May 17, 1938 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

May 17, 1938 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

İÇSRDİ: * Sehrin başlıca büyük cuddeleri bu yaz yıkanacak ve sulanacaktır. Su © arabaları tamir edilerek bu işe hazırlanmaktadır. * Mekteplerde talebenin içtiği * suların Semiz olup olmadığı masrif o tarafından muayene edilecekdir. Suların — filitreden geçirilmesi bildirilmiştir. * Amsterdamda toplunan milletlerarası kadın hastalıkları konferansına memleke- timiz namına Ortaköy Şifa yurdu sahip ve başhekimi Asım Onur iştirak etmiş ve 0. kuduğu tebliği alâka ile karşılanmıştır. * Ecnebi ve ekalliyet okulları öğretmen- lere, 30 gün Üzerinden değil de dör! bafta üzerinden maaş verilmesini / istemişler, maarif vekfiletide ancak (o bundan sonra tayin olunacak öğrelmenlerin dört hafta besabı ile maaş almalarını kabul etmiştir. * Berberler cemiyeti reisi İsmail Hak. kının Bahçekapıdaki yeni (o berber salonu dün merasimle açılmış, merasimde bulu. nan Vali ve belediye reisi * dükkân ilk müşterisi olarak traş olmuşlur. * Kasapçılık şirketi tarafından on bine yakın hayvan alınmış, bunların bini dün şehrimize getirilmiştir. * Belediye çöplerin denize dökülmetin- den evvel bunların içindeki pacavralar a- yıklanaçak ve bir mütealıhide satılacaktır. Pu suretle belediyeye © senede yirmi beş Bin Ilraya yakın varidat lerin olunacak. ter. » Hamumeilar cemiyeti, terkos suyu Ge vellerinde tekrar ienzilât yapılmasını iste- miştir. Evvelce yapılan tenzilât metremi. Kâbında beş kuruştu. * * Demizbank Akay işletme “xelireceği vapurlarla o Yalova - Yolunu 1,5 saate fndircecktir. #9 Keveliri gön sebrimize İnatliz handi- ralı Bir vapurla 900 seyyah gelmiştir , * Gayrimübadiller #ntıs ve kıymet tak. Diri komisyonlarında vekâletce telkikler yapılmakla ve bi komisyonların lğvi 4ö- sünülmekte * Orman mektebi teleNesf Eekisehir ve Bolu ormanlarında yaptıkları telkik seye katinden dönmüşlerdir. * Posla ve toleral idaresinden para slan wüleksit, dul ve yetimlerin maşları bun. dan sonra posta İdarelerinden verilecek. tir. * Devlet demiryollarının bir Okararına göre venlerde, kilometre başına wenayyen miktardan az kömür sarfeden makinisilere mükâfat el “ Trenlerimizin ba işletilmesi Aydın hattında yapıl tüneti elektrikli tren İnşa edilmektedir. * Ulusal ekonomi (o birliğinde dün bir toplantı yapılmış, piyasadaki ham madde buhranının önüne geçmek için o alınması Mizungelen tedbirler görüşülmüştür. * Çanakkalede bir İtalyan vapurunu ba- tıran İspanyol vapurunun — davasında İs. panyal kaplanı suçlu görülmüş ve İlalyan vapur acentası 70 bin İngiliz lirası zarar ziyan istemiştir. DIŞARDA: * İsviçrenin icabında zecri (o tedbirlere iştirak mecburiyellerinden © affedilmesi hakkında milletler cemiyeti konseyi tara- İrndan verilen karar Berlinde iyi karşılan- mıştır. Cünkü “bu tanhbütler © bitaraflık. In telif edilemezdi, Halbuki Oo Almanyaya göre “İsviçrenin kali bilarallığı ve tama- miyeli Avrupanın müvazenesi ve emniy için zaruridir... * Deyti Ekspres gazetesinin bildirdiğine göre İngiliz hükümeti, muhtemel bir harp için ihtiyat olarak, yalnız buğday, şeker va balina yağı solin alınakla o kalmamış, fakat ayni zamanda üç milyon İngiliz li- ralık et siparişi de vermiştir, Tagiliz mil M müdafaa nezareti levazım dalresi, bu si- parişleri, cenubi