1 Haziran 1938 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 8

1 Haziran 1938 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 8

Hatayda vahşet ap” Başlarafı 1 incide ere buz tevzi eden bir Türk Usbeciler ta ralmdan dövüldükten sonra (başından bıçakla yaralanmış ve kendisini müda- faaya koşmak istiyen Türklere de milis- © ler mani olmuş tam bu sırada Türklerin bulunduğu tarafda bir odun darbesile bir Etitürk ölmüştür. Reyhaniyede asayişin temin olunduğu teyit olunmakta ise de Antakya ve dv rı bürolarındaki Türk mümessilleri asa- yiş tamamen temin edilmediği için büro lara gitmek cesaretini bulamamışlardır. Amık ovasındaki Türk köylerinde asayiş” sizliğin ve yağmanın devam ettiği ha- Bası'an köyler Evvelee bildirildiğine göre beş köy. den başaa üç köy daha basılmıştır. Ovadaki çiftliklerin Antakyada bulu- nan sahibleri ve civar Türk köylerine kaçan Türkler henüz köylerine döne miyorlar. Hükümet asayişin - teminine kadar kayıt muame'esinin her tarafta beş Büyük af kanunu ge Baştarafı 1 inelde da mevcut eski vasi Kululu hukulü Jeri dairesinde cereyan emiş sus meleler muteber olacaktır. Meselâ evvelce vatandaşlıktan tskat edilmiş bulunan 150 liklerden biri yur. da avdetinde gaybubeti sırasında ta. haddüs etmiş bir miras muamelesin- den istifadeye tevessül edemiyecek, evvelce tekaüt maaşı varsa teraküm etmiş maaşlarını talep etmek hakkmı kazanamıyacaktır, Kezalik 150 likler arasında olup ölmüş bulunan birinin mirasçıları da af İlânından sonra böy- le haklar iddia edemiyeceklerdir. 2 — Bundan başka 19 Mayıs 1938 tarihinden sonra yapılmış suçlara şa. mil olmamak ve ceza kanunumuzun 441 - 142 nci maddeleri çerçevesi içi. ne giren cürümlerden mahküm olan. lar, yani komünistler müstesna tutul- mak şartiyle bilümum siyasi suçlar- dan dolayı mahküm edilmiş bulunan. ların da bu aftan İstifade etmeleri e. sası lâyihada yer almıştır. Bu suret- le ceza kanununun ikinci kitap birin. ci babmda yazılı cürümleri işlemekten mahküm olanların geriye kalan ceza- ları affedilecek, bu eürümlerin maz- nunları hakkındaki takibat ize dur. durulacaktır. Bunlar affın bütün bukuki netice. lerinden istifade edebileceklerdir, 3 — Aftan istifade edecek 150 lik- Ter af kanununun meriyete girmesin. den sonra sekiz sene müddelle maaşlı veya .ücretli âmme (hizmetlerinde kullanılamıyacaklardır. “Devlet dal - releri, belediyeler, Sümerbank gibi müesseseler.,, 4 — Heyeti mahsusalarca hakla - rmda karar verilmiş olup da bu karar. Yar âli karar heyeti veya Devlet şüra. sı mülkiye dairesince refedilmiyenler 8f kanununun meriyele girmesinden sonra iki sene milddetle yalnız maaşlı amme hizmetlerinde kullanılamıya - caklardır. 5 — Aftan İstifade-edecek İstiklâl mahkemeleri mahkümları ise affın bü. tün hukuki neticelerinden kayıtsız ve şartsız istifade edebileceklerdir. Fransanın şimal sahiinde örfi idare Dep” Daşfaralı 1 uelde Fransanın butun şimal sahili âdeta bir örfi idare altına alınmıştır. Cumbuürrei- sinin geçeceği bütün yollarda motosik- letli polis mşmurlar, askerler nöbet bek- lemişler, köprüler ve yol ağızları siki mu balaza altında bulundurulmuştur. Bütün Brötanyadaki (askeri kıtalar seferber halde tutulmuş, sevkuceyş nok- taları takviye edilmiştir, Cumhurreisinin seyahati (esnasında şimal sahillerinin 6 mil yakınından tay- yarelerin geçmeleri menedilmiştir. Tay- yare İstasyonları da askerler tarafımdan muayene edilmiştir. Hâdiseler, bikirler Resmi dairelerde gün tehirini komisyona teklif ve ko- misyon bu teklifi kabul etmiştir. Bonbu attıar Dün Türk mahallesinde Usbeciler tarafından atılan bir bomba bir kadı. nın ağır surette yaralanmasına sebeb olmuştur, Şarki Ayrancı köyünde bir kaç gün evvel iki Arabın ölmesine 8€. beb olan cinayetin mahalli hükümet tarafından