16 Mayıs 1938 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 12

16 Mayıs 1938 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 12

| | “Loduradaki bankacılar | heyetimiz dönüyor Maden işlerimiz için, madenle ödenmek üzere, beş milyon ingiliz liralık kredi temin edildi Londrada verilen haberlere göre, İngiliz mali ve iktisadi mahafili ile u. zun müddettenberi müzakerelerde bu- Tunan bankacılar heyetimiz çok iyi an- Jaşmalar temin etmişlerdir. İngiltere ile aramızda kurulacsk ye ni iş birliği cümlesinden olarak, mem. İeketimizde iki liman yapılacaktır. İngiliz kredi ve teknik ihtisasınllar istifade edilerek yapılacak olan bu li- manlardan biri Çatalağzıdır. Çatalağzı limanmın yapılması ile, kömür istihsalâtımızda büyük bir inkişaf görülecektir. Çünkü, limansızlk yü- zünden, kömürün yalnız Zonguldak Hi- manından temini bir çok müşkülâta se. bebiyet veriyor. Vapurlar bu bir tek Timenda sıra bekliyorlar, nakliyat iste- nildiği şekilde çabuk ve çok yapılamı- yorr Memleketimizde kurulacak diğer asri limanın da Mersin olması muhtemel görülüyor. İngiltere ile varılan işbirliği esasla- rından biri de madenciliğimizin inkişa, fında tatbik edilecektir. Maden işleri - miz için beş milyon İngiliz liralık bir kredi hazırlandığından bahsedilmekte- dir. Kredilerin ödenmesinde de maden ihracatımız büyük bir rol oynayacak. tir, Bu suretle, toprağımızı işletmiye yardım edecek krediyi gene ayni vasıta ile ödemiş olecağız. İş Bankası Genel direktörü Muam - wer Eriş, Etibank genel direktörü İlha- bi Pamir ve Maliye Vekâleti para işleri genel direktörü Halit Nazmi ve diğer zevattan müteşekkil olan heyetimizin re biti ef ayrılmalar; bek. Harbiye Beşiktaşa yenildi ap” Baştarafı 9 uncuda reti mi hakem bunu gol saydı ve Harbiyelilerin haklı itirazları ile karşılaştı. Nihayet oyuna tekrar devam edil . di ve hakemi dahi kararlarında şaşır. tan çok asabi bir hava içinde Harbi- yeliler Beşiktaş kalesini mütemadi - yen sıkıştırdılar, Beşiktaşın son golü Bozuk oyunlarına rağmen, hakemin gayrişuuri yardımına dahi mazhar o lan Beşiktaşlılar, oyunun sonlarında yaptıkları bir tek akmda Nâzmm a. yağıyla üçüncü gollerini de kazandı - lar ve oyun böylece, yalnız beraberli. ği değil, fakat galibiyeti bile hak e. den Harbiyelilerin 3.2 meğlübiyetleri- Je bitti, Nasıl oynadılar? Harbiye takımı, bir gün evvelkiyle Kıyas edilmiyecek kadar iyi bir oyun çıkardı. Gerek müdafaa, gerekse Kri- hacimlerin gayretli hareketleri çok $- yi idi. Kaleci takının en zayıf oyuncusu, müdafiler vasattan yukarı, muavin hattı ise muvaffakıyetli bir oyun çı - kardı. Bihsasa Muhterem ve Haşim geri hatlarda nazarı dikkati celbedi - yorlardı. Akmcılardan iki açıklar Mücahid ve İzzet sürat ve sikr vuruşleriyle, Ha . bib de âni şütleri ve muazzam kafa, Yariyle temayliz ettiler, Beşiktaş takımı: kaleci Mehmet A- Hye fazla iş düşmedi, müdafiler biraz. sert fakat canlı çalıştılar, Harbiyeli- ler bü koridordan bir hayli istifade ettiler, Ortada Hakkı hücum hattm . daki varlığını gösteremedi. Beşiktaşın mütekait akmelarmdan Hayati ve Nâzım hiç de iyi oynamadılar, pişkin futboleli Nözem, yakaladığı iki fırsa, tı da güzel kullandı. j