1 Haziran 1938 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 9

1 Haziran 1938 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 9

1 HAZİRAN — 1938 MİKİ KOVBOYLAR BİYARINDA Daha beş sene evvel “xx,, bankasında genç bir stajyerdi. O, fevkalâde güzel de- gildi. Bununla beraber, çok ( sevimli ve cana yakın olduğunu kabul etmek lâzım- dır. Ticaret mektebinde ayni sırada oku- duğu arkadaşları, Melihayı “xx, banka- sı kambiyo şeli gördükleri zaman hiç de hayret etmediler. Çünkü o malevkinin takdirini celbedecek kadar zeki ve çeliş- kan, madünunun sevgi ve saygısını ka- İ zanak kadar ciddi, sevimliydi. Meliha bugün tanınmış bir ticari sos- yetenin direktörlüğünü yapıyor. Mirat etmeli ki, genç direktör, ticaret sahasında mühim bir mevkii bulunan koca sosyeteyi idare etmekten haklı bir gurur duyuyor. © — Melihanım ihtiyar bir anmesinden baş- ka kimsesi yoktur. Aşkla, maşkla da başı hoş değildir. İş hayatımda onunla flört yapmak cesareti. ni gösterenlerin teşebbüsleri, genç kızm Haydarpaşa Mendreği kadar yalçın dd. diyeti önünde çok çabuk parçalandı: Kimsesi yok. Aşık da değil. Binaenaleyh kendisini tamamile “işe,, vermekten başka ne düşüncesi olabilir? Müessesenin sahipleri > Meliharım di- rektörlüğünden pek memnundurlar. Ha- kikaten de, genç kız, eski direktörü arat- mıyacak kadar büyük bir ustalıkla sos. © « Yeteyi idare ediyor. — Bayan direktör... Meliha, başını o kaldırarak bâktı. Bu Zenci hiç mi hiç betenmiyordu. Bazan küstahlığa varan delişmen tavırlarile za- ten çok mağrur olan genç kızın gururunu İncitiyordu. Mağrurdu. Fakat, kötü kalpli bir insan değildi. Karıncayı incit- Mmekten korkardı. Sosyetenin muhaberat bürosunda çalı- © San delikanlı ile, kızgınlığını gizlemeğe Uğraşan bir sesle konuştu: 7 Bana adımla hitap etmenizi rica et- Miştim, Ragıp bey... “Aİ buyurunuz, hanımelendi.. Efen- , Sizi vakitsiz rahatsiz edişimin sebe- 7 Çalışma saatlerinde bir âmir her va- — “itiçin rahatsız edilebilir, Ragıp bey. ©,” Hakkınız var.. efendim, müessese. Ye gelen bir mektuptan bahsedecektim iğ Tercüme bürosuna havale etmiş- — Lütfen gösterir misiniz? >Işta... > Evet... Fransızcaya ve ingilizceye iyor... “a, Almanca da değil. Ne çinceye, ne « — İaponcaya benzemiyor... e Bir defa da italyanca bilen bir ada- Bösterseniz. Emredersiniz.. Fakat... Alelâde bir eğe, bu kadar ehemmiyet verilmeğe al Meliha hanım? ha 6 kadın, bir âmir ciddiyetinden da- « bir abla tavrr takındı: Bü düşünüşünüzün çalışmanız hak- hiçde iyi bir not verdirmiyeceğini gn omuz silkti ve dudaklarını odadan çıktı. İN etlerinde Meihanm direktörlü- ku, me eden bir hal vardı. Genç, tatta, an ağlamamak-için kendini * — Meliha hanımefendi, emrinizi yerine getirdik. Fakat... Esefle haber veririm ki, italyanca mütercimi de işin içinden çıkamadı. “Ömrümde böyle yazıya rast- — Mektup nereden gönderilmiş? — Zarfın üzerinde Galata postanesinin mühürü var.. Fakat. Bana kalırsa. — Evet, biliyorum, Ragıp bey. Size