6 Mayıs 1938 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 8

6 Mayıs 1938 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 8

Romada Hitlerin Mu- soliniden istedikleri Napoli 6 (ALA.) — muhabirinin iyi haber alan bir mem- badan öğrendiğine göre, Hitler Çekös lovakya harici siyasetinin, Çekoslo- vak - Sovyet ve Çekoslovak - Fransız itilâflarının tahfifi ve imkân olursa feshi suretile değiştirilmesi için İtal- yağım yardımını istemiştir, Hitler bu talebini dün Konte - di - Kavur zırh- hsında serdetmiş ve saat 10,30 dan 18 e kadar İtalyan donanması mahi- rane manevralarına devam ederken, Muzsolini ile beynelmilel vaziyetin baş- hıca hadiselerini müzakere etmiştir. Resmi mahfeller Hitlerle Musolini arasındaki mülâkat hakkımda en ufak malümat vermekten bile çekinmeke. dirler .Bununla beraber öğrenildiğine göre Hitler müzakerelerin cereyan &t. tiği ilk iki gün zarfında birçok talep- lerde bulunmuştur. Alman mahfellerinde söylendiğine göre büyük Avrupa devletlerile mü- zakerelere başlanması için her şeyden evvel Çekoslovakya ve mülstemleke meselerinin halledilmesi şarttır. Çekoslovakya “meselesine gelince öğrenildiğine göre Almanlar Musoli- niye Üç buçuk milyon Südetin Alman hudutları haricinde yaşamasma Al- manyanın müsamaha edeceğini fakat Çekoslovakyanın haricl siyasetinde süratle değişiklik yapması lâzım gel- diğini söylemişlerdir. Almazlar Südet Almanlarının memlekete — ilhakının derhal halledilmesine lüzum görülmi- yen bir prensip meselesi olduğunu kay detmişler ve Almanyanm esasen yu- karı Adijdeki Alman ekalliyetinin Al- man hudutları haricinde kalmasımı ka- bul ettiğini hatırlatmışlardır. Almanlar, buna mukabil Çekoslo. vakyanmn haricf siyaseti meselesinin hayatt ehemmiyeti olduğunu kıydedc— rek demişlerdir ki: “Almanya Çekoslovakyanın kendi - sini Sovyetler birliği ve Fransa ile birleştiren bağları çözmesini, hatta bu memleketlerle akdettiği Mmuahedeleri feshetmesini şiddetle arzu etmekte- dir.,. Alman mahfelleri, Ronu Berlin mihverinin prensiplerine tevfikan İtal yanın yardımından emin bulundukla- rımı beyan etmektedirler. Havas ajansının muhabiri diğer ci- hetten İtalyanlarm İngiliz - İtalyan ve Fransız - İtalyan münasebetlerinin tanzimini Almanyanm ta&dik etmesini istediklerini öğrenmiştir . Muhabir, İspanyol meselesinin de görüşülmüş olduğunu haber almıştır. Napolideki meras'm Napoli 5 ÇA A.) —« Geceyi trende geçirmiş olan Hitler saat 10,10 da Papolide Mergellina istasyonuna gel. miştir. Nebat ve çiçeklerile mükem- mel camlı bir kış bahçesi baline ge- tirilen istaayon Alman ve İtalyan bayraklarile, fagist ve nazi İşaretleri. de süslenmiş idi, Hitler, on dakika evvel gelip prens Picmon, nazır Ciano, Starace, Alfleri ve daha birçök zevat tarafından kar. şılanan kral tarafından kabul edil. miştir. Veliaht ve nazırlar Alman dev- Jet reisini selâmlamışlar, muzika Al. man ve İtalyan marşlarmı çalmıştır. Hitler hükümdar ile birlikte selâm duran iki piyade bölüğü ile lik. tör İtalyan gençliği kıtalarını ve genç faşistleri toftiş ettikten sonra istasyondân çıkmış ve bu aralık Lik- tör İtalyan gençliğinin bin borazanı tarafından selâmlanmıştır. Faşlst ve nazi işaretleriyle süslen- miş olan müheykel bir tribünde yer almış olan bin borazan bundan son- ra Alman ve İtalyan marşlarını çal- mışlardır. İstasyon civarında biriken muaz- zam bir halk kütlesi hükümdar 1le Hitleri şiddetle