Şeref ve Muzaffer neticesiz didin - (diler, sol açıkta Fuat İse toptan ziya- 'de adam kovalıyordu. Hakeme gelince: ilk devreyi iyi i- dare eden doktor Halid Galib, ikinci kısımda bilhassa elle atılan o meşhur golden sonra . seyircilerin de müde- Him Ki, bazı klüp taraftarlarının maç, tan sonra yaptıkları taşkımlık ve ha- keme taarruzu çok çirkin oldu. Maç hakkında Harbiyeliler ne diyorlar ? Dünkü milli küme maçmda Eeşik- maş 3.2 yenilen Harbiye İdman yur dunun idarecileri dün gece matbaamı- za gelerek müsabakanın haksız neti. cesi üzerine tesir eden hakemin fena » idaresi hakkında şikâyette bulundu - lar. Ankara ai yonmani kafile reisi İ dı, Bu maçın hakemi ufaktefek kusur İ larına rağmen ilcinci milsabakamız. daki hakem kadar fona değildi. Bugünkü (dünkü )karşılaşmada 0- lan hâdiseleri siz de tabii takip etli. niz; hakem oyunun sertleşmesine mâ- ni olamadığı gibi, futbol maçının bir serbest güreş halini almasına da yar. dım etti, Saha ortasında en #iyade Oyundan sonra da müdafilerimiz . den Eyüb elle göl atan Nözmü hakiki vaziyeti anlatmasını rioa ettiği zaman Beşiktaş merkez muhaciminin cevabı Şu olmuştur: “Evet, golü elimle at - tım, fakat hakem görmedi, ne yapa - İm kardoim, fırsattan istifade etmel; lâzemdir.,, İşte, bu ifade de haksız mağlüb 6 liğini on dağru olarak gösteren RAMİL ME berkin sinirlenen takımımızın pa Yüzünden mağlâb edildiğini duyduk. maçlarındaki Haydarın da iki muhakkak gol olacak gülleri Muvaffak tarafından muvaf . fakıyetle çelindi. Nihayet 42 inci da. kikada soldan çekilen bir frikiki Mu- Zişmeden devam etti. Doksan dakika tamam olduğu zaman iki taraf da Wi. Süleymaniye - Topkapı çer golle berabere kalmışlardı. Bu va- Bulgaristan ve Balkan antantı devletleri Taymis, Başvekilimizin seyahatine dair bir yazı neşretti “Taymis” gazetesinin Belgrad mu, habiri, başvekil ve hariciye vekilimi. zin Yugoslavya ve Bulgaristan seya » hatinden bahsederek şöyle diyor: “Belgradda Balkanlarda, Balkan Antantı esası üzerine dayanarak, sul. hü temini meselesi görüşülmüştür. Yu. goslavya, Bulgaristan ile diğer Bal. kan antantı devletleri arasında hakiki Londra, 16 (A.A.) — İyi malümat al. makta olan mahafil, dün akşam Şekers- den avdet etmiş olan Çemberlaynin son günlerde hava teslihatı hakkında cereyan Antantma girmesi demek değildir; fa. kat Balkan milletlerinin müşterek bü- tünlüğünü Balkanların idesli beline getirmek için çalışılacaktır. Çekoslovakya- anı ziyette müsabakanın temdidi ve niha- da propağanda Prag, 16 (A.A.) — Cumartesi ve pa. zar günü memleketin muhtelif noktala- rında Çekoslovakyanın ittifakları ve bil- hassa Fransa ile olan ittifakı aleyhinde bir takım risaleler dağıtılmıştır. Pizende bu gibi risaleleri dağıtan iki kişi kaçmağa muvaffak olmuştur. Treyt- yapılan araştırma (neticesinde zabıta tarafından 20900 risale müsadere edilmiş- tir. Pragda ve Bohemya ile Moravya- nm birçok yerlerinde paketlerle risaleler bulunmuştur. Yarı resmi Çeteka ajansı, bu risa'elerin fena bir Çek lisanile yazılmış olmasının bunların menşei hakkında şüpheye ma- hal bırakmamakta olduğunu ve tabi ha- talarının da bunların ecnebi bir memle- çanak Çekoslovakyada