16 Mayıs 1938 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

16 Mayıs 1938 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

Ayer; * Ziraat mektebi vaktile iyice otelkik edilmeden Halkalıda kurulmuştur, balbu- ki o civar arazi ziraate pek elverişli değil. dir. Bu sebeble mektebin Çekmece civarın- daki Aya Mama çifüiğine nakli ve şimdiki mektebin de depo olarak (o kullamılması düşünülmektedir. * Yüksek iktisat ve ticaret mektebi tale. beleri dün hususi bir vapurla oÇınarcığa giderek bir gezinti yapmışlardır. Hukuk fakültesinden bir grup da dün ayni yere bir gerinti tertip etmiştir. * Zela islımli Yugoslar Okumpanyasına ait Looçen vapurunda, Balkanlarda ilk se. fere çıkış münasebetile yarın limanımızda bir ziyafet verilecektir. * Konyada bereketli yağmurlar yağma. Ba başlamıştır. Çiftçi çok memnundur. * Ankarada bahçeli evler yapı koopera. tfi bu yıl 164 ev Oyapmakladır. Yeniden 16 ev sipariş verilmiştir, Evler cumburi. yet bayramında sahiplerine teslim edile cektir. * Derle! Şürası kanun lâyibası dahiliye ve adliye encümenlerinden geçerek mec. His Tüznamesine alınmıştır, * Maarif vekâleti tarafından Prevantor. yorma bağlı ölarak kurulan Ooöğretmenler sanatoryomu haziranda © açılacaktır, İlk kısımda 50 yatak bulunacak, sonra yatok adedi arttırılacaktır. * Akay idaresi Adalar ve Anadolu sahi. Minde yeni iskeleler yapmak tasavrurunda. dır, Şimdilik Pendikle Kartal arasında ve Fenerbahçede birer Iskele yapılacaktır. * Şileplerde tayfaların o yıkanması için birer banyo yapılması kararlaştırılmıştır. 50-40 günlük uzun seferlere giden gemici- Jer banyosurluktan çok sıkıntı çekiyorlar. d. * Yeni on Tiralıklar bugünden itibaren piyasaya çıkmıştır. Eski on liralıklar Mer kez bankasından beş sene zarfında değişti. rilecektir. * Taksim meydanında gazinoların Bu. Iuzduğu yerden stadyoma kadar olan bü. Yün binalar istimlâk edilecek ve meydan genişletilecektir. İsilmlâk işlerine haziran. &e başlanması muhtemeldir. * Taksim - Arapkapı ve Şehzadebaşı - Unkapanı yollarının yapılmasına bu sene Başlanacaktır. Tatbikat için proje hazır. Tanmaktadır. * Almanyada yaptırılan sapurlardan (1. ee nafı melunan Omenhusan mezmuman yâni meyhaneciyan,, da geçmişti. O za. man İstanbul şehrinin otuz muhtelif e- minliğinden biri de “şarap eminliği,, idi, Bunlar, Galatada Domuz kapısında otu: rurlardı. Evliya Çelebi: “İstanbulun dört çevre- sinde meyhaneler çoktur. Ama en çok Samatya kapısında, Kumkapıda, Yeni- Balıkpazarında, Unkapanmda, Cibali kapısında, Ayakapısmda, Fener kapısm- da, Balat kapısında bulunur. Hele Gala- ta demek meyhane demektir!,, diyor. Bundan üç yüz elli yıl evvelki meyhane dillerle meyhaneleri de söyle tarif ediyor: “Meyhaneciler mezmum bir halk, melun kavimlerdir ki meyhaneleri içre bu kadar hanende, sazende ve kışırlanmış adamlar toplanıp gece gündüz safa eder, Esnaf ayında meyhanecilar pür silâh, meyha. neciyanlarının üftadeleri ve şarabinâbın esirleri mahmur mahmur