13 Mayıs 1938 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 9

13 Mayıs 1938 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 9

13 MAYIS — 1938 / MİK vilE l $İ1YO KAZA. CAKLARI YE. Ri SEÇTİK. TEN SONRA MUSADESİNİ Genç piyanist Mihayil Skubelski Sövyetler birliği mikyasında — yaprlın bir müsabakada ikinciliği kazandıktan sonra, merkezin bütün gazeteleri ken" disinden bahsetmeğe, portreleri şuralla burada görülmeğe başlıdı. Mektep arkadaşları ona: — Mihayil, diyorlardı, doğrusu şim- di sana gıpta ediyoruz. Müsabakada ikinci gelmiş birisi srfatile şimdi ertık şurada burada koönsetler vermeğe başr larsınt!. Memleket içinde bir turneye gıkmağı ne zaman düşünüyorsun?. Yirmi yaşlarındaki Skubelski — yap- Macık bir kayıtsızlıkla: — Evet.. diye cevâp veriyordu, böy- le bir turne için beeı müzakerelere gi- Tişmiş bulunuyorum. Moskovadaki iş- lerim kâfi pelmekle beraber böyle blr #eyahate niyetim var. Skubelski, kendisine telefon edilme- Sini ve Moskova ile taşrada konserler Vermesi için davet edilmesini hemen kemen her dakika bekliyordu. Fakat Tünler geşiyor, genç piyanisti davet Böyle bir davetin yopılmayacağına ve taşrada koönterler organize etmek işile alâkadar “Lübozvuçil,, — tröstüne kendisi müracaat etmeğe karar ver di. Tröstün mürozaat kalemine baş vur- du. Tröst direktörünün husust - kâtip- liğini yapın genç kıza dedi ki; , — İsmim Skubelskidir. Direktörü görmek istiyorum. Genç kız, sert bir çehre ile: — Görmek istiyorsanız ne yapalım, dedi? Onu görmek, onunla konuşmak istiyen yüzlerce insan var, Beklemeniz lâzım yoldaş Kubelkov. Kızın kendi töylediklerini işitmedi- kini zanneden Skubelski tekrarladı: — İsmim Skubelskidir. Sku - bels - i. Kâtip kız e'âkasızlıkla: — Bundan bir şey çıkmaz, dedi. Ku- belska, sı...ı,.uâ" Skubliski.. — Hepet bir.. Direktörü görmek istiyen on iki kişi var. Hepsi sıra bekliyorlar. Etrafımı gözden geçiren Skubelski, asık suratlı, canları sıkılmış on iki in- Sanın hakikatea sıra beklemekte. ol- duklarını gördü. Mahzün bir €da ile fıra bekliyenlerden bitisinin yanıne otu Tan Skubelski komşusuna sordu: — Çoktan mr bekliyorsunuz? — Direktörü mü? Üçüncü.. Hatta, Raliba, dördüncü haltadır bekliyorum. Bugün yirmi üçüncü gün. Genç piyanist içini çekti.. Sera bek- en iki kişinin sutatları gibi onun da suratı asıldı. - Fökat Skubelskinin yine talü varmış. Çünkü, üç buçuk saat kadar bekledik” fen sonra kâtip kız kapıyı açarak birar Saşkın bir eda İe; — Giriniz, dedi, Direktör dense, sizi çağırıyor. Skubelici direktörün kal'veşine git- diği zaman direktör memurlarından bi- Tine gu emirleri vermekle meşguldü: — Demek böyle; Konser İçin edam Başına üç tuble kırk kapik verirsiniz: buna karşılık da beherinden yüz yirmi Yer rüblelik birer makbuz alırsınızt, Memur tasdik makamında başını eğdi. Ve direktörün yanmdan cıktı. Direktör de Skühleskiye dönerek : — Nc istiyorsumnuz yoldaşım, dedi? her ne- HABER —— 'Aksam postası HİKİ KOVBOYLAR DİYARINDA SİMDIİ ZENGİN Ol MAK İÇİN BÜTÜN ) Genç piyanist, bu defa oldukça ür- | kek bir eda ile: — Adım