Prag, 16 (A.A.) — Südetli Almanların POLISTE Itfaiye otomobili kaza yapıt Dün Taksimden geçmekte olan Be. yoğlu itfaiyesine ait ve Kâmilin ida- resindeki otomobil, birdenbire önüne çikan 2277 numaralı teksi arabasına çarpmamak için, yana geçmek istemiş ve bu sırada Koço kızı Eftimyaya çarparak başının muhtelif yerlerinden yaralanmasma sebebiyet vermiştir. Yaralı kadın Beyoğlu hastanesine Fatihte oturan Nuri Orak, Galata Necati bey caddesindeki Fatma Demi, rin birahanesinde içtikten sonra cam. ları kırmaya başladığından yakalan - mıştır. Dün gece, Erenköy eski istasyon caddesinde, sarhoş bir hslde dolaşan Nahid Keser, önüne çıkan Halilin e. rabasma zorla binmek istemiş ve üs. telik de bıçak çektiği için yakalanaı- rak mahkemeye verilmiştir. Matbaa işçilerinin dünkü toplantısı 'Türk Mürettipler Cemiyetinin 938 yı. W kongresini dünkü Pazar (günü saat 14 de Eminönü Halkevi salonunda ka. labalık bir mathaa işçileri huzurunda yapıldı. Bu tolantığa, yalnız mürettip. lere münhasır olan Cemiyet, bu kere makineci, mücsllit arkadaşlarını da a- ralarma alarak yeni bir nizaniname fle Cemiyetin admı “Matbaa işçileri birli. Ki, mo çevirerek aşağıdaki zevat! yeni Birlik idare heyetine seçmişlerdir: A. Münir Dizer, Etem Onan, Selim Tanyeli, Boğos, A, Mehmet, Ali, Sirri Demirkan, şeref, Nihat Mehmet Dizman, Saim Pakor ((Mürettip), Aziz, Vedat, (Makinist), Halit, Hikmet (Mücellit), vet başka bir gün tekrar edilmesini 1. cab etmekteyse de, Topkapılılar Hi » sanssız oyüncü oynatmış olduklarım - dan hükmen mağlüb addedilmişlerdir. ENER | Ingiliz kabinesi ile tadilât yapılıyor Fakat Lort Halifaks şimdilik Hariciye Nezaretinde kalacak Sventonu kabinesinde muhafaza etmek arzusunda bulunan oÇemberlaynin mu- maileyhe başvekslet Lortluğu makamını tevcih edeceği söylenmektedir. Lord Halifaksm da kabineden ayrıla- cağma ve yerine Makdonaldin getirile- ceğine dair musirrane şayiz deveran et- mektedir. Fakat bu haber mevsimsiz ad. dedilmektedir. Çünkü ( başvekilin Lord Halifaksı daha uzun müddet ve hiç cl. mazsa beynelmilel vaziyetin tavazsıhuna ve bilhassa Südet Almanlar meselesinin haline kadar muhafaza etmek istiyeceği söylenmektedir. General Mariç yarın geliyor Mep” Başlarafı 1 e EN in ln si tren Ankara germa girecektir. Misa- firi istasyonda genel kunmay başkanı Mareşal Fevzi Çakmak, Milli Müdafaa Vekili general Kâzsm Özalp, general A- sw Gündüz, general Nazmi, general Hakkı Murat, general Mustafa, Gökçe, hava albayı Zeki Doğan, Ankara muha. fız komutanı albay AH Demir, Yugos - jav sefareti erkânı tarafından karşıla- nacaktır. İstansyonda askeri kıt'a selâm dura- cak, müzika Yugoslav ve Türk milli marşlarını çalacaktır. Misafir karşılammayı müteakip An, Sant 11,30 da mareşal Fevzi Çakma- ğt ve general Kâzım Özalpı, Başvekil ve Hariciye Vekiline kart bırakacaktır. Öğle yemeği hususi olarak yenilecek, saat 15 te maske fabrikasını, fişek im- bere kili iel esk Sli Mâriç ayni gün mareşal Fev- zi Çakmağın refikası ile Kâzm Özalpm zevcesini ziyaret edecek, bu ziyaretler iade olunacaktır. Sant 20,30 da Milli Müdafaa Vekili Ankarapalasta bir akşam ziyafeti ve- recek ve bunu bir suvare takip edecek- tir. 19 Mayıs perşembe günü general Mariç, muallim mektebini, İsmetpaşa Enstitüsünü, Zirant Enstitüsünü ziya . ret edecek, 13,30 da Hariciye Vekili bir ziyafet verecektir. Öğleden sonra muhafız alayını, jan darma, polis mekteplerini, Harbiye O- kulunu ziyaret edecektir. Madam Mariç, Çocuk Esirgeme Ku- rumunu, Kızılayı ziyaret edecektir. mak Anadolu Klübünde bir akşam ziya- mak Anadlu Klübünde bir akşam ziya- feti verecektir, Kırıkkale ve Kayseride . 