17 Mayıs 1938 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 8

17 Mayıs 1938 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 8

TE Galatada bir zehir ticarethanesi basıldı Sekiz kaçakçı yakalandı Galata Karaoğlan sokak 20 numara. da oturan sabıkalı kaçakçılardan Ga- Jatalı Talât ve dostu Sabahatin bera- beroe eroln sattıkları emniyet kaçak. gılık blirosu memurları tarafmdan ha- ber alınmış, buradan alışveriş eden zehir müptelâlarndan biri elde edi- ip kendisine işaretli para verilmiş, bu adam bir memura eroin aldırmayı ta. ahhüt etmiştir. Bu adam, Talâttan aldığı eroini memura teslim ettiği sırada, evin et. rafında tertibat almış olan memuralr derhal içeri girmişler ve içerde kaçak- gilara yardım edenlerden Mekmet, İ- sebolulu Mustafa, gözelililk eden Zek!, satıcı Hasan, dört gün evvel 8 paket eroinle beraber Tophanede yakalan , mış olan satıcı Osman, Üsküdardan eroin almağa gelen çekici Kadri, ev sahibi Talât ve dostin Sabahat, ero in çekerlerken yakalanmışlardır. Bunlardan Talâtin ortağı olan Ha- san, Talâtin gizli bir yerinde büyük bir paket eroini meydana çıkarmıştır. Ayrıca, Sabahatin odasına girildiği Yaman Sabahat masa üzerinde duran 25 gram kadar zehiri yere dökmek sü- retile imha etmek istemiş, fakst bu bareket görülerek ercinler toplan. mrştar. Evde yapılan araştırmada memur . tar 'Talâtin yatağı içinde 20 grama yakm esrar, 10 tane yapılmış esrarlı cığira bularak müsadere etmişlerdir. Yapılan tahkikatta Talâtin bunları meşhur bir kaçakçıdan aldığı anlaşıl- mıştır. Bu husustan da tahkikat de. rinleştirilmektedir. Suçlularm OÜzerinde, Otaşmması memnu birçok silâh da bulunmuş ve bu cihetten de haklarında takibata başlanmıştır. İngiltere ile iktisadi anlaşm Mg Daytarafı 1 incide tanya hükümeti bu toprakların Yeni Zeland, Avustralya, ve cenubi Ame. rikadan çok uzakts olduğunu ilâve €- derek bu ilhakı iy! karşıladı. Zira bu topraklar İngiliz müstemlekeleri için veya İngiliz müstemlekelerine karşı üssübabri olarak kullanılamaz. Norvoçin de yeni Fransız toprakla- riyle çok yakmdan alâkası vardır; Norveç hükümeti harieiye vekili Koht bu ilhakm Norveç menfaatlerine do. resmen ilân etti, Yalnız Amundsenin seferlerine işti- rak eden Risler . Larsan Adeli top. raklarının vaktiyle Ayvustralyaya f- hak edilmiş olduğunu İleri sürerek Fransa ve Avustralya hükümetlerinin hissesine düşecek arazi miktarınm tesbiti İçin uluslar arası bir konfe - ransin toplanması icab ettiği fikrinde Bulundu, Bu ilhak münasebetile bir makale yazan Pari . Suvar 1840 a kadar hiç. bir devlete ait olmıyan bu topraklar Üzerine 20 ikincikânun 1840 da Fran- siz bayrağınm nasıl dikilmiş olduğu- Bü anlatıyor: “1812 tarihinde yeni subay çıkarak donanmaya memur edilen Dümon d'ür vil arzın bütün denizlerinde uzun s6 yahatler yaptı, Fransa hükümeti ta. rafmdan cenup mıntakalarında coğra, fi tetkikat İcrasma memur edildi, $ eylül 1537 de Astrolabi gemisile Tu- ondan ayrıldı. Bu gemiye Jakinot ta- rafından kumanda edilen La Zele