Amerikaya, yeni Zelân- daya ve Avustralyaya vermiştir. * İtalya ziraat ve ormancılık müsteşarı Tessinari Almanyada bir tetkik seyahati #çin dün Münihe vasıl olmuştur. * Avusturyada şimdiye kadar demir fi. yafları Almanyanın diğer yerlerinden yüz. de olur ili 45 daha yükseldi. Bu fiyatlar dün neşredilen bir emirnsme ile tevbit e- dilmiş ve ham demirin tonu 70 marka in. Mirilmişlir. * Dün Peloponezyada bir telkik soyaha- tine çıkmış olan başvekil Metaksas bütün #slasyonlarda heyecanlı o selâmlanmış ve Tripolise geldiği veklt milletin ve bilhas- sa işçinin ve köylünün lehine olan icra. alından doleyı halk tarafından kucaklan- idaresi yeni Ystanbol düşünü mek ktır. Yeni 4 ecek bir şekilde Mya ya Mg Mibtedil pâk sudur kem dahi “Naib pw narı, Humsü zayi olur ol abı lesizin hay j4 (Miyahiye) “Gülpwrar,, suyun içüp bülbüle misbe! herdem Ola gör nağma serayı çimenistanı sefâ sürüsün irvd itmez İder ebuamı çoban gibi derunu imlâ (Zeyil) R. Ekrem KOÇU “Kurtbasan., suyu koyun muş ve el üslünde taşınmıştır, * Vatikan ile Litvanya arasında olduk» ça gergin olan münasebetlerin tanzimi i, çin görüşmelerde bulunmak üzere Papalık mümessili Arrata, dün Kovnoya vasıl ol. Muşlur. * Şili hariciye nazırı, Gulierres, ordu ve donanma erkânından ve parlâmento aza- sından bir çok zevat olduğu halde, bugün beş gün sürecek resmi bir o ziyaret için Rio de Janeiro'ya hareket etmiştir. Gutler res, Rlo'ya 21 mayısta varacaktır, * Yogeslev Rotarı klübünün 16 mayısta akdettiği umum! toplantıda o kral naibi nrens Pol, kaydı hayat şartile klübün fah. rl relsliğine intihap edilmiş ve bu intihap alkışlarla karşılanmıştır. * Erivan müntehipleri, Slalinden Erme- nistan Sovyet sosyalist cumhuriyeti yük- sek iweclisine mebus namzetliğinin konuk masına müsaade almışlardır. Stalin ve Ni- koyanın namzetlikleri, Erivan seçim dak ce tescil olunmuştar. Cenaze ve can kurtaran otomobilleri iki kişiyi çiğnediler .Küçükpazarda oturüm 22 yaşındaki Hanım Güner, Küçükpazar caddesin » den geçerken, mezarlıklar müdürlüğüne ait Fazıl Erdönerin idaresindeki cena- ze otomobili tarafından çiğnenmiş ve Haseki hastanesine yatırılmıştır. Gedikpasada Çukurçeşme sokağında oturan sıvacı Aramın kızı $ yaşındaki Nazik, mektepten eve dönerken tam Çarşıkapıda Puik Erdemirin idaresinde- ki 18$ numaralı cankurtaran otomobi - Yinin altında kalmış ve başiyle kalçasın- dan ağır surette yaralanmıştır. Şoför yakalanmış, Nazir Haseki has- tanesine götürülmüştür. POLISTE Iki hırsızlık Beyoğlu Kapılçi Serdarekrem sokak 19 numarada ekmekçilik yepan Kâ- yanında çalışan Mehmet Emin bavulda bulunan 200 Tirayı çak mış Ve yakalanmıştır. Dün âkşam üstü, Ege vopuru kama- rotlarından min Tekinay, Samsuna çıkacak olan bir sandığı kendi mak imiş gibi eşyaları ile beraber vapurdan iske- leye götürürken görülmüş ve yukalan- mıştır. Iki Fatmanın kavgası Nişantaşı Meşrutiyet mahalelsi Te- vanlı sokağında oturan Papa Özelle, Çingırakir bostanda oturan Fatma Te- kin bir kıskançlık yüzünden biribirileri- İç kavga etmişler ve neticede Fatma Tekin adaşım başından taşla ağır su- rette yaralamıştır. Yaralı hastaneye yatırılmış, da yakalarımıştır. Karıkoca kavgası Feriköy Bahar sokak 18 numarada oturan seyyar yoğurtçu Akif, Pilâver oğlu dün akşam üstü karım Elmâs ile kavga etmiş, karısını başından demir- İe vurarak yaralamıştır. Kadının