birçok asılsız ve esassız efsaneler, rlayarak geçerler.,, On yedinci asır ortasında İstanbulda 1060 meyhane, cümlesi hristiyan olmak üzere de 6000 kadar meyhaneci ve mey- haneci çırağı varmış. Zannederim ki meş rutiyete kadar da Türkler ve müslüman- lar meyhanecilik o yapamazlardı. Hattâ şu son bir iki yıl içinde Eminönü mey- danının açılmasile tarihe intikal edecek olan meşhur Balıkpazarında da ilk Türk meyhanesini açan ve yaşatabilmek için Türk olmıyan rakiplerile bir hayli mü. cadele eden, işittiğime göre, Bay Temel adında bir vatandaştır. Üslüp ve zarafetinin ve tükenmez e nerjisinin hayranı olduğum Evliya Çe- lebi, ölmez eser (o “Seyahatname,sinde bu fasla şu satırlarla nihayet veriyor: “Varup meyhanede can sohbeti ederler, Arsa mallarını beyhude berbat ederler. Sadece meyhaneciler kâr ederler. Şara bın nassı kati ile katresi haramdır. A- ma hekimler (Ruhu sanf) demişler. Bu nu müş edenler (aslan südü) demişler, Ye yalvarmeğa bir kimse hicap ifse keman Bir kodek mey kişinin cümle hicabın l götürür. Kudema (elma yiyip o alessabah bir kâse şarap içenin öldüğüne taaccüp ede- ri2) demişler. Ama yalan söylemişler. Reşat Ekrem KOÇU » ki “Trak,, vapuru bugün limanımıza gele. cektir. * İstiklâl mahkemesi (tarafından mah- küm edilmiş olanlara tekaüt maaşı verilip verlimiyeceği hususunda meclise bir sual takriri verilmiştir. Meclis bu hususta bir tefsirde bulunacaktır. * Ankarada yapılacak olan hukuk fakğl. tesi binasının 850 bin liraya çıkacağı an. laşılmış ve evvelce verilmiş olan 250 bin liralık tahsisata 600 bin lira daha ilâve & ditmiştir. * 19 mayıs spor şenliklerinin programın. da bazı değişiklikler yapılarak son şekli kati surette tesbit edilmiştir. Bu sene şen. İlklere iştirak edecek talebenin sayısı Üç bine yakındır. * Beyoğlu balkevi tarafından tertip & dllen ses ve sar müsabakası dün yapılmış, alaturka müsabakaya, 11, alafranga müsa- bakay 9 genç iştirk etmiştir. Neflceler ya. kında bildirilecektir, DIŞARDA: * Filistinde Akka civarında bharekâtte bulunan Arap çetelerile İngiliz polis kuv- vefleri arasında yapılan müsademede İn- gilirler tenk ve tayyare kullanmışlardır. Yeni askeri yol Araplar tarafından bir çok yerlerinden tahrip edilmiştir. * Brezliyada geçen gönkü isyan harekâ. ti dolayısile devlet memurlarından kimle» rin ba hâdisede methaldar (olduklarının meydana çıkarılması için girişilen tahki. kabın İlk neticeleri olmak üzere denizaltı filosu kumandanı açığa çıkarılmıştır. * Mısır ile İrak arasında yapılmakta olan #lenret müzakereleri neticelenmiştir. Tica. ret mukavelesi en ziyade müsaüde gören millet esasına dayanmaktadır. * Fransız hariciye nazırı Bone, bü sabah Cenevreden Parise dönmüştür. Ayni tren- de bulunmakta ölan Lord Halifaks, derhal Londraya hareket etmiştir. * Romanya hükümeti ecnebi #iyaretle. riain gümrük muamelelerini kolaylaştır. mak Üzere bundan böyle Sinsin, Kalima- resti, Brayla Predeal ve Selanike gidecek olan ecnebilerin gümrük