kor. yeti refakat ediyordu. İki gemi cenup denizlerinde fiç sene uzun uzun dolaştılar, 10 kânunuevvel 1840 da iki gemiyi tehdit eden buz dağları arasında dolaşıp dururken üç, dört millik bir mesafede kara gördü- er. Akşamın saat ön birine doğru bu karayı keşfetmek üzere Dümen d'ürvil tarafından gönderilen filikalar geri döndüler. Tayfa bu sahillerdeki kaya. lardan kopardıkları taş parçalarmı beraber getirmişlerdi. Zabit 6 toprak. lara karısının adma izafetle Adeli is- mini verdi. Sekiz gün sonra 65 derece arz ve 131 derece tul daireleri arasm. da sahilleri buzlu ve sisli yeni bir ke- ra gördüler. Adeli sahillerinin devamı olması ihtimali bulunan bu topraklara La Zele gemisi süvarisi Jakino karı. gram adını, yani Klari ismini verdi, Aşılması mümkün olmıyan manla . lar yüzünden bu sahili takibe imkân göremediler, Adeli arazisi 64 derece Bu ay içersinde 2 arz ve 138 - 142 derece tul daireleri arisında bulunmaktadır. Bu sahiller çök soğuk değildir. Fa- kat yer yüzünün en çok fırtınalı kıyı. larıdır. Senelik vasati hararet derecesi 18 dir, Fakat sonBaharla beraber fır- ta başlar, Ancak birkaç saatlik fa. #lalarla 8.9 ay devam eder, Rüzgârın #lirati 00-300 metre arasmda değişir, Cenub kutpu denizlerinde bulunan toprakların keşfi ve ilhakı Avrupa Oi Yükühtetlerini' çok dlâkidar etmiştir. İngiltere bu hususta diğer Avrupa devletlerine ilk örnek oldu. 1908 de Palkland adasını ilhak etti, Otuz sene içersinde bu civarda balina avcılığı favkalâda inkişaf etti. 1906 dan 937 ve kadar bu havalide 9 milyon varil balina yağı istihsal edildi, Bu yağ 4 milyar altın frank kıymetindedir. Se- pevi bu denizlerde öldürülen bâline - Tarm sayısı vasat! olarak 30.000 dir. Cönup kutpu denizleriyle bu deniz , Yerde bulunan karaların siyasi ehem- miyeti evvelce bilinmiyen bu iktrsadi vaziyetten doğar. Balıkçı bir millet olan Norveçliler bu denizlerde İngilizlere vergi verme. mek için 1928 Buve ve birinci Piyer #dalarmı ilhak öttiler. Fransaya ge - nos, 24 mart 1934 de Adeli toprak- Tarı üzerinde Fransanın keşif hakkı ulduğunu ileri sürdü, Ve geçen gün de 400,000 kilometre murabbalık bu sa» Payı Fransaya İlhak etti. Bu cenup topraklarının hava sefer- lerinde ehemmiyetli bir rol oynayıp oynamıyacağı henüz malüm değildir. Bu topraklar içersinde maden damarı hulunup bulunmadığı da henüz bilin. miyor. Bugün için bu topraklarda sa- vaylin inkişafı varid değildir. Fekat helki bir gün fen bu toprakları in. sanların emrine amade kılacaktır. Bu ihtimal karşısmda devletler şimdiden bu topraklar üzerinde hakimiyet hak. larını takviye ile meşgul oluyorlar. Franko e” Baştaralı 1 tntide Asi general gözden düşmüş bulun. maktadır. Cebelittarıkta dölaşan bir şayiaya göre, General, Asilerin diğer erkânı ile, alya ve Almanyaya verilecek “tediye” hususunda kavga etmiştir. Diğer bir rivayete göre generil, bir İtalyanla kavga etmiş ve yaralanmış. tır. Frawsn Amerikadan 100 tayyore aldı Paris, 17 (A.A.) — Hava nezareti A- merikadan yüz tayyare alındığını bildir mektedir. HABER — Aksam postam Vergiler Dap” Boştarajı 1 incide 20, 940 da yüzde 18,S$lde yüzde 16, ve 942 dede yüzde 14 nisbetinde vergiye tabi olacaklardır. 