Skubelskidir, dedi, — Skubelski, Skubelski.. Peki size borcumuz ne kadar? Genç piyanist şaşırmış bir halde: — Ne borcu, dedi? Direktör öfkeli öfkeli elini salladı; — Allah Allah bilmez gibi lâf edi- yorsunuz? Size olan borcumuz geçen seneye mi sât, yoksa evvelki seneye mi ait? — Sizin bana hiçbir borcunuz yok. Ben başka bir iş için size müracaat edi- yorum. — Ne gibi bir iş için? Siz ne iş ya- parsmız? — Beh çalgıcıyım: — Hah'hal, Siz mâni bilir misiniz?. Hani şu günlük mâniler?. Skubelski korku ile gözlerini açtı: — Ben mani felan bilmiyorum, de- di. — Bu fena işte., Belki siz şu çalgı hokkabazlığından anlaremız? Sigara kâğıdile tarak çalmasını, kaşık vurma- sını bilir misiniz? Veyahut destereden ses çıkarmccını?, Veyahut su — şişele- rinkler şarkrlar düzmesini?. — Hayır, bilmiyorum. Ben piyanis- tim. — Bizim akompanye edecek adama ihtiyacımız yok. — Yanlış anladınız!. Ben akompan- yatör değilim. Ben solistim. İsmim Skubelskidir. Son piyeno müsabakala- rında İkinciliği kazandım. Direktör burnünu kaşıdı: — Fakat müsaade ediniz dedi, bize geçen sene, böyle müsabakada muvaf- fak olmuş birisini göndermişlerdi. Genç piyanist büyük bir Ümit içim- de: —— Çok doğru, dedi. Geçen sene de bir müsabako olmuştu. Bu sene de baş- ka bir müsabaka yapıldı. Ben de bu müsabakada ikinci mükâfatı kazandım. — Gene müsabaka?. Bu — edamlar akıllarını mı oynatınışlar? Her sene müsabaka mı olurmuş?. 6 * Skubelski ürkek bir tavırla: — Fena mr, dedi? Halk yeni yeni istidatları, yeni yeni kabiliyetleri için- den seçip çıkarıyor! . Direktör alaycı bir sesle: — Halk yeni yeni kabiliyetleri için- den çıkarıp bizim başımıza atıyor! Oh ne alâ!. Uğraş dur. Alfred buraya ba- kar mısın? Direktörün bu seslenişi üzerine oda> ya traşı üzemniş, körkünç yüzlü bir adam girdi. Zavallı genç piyanist gayri ihtiyarı elile cüzdanını korumoğa baş- İ ladı. Direktör, yeni gelene hitap ederek | ve brçile piyanisti göstererek . | — Buyurun işin içinden çık, dedi. | Herilfler yeni bir müzabaka tertip et- mişler.. Biz de yeniden müsabakada karzananların hücumuna uğrodık. Alfred kederli kederli elini sallayarak gözlerini kırpıştırdı: | — .Sen kemaner mm? Piyanist mi- | sin? Skubelski suçlu bir sesle: — Evet piyanistim, dedi. Ve derin derin içini çekti. Alfred acr acı güldü. Direktör oya- ğinı vurarak haykırdı: — Bunu bana mahsus yapıyorlar!.. Piyano ile kaşık V. Ardov #UDRETİMİZLE, ÇALIŞMALI- Benim başımı belaya sokuyorlar.. Alfred bir defs daha gülerek genç piyaniste döndü: — Delikanlı, dedi, şu “istidat,, “cid- di müzik,, “halk kültürü,, falan - filân gibi beylik kelimeleri kullanmadan ba- na, koltuğunuzun altında taşıynmaya- cağınız bir âleti çalmağı ne diye öğren" diğinizi izah ediniz!. Fiyanistin cevap vermesine imkân kalmadan bu defa direktör sordu: — Belki de siz şu sizin menhus pi- yanonuhuzla beraber şöyle ağır aksak şarkılar söylemesini de bilirsiniz!? Ken diniz söylüyorsunuz, değil mi?. — Benim sesim güzel değil ki.: —Sesinizin güzel clup olmadığını size soran kim? Sizin sesinizi ne ya- pacağız? Her şarkı