tedavisi yaptırılmış, yakalanmıştır. Hem suçlu, hem güçlü Dün gece, Pasmakkapı o sokağından geçmekte olan bir kadına, oradaki şoför- lerden Muzaffer söz atmış, bu hareketi ayıplayan şoför İscnaille de kövgaya tu- tuşmuğtar. Kavga sonunda Muzaffer çakı ile İs- maili burnundan ve kulağından yarala- mış ve biraz sonra da yakayı ele ver- miştir. İsmali Beyoğlu hastanesine gönderilmiştir. suğlu suçlu Büyükderedek! zabıta vakaları Büyükderede vukuunu habez verdiği- miz iki hırsızlık vak'ası hakkında ya- Pılan tahkikat bambeşka bir netice ver- miştir. Esnniyet Müdürlüğünden aldığımız habere göre, “Kahveci Şevkinin dükkü- pr hırsız taralından soyulmamıştır. Kab. ve sahibi Şevki kahvenin o günkü hası- lat; olan 295 kuruşu İstanbul> giderken çırağına haber vermeden alarak götür- müş, çırak Bayram çekmecede para gö- remeyince çalındığına hükmederek key- karakola haber vermiştir. ütüncü Anesti de dükkânından tü- tün ve saire çalındığını iddia etmiş, ya» Iki kumarhane basıldı Yedi kumarbaz yakalandı Dün akşam Beyoğlunda iki kumarba” ne basılmıştır. Bunlardan biri Alyon sokağındaki Kâmilbey apartımanının 4 üncü katındadır, Sami Pelmoya âit o lan bu dairede, İsak Loveri, Süleyman Emin Sili, Bünyamin Bahar, Avram Ra- feel, Mişon Bahar kumar oynarlarken, ikinci şube memurları tarafından o suç Gstürlde yakalanmışlar ve ortada bulu- nan 44 lira, 60 fiş ve iki deste iskambil kâğıdı müsadere edilmiştir. İstiklâl caddesinde Niko Candapulo - nun Yenişark kahvesinde de kumar oy- nandığı haber alınmış ve Etyon Aslon ile Manok Marokyan tavla ile parasına oyun oynarken tutulmuşlardır. Çin Japon harbi p< Başlarajı 1 incide sirsizdir. Bizim de ayni silâhlarımız olsa Japonlar taarruz vaziyetlerini idame et- tiremezler. Japonlar (o topçularını gelişi güzel kullanıyorlar, Hiç askeri ehemmi- yeti olmıyan küçük bir köye karşı 50 ve- ya 60 top birden ateş ettiklerini ekseri- yetle görüyoruz. Çin askerleri süngü (muharebelerinde Japonlara daima üstün gelmişlerdir. Japonların bir muvaffakiyet iddiası Tokyo, 16 (A.A.) — Gazetelerin bu sabah hususi ilâvelerle bildirdiğine göre, şimal ve cenup orduları, günlerce süren çetin mücadeleden sonra, aralarızla irti- batı temin etmişlerdir. İki ordunun ileri kolları, Lenghai demiryolu üzerinde Su- geunun 50 kilometre garbında Janatsiye varmışlardır. Çinliler tekzip ediyorlar Hankeo, 16 (A.A) — Japon menba- larının verdiği haberler hilâfına olarak Japon kuvvetleri Lengaiye henüz varmış olmaktan uzak bulundukları gibi Suşa- vın ne şarkında ne de garbında na de- Mel hiçbir noktasına erişmemiş- Bitnrat menbalardan gelen bir haber Şanghay, 16 (A.A) — Ecnebi müşa- hitler tarafımdan verilen malümata göre Çin çeteleri Pekinin 140 kilometre cenu- bu garbisinde kâln Paoting - Fuyu mu- hasara etmişlerdir. sirde bilfiil örfi idare teessüs etmiş- tir. Söylendiğine göre Çin kuvvetleri komünist ordusunun o kılalarından mü rekkeptir. 