muamelelerinin hudutta değil şehirlerde yapılmasına ka. rar verilmiştir. * Mısırlı Sıtkı paşa, Süveyş kanalı idare meclisi szalığına teyin edilmiştir. Sabahı i ve diyolar KURUN Beynelmilel sulhseverler klübü Belçikada Yeni kabine kuruldu Brüksel 16 (Hususi) — İsta eden Janson kabinesinde Hariciye nazırı olan Spak, yeni kabineyi teşkil etmiş olup başlıca nazırlar aşağıdaki zevattır: Başvekil ve hariciye nazırı M. Spak (Sosyalist), maliye nazın Ferar (Libe- ral), milli müdafaa nazır! General Deni (müstakil). Kabinede 4 sosyalist, 4 katolik, 2 W. beral ve 1 müstakil vardır. Yeni nazırlar, öğle vakti tahlif edil. mek üzre kralın nezdine gitmişlerdir. Kabine, salı günü parlâmento huzuru na çıkacaktır. Belçika'da ilk defa olarak bir sonya» Hst başvekâlet makamına gelmiş bulu- nuyor. Spak, Belçikanın O şimdiye kadar görmüş olduğu başvekillerin en genci» dir. kendisi $9 yaşındadır. büyük dev- Tet adamı Hberallerden Pol Janson'un torunu ve müstafa başvekil Pol Emil Jansonun yeğenidir. Yeni başvekil, ilk defa olarak 1932 de Brüksel mebusu intihab edilmiştir. Kendisi 1935 senesinde ilk Van Zeland kabinesinde münakalât nazını olmuş- tur, ve 1936 dan beri bariciye nazırlığı uhdesinde bulunmaktadır. Evcke sosyalist fırkanın müfrit sol Cenahhının temayüllerini temsil etmiş olan Spak, bir istihale geçirmiş olup hâ'len fırkanın mutedil temayülünü temsil etmektedir. Kabine ilk içtimamı bugün akdede - cektir. Mühendislerin mecburi hizmetleri Ankara, 15 (Hususi) — Yüksek mü- hendis ve teknik okulları mozunlarının mecburi hizmetleri hakkmdaki kanın Jayihası meclise gönderilmiştir. Bu lsyiha Gsaslarına göre yüksek mühendis okulun. da tahef'lerin! bitirenler sekiz, teknik okullarında tahsillerini bitirenler beş 58- ne, nafia hosnhma avrupada #taj gören. ler bu staj müddetlerinin iki misli müd. detle mecburi hizmete tabi tutulacaklar. dır; Mektebi bitiren gençlerin iki ay içinde tayinleri için vekilete müracaatları SE US, bugünkü mâkalesinde, İ- İmecburi tutulmaktadır. Münhal bir yer giliz styasisi Vinsfon Çörçilin tleri- | yulunmasa dabi müstahak oldukları üc. ve sürdüğü bir projeyi mütalea ve lelkik ediyor. Bu proje, İngiliz - Fransız askeri illifakına dayanan deha geniş (o mikyasla bir askeri ittifaklar bloku o vücuda gelir. mektir, Çörçll böyle bir bloka İngiltere ve Fransadan başka Yugoslavya, (Romanya, Macarislan, Çekoslovakya, o Bulgarislan, Yunanistan, Türkiye, İskandinavya ve Bal- tık devletleri, Sovyet Rusyanım girebilece- ği kannatindedir. Asım Us diyor ki; “Dikkat edilirse Çörçilin sulh projesin- deki esas gene kollekf emniyet esasıdır. Milletler cemiyeti gibi Avrupa (o sulhu ile alâkalı olmıyan devletleri de çerçevesi İ- gerisine alan bir teşekkül yerine sulbun muhafazası için aralarında menfaat İşlira- ki bulunan ve icabında bu sulbu muhafaza uğrunda herbi göze alan devletleri bir ye. re toplamaktır. Bununla < beraber Çörçil beynelmilel sulh sevenler klöbü teşekkü! | ettiklen