942 den sönra alınacak vergi miktarı yüzde 14 üzerinden hesap edileektir. Maaşları 200 liradan 400 liraya kadar olanlar 939 da yüzde 22, 940'da yüzde 20, 941 de yüzde 18 ve 942 - den sonra yüzde 16; Maaşları 400 den yukarı olanlar, 989 da yüzde 24,940 da yüzde22, Mide yüzde 20 ve bundan sonra yüzde 18 nis- betinde vergi ödiyeceklerdir. Resmi müesseseler dışında hakkımdaki küküm de şudur: Maaşları 200 liraya kadar olanlar 289 da yüzde 22; 940 da “yüzde 20, 941 de yüzde 18, 942 den itibaren yüzde 16; Mâaşları 200 den 400 e kadar olanlar 939 da yüzde 24, 940 da yüzde 22, 941 de yüzde 20 ve 942 den itibaren (yüzde 18; 400 den yukarı maaş alanlar 989da yüzde 26, 940 da yüzde 24, 941 de yüzde 22, M2 den itibaren de yüzde 20 nisbe. tinde vergi ödiyeceklerdir. Lâythada arazi, bins, hayvanlar, sma ve tcari kazançlar, hizmet erbebi, ka. zanç vergisi, ticarı olmayan iş ve mes. lek erbabi kazançları, maden vergisi, Veraset vo İntikal vergisi kanunlarma sit hükümler tasnifi olarak toplanmiş, buhran ve müvazene vergileri kazanç ver gisi ile birleştirilmiş, tarh ve tabakku. kuna alt usullere mütecanls bir şekil vörilmiş, kaza mertileri ve tahsilât gibi müşterek hükümler ayrı birer kısım ha. inde tetkik edilmiştir. Kazanç vergisi liyihsda i — Ticari ve imal kazançlar, 2 «. Hizmet erba. bı, 3 — Ticari olmayan İş ve meslek er- babi şeklinde Üç kısma ayrılmıştır. Bu tefrik menşeleri ayrı olan bu üç nevi kazancın âyrı bir teklif zümresi geklin- de mütalea ve tedvini lüzumundan ileri gelmiştir. Hizmet erbabı lâyihada ayrı bir tek- M£ zümresi haline getirilirken bunlarm ücretleri üzerine mevzu üç vetgi (ka- zanç buhran ve müvazene vergileri) bir- leştirilerdir”tel vergiye çevrilmiş ve tasfiye neticesinde diğer o zümrelere nâ- zaran mükellefiyeti dereco ve nisbeti daha bariz bir şekil alan ba mükellefle. rin vergi nisbetini tedricen makul ve adil bir hadde indirmek zarureti bissedilmiş- tir. 588 malf senesinde müvazene vergi. sinde onda Iki derecesinde bir tenzil yapıldığı nazarı İtibare almarak 959 mali yılmdan başlamak Üzere dört sene. Londra, 16 (A.A.) — Bugün ingi- liz kabinesinde aşağıdaki değişiklik. ler olmuştur: Lord Stanley, Dominyonlar neza- retine, Makdonald Müstemlekât ne- zaretine, Kingsley Vud hava nezars- tine, Colville İskoçya nezaretine ve Elllot sıhhiye nezaretine tayin olun- muştar. Lord Hekliç ve Lord Şülnton Istifa etmişlerdir. Tadilâtın akisleri Londra, 17 (A. A.) — Kabinede ya. pılacak tadilât ve bilhassa Vud'un ha. va nazırlığma tayini efkârı umumiye nin ekseriyeti üzerinde müsait bir te- sir husule getirmiştir. Öğrenildiğine göre başvekil Sviz . tonu kabinede alıkoymak istiyordu. Fakat mumaileyh istifada ısrar et - miştir. Muhalifler bu babda ihtiyatlı dav - 17 MAYIS — 1938 İngiliz kabinesinde dört nazır değişti atma göre hüküm