636 Japon tayyaresi düşürüldü Hankeo, 16 (A.A.) — Çin milli hava komisyonu tarafından verilen rakam'a- ra nazaran nisan ay! sonuna kadar gerek hava muharebelerinde gerek hava toplarile ve Çin tayyarelerinden tayyare karargühlarına atilan (bombalarla 636 Japon tayyaresi tahrip olunmuştur. Geçen ağustos ayından bu nisan ayına kadar Japonlar vasat! olarak ayda yet. miş tayyare kaybetmişlerdir. Son aylar- da siya nisbetleri mütemadiyen 'artagel- miştir. Mart ayında ancak 36 Japon tay- yaresi düşürüldüğü, halde nisanda 75 tay yare düşürülmüştür. yala eliz Italyanın dış politikası Me” Baştarafı 2 incide tine geri döndüğünü anlatmaktadır. Fil hakika Musolini diyor ki: “Sadakatle bağlı kalacağımız mihver, bizimle itilâf akdetmek İstiyenlere karşı bir ittifak siyaseti tatbik etmekliğimize mani değildir. , Ve İngiltere ile böyle bir anlaşma akdedildiğini, Fransa ile de ak- tedileceğini ilâve ediyor. Bu mealde bir söze karşı yirmi beş se- ne evvel ikinci Vilhelmin ne söylediğini biliyoruz. Fakat Hitlerin Cenova nutku hakkında samimi olarak ne düşündüğü- nü belki de biz yaşta olanlar öğrenemiye- ceklerdir. “UlustanY” A.Ş. ESMER pılan tahkikat neticesinde bunun tama- miyle tasni edilmiş olduğu anlaşıldığın- dan Anesti suç tasnlinden dolayı müd- delumumiliğe verilmiştir.,, Bugün mstinelerden itibaren SAKARYA sinemasında ULY DAMİTA ve (ingiliz Maurice Chevalier) si JACK Buchanan tarafından bir dans ve musiki harikası ikinci (Karyoka) filmi KARANGA ve ilâveten; Görmek fırsatı kaçırılmıyacak güzel bir film, YAKAN PUSELER TİNO ROSSO . VİVİANE ROMANCE ve MİREİLLE BALIN Seanslar saat 2 den itibaren başlar Yugoslavya Harbiye Nazırı bu sabah geldi ap” Poptarafı 1 inetde hususi vagandan inmiş ve keriğisini kar şilamağa gelen vali Muhiddin Üstündağ, Istanbul komutanı general Ömer Halis Bıyıktay, general İhsan İlgaz, deniz ko- mutanı Mahmut Gökbora, - Yugoslav konsolosluk erkânının ellerini sıktıktan sonra Yugoslav ve Türk milli, marşları dinlemiştir. General bunu müteakip askeri kıtayı teltiş etmiş ve türkçe olarak: — Merhüba asker!,, diye erleri selâm- Tamış ve kıta komutanının elini sıktıktan sonra otomobille Perapala gitmiştir. Misafir vekil, saat 11/30 da vali ve İs- tanbul komutanını makamlarında “ ziya- ret ettikten sonra Taksime giderek Abi- deye çelenk koymüustur. General bu akşam saat 21 de Hususi trenle doğru Ankaraya gidecek ve mem. Teketimizde 14 gün kalarak - dün de yar- dığımız gibi - askeri tesisatı gezecek 29- keri tatbikatta bultmacaktır, Sofyada Sofya, 16 (A.A) — Ankaraya gitmek- te olan Yugoslavya harbiye ve bahriye nazırı general Marig. yanında bayanı ve husust kalem direktörü . olduğu halde, bugün saat li de buraya gelmiş ve istas- bei Re oy general Daskalov, çi iği erkânı General Mariç ile birlikte, Yu nın Ankara elçisi Aosmoviç de Ankaraya vazifesi başma dönmektedir. General Mariç, saraya giderek hususi delteri imzalamış, şehirde bir gezinti yapmış, sonra Yugoslavya elçiliğinde İs- tirahat eylemiş ve burada öğle yemeğini hususi olarak yedikten sonra saat 13 de Ankaraya doğru trenle yoluna devam et- miştir. Generalin teretimei hali Geners! Mariç 1878 de Galeviçte doğ. muştur. Bu şehrin bulunduğu U: takası ahalisi esasen zekâları, olmaları ve büyük vatanperve meşhurdur. General Mariç tahsilini Valievo lize- Binde bitirmiş, 1897 de Belgrad: #skeri akademisine, 1908 de de yüksek harp okuluna girmiştir. 