1 Haziran 1938 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 10

1 Haziran 1938 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 10

Harp sahneleri | HABER >< Aksam postası filme alınıyor? Umumi harpte bilfiil cephe. de askerlik etmiş Almanlar ve onlara karsı döğüşmüş o ; lan Amerikalılar “dönüş,, filmi dolayısile eski harp sahnelerini canlandırdılar. Filmlerde gördüğümüz harp sah- neleri o kadar cankdır ki onları seyrederken âdeta bütün fecayi- ile harbi yaşarız. Meşhur “Garp Cephesinde Yeni Birşey Yok,, ki. tabınm zeyli olan “Dönüş,, ü filme almlarken hazır bulunan bir Ame- rikan muhârriri gördüklerini şöy- le anlatıyor” “Tâ Almanyadan bilbassa bu film için getirtilen, harlı umumide bilfiil cephede sekerlik etmiş Almanlar ve gene onlara karşı döğüşmüş Amerika- klar “Dönüş, filminde eski günleri ibya ediyorlar, ayni hırs ve tehalükle biribirlerine kurşun yağdırıyorlar, Harp sahasında bombalar patlıyor, omaki- neli tüfekler ,toprağı delik deşik ediyor ve askerler telörgülere takılıp kalıyor. lar . Sahneler o kadar canlı ki bilfiil harbi yaşamış olan ve asker rolünü gören figüranların yüzü, eski hatıralarla sap- sarı kesilmiş. Çok şükür ki bu bir sine- ma harbi ve kimse ölmüyor. Senaryo, mütarekenin imzalandığın- Idan ax evvel, 1918 senesinde, ikinci teş- rin ayında siperlerde bir gece sahnesi almmasını emrediyor. O mevsimde Fransanın © kısını pek soğuk olduğun- dan Üniversal film şirketi bu sahne için yeri beyaza boyatmış. Stüdyonun arka- sında on, on beş dönümlük bir yer var ki harp sabneletine tahsis edilmiş. Bu sahanın girisinde ve bütün sahanın e. nince bir “fon,, yapılmış. Bu “fon,, ga- yet yüksek bir iskele ve onun üzerine yere amut olarak gerilmiş yelken be- zinden muazzam bir perde, Bir sürü ressam günlerde uğraşmışlar, bu koca muşamba duvara yağlı boya ile bulut- Jar resmetmişler, Bu perdenin yüksek- liği yerden tamam kırk kadem, Bu, harp meydanı ufkunun bir kaç mil u. zakta olduğu hissini verdirecek.. Siperleri kazmak, harp sahasına ©- nun delik deşik manzarasını verebilmek için on iki traktör ve büyük bir kazma makinesi harıl harıl çalışıyor. Gece harbi sahnelerinin çekildiğinin ertesi günü harp meydanına bir sürü amele üşüşüyor, toprağı kazıp İyice suluyorlar. Böylelikle müteakip harp sahnesi için vterk vıcık çamurlu bir sa m ha hazırlanmış oluyor. Hakiki harp ne kadar masraflı ve bahalı ise sinema harbi de o kadar masraflr, 8 milimetle- lik “mavzer,, tüfekleri, yüz binlerce manevra fişeği yakıyorlar, Bir kaç harp sahnesinin filme alınması için tamam beş yüz kilo kara barut, iki yüz elli ki- lo dinamit, 1000 odet bomba tıpası sarfedildi. Gece sahnelerinde dürt yüz paraşüt fişeği, sekiz yüz aydınlatma fişeği yakıldı. Ihzarı, imali ve terkibi tamamiyle 38. keri bir sır olan “mayi duman,, dan yüz galondan fazla sarfedildi. Bu may niz tayyareleri manevralar esnasın harp gemilerini saklamak için kullanı yorlar, Harp sahnelerinde iki “keşif, ten is- tifade edildi. Dövülmüş istiridye ka- bukları hakiki tozdan daha iyi filme a. İmabiliyorlar. Gülle düşen yerlerde top raktan toz yerine dövülmüş istiridye kabuğu kalkıyor. Sinemacılar buna mükemmel bir buluş gözüyle hakıyor - lar. İkinci keşif te kara baruta kömür tozu ilâvesiyle bomba infilâklarmın