alkışlamışlardır. Alman devlet reisi kral ile birlik. te açık bir otomobile binmiştir. Al- man ve İtalyan nazırlariyle diğer zevat da başka otomobillere binmiş- ler ve bu suretle toşekkül eden alay saf halinde sgelâm duran kıtaların arkasında bulunan halkın alkışları ve yaşa nidaları arasında limana ha- reket etmiştir. “Yol üzerinde duran G. 1. L, toşkt- Tâtma mensup 18.000 faşist kadın ve goenç kızları, üniformalı 20.000 siyah gömlekli, 30.000 avan-gardlst taşist ve birçok müsellâh kuvvetler- den mürekkep müfrezeler heybetli bir manzara arzetmekteydi. Halk Hitleri, hükümdarı ve Musoli- niyi alkışlamışlardır. Musolini tayyare ile sant 10 a doğru Nepoliye gitmiştir. Hitler kral ile birlikte Ilmana geldikten sonra bir motörbotla Kavur zırhlısıma gitmiş. tir. Musolini kendisini zırhlıda is- tikbal etmiş ve samimiyetle elini sıkmıştır. Hitler, Kavur zırlılısına çıkarke: selâm vaziyetinde duran bütün harp gemilerinin salv ateşleriyle selâm- lanmıştır. Deniz manevruları Hitler şerefine tertip edilen deniz manevraları Napoli körlfezinde İs- kla adası civarında yapılmıştır. Ma- nevranın mevzuu iki filo arasında muntazam bir çarpışma idi, Napol! körfezinden çıkmakta olan filoya Gaetadan gelen diğer bir filo hücum etmiştir. Manevralar doksan denizal. tr gemisinin açıktan gelerek hep bir- den suya batmaları ve gu altında tor pillerini attıktan sonra gene hep birden suyun üstüne çıkmışlardır. Öğleden sonra torpido filotillala- rı safhıharp nizamında bulunan bü- yük harp gemileri hattmı yarmış « tır. Müteakiben birçok bombardıman tayyareleri zırhlılara hücum etmiş vo geno ayni zamanda tayyare ge- milerinden uçan deniz tayyareleri de filonun üzerinde uçuşlar yapmış. tır. Manevralardan sonra Kavur zırh het limana avdet etmiştir. Papanın dargınlığı Vatikan; $ (A. A.)— Papa, Hitle- rin İtalya ziyaretinin devamı müddetin ce Vatikan müzesile tablolar galorisi- nin balka kapalı bulundurulmeasını em- retmiştir. Yenl bir askori ittifâk mı? Paris, 6 (A-A.) — Havas ajansından: Siyasi mahfiller Hitlerin Roma ziyareti- nin mühim siyasi aksülâmelleri olmıya- cağı kanaatindedirler. Bu — mahfillerin fikrince Musolini, ağlebi ihtimal Alman- ya ile askeri bir ittifaka girişmeği red- dedecektir. Çünkü böyle bir — ittifakm İtalyaya İngiliz « İtalyan anlaşmasile istihsal ettiği istifadeleri kaybettirmesi muhtemeldir. Ayni mahfiller, kont Ciano ile Fransız maslahatgüzarı Blondel arasındaki son mülâkatların neticeleri memnuniyet ve- riCi mahiyette olduğunu ve — İtalyanın Fransa ile münasebatmı ıslah hususunda ki arzusunu gösterdiğini -kaydetmekte- Bu mahfillere göre İtalyanın, ayni za- manda Almanya ile askerf — hir ittifaka girişmesi hayret uyandıracak bir hareket olacaktır. Çekoslovakya hakkında siyasi mahfil- ler, Çekoslovak meselesi — yüzünden bir ihtilâf çıktığı takdirde — İtalyanm hiç değilse bitaraf kalacağı ve bu suretle İn- giltere ile husumet haline girmekden ic- tinap edeceği kanaatini — beslemektedir- ler. Filhakika büyük Britanya hüküme- ti, Fransa, Çekoslovakya ile mevcut mu- ahedesi İcabatından olan taahhütlerini tutmak mecburiyetinde kaldığı takdirde İngilterenin Fransanın yanında mevki alacağını sarahaten bildirmiştir. Nihayet siyasi mahfiller, "Tuna hav- zasında bir İtalyan - Alman iş beraber. Hiği,, hakkında — Romadan gelen yarı | resmi haberleri şiddetle tefsir ve bu ke- Himeleri İtalyantn bu hayzadaki nüfuzun dan hiçbir suretle