söyleyenin sesi iyi mi zannediyorsun? Alfced e Tâla karıştı: — Madem ki piyano tuşlarını bu ka- dar seviyorsunuz, onlarsız. durtnuyor" sunuz, niçin akordeon çalmıyorsunuz? — Çalmasını öğrenmedim. — Çok yazık. Belki üc taha haşka şeyler çalıyorsunuzdur: Meselâ — ban- dora, falan.. — Hayır bilmiyorum.. — Peki, ağız muzıkasını çalabilir mi- siniz? Skubelski elile yakasını çözerek: — Piyano, yalnız piyano biliyorum. Direktör mahzun bir edayla: — Gidiniz delikonlı, dedi. Fakat böy le manasız kaprisler yüzünden keridi- nizi mahvettiğinizi unutmayınız!. Skubleski kendini tutamadı; avazı çıktığı kadar bağırdı: — Beni niçin kovuyorsunuz? Niçin? Halk çıldırasya müzik seviyor. Halk, akordiyondan, ağırz müziğinden fazla piyanoyu seviyor.. Direktörle Alfred suratlarını ekşitti- ter.' * » Konservatuvarın koridorunda Sku- belskiye rastlayon arkadaşları hayretle ona sortdular: — Sen hiâlâ Moskovadasın? Konser vetmek üzere vilâyetlere, tüfneye ne zaman çıkıyorsun?. Skubeleki acı bir alayla; — Yakında gidiyorum, dedi, Sigara kâğidile tarak, ve ktşık çalmasını öğ- rendiğim zaman derhal hareket edece- ğim. Rusçadan çeviren: Ferah FERRUH ÇOCUKLARINIZ ÇıN En güzel bir kitap Türk ikizleri ( Cocuk Esirgeme - Kurumunun vaktile bir alle kütüphanesi ola. rak baslırdığı İkizler serisinde duyduüğunuz bu eksikliği bu gü. zel ve resimli büyük hikâye kita. bi ile doldurulmuş buluyoruz. ( Kültür bakanlığı eseri - tetkik etmiş, İlk okul çağındaki çocuk- lar için faydalı eser olduğunu tas. dik etmiştir. (3 Azkara caddesinde Vakit Kitap evindo arayınız: Flatı 60 kuruş; posta için 4 kuruş ilâve ediniz, — ! © Yazan ve Çizen WYALT Dİsnare 13 MAYIS — 1938 CUMA Hicri: 1857 — Rebiülevvel 13 Göneein deture Uzmçin saner 4445 iniT Vakli — Gabas Öğle kindi Akşan V Tevtak 259 12410 16,05 19,19 2105 243 Lüzumlu Telefonlar Yangın: İstanbul için: 24222, Boyoğlu için: 44644, Kadıköy İçin: 60020, Üsküdar için: 60625. Yeşilköy, Bakırköy, Bebek, Tarabya, Büyükdere,Fenerbahçe, Kandilli, Eren. köy, Kartal, Büyükada, Heybeli, Burgar, Kınalı, için: Telefon muhabere memua- runa yangın demek kâfidir. Rami italyesi: 22711 Denir ,, ,, 36. 20 Beyazıt kulesi: 21906. Galata yangın kulesi: 40060. Sihhi imdad: 44993. Müddeivmumllik: 22200, Emniyet müdürlüğü: 24382, Elektrik Şirketi: Beyoğtu: 44801 - İstanbul: 24378. Sular: İdaresi: Beyoğlu: 44783. Beşiktaş: 40938. Cibali: 20222. Nuruosmâ. Hiye: 21708. Üsküdar - Kadıköy: 60773. Havagazi: İstanbul: 24378. Kadıköy : 60700. Beyoğlu: 44642 Taksi Otomobili İstemek İçin Beyoğlu ciheti: 49084. Nebek ciheti: 36 - 101. Kadıköy ciheti: G0M47. Denizyolları İstanbul acenleliği: 22740. Karaköy: 42362. Mudanyaya! Pazar, Salı, Perşembe, Cuma günleri saat 8,30 da rıhtımından. Karabigaya:; Salı ve Cuma günleri saat 19 da Tophâne rıltımından kalkar ve Tekirdağ, Mürefte, Erdek, Şarköy iskelelerine uğrıyarak Karabigaya varır. AKDENİZ POSTASI: Yarın saat 15 de kalkacak olan vapur doğruca İzmire gigder. ü KARADENİZ POSTASI: Sant 18 de hareket edecek olam vapur; Eceğli, Zon. guldak, Filyos, Barlın ve