tadil eden 1882 numaralı kanuna tevfikan altı lira ve taksit zamanları di Hariran diğeri Teşrinevvel ayları ve 938 genesi bedeni yol mükellefiyeti 6 li mukabili 8 gün olarak ve çalışma ayları da Eykil Teşrinevvel Teşrinsani # olmak üzere tesbit edilmiş olduğundan bu aylaz zatfında nakdi ve bedeni m umu ilân olunur. (B.) (25. Devlet Demirğyolları ve Kimönları işletme O ULER T AAAi Muhammen bedeli 6750 lira olan 1500 ton demir için dökmeci kumu İ 038 Pazartesi günü saat 15 de Haydarpaşada Gar binası içindeki satınalma misyonu tarafından kapalı zarf usulile satın alınacaktır. Bu işe girmek isteyenlerin kanunun tayin ettiği vesaik ve resmi gazi 1, 7. 938 T. 3645 No. lu nüshasında intişar eden talimatname dairesinde muhtevi dır. | Bu işe ait şartnameler haydarpaşada komisyon tarafından parasız ol 4| gttılmaktadır. (26017 Muhammen, bedellerile mikdar ve vasıfları aşağıda yazılı 4 gurüup malzemif | gürup ayeı ayrı ihale edilmek üzere 26. 5. 1938 Perşembe günü saat (10,30) | Haydarpaşada Gar binası içindeki satınalma komisyonu tarafından açık ek? me ile şatın alınacaktır. Bu işe girmek İsteyenlerin kanunun tayin ettiği vesaik ve hizalarında muvakkat teminatlerile birlikte eksiltme günü saâtine kadar komisyona mürf lazı lâzımdır. Bu işe ait şarenameler Haydarpaşada Gar binası içindeki komisyon taral parasız olarak dağıtılmaktadır. 1 — 5000 kilo muhtelif eb'atta sustalık çelik muhammen bedeli 2287 kuruştur. Muvakkat teminatı 171 lira 59 kr. 2 — 2680 kilo muhtelif eb'atta yay için çelik tel 2500 kilo muhtelif ta demir tel ile 1000 kilo soba teli muhammen bedeli 2084 lira SO kuruş kat teminatı 156 Hira 34 kuruştür.. 3 — 95 adet muhtelif eb'atta flanşlı ve ambuvatmanlı vana ile S0 adef buvatmanlı dökme boru muhammen bedeli 2452 lira 75 kuruş muvakkat natı 183 lira 96 kuruştur. 4 — 6000 metre ince amerikan bezi ile 6000 metre kalım amerikan bezi hammen bedeli 2100 Hira muvakkat teminatı 157,5 Hradır. (2606