vazgeçmiyeceği mana- sınıda telâkki etmektedirler. Bu mahfiller, küçük #tilâf konferansı tarafından İtalva ile bir süreti tesviye temini için vaki olan davete — İtalyanın muvafık cevap vereceğini tahmin eyle- mektedirler. Hiller Romaya döndü Roma, 6 (A.A.) — Geceyi trende geçi- ren Hitler bu sabah saat 9 da Romaya gelmiştir. Muwmnlini ile Alman ve İtalvan nazırla- ti Hitleri Tesmini istasyonunda karerla- mışlardır. Muzika — Alman ve İtalyan isviçrede Bir Alman casusu Tevkif edildi Cenevreden Deyli Herald gazetesine bildiriliyor: Vagner isminde bir Alman, casus- huk suçu ile tevkif edilmiştir. Bünun neticesi olarak, Vostfalyadaki Asna- bruk şehir tiyatrosunda çalışan Kinzi ismindeki bir Alman aktörü de istifa etmiştir . Fransada mali vaziyet Paris; 6 (husust) — Franğın istik- tar rayici 179 frank bir ingiliz littisı o- larak tesbit edilmiştir. Frank'a birinci Blum kabinesi za manımda bundan evvelki sukutunda 147 fzank bir ingiliz lirası üzerinden Hat konulmuştu. Frank'ın kıymetten düşürülmesi Pu- ankare zamanındanberi yapılanların dördüncüsü, iki sonedenberi yapılanla- tın da ikincisidir. Frank bugün harbr den evvelki krymetine nazaran 8 santi- me düşmüştür. Yani harbden evvelki rayitle 8 santim şimdik! bir frank'ın değerindedir. Fransız frankı s«on iki se ne içinde değerinden yüzde 135 kay- betmiş bulunmaktadır. Maliye nazırı Marşando gazetecile- re beyanatında Fransız sermayesinin memlekete dönmeğe başladığını söyle- miştir. Yalnız bugün öğleye kadar 4 milyar frank Fronsaya dönmüştür. Dahiliye nezareti aşağıdaki tebliği neşretmiştir: * Hükümet mali vaziyeti kati olarak düzeltmek için Frank'ı istikrar ettirmer ğe karar vermiştir. Bu tedbir dahili pi- yasada yerli mallar için hiç bir fiat te- zâayüdünü mucib olamaz. Bu malların fi atları da istikrar kesbetmelidir. Bu tedbir, meşru olmryan kazanclara kay- mük teşkil edemez. Binaenaleyh bur gün piyasalarda bilfili mevcud fiatla- rım tesbiti valiliklere emrolunmuştur.” Çekoslovakyada Yeni hâdiseler WEŞ” Baştarafı 1 incide istemiştir. Nm,ımm hasmane tavırları karşısında polis halkı dağıt. mağa mecbur olmuştur. Bu aralık bir kişi hafifçe yaralanmıştır. Südet partisinin resmi organı olan “Zelt,, gazetesine göre Südet parti- Binden ve ayayn azasından Boyk yaka lanan iki mücrimin serbest bırakılma- st için pazarlığa girişmiş ve halkı da- Kılmağa davet etmiştir. Bu davet lize- rine halk derhal dağılmıştır. Fakat bu aralık polis sopalarla nümayişçilere" hücum ederek bunlarım ikisini ağır surette yaralamıştır. Mazarik'in heykelini tahrip Prag, 6 (A.A.) — Moravyada Sum- berkte dün reisicumhur Masarikin hey- kelinin hasara uğradığı ve heykelin ka- idesine bir gamalı haç resmedildiği gö- rülmesi üzerine Çeklerle Almanlar ara- sında yeniden bazı hâdiseler çıkmıştır. Zeit gazetesine göre 200 polis Sumber- ke gönderilmiş ve polis umum! Nw tahkikata başlamıştır. Şehirde sükünet hüküm — sürmektedir. Südet partisi, azasına hitaben bir beyan name neşrederek Henlein'in doğumunun kırkıncı yıldönümüne tesadüf eden 6 ma- yıs günü alenen terahüratta — bulunul- masınr tavsiye etmiştir. akşam gazetesidir. İlânlarını HABER'e verenler kâr ederler. “marşlarını çalmış ve askeri. müfrereler selâm resmini ila etmişlerdir. Hitler istasyon meydanıma çıktığı za- man halk kendisini heyecanla alkışlamış. tır. Hitler, Musolini ile birlikte — otomobile binmiştir. Arkadan gelen otomobillerde