1908 de erkânmarp olarak mektenten çıkan Mariç, 1912 de Fransız ordusunda staj yapmağa gönde. rilmiş ve burada askeri bilgisini artır. mıştır. Sırbistanın, mili birliğini tahakkuk et. tirmek için giriştiği her muharebede general Mariç çök mühim mevkiler al mış ve kendisine karşı beslenen İltimas dın hâklı olduğunu isbat etmiştir. Genc- ral, mebaretini, bilhassa 1915 deki Ka- çanik muharebezinde göstermiş v6 bü harpteki yararlığı İle tebarüz etmiştir. O sırada Eregalnika C(ırkasmın erkâni- harp relsi olan genersl, bir avuç askerle adetçe pek faik olan düşmanın hareketi. ni durdurmuş, ve Sırp ordusunu ricatten kurtarmıştı Ordu bu hareketle Arnavut luğu kadar indi. Bundati sora Körfuya gelen general, 191$ deki taarruz hareketine kadar ora da kaldı. 1913 de Drinadaki fırkanm re- isi olarak düşman cephesini yarmekta bi. yük bir muvaffakiyet gösterdi. Harpten sonra, 1910 den 1930 a kadar general Mari Saray Bosnada bulunan ikinci ordunun orkânıharp reisliğinde bu- lunuyor. 1090 da general olan Mariç Zağrep mıntakasmdaki ordunun kuman- danlığını alıyor. 1930 da da genel kür. may başkanı rütbesine yükseliyor . 8 mart 1936 dan beri de general Mariç Harbiye ve Bahriye nazırıdır General, geçen meslek hayatı senele. ? kteri ile rinde, hariçte de kendisine verilen va- sifeleri muvaffakiyetle başarmıştır. Bun dan başka, Belgrad Harp akademisinde sevklllceyş profesörlüğü de etsriştir. General Mariç, ayni zamanda askeri muba:rirdir. Sevküleeyy hakkındaki ese- ri ve tarihi tetkikleri askerlik bilgisine büyük yardımlarda bulunmuştur. Genersl Mariç büyük bir Yugoslav askeri simasıdır. Albay Yevremoviç Yugoslav Harbiye ve Bâhriye neza- retleri hususi kalem direktörü albay, Yevromoviç 1894 de Yagodinmda — doğ- muştur, Kendisi 1914 de küçük asker olarak harbe giden nesle mensuptur Bunlar zabit rütbelerini harp meydanla- rında almişlardır 1914 de mülâzim rütbesini ajan Yevre- moviç harbin sonuna kadar kendisini da- ima büyük bir kahramanlıkla en ön safta göstermiştir. Aldığı büyük nişanlar bu muvsffakiyetlerin mükâfatını teşkil et- mektedir, Harptan sonra slbay Yevremoviş tab- silini Paristoki yüksek harp okulunda yapmış, sonra genel kurmaylıkta çalış- mıştır, 1925 de kumandan rütbesi almış ve 006 da sibay olmuştur. ig Yevsamo. Yiç 936 danberi Harbi iriye nos sareli hususi kalem direktörüdür, Çekoslovakya Alman ekalliyeti meselesine dair ingiltereye cevabını bildirdi Londra, 16 (A.A.) — Çekoslovak- yanın Südet Almanları meselesine mü- teallik olan cevabı Hariciye nezareti tinde tetkik edilmektedir. 1 Cevabin mahiyeti Londra, 17 (A.A.) — Diplomasi ma- halilinin istihbaratına göre Südet mese» lesinin halline müteallik olarak İngilte- re tarafından yapılmış olan teklife Çe- koslovakyanın vermiş olduğu cevap, umümi tedbirlerle kaleme alınmış olan ve Çekoslovokya hükümetinin Heinle. ine yapacağı müstakbel teklifleri tayin tasrihden içtinap eden bir vesikadır. Lonâradaki Çekoslovaklar mahafili, Prag hükümetinin hiçbir zaman Çekos- İovakyanın harici siyasetini tekrar göz- den geçirmeği derpiş etmediği Heinleinin istediği veçhile Sovyet Rus- ya ile mevtut olan misakı feshetmeği We aslâ batırma getirmemiş olduğunu beyan etmektedir. Fon Papenin kâtibi ölü bulundu Viyana, 17 (A.A), » — Geçenlerde A- vusturya - Çekoslovakya hududu yaki- nında Tuna nehrinden — çıkarılmış olan cesedin hüviyeti zabıta tarafından tayin edilmiştir. Bu ceset Fon Papenin eski kâ tbi olup Viyanadaki Alman selarethane- sinde ataşe bulunan Baron Fon Kettele- re âittir, Bu zatın gaybubeti geçenlerde o haber verilmişti. ZAYİ — 2178 numarah arabacı ehli- yetimi kaybettim, Yenisini alacağımdan hükmü yoktur. *1yas Çivikes