kalırsa, mektubu yırtıp sepete atmak en doğrusudur. Ve uzun uzadıya delikanlıya anlattı ki, bu mektub belki müessesenin mühim müşterilerinden birine aittir, yahut da, bazı mal siparişi için şerait öğrenmek is- tiyor. Küçük bir lâkaydi, müesseseye bü yük bir para kaybettirebilir. Mektubuna cevap alamıyan adam, sosyete hakkında fena bir fikir edinebilir ve bunu öteye beriye yayabilir.. Pek tabildir ki, o müessesenin zararı müilstahdeminin zararı demektir. İlh. fh... Muammaya benziyen mektup, sosye- Süheyla Şelik FAPER —- Aksam postast Bayan direktör tede âdeta bir mese oldu.Bayan direktör, bir garip hisle, mektubun (müesseseye menfaat getireceğine o kanidi ve esrarlı mektubun hakikatine nüfuz etmeği bir izzetinefis meselesi yapmışlı, Muhaberat bürosundaki züppe delikan liyle karşılaştıkça: — Göreceksin, diyordu içinden, ehem- miyet ve kiymet vermediğin mektup se- nin için ne büyük bir ders olacak.. Meliha bir gün mütercimlerden ümiği- ni kesti ve telefonla üniversiteyi buldu; bir lisan mütebassısiyle görüştü. Onunla mutabık kaldı ve derhal . memurlardan biriyle mektubu yolladı. Sabırsızlıkla geçen iki uzun gün... Meli. banın iştihası kesilmiş, uykusu kaçmıştı Asta... Nihayet bir sabah, muhaberat büro- sundaki delikanlı bir bomba gibi, odası- na düştü, Meşhur lisan profesöründen cevap gel- mişti. . Alimin 25 liralık bir fatura (eklediği mektubun tercümesi. kısaydı: “Müessesenizde boş ver varsa çalışmak” istiyorum... Sükeylâ ŞEFİK Almanya ile ticaret anlaşmamız Bu ay içinde Berlinde müzakerelere başlanıyor Almanya ile bundan iki ay evvel yapıl muş olan muvakkat ticaret anlaşmasının bir sene temdidi ve kati bir şekle irca için bu ay içinde Berlinde müzakerelere başlanacaktır. Bu müzakerelerde hazır bulunacak 0- lan Türk heyeti ayın onuna doğru şeh- rimizden hareket edecektir. Heyet içinde İktisat vekleti o müdürlerinden bir zat, Türkofis mümessili, milli bankalarımız namına bir murahhas ile ihracalçılar na- mına da bir kişi bulunacaktır. Almanya ile yapacağımız yeni ticaret müzakerelerinin bilhassa kontenjan siste. mi üzerinde esaslı tadilât yapmayı istih- daf edeceği anlaşılmaktadır. Çünkü bu memleketle birkaç o senedenberi klering esasları üzerinde devam eden ticari mü- nasebetlerin belli başlı ihracat mahsulle- rimiz için zararlı olduğu (görülmüştür. Çünkü tediyat hususundaki muvazene- sizlik ve kontenjan azlığı yüzünden Al- manyaya ihracatımız seneden seneye a- Psikoloji Evlenmek. için en müsalt yaş nedir? Baştarafı 5 incide Evlenmenin daimi ve mes'ut bir ar- kadaşlık olabilmesi ihtimalleri, bu yol yürilnmeden evvel durup düşünmeye bol vaktimiz olduğunu idrak ettiği miz vakit pek artmış olacaktır. İlk tanışma sıralarmda gözönünde tutul. ması lâzım olan geylerden biri de şüp- hesiz ki yaş meselesidir. zalmıştır. Yumurta, palamut, tiftik, ba- dem, fındık, üzüm, incir (ve ceviz Al- manyaya ithalâtı son zamanlarda azalan mahsullerimizdendir. Her sene vasati 0-- larak onbeş milyon