iki memleketin nazırları ile hükümet mü messilleri bulunmakta idi. Alay, saf halinde selâm duran kıtala- rın arkasında iki sefi bağırarak alkışlı: yan halkım arasından — geçerek süratle Kirinal sarayına gitmiştir. Süvarilerimizın zaferi DE- Baştarafı 1 incide hazırlanmış olan tribüne Piyemonte prensi ve imparatorluk ailesi yerleşmiş lerdi. Onların yanında ayrı bir tribün- de ise kordıplomatik hazır bulunuyordu. Yarış saat 15.30 da başlıyacak. Halk Musoliniyi bekliyor. ara sıra duyulan baykırış ve alkış sesleri birdenbire sü- rekli bir hal aldı; Musolini kabine aza- ları ve faşist partisi erkânı arasında ge- Jerek kendisine tahsis edilmiş olan mev- kie geçti. Bu sırada bando faşist marşı- mr çalıyordu. Saat 15.15 de yarışa iştirak edecek olan ekibler sıra ile İtalyan başvekili- ne takdim edildiler. Müsabakaya girecek biniciler şunlar: ıt Türkiye: Yüzbaşt Kula(Güçlü ile), Pulatkan (Çakal ile), Yüzbaşı Gürkan (Yıldız ile), Yüzbaşı Öncü (Ünal ile), Almanya: Mom, (Alismit ile) Brink- gnan (Baron ile), Duç (Olf ile), Has (Tora ile). İrlanda: Korri (Duharları ile), Ley- dis, (Limerik ile), Stan (Rcdhuı ile), Ahren (İrlanda ile). İtalya: Kumya (Serpe ile), Goçya (Ventitre ile), Anjelo (Vagante ile) , Betton (Felino ile). Romanya: Apostol, (Draku Sti ile), Purserea (Haiduk ile), Topesku (Ful- yer ile), Tudoran (Hunter ile). Yarış başlamadan evvel, gerek gazete ler ve gerekse halk arasında ileri sürü- len tahminlerde Türk ekibinin ismi kati- yen mevzuubahs bile olmuyordu. Ev- velce Türk subaylarının muhtelif yer- lerde kazandıkları muvaffekiyetler kim se tarafından nazarı itibara alınmıyor, birincilik Alman ve İtalyanlar arasında paylaşrlacağı söyleniyordu. *“Musolini Kupası” yarışına her mil let bir ekible iştirak edebilir. 1927 se- mnesindenberi devam eden bu müsaba> kadaki altın kupa, üç sene üst üste bi- rinci gelen ekibin malı olacaktır. An- bak şimdiye kadar hiç bir millet bunu bir seneden fazla yanmda alakoymağa Muvaflak olamamıştır. — Yarışın başlıyacağı saat yulıııyur Misafir ekibler sıra ile çıkış noktasına geliyorlar ve bepsinin ayrı ayrı milli marşları çalınıyor. Halktaki heyecanın binicilere ve hattâ hayvanlara kadar geç tiği ilk nararda belli oluyor. İlk tur başladığı zaman bunu yalnız Alman yüzbaşısı Mom hatasız olarak bitirdi. Yürbaşı Cevad Kula ise son ma nide bir hata yopmış bulunuyordu. Yi ne bu turu hatasız bitirmiş olan İrlan- dalı subay Korri ise bir kaç saniye geç kalmıştı. Bu turda Cevad Gürkan herkesin hayran kaldığı çok muvaffak atlayış> lar yapmıştı. Birinci tur bittiği za- man alınan puanlar şunlardı: Türkiye: 6 3-4 fena puan, Almanya: 12 3-4 fena puan, İtalya: 21 fena pu- an, İrlanda: 28 1-4 fena puan, Roman ya: 42 3-4 fena puan. 'Türk ekibinin ilk turda en başta bu- lunması herkesi hayretler içinde bi- rakmıştı. İkinci turun sonlarına doğru netie anlaşılacaktı. Huch, Göoccle, Luvis, Cum bin adındaki müsabıklar Olaf, To- ro, Limerik ve Serpe adlı atlarile ftimid verecek bir şekilde Türk süvari- lerine yetişmeğe çalışryorlardı. Lâkin ikirti turun sonunda en başta Türk süvarileri görünüyordu. Üçüncü tur run yarısında mülâzım Polatkan bir yıldırım hızt ile geliyordu. “Yarışın tam orta yeri idi. Ekipler gu sıra dahilinde koşuyorlardı: Türkiye, Almanya, İtalya, İrlanda ve Roman- ya... 