Amasraya uğrayarak Cideye gidecektir. Müzeler Ayasolya, Roma - Bizans, Yunan eserleri ve Çinili Köşk, Askert Müre ve sarnıçlar, Ticaret ve Sanayi Müzesi, Sıhhi Müze: (Bu müzeler hergün saal 10 dan 16 ya kadar açıktır.) Türk ve İslâm eserleri müzesi: Pazartesiden başka bergün saat 10 dan 16 ya kacdar ve Cuma günleri 16 dan 17 ye kadar açıktır. Topkapı Müzesi: Hergün saat 13 den 16 ya kadar açıktır. Memleket Dışt Deniz Seferleri Bomanya vapurları: Cumartesi günleri 13 de Köstenceye; Pire, Beyrut, İskenderiye, İtalyan vapurları: Cıııv günleri saat 10 da Pire, Brendizi, Venedik, Triyesle. Avrupa Hattı Sirkeci İstasyon Müdürlüğü Telefon 23079 Semaplon ekspresi hergün Sirkeciden saat 22 de kalkar ve Avrupadan geleni Bas! 7,25 te Sirkeciye muvasalat eder. Konvansiyonel 20,30 da kalkar, 10,22 de gelir. Edirne postası: Hergün sant 8,50 de hareket eder, 19,33 de gelir. Anadolu Hattı Hergün hareket eden şimendiferler: Saat 8 de Konya, 9 da Ankara, 15,15 de Diyarbakir ve Samsun, 15,80 da Eskişehir, 1910 da Ankara ekspresi, 20 de Adapazarı. Bu trenlerden saat 9 da hareket eden Ankara muhteliti Pazartesi, Çarşanıba ve Cuma günleri Haleb ve Musula kadar sefer etmektedir. MÜN, NLÂRI: & İnhisarlar idaresi için 250.000 metre düz beyaz kamlaviçe yarımki cuma Bü. nü saat 2 de idarenin Kabalaştaki levarım ve mübayaat — şabesinde pazarlıkla satın alınacaktır. Göçen sene bugün ne oldu? * Harbiyede oturan bir ihtiyar 23 senelik karısını öldürdü. N * Maltepede öskeri manevralar yapıldı. Tiyatrolar: : TURAN TIYATROSUNDA ŞEHZADEBAŞI TURAN TİYATROSU Hşlk San'atkârı Naşit ve arkadaşları Miçe Pençef varyotesi | (Gifte - yumurcaklar) Komedi 3 perde Dans, Solo, Düct w Localar 100; Her yer 20ç Paradi 10 kuruş... Tophane Salı günleri 18 de Istanbul Radyosu 19 NAYIS — 1938 CUMA 18,30 Spor ve genclik bayramı, — koönle- rans, Reşat Tanberk, Tıp fakültesinden, 18,45 Beyoğlu halkevi gösterit kolu tara- fından bir temsli, 19,15 konferans, Ali Kâ mi Akyüz (Çöcuk terbiyesi, 19,55 Borsa haberleri, 20 Muzaffer İlkar ve arkadaşları farafından Türk musikisi ve halk şarkı- Bügece — * ları, 20,45 hava raporu, 20,8 Ömer Rıza Tekirdağ Halk sine- | farafından arapça söylev, 21 Nihal ve ar. lsebhde. kadaşları tarafından 'Türk — musikisi ve balk şarkıları, (saal ayarı), 21,45 orkesl. ra, 22,15 ajans haberleri, 22,30 plâkin so- folar, öpera ve öperet parçaları, 22,50 son haberler ve ertesi günün, — programı, 21 son. Te —- e' —. TiFOBiL —— Dr. Ihsan Sami Tifo ve paratifobastalıklarına tut mamak için ağızdan ainan tifo hap- larıdır. Hiç raharsızlık vermez. Her kes alabilir. Kutusu S5$ Kr. DOKTOÖR Necaettin Atasayun Her gün sabahları sekiz buçuğa DOKTOR akşamları 17 den 20 ye kadar Lâle Kenıal Uzsan u ıyyı:'ıı apartmanları ikinel daire Operatör . Üroloğ 17 numarada hastalarını kabul eder. Cumartesi günleri 14 dex 20 ye ta dar hastalarını para" ». Kurun, Ha ber okuyucularımı dakupon — muka: bEnde arnavene eder Telkf 00 »Galata - Karaköy . Abdullah ef. lokantası karşısında Galiçi Han Hergün 15 den 20 ya kadar Telefon: 41285