da. | ha koyu renkte ve daha canlı filme alın- malarının temin edilmiş olmesi. Bir harp sahnesi filme alınmadan evvel aylarca etüdler yapmak lâzım. Hakiki harp sahnelerinde alınmış yüz- lerce resim büyültülüp “teknik,, kısım tarolından uzun uzun tetkik ediliyor. Film şirketinin “giyinme,, şubesi her. hangi bir alayın, herhangi bir tarihte kulisadığı üniformaları bulup onların aynini diktirmek mecburiyetinde... “Stüdyonun askeri filmlere nezaret &- den mütehassıs memurları harp sabne- lerinide kullanılacak silâhların xodel- lerinde hata yapmamalıdırlar, Hele son zamanlarda cereyan eden harpeirde en ufak teferrüata bile azami dikkat et- mek lâzımdır. Çünkü o harpleri yaşamış olanlar bu filmlerin en baş seyircileri, dirler. Onlarm gözünden hemen hemen hiç bir şey kaçmaz. Bir güllenin yere çarparak potlama- sı sahnesini canlandırmak için evvelâ güllenin toprakta açması lâzrmgelen çukutu kazıyorlar, Bu çukurun kenar- larındaki toptağı iyice töryik ederek sertleştiriyorlar. Sonra, çukurun orta- sına kara barut ve kömtr tozundan va- pılma igarip bir bomba yerleştiriyorlar, Bunun üzerini toprak ve mantar parça, lariyle örterek çukuru dokluruyorlar. Bu şekilde hazırlanmış her çukur, bu işe bakan memurun önünde duran bir elektrik kontrol İevhasma ince bir telle merbut. Bu çukurların üzerlerinde ek» seriya ya bir kırık top arabası tekerle- gi, yahut ta içi boş bir ağaç kütüğü Darkeci Şimendüfer istasyonu 1 HAZİRAN — 193$ Aile Bahçesi in TABLDOT: 4O kuruş Akşam sassrz içki fiyatlarımız ehven olmakla beraber servisimiz mükemmeldir Satılık Müller marka büyük kasa I LAN Beyoğlu dördüncü sulh hukuk mahke. mesinden: Terekesine mahkemece elkonulan ve tas» fiyesine karar verilen ölü madenci Mehmet Arife all Galatada Muradiye hanının ikinei katında bulunan ve 1,22 metre genişlik ve 0,78 derinlik 1,54 yeetre Boyunda Wi Ka, pılı Miller 212 patent markalı büyük kasa açık arturma suretile 4-6-938 tarihine mü. sadil cumarlesi günü saat 14 de satılacak br. İsleklilerin yukarıda gösterilen gün ye saatle Muradiye banında hazır bulun« maları ilân olunur. Beyoğlu dördüncü sulh hukuk mahka mesinden: Terekesine mahkemece (o elkonulan ölü Boğosa alt ve mahkemece (o tesbit edileni nutpaşa Havuzlu han İle Yeşildirekiş Sıvacıyan hanında bulunan Dokumacı teze gühları alât, edevat ve salresi açık aritıre ma suretile $-6-038 tarihine müsadif cumd günü saat 14 de satılacaktır. Satış Havuzlu banından başlanacaktır. İsteklilerin yukas rıda gösterilen gün ve santte mahallindd harır bulunmaları ilân olunur. İ Beyoğlu dördüncü sulh hukuk Oo mahke mesladen: Düşkünler evinde ourmakta iken öled Marko Kironun terekesine mahkemece ek konulmuştur. İlân tarihinden başlamak fi“ zere alacak verecek vesair ruretle alâka darların bir ay, mirasçıların üç sy içinde Beyoğlu dördüncü sulh hukuk mabkemesis ne başvurmaları; müddetinde başvvurmı« yanlar hakkında kantun medeninin 561, 549 uncu maddeleri hükümleri tatbik edis leceği ilân olunur. (— TİÇDİR BAŞLANCIC KOLAY OLMAMIŞTIR var, Bu hem filme daha başka bir renk | 24/0 veriyor, hem de askerler buraların teh- likeli olduğunu bü işaretler sayesinde biliyorlar. Bazan da bu çukurların üze- rini nazarı dikkati celbedecek, fakat filmde görünmiyecek şekilde boyuyor. lar. Rejisör ve onun muavinleri tarafın « dan figilranlara bu çukurların tam üze- rinden geçmemeleri için sıkı talimat ve- riliyor. Bu çukurların kenarlarmdan geçenlerin bütlin zatarları bir toprak ve mantar yağmuruna tutulmaktan ibaret. Sinemada bir gülle ile zavallı bir 38. kerin havaya uçtuğunu görürsünüz, me- raklanmayınız. O sadece bir manken- dir. Bu mankenler !