tertib ve hakkında tevkif müzekkeresi kesilmiş olduğu halde tevkif edilmiyen maruf Haydar Mico tarafından ika edildiği israrla söylen. mektedir. Buna rağmen Reyhaniyede bu yüzden tevkif edilen ve ağır mua- melelere maruz kaldıkları haber veri- len Türklerin mevkufiyeti devam et- mektedir. Dün Düzeyir köyünde bir Türk ve annesi tedhigçiler tarafından boğaz - lanmıştır. Süveydiye Usbeci ve Erme. ni çeteler! dün de sokuklarda silâhlar- ia dolaşmışlar ve bürolardaki Türk mümessillerini dahi tehdide cesaret etmişlerdir. Vadii Cerap bürosunda- ki Türk mümessilleri büroyu terke mecbur kalmışlardır. #ransa artık gizlemeğe de .. .. Gi lüzum görmiyor. yep Baştarajlı 2 incide komisyonun bu açık cinayetlere ve taraf- girliklere göz yumması, ancak gittiği yer de Fransız müstemlekeciliğinin bir uşa- ğı halini almış bulunmasile izah edile- bilir, Bütün tazyiklere, bütün fena niyetlere, en iğrenç entrikalara rağmen Türk, Ha- tayda reylerin yüzde 47 sini toplayabil- mişse bu bitaraf bir dikkat ve mürakabe altında yapılacak hlr bir intihabın Tür- ke en az reylerin yüzde seksenini kazan- dıracağını isbat eder. Fransa on dokuz yılda ne mal olduğu- nu yakın şarka göstermişti," Milletler"©e- miyetinin komisyoru;'garbi Asyayı bü- tün Avrupa (devletlerinin oFransadan farksız bir zihniyet taşımakta oldukları- na mı inandırmak istiyor? Nizamettin NAZİF Yaz mesaisi Yarım gün devam edecek Arkara, 31 — Devlet dairelerinde me- murların yeni mesai saatlerini tesbit &- den bir lâyiha hazırlanmıştır. Lâyibaya göre, 15 hazirandan 15 eylü- le kadar 3 aylık yaz devresinde mesai sa- bahleyin saat 8 de başlayıp 13 e kadar devam edecektir. 14 de daireler kapana- caktır, Diğer aylarda mesai 85-12 ve 13.5 - 175 olmak üzere, öğleyin 1,5 saat ta- tllerle iki kısma ayrılmıştır. Kanun lâyihası Mecliste (bugünlerde görüşülecek ve 15 hazirandan itibaren tat ik edilecektir. çarpışma Eblihibre Ispanyol süvarisini kabahatli gördü Geçen Ağustosta Çanakkale önlerin- de İtalyan Kapopino vapurile müsade- me ederek batıran ve mahçuz (olarak Haliçte bulunan İspanyol Macellanos vapuruna sit ehli kibre raporu tanzim edilerek mahekemeye verilmiş bulun maktadır. Denizbank şeflerinden Şükrü Pa- la, gemi kurtarma mütehassrsı İngiliz kaptanı Ditz ve denizyolları ispektör lerinden Muzafferden müteşekkil ehli bibre heyeti yaptığı tetkikler netice- sinde Macellanos süvarisinin mco'i mü- sademe nizamnamatına aykırı hareket” ler ve manevralar neticesinde kazaya sebebiyet verdiği neticesine varmışlar, 11 sayfa tutan raporda manevraları ta- #amen İzah etmişlerdir. İkinci ticaret mahkemesine verilen rapora göre 76800 İngiliz lirası tutan muhabirinden: esnasında eski hariciye nazırı Antoni daf etmiş olduğu zannedilmektedir. —————— Çanakkaledeki HABER — Di ingilterede Çem>oerlayn Edene yeniden Nazırlık teklif etti Londra, 1 (A. A.) — Havas ajansı İyi bir menbadan bildirildiğine gö. re başvekil Çemberlayn hafta tatili Edenle yapmış olduğu gizli bir görüş. me esnasında mumsileyhi kabineye girmeğe teşvik etmişse de bu babdaki gayreti akim kalmıştır. Eden, ancak oÇurçilden Sitrine ka- dar muhtelif fırkalara mensub unsur- ları ihtiva edecek bir kabineye girebi- leceğini söyliyerek başvekilin teklif lerini reddetmiştir. milim ingilterede Mecburi askrelik usulü kaoul edilecek mi ? Londra, 1 (A.A) — Çemberlayn, bu- gün Avam kamarâsında İnskipin geçen pazartesi günü ayni mecliste ortaya at- mış olduğu harp zamanında mecburi as kerlik hizmeti hakkında beyanalla bu- lunacaktır. Dün başvekil, İnskipin sözleri hakkın. da tenvir edilmek istiyen muhafazakâr. lardan mürekkep bir heyeti kabul etmiş- tir. İnskipin bütün dünyada olduğu gi- bi mecburi surette herkesi askere davet etmeği değil, belki her ferdi ihtisasından