26 Mayıs 1938 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

26 Mayıs 1938 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

karar verilmiştir. Bu sene Asri sinemadan itibaren ondan sonra İlk sokak ağzına ka- dar olan binalar istimlâk edilerek yıktırı- Yacaktır. * Gülcemal vapurunun seyyar bir otel baline getirilmesine (karar verilmiştir. Vapur, plâjlar önünde durarak, yazı İs tanbulda geçirmek istiyen ecnebilere bir ölel vazifesini görecektir. * İnşaat ruhsatiyeleri hakkında haziran. dan itibaren tatbik edilecek olan yeni ta- Hmatnsmeye yöre, mühendislerle mimar. lardan başkasına ruhsatiye verilmiyecek, kalfalar ancak bumlerm © yanında çalışa. Gaklardır. * Kasımpaşadan (o Yenişehire kadar ya- pılmakta olan kanalizasyon yakında bite- çek ve bundan sonra şirket masmelâtini tasfiye edecektir. * Akayın 20 haziranda başlıyacak olan yeni tarifesine göre Yalovaya, 0,15, 13,10 18 de olmak üzere, üç vapor hareket ede. cektir. * Sümerbankta stajyer için açılan im- tihan dün yapılmıştır. Netice yakında bil dirilecektir. * Vapur bacalarından duman çıkaması- na mani olan alet fk defaolerak (Şirketi hayriyenin 68 numaralı (o vapuruna kon- muştur. İlk tecrübesi pazar günü yapıla. * Orman koruma teşkilâtı subay ve e- raflarının kıyafeti için (hazırlanan yeni falimatnameye göre, bu askeri erkin piya. de sınıfından sayılmaktadır. Ve yakala. rında ba şekildeki işaretlere yalnız zabit. lerde açık filizi bir main, (eratlarda ayni renkte bir yuvarlak ilâve olunmaktadır. * Viyanadan şehrimiz ticaret ve sanayi odasına yapılan bir müracaatte, mili kı- yafetlerimizi gösteren bebeklerden mühim miktarda almak istendiği bildirilmiştir. * Hariciye vekâleti hüsusl kalem direk. Wrü Refik Amir o rahatsızlığı dolayısile şehrimize gelmiş, Perapalas oteline inmiş. vir. * Arkeoloji wmütehassısları üniversite ta- Jebesi tarafından yapılan tetkiklerin hasat mevsiminde tatil edilmesi bildirilmiştir, * Sovyeller o birliğinin Ankara (sefiri Trintiyof. iddettenberi bulunmakta. olduğu Sl dün Ankaraya harş- ket etmiştir. * İzmir sergisinin hazırlıkları devam et- moekledir.. Sergiye iştirak için fazla müra- cast olduğundan paviyon adedi arttırıla- caktır. * Et fiyatlarının ucuzlatılması Üzerine İstanbulda sarfiyat fazlalaşmışlır. İki ay zarfında geçen senenin ayai aylarına nâ- zaran İki bine yakın fazla hayvan (kesil. miştir, Vakında Haymadan da kesimlik bayvan getirilecektir. * Köy mekteplerinin yeni müfredat programına göre, günün ders saatlerinin yarısı ziraat ve bahçe işlerinde verilecek, Hiğer santler de bilgi derslerine hasredi- lecektir. * İlk tedrisat müfettişleri © hazirandan itibaren umümi müvazene Bütçesine alı. nacak ve kendilerine 30 lira makam parası yerine birer kıdem zammı verilecektir. * Bostanların kontrolüne belediye tara- fından büyük bir ehemmiyet verilmekte- dir, LAğım karışan suları kullanan bos. fanlardaki sehzeler derhal imha olunacak. bır. * Büyükdere fidancılık enstitüsüne bu yıl ilk okul mezunlarının da (kabulü ka- imkani Talebe kaydına 1 hazli- randa başlanacaktır. * Üç aylık maaş sahiplerinin yoklama- ları bitmiştir. maaşların verilmesine ha- ziranın ilk haftasında başlanacaktır. * Kars - Artvin arasındaki yalnız çam dağ yolunun açılması için ber iki vilâyet. ten yola ameleler sevkedilmiş