âstikten yapılıyor ve hangi aktörü temsil edecekse aynen ona benzetiliyor. Kurşunları herhangi bir cisme çarp- mâşt filme iki ayrı usulle aharyor. Bu usüllerden biri şöyle; Makineli tülek veya mavzer yüksek bir yerden gayet İyi bir nişancı tarafından hedefe atılı- yor. Sinema makinesi bir kenarda du. ruyot ve saplanan kurşunları kolayca tesbit ediyor. Siperlerdeki objektife yakm asker- lerin kurşunla yurulmalarını da şu şe- kilde filme alıyorlar: Her nelerin önü- ne isabet eden yerde, toprakta gayet u. fak fişekler gömülü, Bunlar birer tele merbut. Tele elektrik cereyan: verildi. gi zaman bu fişekler patlıyorlar. Kur- şunların yere isabet etmesi de böyle taklid ediliyor. Bu fişekler ufak istirid- ye kabuğu tozu kümelerine gömülüyor. Patlatıldıkları vakit yerden ufak toz kümeckleri kalkıyor. “Dönüş, filminde bir kurşunun ayna kırması gatip bir yeni usulle filme alın- dı. Ulak bir ayüanın karşısında meşhur komik Semervil tıraş oluyor. Bu sırada hir Franerr kuramına amavr erman ANLI BANK lâzım. Burada tüfek veya tabanca kul. lanmak tehlikeli.. Gâyet mahirane lâş- tik sapan atan birisi bulunuyor. Ayna, artiste hiç zarar vermiyecek bir zavi- yeğen sapan taşiyle kırılıyor! Havada patlayan şarapnelleri taklid için siyah mukawva parçalırından ve kömür tozundan bir nevi bombalar ya- pılıyor, bunlar bir makine ile havaya fırlatılıyor. Bunların içerlerinde bir tıpa var ki, havada İken butapa patlıyor, askerlerin Üzerinde filmde dehşetli şa- rapnel parçaları gibi görünen tiyah mukavva parçaları yağıyor. Gilindüz ve gece harp sâhnelerinde kullanılan infilâk vasıtaları ayrı ayrı, gündüz çekilen filmlerde kara barut ve kemik kömürü tozu kullanılıyor. Bu halitanm çıkarttığı duman gayet koyu siyah... Gece filmlerinde beyaz duman çıkartan terkiplere müracaat olunuyor. Objektilin karşısında bir bina veya ÇOCUKLARINIZIN ll En güzel bir kitap ” Türle ikizleri © G Çocuk Esirgeme Kurumunu vaktile bir alle kütüphanesi ola rak bastırdığı İkizler serisinde duyduğunuz bu eksikliği bu gü zel ve resimli büyük hikâye kita“ bı ile doldurulmuş buluyoruz. 4g Kültür bakanlığı eseri tetkik etmiş, flk okul çağındaki çoculk Jar için faydalı eser olduğunu tas dik etmiştir. B) Ankara caddesinde Vakit Kita evinde ârayınız: Fiat 60 kuruşi posta Için 4 kuruş ilâve ediniz, Gizli pamuk harbi Değerli mütercim bay Hamdi Varoğlunun Antuan Zişkadan di; mize çevirdiği bu eser bugünkü! dünya hadiselerinin kaynaklarm na varabilmek için okunması şart olan başlıca kitaplardan biridir: Dün ve Yarın tercüme kliyatığ” dan 65 incisi olarak çıktı. Her ki tapcıda bulunur. ağacın berhava edilmesi isteniyoran nan bazı kısımları ya evvelden b“ hazırlanıyor yahut ta sırf bu İş w ni bir bina yapılıyor. Öyle ki mi dinamit parçasiyle kocaman bir berhava etmek kabil SEYE eN Eğer havaya uçurulacak binanı varında artistler bulunacaksa, bna tuğlaları ve sıvası yapılıyoru, pılıyor.,