verilecektir. de. mekle iktifa etmektedirler. Makdonaldm müstemlekât nazırlı - ğma tayini umumiyetle tasvib olun- maktadır. Bu tayinin is. landa ile yapılan müzakefattaki şahsi muvaffakıyetinin tevsiki olduğu'söy - İnnmektedir. Londra, 17 (A. A.) - Lord Svinton. va İstifasını dün akşam Lord Vayr'ın Istifası takip etmiştir. Mumaileyh, res mi mühim bir idare makamı İşgal et- memiş olmakla beraber son seneler sından #onra kendisinin de istifa et - mesinin zaruri olduğuna hükmetmiş- ranmakta ve “başvekil hakkmda icra. | tir. Hatay meselesi a” Paştarafı 1 incide nelmilel bir teşekkülce de teslim edil dikten sonra vazgeçeceğini sanmak için insanın “Oryan,, cılar kadar gafil olma- 8 lâzımdır. Bu gafillere ihtar . edelim ki Türkiye, hakkını evvelâ beynelmilel yollardan aramış ve elde etmiştir. Eğer bu kâfi gelmezse, verilen sözleri tutul- maz ve taahhütler manevralarla hasır altı edilmek istenirse o hakkını doğru- dan doğruya müdafaa etmesini pekâlâ bilir, Bir hâdise Kırıkhan 16 (A, A.) — Türk listesine yazılmak istiyen baba oğul iki Arap çar- w ortasında jandarmaların önünde dö. DE Ri d4 tahakkuk ettirilecek bir program kabul olunmuştur. Bü tavsiye ve tanzim sırasında tatbikatın gösterdiği ihtiyaç- lar da nazarı dikkate almarak muhtelif vergilerde bazı tadiller de yapılmıştır. Arazi ve bina vergilerinde mühim bir değişiklik olmamıştır. Versset Vergisin- de intikal ve ferağ muamelelerini güç- leştiren formaliteler kaldırılarak bu mu. amelelerin gecikmesini önliyecek hü. kümler konulmuştur. Londra “nakavut,, olmamak için uğraşıyor ! Bir hava hücumu karşısında 19 bin polis birden harekete geçecek Muhtemel hir harbe karşı en fazla tedbir alan memleketin İngiltere oldü. ğu görülüyor. İngilterenin, umumi harpte olduğu gibi, gelesek bir harpte de ahaliye ve sika ile yeyecek verme tedbirleri aldı. ğını, “bunun için vesikalar ve iaşe mın- takıları ayrıldığını bir müddet evvel bombardımanma karşt shrdehrodluth Okuyucularımız, Londranm heva bombardımanına karşı kullanmak için hazırladıkları balonların resmini de ge- ne bu saylada gördüler. İngilere, siyaset adamlerınn ağzm- daki nutuklerla, yakında bir harp olaca- ğma inanmadığını söylerken, beri ta raftan, hârp hemen yarın okakmış gi- bi mütlafsa hazırlıkları görüyor. Bu arada, Londra taarruaz uğradığı saman şehrin müdedaa tertibatını idare edecek polis memurlarının adedi tesbit O gün şehirde tehlike düdükleri ça- Jar çalmaz 19.000 pölis memuru ayakta bulunacak ve kendiletine gösterilmiş olan yerlerde mevki alacaklardır, Bunun için, mevcut polis memurları kâfi değildir. Şehrin müd:daasında ba- lon ve sığınak işlerinde olduğu gibi, bu işlerde kullanılmak üzere de gönül- Tüye ihtiyaç var. Londra polis müdürü Sir Flip Gem, geçen gün radyoda söylediği bir nutul- la halkı bu iş için gönüllü yazılmıya davet etmiştir, Polis müdürü, nutkunda şöyle de- — Bu gönüllü polislerin vazifesi, şe- hirde herkese yardım etmektir. Bu iş, esasen herkesin medeni vazifesidir. Şe- hir bombardıman