sonra Milletler cemiyetinin dağı- lacağı fikrinde değildir. . Bilâkis bu yeni teşekkül Milletler cemiyetine yeni bir ha- yat vereceklir, İ Çörçilin projesi sulh için o düşünülmüş ber plân gibi her tarafta iyi bir karşılık görecektir. Fakat iş talbikat sahasına #6- İlnee ne derece projenin tahakkuk edeb! Teceğini tayin etmek müşküldür. Zira dünya vaziyeti o haldedir ki her memleket kendi eriniyeti için ancak ken- di küvvetine güvenebilir, Cenevrede muh. teşem bir tören ile Habeşistanın tarih me- zarlığına gömüldüğü su günlerde bundan başka kurtuluş yolu görünmemektedir. Alemdar Sineması İ Hergün iki film 1 — Kar topu 2 — Rus - Japon muha- rebeleri Türkçe sözlü Başvekil ve Hariciye vekilimizin Atina seyahatleri retler verilmek üzere #tajiyer olarak istihdam edilmeleri şart koşulmaktadır. Hizmete almmak için müracaat etmiyen. lerle mecburi hizmetlerini yapmaktan imtina edenler mektepteki tahsil müd. detlerinin beher senesi için o sene ücret. W talebeden alınan meblağın iki mislini defaten ödemekle mükelleftirler, Bu gibilerin şehadetnameleri ve ruh. satnameleri dö kendilerine verilmiyo. cektir. Bu Ücreti vermeden hareket 6. denler ve bunları istihdam eden bakiki veya hülmi şahıs ve müesseseler de tecziye edilecekler ve tahakkuk etti. rilecek tarminatı ödemeğe mecbur tutu. Iscaklardır. MAKİNELERİ PERFEKT s0T PERFEKT markası kullanışlı dayanıkir ve elverişli olan yegâne süt makinesidir. Satış yeri: M, CAMCAN Galata, Mahmudiye caddesi N. 61, Telgraf: Camcan - İstanbul. EY YY akşam gazetesidir. İİ VİCE verenler kâr ederler. Yarınki Salı matinelerden itibaren SAKARYA sinemasında LILY DAMİTA ve (İngiliz Maurice Chevaller) si JACK Buchanan tarafmdan bir dans ve musiki harikası ikinci (Karyoka) filmi KARANGA ve ilâveten; Görmek fırsatı kaçırılmıyacak güzel bir film, YAKAN PUSELER TİNO ROSSO . VİVİANE ROMANCE ve MİREİLLE BALİN Seanslar saat 2 den itibaren başlar Hamidiye mektep gemisi bugün Bulgaristan ve Romanya limanlarını ziyaret için Hamidiye mektep gemisi bugün saat 16 da Haydarpaşa önünden hareket ede- rek Karadeniz seyahatine çıkacaktır. İçinde deniz harp okulunun bu seneki mezunlarından stajyerler de bulunan ge- mi, bu seyahatinde, Burgazdan başlıya- rak, Bulgaristan ve Romanya limanları- nı ziyaret edecektir, Hamidiye yarın Burgaza varmış olacak tır,Gemimiz orada iki Bulgar toripodsu ta rafından karşılanacak ve sahil bataryala- ,Karadenize çıkıyor ri tarafından 21 topla selâmlar; Verilen malümata göre Hamidiyeyi gılamak için parlak bir program hazir- lanmıştır. Hamidiye Burgazda üç gün kalacaktır. Gemi 20 mayısta Köstencede olacak ve 24 mayısta Sulina limanına giderek o rada da 3 gün kalacaktır. Hamidiye 28 mayısta memleketimize dönmlş olacak- tır. Nazi selâmı Alman ordusuna girdi Manvevralarda orda erkânının kendisini diledikleri gibi selâmlamaları üzerine Hitler bir emirname çıkararak Nazi vari selâmlanmasını bildirdi Berlin, 16 (A.A.) — Zabitler zabit ve- killeri