ve karlar açılmaya başlamıştır. Dağın Artvin tara. fındaki kısmında elin üç dört metre yük. sekliğinde kar mevcattur. Yolün bir haftr ya kadar açılmasını temin için tedbir x- hnmakta ve amele mıkları arttırılmakla. dır. * Pendik belediye kâtibi ve veznedarı Hasan Rıza 1982 lira ihtilâs | ettiği için beş sene on ay hapse mahküm olmuşlur. * Yedi yaşında bir çocuğa tecavüz eden İstavri isminde on beş yaşında bir çocuk ağır cezada öç sene ağır hepte mahküm olmuş, yaşı küçük olduğundan cezası altı aya indirilmiştir. Ayrıca tecavüz ettiği ço- cuğa elli lira tazminat verecektir. * Varna ve Köstence limanlarını ziya- ret eden “Hamidiye, mektep gemisi, Ka- radeniz seyahatinden cümertesi günü li- manımıza dönmüş olacaktır. “Hamidiye, bundan sonra Akdeniz s#- yahaline çıkacak ve dost memleket Ilman- larını ziyaret edecektir. DIŞARDA: * Kargaşalıklar çıkan Jamaikde vaziyet ciddiliğini muhafaza (o etmektedir. Anil üssü başkumandanından bir kruvazör yol- Yaması İstenmiştir. * Sovyet kadın layayrecileri Polin Os- penlteko ile Mari Miraskova motörlü deniz layyareleri için kapalı dairede bir mesafe rekoru tesis etmişlerdir. * Stokholmu ziyaret etmekte olan Leh hariciye nazırı Bek, dün İsveç başvekili Sanasonu, hariciye nazırı Sandleri ziya- ret elmiş ve kral tarafından kabul okun- muştur. Akşam şerefine hükümet tarafın. dan büyük bir ziyafet verilmiştir, * Romanya hükümeti krala ve kral aile. si efradına karşı olduğu gibi diğer devie? reislerine yüksek devlet memurlarına kar şı yapılan sulkasilar ve keza siyasi elm. yeller ve hırsızlık için adam öldürmeler hakkında ölüm cezasının tetbikini karar Yaştırmıştır. * Erkek elbisesi diken işçiler Pariste grev ilân etmişlerdir. * Deyli Eksprot gazetesinin #ldığı malhi- mata göre, İngiltere Misira bir çok bom- bardıman ve keşif tayyaresi göndermeğe karar vermiştir. Bu tayyareler Kabire ve Süveyş Kanalı mınlakesında bulundurula caktır, * Polonyayı resmen ziyaret elmiş olan Romanya başvekili Palrik Miron dün Ver şovadan Bükreşe dönmüstür. Halkalı mektebinde meyvecilik Fidanlık için bir çayır istimlâk ediliyor Ziraat vekâleti memleketimizin en eski, ve ayni zamanda en ziyade inkişaf etmiş olan bir tedris müessesesi bulunan Halka İı ziraat mektebinin daha ziyade inkişafı için bir program hazırlamış ve bu prog- ramın meyveciliğe ait olan ilk kısmı tat- bik mevkiine konulmuştur. Ziraat vekâleti, Halkalı ziraat mektebi meyvecilik grupunun inkişafı ve bir tö- rafta da İstanbul köylülerine mükemmel bir örnek verilmek Gzere mektep civarın. da bulunan nakkaş çiftliği çayırınm iş. timlâkine karar vermiştir. Şimdi kısmen de bataklık ve sazlık halinde (bulunan bu bin dekarlık çayır civar köylerin hal. kınm sıhhatı için muzır bir yer teşkil ederken yarın memleketin en büyük fi- danlığı haline gelecek ve bü mıntakanın gerek sıhhi gerek tabit varlığı üzerinde bir tahavvül vücuda getirecektir. Çok müsait bir iklime malik bulunan İstanbul topraklarında yetişebilecek her nevi fidanlar bu yeni fidanlıkta yetişti- rilerek İstanbul köylülerine bir nümune teşkil edecektir. Nakkaş çiftliği çayının omübayaası için 9550 lira kıymet takdir edilmiş ve tahsisat da gelmiş olduğundan çayırm parça parça sahibi olanlara tebliyat ya- pılmıştır. Bu suretle çayırın maksada ya- rar bir hale