edildiği zaman, hayat. Tarım; kurtarmak için herkes biribirine yardım edecek, bildiğini diğecine öğre- tecek, yol gösterecektir. Teşkilâta girecek gönüllüler bu işi daha muntazam ve esaslı bir surette gör müş olacaklardır. Londra polis müdürü nutkunda şun- ları da söylemiştir: — Have hücumu bir boks maçı gibi olacaktır. Havadan gelecek büyük bir darbe şehirdekiler için bir nakavta se- bep olabilir. Bu nakavt ta manevi kuv- vetimizin kırılmasıdır; Biz, evvelâ, bu yumruğu yememeye çalışacağız. “Polis memurları Londram manevi kuwvetini temine, şehirde panik çıkma- masina çalışacaklardır. Bütün Londra- U'ardan bu işte bize yardım etmelerini isteriz.,, /Bu teşkilât için ayrılan polisler ayda bizim paramızla 75 lira kadar bir maaş lacaklardır. vülmüş ve zorla ittibadı anasır klübüne götürülmşiordir. Türk comsati namma Halkevi tarafından gerek hükümet, ge- rek komisyon nezdinde teşebbüsat ye. pılmışsa da her ikisi de ademi salâhiyet beyan etmişlerdir. Çevrilmek istenilen do'ap Antakya, 16 (A. A.) — Berutta çı- kan Oriyan 14 mayıs nüshasında İs- kenderun hususi muhabirine atfen neşrettiği bir yazıda bugün resmen tahakkuk etmiş olan idare memurları değişikliklerini resmen ve kat'i olarak yalanladıktan sonra Türklerin hudut ramtakasmdaki köylerde bile hezimet kaydettiklerini, son Ani bâdise- Terinin Türklere artık süven- miyeceklerini göstermiş olduğunu V& Türklerin bütün kombinezonlara ve şiddetli propagandaya rağmen kaybe. deceklerinin artık muhakkak olduğu” nu yazıyor ve varmak istediği netice- ye varıyor: “Eti veya gayri Bti,di. yor, Sancakta seçim yapıldığı takdir- 3e, 'Türk aleyhinde rey verecektir. Kanlı hâdiselerin önüne geçmek için buna mâni olmak lâzımdır. 'Tek tarzı bal, intihabatın tehiri ile statükodur. Bütün partileri tatmin edebilecek tek formül Fransız mandasmın muvak « katen muhafazasıdır. Milletler cemi. yeti kontrol komisyonunun huzuru ile muntazam seçim yapıldığı takdirde vetice Arab listesinin bütün akıbetle- rile zaferi olacaktır. İntihabat tehir edildiği takdirde Ankaranm müessir olmıyacak ve her türlü hâdi- seden içtinap edilmiş olacaktır. Eğer genç Türkiye cumhuriyetinin dirijan. ları henliz halel gelmemiş olan muvaf. fıkıyet listelerine bir hezimet kaydet- mek istemiyorlarsa bu ehveni şer po. Vtikasmı takip etmelidirler. Kudüs, 18 (A. A.) — Fransız me- busan imeclisi reisi Heryo, bügün İs. kenderiyeden Marsilya vapuru İle Fransaya dönmek üzere Suriyeden hareket etmiştir. . Suriye parlâmentosu namma parlâ. mento reisi, Heryoya bir mektüb gön- dererek Fransa . Suriye muahedesi- nin pek yakında Fransız parlâmentosu tarafımdan tasdik ölunacağı hakkm. deki ümitlerini izhar eylemiştir. . Heryo, tahriren . verdiği. cevapta, Fransızlar tarafından da. ayni arzı. nun izhar edilmekte olduğunu bildir- miş ve parlâmentonun tatil devresin- de eylül aymda yeniden: Suriyeye dö. neceğini ilâve eylemiştir. HABER Istanbulun en çok satılan hakiki akşam gazetesidir. İlânlarını HABER'e verenler kâr ederler.