ve askerler bundan böyle Hitleri kollarını Hitlervari (o kaldırmak suretile selâmlıyacaklardır. Hitlerin bu babtaki emirnamesi, ma- nevralar esnasında ordu erkânmın ken- disini diledikleri gibi selâmlama yüzün- den tahaddüs eden kargaşalıklara bir ça- re bulmak zaruretini ileri sürmektedir. Hitlerin kararı, Alman ordusunun eski ananesi ile olan alâkayı okatetmekte ve nazileştirme yolunda yeni bir (merhale teşkil eylemektedir. Hatırlardadır ki Alman ordusu yüksek kumanda heyeti ile nazi fırkası direksi- yonu arasında noktai nazar ihtilâfları ta- haddüs ettiği şaman birçokları halen te- kaüde sevkedilmiş olan generallerin mu- halefeti yüzünden Hitler selâmı orduya ithal edilmemişti. Şimdiki emirname, eski (askeri selâ- mın yekdiğerini selâmlıyan (askeri er- kân arasında meri kalacağını tasrih et- mektedir. Fakat Hitlere karşı gösterile- * cek hürmet nişanesine alt nizamnamenin Tiyatrolar: HALK ÖPERETİ Pazartesi: o Kadıköy Süreyyada. Salı: Pan. gal Kurtuluş. Çar- samba: Beşiktaş Suat Park'da. o Perşembe: Bekırköy Miltiyadide GÜL FATMA Min! Operet Yazan ve besteleyen: Üstat bestekâr Muhlis Sabahaddin ŞEHZADEBAŞI İ TURAN TİYATROSU Halk San'atkârı Naşit ve arkadaşları Miçe Pençef varyetesi ( Çan Göke Sırkı ) Operet 3 perde HALK GECESİ; | twesujar 100; Her yer 20; Paradi 10 kuruş. 17- Mayıs akşamı ilk | defa (Kahbe Dünya)” Operet yakında umumileştirilip o umumileştiril miyeceği suale şayan görülmektedir. Siyasa Fransa - Italya Be Baştaralı 2 incide vazeneye ait olan hedefine (varmıştır: Yani kendisinden ayrı Italyan - Fransız itilâfınm akdine mani olmuş, ve Habe- şistanm kurtarılamıyacağı anlaşıldıktan sonra, bu Afrika memleketini, önce ken- disi İtalyaya bahşederek Fransayı da bu yola arkadan sürükler gibi bir vaziyet al- mıştır. Hattâ önce kendisi İtalya ile an- laşarak Fransanın da İtajya ile anlaşma- sına çığır açmıştır. Bununla beraber, İtalyanın Almanya İle beraber yürüdüğü bu Habeş buhranı sırasmda ve Almanya ile elbirliği yaptığı İspanya harbinde Fransanın vaziyeti o derece zorlaşmıştı ki, Fransızlar, bir İn- giliz - Fransız “ İtalyan anlaşmasının ta- bhakkukunu sevinçle karşılamaktadırlar, Fransızlar, Habeş buhranının en hara- retli safhasında da İtalyayı Almanyanm kollarından kurtarmak için bu devletle anlaşmak lüzumundan bahsetmişlerdir. Bu sıralarda Fransa için en büyük en- dişe mevzuu, İngilterenin - İtalyayı bir tarafa bırakarak, Almanya ile anlaşması idi. Berlin - Roma mihverini teşkil eden iki devletten İngiltere ve Fransanın, Al- manya ile değil, İtalya ile anlaşmaları, Fransız dış politikasının en esaslı un- desini teşkil etmiştir. Musolini de Al manya ile iki senedenberi devam eden ortaklığın tehlikeli olmıya (başladığını gördüğünden ,İngiltereden sonra Fransa ile anlaşmaya tara'tardır. Fransız * İtal- yan itilâfından sonra üç ahbab çavuş — İngiltere, Fransa, İtalya — tekrar bulu şacaklar. Fakat çok değişmiş bir siyasf âlem icinde... (Ulustan)' A.Ş.ESMER