kiloyu bulan tütün ih racatımızda da son sene içinde mahsüs bir azalma vardır. Çünkü, Alman firma- ları kontenjân bulamadıkları için bu sene 987 senesinden hayli eksik tütün almış- lardır. Halbuki Alman tütün fabrikala- rının bu sene Türk tütünlerine fazla ih- tivacı vardı. Bu sebeble, Alman tütün fabrikaları mümessilleri iki defa mem- leketimize gelerek hükümetle ve tütün- ihracatçılarımızla müzakerelerde bulun- muşlardır. Fakat bu müzakereler ve ça- lışmalar, matlöp neticeyi verememiştir. Çünkü ihracatçılarımız kartılıksız mal sötmaktan çekinmişlerdir. Hükümet de kontenjan hesabı çok yüklü olan bu mem lekete daha fazla kredi açamamıştır. Bu itibarladır ki Alman firmaları son defa ancak altı milyon kilo tütün satın alabil. mişlerdir. Almanyaya, yalnız buğday ihracatmda mahsüs bir artma vardır. Fakat bu evvel- ce yapılmış resmi bir anlaşma ve takas heticesidir. Hükümet, Almanya ile iktisadi işlerin düzene girmesi için esaslı bir şekilde ça- lışmaktadır. Bu ay yapılacak müzakere ler için de hazırlıklar yapılmaktadır. Bu maksatla Almanya ile ithalât ve ihracat vaziyetimiz etraflıca tesbit edilmek üze- re bu memleketle işi olan bütün resmi ve hususi müesseşederden raporlar İsten- miştir. Yazan ve Çizen, YALT Dine 1 Haziran — 998 ÇARŞAMDA Hleri: 1357 — Rebiülâhır: 2 Orayın Lİ 431 19,34 Lüzumlu Telefonlar Yangın: i Istanbul için: 24222, Beyoğlu için: 44844, Kadıköy Icin: 60020, Usküdar Için: 60623, Yeşilköy, Bakırköy, Behek, Tarabya, Büyükdere,Fenerhahçe, Kandilli, Eren. köy, Kartal, Büyükada, Heybeli, Burgaz, Kınalı, için: Telefon muhabere memu-, runa yangın demek kâfidir. Rami itfalyesi: 22711 De 36. . 20 21990. Galata yandın kulesi? 40040, Sıhhi imdad: 44998, Müöddelumumilik: 27290, Emniyet müdürlüğü: 24382. Elektrik Şirketi: Beyoğlu: 44801 . İstanbul: 24378. Sular: İdaresi: Beyoğlu: 44783. Beşiktaş: 40938, Cibali; 20222. Nuruosmas niye: 21708. Osküdar - Kadıköy: 60773. Havagazi: İstanbul: 24378. Kadıköy: 60790. Beyoğlu: 44642. Taksi Otomobili İstemek İçin ; Beyoğlu ciheti: 49084. Bebek cibeti: 36 » 101, Kadıköy ciheti: 60447, Denizyolları Istanbul acenteliği: 22740. Karaköy: 42362, z Mudanyaya: Pazar, Salı, Perşembe, Cuma günleri saat 8,30 da Tophâne rıhtımından, Karabizaya: Salı ve Cuma gönleri saat 19 da Tophane rıhtımından kalkar we Tekirdağ, Mürefte, Erdek, Şarköy iskelelerine uğrıyarsk Karabigaya varır. Akdeniz postası: Yarın sabah saat 10 da kalkacak olan vapur; Çanakkale, İzmir, Kuşadası, Bodrum, Rados, Dalyan, Fethiye, Kalkan, Kaş, Finike, Antal, ya, Alâiye, Mersin, Dörtyol ve Payasa üğriyarak İskenderuna gidecektir, Karadeniz postası: Yarın saat 16 da kalkacak olan vapur; İnebolu Sinop, Samsun, Ünye, Falsa, Ordu, Trabzon, ve Rizeye uğrıyırak Hopaya gidecektir. Mzeler . w Ayasofya, Roma. Bizans, Yunan eserleri ve Çinili - Köşk, Askert' Müze ve sarnıçlar, Ticaret ve Sanayi Müzesi, Sıhht Müze; (Bu müzeler hergön sant 10 dan 16 ya kadar açıktır.) Türk ve İslâm eserleri