20 Mayıs günü 9,30 da misafir husu- si trenle Kırrkkeleye hareket diecektir, Orada öğle yemeği yenilecek, sonra fabrikalar ziyaret edilecek, esat 19 da hususi tren Kayseriye hareket edecek- Sonra Kayseri ii fabrikasını gezecek, tren Kayseriden 12,30 da kal- kacak, 21,30 da Ankaraya gelecektir. Saat 22 de tren Eekişehire hareket e- cektir, Eskişehirde 22 Mayıs saat 9,30 da tren Eskişehre muvasilat edecek, burada kendilerini durrahman Nazif karşılaymcak, piyade müfrezesi resmi selâm; ifa edecektir, Misafir, Orduevine gidecek, vali ile generale iadeli ziyarette bulunacak, ha- va kuvvetlerini ve havacılık mektebini gezecek, Orduevindeki yemeği müte- akip tren saat 15 de İzmire mütevecci- hen hareket edecektir. Izmirde 23 Mayıs günü saat 9 da tren İzmir Basmahane İstasyonuna girecek, Vali Fazlı Güleç, müstahkem mevki komuta. nr general Rasim, general Nuri, Deniz ve Hava komutanları, İzmir belediye reisi Behçet Uz tarafından karşılanacak- tır. Bir kıta asker selâm duracaktır. 10,30 da general Mariç, vali ve ku- mandana ikici ziyaret edecek, öğle ye- meğini humüsf surette yiyecek; sehri gezecektir. Saat 20,30 da vali tarafınklarn bir ak. şam ziyafeti verilecek, 24 Mayss günü misafirler Gazi İzmirde dafi töyywre bataryalarının atışlarında bulunacak « tır, Saat 13 de mevzi komutanı tarafın- dan, 20,30 da belediye tarsfından, bir ziyafet verilecektir, Saat 23 de misafir Bandırmaya hare. reket edecektir. Bandırmada 25 Mayıs günü tren Bandırmaya ge- lecek, merasimle Iarşılanacak, burakla piyade kıtalarını talimlerini görecek, saat 10 da bir torpido ile Mudanyaya hareket edecek, Mudanyaya çıktıktan sonta ötomobille Bursaya gidecektir. Bursa, Gemlik ve Yalovada Bursada general Mariç, Vali, Mev- ki komutanı, Belediye Reisi tarafından karşılanacak, hususi yemeği müteakip iadei ziyarette bulunacak, eski eserleri görecek, şehti gezecektir. Saat 20,30 da Vali Şefik Soyer, bir #iyafet verecek 26 Mayıs günü genervl Mariç kaplıcaları gezecek, saat 13 de mevki komutanı bir ziyafet verecek, 15,30 da Gemliğe hareket edilegektir. Gemlikte sun'i ipek fabrikasını ziya- retten sonra Yalovaya Hönülecek, Ye- lovada hususi yemek yendikten sonra sonra 27 Mayrs günü misafir kaplıcaları gezecek, saat 15 de torpido ile İstanbu- Ja gelecektir . Istanbulda 28 Mayıs 9,30 da general Mariç do- nanma kumandanını, askeri akademiyi ziyaret edecek, saat 15 de Heybeliada - daki meniz lisesine gidecek, orada bir çay ziyafeti verilecetkir. 29 Mayıs günü misafir Kasımpasadi ki tezgâhları ve şehri gezecek, askeri kumandanlık tarafından bir öğle ziya- feti verilecek, öğleden sonra müzeleri gezecek olan misalirimiz saat 235 de memleketine dönmek üzere hususi trene binecektir,