getirilmesine derhal başlana- caktır. Saklama Sümerbank teşkilâlı için kanun Öğrendiğimize göre, memleketin si- nal kalkınmasında e» mühim Tol oy- nıyan ve birinci beş yıllık sanayi pros grammm tabiki uhdesine verildiği gibi ikinci beş yılık programm de tatbikine memur kılmacak olan Sü- merbank teşkilâtmın yeni ihtiyaçlara göre tanzimi için ve fabrikaların da- ha rasyonel bir gökilde çalışmasını temin edecek bir tarz verilmek tizere bir kanun projesi hazırlanmıştır, Yünlü mensucat fabrikalarınm ge- ne bünka tarafımdan kurulan bir şir. ketin eline verilmesinden sonra, pa- muklu mensucat (fabrikelarmın da bir girket halinde toplanmasına ka- rar verilmiş olması bu projenin tatbi- katını kolaylaştıracak hareketler mo- yanmda bulunmaktadır. Yeni fabrikaların inşasile fasliyet #ahası daimi bir gekilde genişlemekte olan ve Türkiyenin smaf işlerini elin- de bulunduran Sümerbankın yen! teş- kilâtla daha faydalı ve verimli bir şe- kilde çalışmakta devam (edeceğine şüphe bulunmamaktadır. Bilhassa bu veni gekil ikinci beş yıllık sanayi pro- gramınm tatbilkine bir hazırlık teşkil | eskisinin hükmü yoktur. edecektir. HABER — Aksam postası Sovyet radyolarında Türk gecesi 29 mayısta konser verilecek Moskova; 25 (A, A.) — Sovyetler Birliği radyo komitesi ve Sevyetler Birliği ile dış memleketler arasında külsür münasebetleri cemiyeti tarafın dan 29 mâyıs gecesi bilhassa Türkiye için bir radyo-konser tertip edilmiştir. Konsere en muktedir artistler iştirak eyliyeceklerdir. Bunlar arasında Tür- kiyeye gelerek konserler vermiş olan Türk halkınm tanıdığı Sovyetler Birli- İ ği milli artisti muganni bayan Barsova ve viyolonist David Oystriah da var dir. Radyo-konserin mufassal proğramı Radyo-Konser, 19.79 metrede (rv 96) ve 24,88 metrede (r v 59) Mosko- va radyoları ve ayrıca 1210 metrede Kiev, Simfervol, Erivan ve Tifliş iş- tasyonları tarafından neşredilesektir. Radyo-konser Türkiye saatile 18.30 da başlıyacak ve konserden yarım saat €vvel, yani tam saat 18 de konserin pro vası yapılacaktır. Bu konser, Sovyetler Birliği radyo komitesinin Sovyetler Birliği milletle. rinin sanat eserlerini tanıtmak maksâ- dile mayıs içinde tertip ettiği radyo- konserlerin ikincisidir, Birincisi 7 ma” yısta Amerikaya verilmiş ve 50 Ameri ka radyosu ile de nakledilmiştir. Bir kadın Izmir hastahanesinde çocuğunu öldürdü İzmir; 25 (husust) — Karnında bu İunan urdan kurtulmasını istiyerek mem İcket hastahanesine müracaat eden ve kabul olunan Torba't kazasından Dtdu adındaki dul kadm geceyarısı belida gizlice doğurmuş, çocuğunun göbeğini kopararak öldürmüştür, Hâdise hantabakıcılar tarafından mep dana çıkarılmış, kadın adliyece tevkif edilmiştir, i —0— Balkan antantı ve * küçük antant Postalar kongresi Atinada çalışma- larına başladı Atina, 25 (A.A) — Gazeteler dün Atinada başlıyan Balkan ântantı ve küçük ântant postaları konferansın selamlamaktadır. Açılış celsesinde, muvasalalar müs - teşarr Nikopulor bir nutuk söyleyerek kongrecileri selamlamiş, iki gurup mik letlerini biribirine bağlayan müşterek hassaları tebaruz ettirmiş, halka daha iyi hizmet eylemek we mevcud dostluk bağlarını daha ziyade srkılaşdırmak için iş birliği lüzumunu bilhassa kaydeyle" miştir. Çekoslovak heyeti rcisi B. Heimberg, bütün heyetler namma bu nutka