'Türkler evvelki avantajlarının bir kasmını kaybetmişe benzemekle bera- her bu en heyecanlı anlarda Yüzaşı Gürkan Yıldız İsimli atınım Üzerinde bir rüzgâr gibi gelmeğe başlamıştı. “Yüzbaşı Polatkan Çakalr ile İtalyan Bettoni ile bir hizada koşuyordu. men Avrupanın bir çok yerlerinde mü- htm dereceler kazanmış olan bu binici 'Türk ekibi tarafından yavaş yavaş ge- tide bırakıldı. Yarış sona ermiş ve birinci gelen 'Türk süvarileri binlerce kişi tarafından uzun uzun alkışlanıyordu. Şanlı bay- rtağımız şeref direğinde dalğalanırken bando İstiklâl marşımızı çalmağa baş- lamıştı. Musolini tribünden yarış sahasına i- nerek Türk süvarilerini muvaffakiyet- lerinden dolayı tebrik etti. Musolini süvarilerimize şöyle dedit — Muzaffer Türk süvarileri! Bu- günkü muvaffakiyetiniz. Roma yarış tarihinde silinmiyecek bir hatıra ola- rak kalacaktır. Ve altın kupayı teslim etti. Musolini kupası gelecek sene yapı- lacak yarışa kadar Türkiyede kalacak ve üç sene üst Üste bu yarışı kazanan millet kupaya tesahüb edecektir. Süvarilerimizin bu büyük muvaffa- kiyeti kazanacakları hakkında büyük bir ümld besliyoruz. Yarışta alınan puanlar şunlardır: Birimci Türkiyet 38 3-4 fena puan, ikinci Almanya: 36 3-4 fena puan, ü- çüncü İrlanda: 37 fena puan, dördün- cü İtalya: 39 1-2 fena puan, beşinci: Romanya G1 1-2 fena puan. Roma şimdi Türk atlılarının kazan- Gığı büyük zaferden hayrete düşmüş bir vaziyettedir. Yapılan tehminlerde asla akla gelmiyen mütevazi ekibimiz herkesin dilindedir. Yunanistanda 74 komünist tevkif edildi Atina, 5 (A.A.) — Atina Ajansı bildiriyor: Polis Yunanistanda bir komünist hareketi meydana çıkarmıştır. Altısı kadmn olmak üzere 74 kişi tevkif olun- muş ve mülhim miktarda vesikalar ele geçmiştir. Mevkufların yarısı — bunların için- de eski dört komlinist mebus da var- dır — dört buçuk seneye kadar muh« telif hapis cezalarma çarpılmış ve di- ğerleri de nefyedilmiştir. Gazeteler polisin seri hareketini te- “baruz 9&—""“5. kargaşalık unsur- larınm bundan böyle memleket asa- yişini bozamayacağını yazıyorlar. an kumarcazlar Dün akşam saat 22,30 da, Ağaha- mam maç sokağındaki 10 numaralı kahvehanede kumar oynandığı ikinci gube memurları tarafından haber alm Yarş ve yapılan baskında, Anaatas, Ni ko, Lâzari ve Şaman izmindeki kumar cılar suç üstünde yakalanmışlardır. Suçlular kahveci Acem Ali ile bera ber mahkemeye verilmişlerdir. Gemide bir kaza Dün gece, sat 3 de Karaköy rıhtı- mamda bağlı bulunan Erzurum vapu- Tunda çalışan liman amelesinden Mu- harrem, açık bulunan kapaktan anba. ra düşmüş, ve vücudunun muhtelif yerlerinden Beyoğlu hastahanesine kaldırılmıştır. Şüpheli görülen ölüm Beşiktaş Şenlikdede, Çukürçeşme sokak 18 numarada yalnız olarak otu Tan saraylı lâkabile maruf 80 yaşımda ki aFtma, evinde ölü olarak bulunmuş tur, Belediye doktoru tarafmdan yapı- lan muayenede ölüm şüpheli görülmüş ve ceset morga kaldırılmıştır. Iş kazası Beşiktaş Yıldırım fırınında çalışan Mustafa, un çuvallarını indirmekte iken çuvalı sol ayağı üzerine düşür- müş ve bacağının kırılmasma sebep olmuştur. Mustafa Beyoğlu hastahane sine kaldırılmıştır. Sobayı kaldırırken Dün, Anadolu kavağında sahil sıh- hiye telefon memuru Mehmet Rıfkı, dairenin ikinci katındaki soba boru- larmı çıkarırken müvazenesini Kkayb- etmiş ve bahçe tarafındaki demir par- maklık üstüne düşmüştür. 60 yaşmda olan Mehmet Rıfkı bu sukut üzerine muhtelif yerlerinden ve bilhassa sol bacağından ağır suret- te yaralandığı için Beyoğlu hastahane sine kaldırılmıştır.