müzesi: Pazartesiden başka bergün saat 10 den 16 ya kadar ve Cuma günleri 16 dan 17 ye kedar açıktır. Topkapı Müzesi : Hergün saa! 13 den 16 ya kadar açıktır. Memleket Dışı Deniz Seferleri Romanya vapurları: Cumartesi günleri 13 de Köstenceye; Salı günleri 18 de Pire, Beyrut, İskenderiye. İlalyan vapurları: Cuma günleri saat 10 da Pire, Brendizi, Venedik, Triyesle, Avrupa Hattı Sirkeci İstasyon Müdürlüğü Telefon 23079 Semplon ekspresi hergün Sirkeciden saat 22 de kalkar ve Avrupadan geleni saat 7,25 te Sirkeciye muvasalat eder. Konvansiyonel 20,30 da kalkar, 10,22 de gelir. Edirne poslası: Mengün sat 4,50 de bareket eder, 19,33 de gelir. Anadclu Hattı Hergün hareket eden şimendiferler: Seat 8 de Konya, 9 da Ankara, 15,15 de Diyarbakır ve Samsun, 15,30 da Eskişehir, 19,10 da Ankara ekspresi, 20 de Adapazarı, Bu irenlerden sanl 9 da hareket eden Ankara muhteliti Pazartesi, Çarşamba ve Cuma günleri Haleb ve Musula kadar sefer etmektedir. n MÜNAKASA İLANLARI: & İnhisarlar idaresi 13 adet Termograf ile 13 adel higrozraf pazarlıkla” satın 1 Haziran — 938 ÇARŞAMBA 18,30 (Ekonomi ve arttırma kurumu na- mına konferans Avni Abacı), 18,45 Kızılay haftası: konferans: Rüştü Dirktürk (Kr zılay), 19 plikla dans musikisi, 19,15 kon- ferans: Doktor İbrahim Zali, (Frengi ve kanserin ümümi münasebatı), 19,53 Borsa haberleri, 20 Nezihe ve arkadaşları tarafın dan Türk musikisi ve bulk havaları, 20,45 Hava raporu, 20,48 Ömer Rıza tarafından srapça söylev, 21 klâsik Tür k musikisi; Nuri Halli ve arkadaşları tarafından (sa. st ayarı), 22,15 ajans haberleri, 22,30 plâk la sololar opera ve operet parçaları, 22,50 son baberler ve erlesi günün programı 23 Diş Doktoru 18 e kadar parasızdır. — * son, BÜKREŞ: 19,15 radyo salon orkestrası, 21,05 eBibovetiin eserleri, 21,25 plükla ka- bare müziği, 22,45 kafe konser, BUDAPEŞTE: IR polis orkestrası, 19,30 sigan örkesirası, 20,30 operadan — temsil nakli, 23,30 radyo orkestrası, BERLİN: IR caz plâkları, 19 bando, 20, 10 plfik, 21 varyete, 22.30 Puçininin plâk. ları, 28,30 hafif O müzik, ve cazbent, 1,00 plâk. * ROMA: 20,44 plük, 21,30 hafif müzik, 22: > *, Mike Mİ EŞİ Tersane esddesi başında No, 1/2 temsil nakli, 24,15 cazbant, VARŞOVA resitali, 23 radyo orkestresı, e Süel ÜİLLİRYİ! Hdi, Necati PAKŞi Hastalarını hergün sabah saat 10 dan akşam 19 a kadar kabul eder, Salı ve cuma günleri saat 14 ten Adres; Karaköy Tünel meydanı, Sie Mia Akşar li A6 A2,i2 1ödi 1034 2181 217 alınacaktır. Pazarlık yarınki perşembe günü saat 2 de © idarenin Kabataştaki levazım ve mübayasi müdürlüğünde yapılacaktır. GEÇEN SENE BUGÜN NE OLDU? * Yeni radyo kanunu Meclise verildi. * Atatürk Maverayı Erdün emirini kabul etti ŞEHZADEBAŞI TURAN TİYATROSU Halk San'atkârı Naşit ve arkadaşları Yeni varyete No.Tarı Istanbul Radyosu Gece kuşları komedi 3 Perde DANS, SOLO, DÜET Localar 100; Her yer 20; Parndı 10 kuruş... ,10 keman (o konseri, 20,: halk havaları, 20,30 orkestra, 22,10 Şopen