cevab vermiş ve ezcümle demiştir ki: '— 1936 da Bükreşde tesis edilen ve ozamandanberi gittikçe inkişaf eden Balkan antantı ve küçük antant posta ları arösındaki erki işbirliğinin ekse » Jansları tarafından müşahede edilmiş bulunmasından dolayı çok bahtiyarrız. Gâyretlerimizi inkişaf ettirerek önümüz” deki Buenos - #ires konfransma, fikirle rimizileki tam mutabakatı gösteren müş terek bir eser hazırlayacağız Ye verece fir. , Konfrans, bugün de mesaisine devam etmiş ve delegeler öğle üzeri Başve- kil Metaksas tarafından kabül olunmuş ve Türk delezeleri de bügün gelmiş - tir. Bu akşam muvasala müşteşarı tara* İmdan heyetler şetefine büyük bir zi: yafet verilmiştir. ZAYİ — 1424 numaralı arabacı plâka- mi zayi ettim. Yenisini çıkaracağımdan Mehmet 26 MAYIS — 1928 Ilk tedrisat müfet- tişleri bütçeden maaş alacaklar mumi müvazeneye alınmalarına dair kanun Jâyihası encümenlerden ge- çerek ruznameye alındı. Lâyihaya merbut bir cetvele göre bu müfettiş- lerin on beşi yetmiş ira, otuzu elli beş lira, ellisi kırk beş lira, sokseni kırk lira, doksanı otuz boş lira, yüz yirmisi otuz lira asli maaş alacak- lardır. Bu kanun meriyete girdik- ten sonra ilk tedrisat müfettişliğine tayin edilecek olanların Gazi Terbi. ye Enstitüsünden veya ecnebi mem- leketlerdeki mümasil mekteplerden mezun olmaları şart olacaktır. İlk tedrisat müfettişleri evvelâ #tajiyer olarak tayin edileceklerdir. Stajlarını muval/fakıyetle yapmiş 0- lanlar doğrudan doğruya müfettişli- Be geçirileceklerdir. Staj sonunda muvaffak olmayan veya müfettişlik. te kalmaları vekâletçe uygun görül- meyen müfettişler menşelerine göre tayin olunabilecekleri okulların öğ- retmenliklerine müktesep maaşla- riyle naklolunacaklardır. Müsbet mesaileri vekâlet müfettişlerinin ve- ya maarif müdürlerinin raporlariy- le sabit olanlar barem kanununda» ki esaslara göre terfi ettirilecekler- âlr. Halen müstahdem olan İlk teğ- risat müfettişlerinden bu kanun mu- cibince umum! müvazeneye aâlma- caklarla bu kanunun meriyetinden evvel Ilk tedrisat müfettişliği yap- mış olup da müfettişlikten ayrılarak ecnebi memlekotlero tahsile gitmiş ve tahsilini bitirmiş olanlardan tek- rar İlk tedrlent müfettişliğine tayin edilenlerin yeni tekst kanununun neşrinden sonra hususi idarelerde geçen hizmet müddatleri tekatitlük- lerinde sayılacaktır. Öğretmenliğe nakledilen müfet- tişlerin müfettişiikte geçen bizmet- leri de hususi idarelerce tekaütlük- lerinde sayılacaktır. Bu kanun ay sonunda meriyete konacak ve bu ta- rihte müstahdem olan ilk tedrisat müfettişlerinden maaşları otuz İira- Önn fazişa maaşı olanlar da helen almakta olânkları maaş dereceleri- nin birer derece yükseğine çıkarılas caklardır. Müvazene vergisinde tadilât Mecliste kabul Ankara, 25 (Hususi) — Viliyet hususi idarelerinden maaş almakta olan Ilk tedrisat müfettişlerinin u- 57 Milyon edildi liralık fevkalâde tahsisat lâyihasını da Meclis dün tasvip etti ep Baştaröfı 1 tacide Müvazene vergisi kanununda . bazı değişiklikler yapılması hakkındaki ka- nunun müzakeresi esnasında (Berç Türker tarafından ileri sürülmüş olan siz, tenzilin yalnız küçük maaşlardan başlamamış ve bütün maaş eshabınm herbirinden bu tahfifin yapılmış oldu. ğunu kaydeylemiştir. Bu izahatı müteakip kanun, aşağıda- ki şekilde kabul edilmiştir: Madde 1 — 26-5-932 tarih ve 1980 sayılı müvazene vergisi kanununun bis rinci mâddesinin 5 numaralı fıkrası aşa- | gıdaki şekilde değiştirilmiştir; “— Bir ay içinde her ne unvan ile ile olursa olsun aldıkları paralarn lerden kazanç ve iktısadi buhran ver- gileri çıkarıldıktan sonra kalan tediye miktarından yüzde sekir nisbetinde alınır. Bundan sonra, milli müdafaa vekâle- tönde,zat İşleri son tetkik mercii en- cümeni teşkili meccant leyli talebenin mecburt hizmetlerine ait kanunlar tas- vip edilmiştir. Meclisin bugünkü toplantısında ka- bul ettiği kanunlar arasında 57,918,000 liralık fevkalâde tahsisat verilmesine alt karun lâyihası da bulunmakta idi. B. M, Meclisi yarın saat 14 de topla» narak 938 bütçesinin müzakeresine de- vam edecektir, Meksika isyanı mecmin kazanç, iktsadi buhran ve | Taraftar bulamıyan ve müvazene vergileri indirildikten Son- ra 20 lira ve ondan aşağı düşenlerin istihkakları ve S0 kuruşa kadar işçi gündeliklerile 120 kuruşa kadar olan gündeliklerin 80 kuruşu bu vergiden müstesnadır. Hem gündelik, hem maktu Ücretle çalışanların bir ay içinde gündelik ve maktu ücret olarak aldıkları paraların yekönu kazanç, iktisadi buhran ve mü- vâzene vergileri indirildikten sonra 20 Ura ve ondan aşağı düşenlerin istihkak- Tarı dahi bu vergiden muaftır. Muhte- if cihetlerden gündeliği olanların mu- afiyetten istifadelerinde gündeliklerinin meçmuu nazarı dikkade alınır. Kanunun diğer bir maddesi hükmü ne göre de: Müvazene vergisi, istihkak ve tediye- Haydutlar bir otomo- bil fabrikatörünü kaçıracaklardı Londra, 25 (A.A.) — Dün gece iki şaki meşhur İngiliz otomobil fabrika törü Lord Umild'i kaçırmağa teşebbüs etmişti, Bu iki şaki lordun fabrikalarındaki yarıhanesinde henüz çalışmakta okluğu bir sırada odaya girip kendisini roverler- le tehdit ederek beraber bir otomobile binmesini söylemişlerdir. Bu esnada tesadüfen yanındaki bir odaya giren bir memur bunu işitmiş ve derhal telefon- la polise haber vermiştir. Pclis yetiş - miş ve şakileri yakalamıştır. İ mütalealara karşılık veren bütçe encü- mesi mazbata muhacriri Raif Karade- general kaçıyor Sanantonlo, 25 (A.A.) — Meksika daki Sadillo isyanı parasızlık ve gönül. Wü tedarik edilememesi yüzünden akim kalmıştır. Dolaşan bir rivayete göre, Amerikaya köçmakta olan Sedillo yakalanmak ü- gredir kendisinin başlıca yardımcıları sergüzeştin nihayete ermek üzre oldu- ğunu hissederek birer birer Kardenas bükümetine teslim oluyorlar. Çünkü Sadillo kendisine Amerikada tayyare':r temin edecek olan Lared ile diğer arka- daşlarının tevkifi üzerine «on muvaf- fak olmak ümüdlerini de kaybetmişti, Teslim olan asiler Meksiko, 26 (A.A.) — Sedillist'ler- den 400 kişi, silâhları ile beraber San- tâ Maria Del Rio'daki! askeri maks“ mata teslim olmuşlardır. Relalelim- kur Kardenas teslim olan bütün asi ler hakkında offı umumi ilân etmiş" tir. Federal krtaat, Santa Maria Del Rio'daki Sedillistleri Kezimete uğrat” Asi general kaçamamış San Antonyo, 26 (A.A.) — Tekss General Sedillo'nen taraftarlar. mumaileyhin San Latl.dö Potosi hü” kümeti dahilinde kâln El Salto kasa” bazında bulunmakta olduğunu teyit &den haberler almışlardır. Sedillo taraftaları, köprüleri yak” mak, demiryollarmı bozmak suretile mukavemet, hareketinde bulunmak berdevamdırlar,