istifadeye medar olacak surette umumi bir silâh altma alma suretile milletin bü tün enerjisinin seferber edilmesini istih- Viyanada tevkifler Iki bine yakın kimse tevkif edilmiş Viyana, 31 (A. A.) — Röyter mu. habiri bildiriyor: son günler içinde bu. rada yapılmakta olan tevkifat hakkın. da resmi çakamlar zikredilmemekle beraber mevkufların miktarı iyi malü- maktadır, Tevkif edilenlerin birçoğu para kanununa muhalif harekette bu- lunduklarmdan dolayı yakalandıkları ileri sürülüyor. Suşnig'in vaziyeti Berlin, 31 (A. A.) — İyi bir men. badan alman bsberlere göre, eski A. vusturya başvekili Şusmig Belvederde- ki ikametgühmdan alınarak yine Vi yanada baska bir yere götürülmüştür. Şuşniyin Viyanadan ayrıldığı haber - leri kat'iyen tekzib edilmektedir. Eski Avusturya başvekili söz üzerine mevkuf bulunuyor. m Ispanya harbi p . Baştaratı 1 incide vaya uşmuştur. Halin diğer bir kısmı da yıkılmış ve oradaki insanlar da en. kaz altında kalmıştır. Şehrin en büylik yoluna da bir bom ba isabet etmiş ve on beş büyük bi. na yıkılmiştır. Bombalardan biri mektebe isabet etmiştir, Fakat tesadüf eseri olarak çocuklar daha henüz mektebe gelme- miş bulunuyorlardı, Binaenaleyh an- eka 12 çocuk ölmüştür. Mektebin bü. yük bir kısmı yılalmıştır. Derhal yardım tedbirleri alınmış ve şehirden 12 kilometre uzakta bu. lunan Lagarin hastanesine yüzlerce hasta ve yaralı yatırmışlardır. Bütün yollar boyunca ellerinde alelâcele ya. pılmış çıkınlar taşıyan kadın, erkek ve cocuk kafileleri görülüyor. Öğleden biraz sonra yapılan taa - dadda 400 den fazla ölü tesbit edil - miştir. Yaralıların sayısı malüm de - gildir. Henüz sayısı bi'inmiyen bir yığın insan cesedi de enkaz altmda yatmaktadır. Kapopino vapurunun zârar: İspanyol gemisi acentalığınca ödenmesi İzm dır, Diğer taraftan, İtalyan acenasınm İngiltere Bahriye nezaretine müracan- & Üzerine tanzim ettirilen raporda ta- imamen Türk müteheasıslarmın ver”Şi rapora mlşabih görlilmektedir. 200.000 İngiliz Yira değerinde olan Ye:clansı vapuru henüz dokuz yaşında ve > dern bir transatlantik şeklinde inşa € dilmiştir. Berlin 1 (A.A) — Çekoslovakyanın Berlin setiri Masthy dün von Ribentro- pu ziyaret ederek son günler (zarlında Alman tayyareleri tarafından Çekoslo- vakya erazisinde yapılan yeni taarruz- lar hakkında mumaileyhe bir nota tevdi etmiştir. Alman ekalliyetlerinin istesleri Paris, 1 (A.A.) — Siyasi müşahitler, Südet mebuslardan Kundun izah etmiş olduğu 14 nokta ile Henlaynın Karlovi- yan görmektedirler. Bu müşahitler, bu metalibatın maddi- leştirilmesinin Londra ve Pariste Çekos lovak devletinin emniyeti ile telifi gayri: kabil olduğu mütaleasında bulunmakta. dırlar. Ayni müşahitler, bu muetlibatın neş- riyat sahasına dökülmesinin Hodzanın Henlayna 23 mayısta izah ve teşrih et- miş olduğu ekalliyetlere ait statüye karşı Südetlerin mukabil tekliflerinin ne oldu- funu bildirmeleri için başvekilin 28 ma- yısta mebuslardan Kund ve Peterse yap mış olduğu müracaatın bir cevabını teş- kil etmekte olduğu zannında bulunmak- tadırlar, Umumi mütalea, Kundun programı- nın Südetlerin taleplerinin hiçbirden vaz miş olduğu merkezindedir. Alman nokti nuzarı Londra, 1 (A.A) — İngiliz hariciye si erkânmdan Strang, başvekile malümat ve izahat vermek Üzere bugün başvekâ- let dairesine gidecektir. Resmi teminata rağmen, siyasi mahafil, Strangın memu- riyetine büyük bir ehemmiyet atfetmekte Limanın yeni osu motörleri manyada yaptırılan motörler tamamlandı Denizbank tarafından Almanya tez- gühlarına ısmarlanan 160 tonluk, ma zotla müteharrik iki su motörünün in- şaatı ikmal edilmiş, Hamburgda tes lim edilmek Üzere hazır bulundukları Denizbank direktörlüğüne haber ve rilmiştir. Limandaki gemilerin su ihtiyaçlar nı temin etmek maksadile sipariş edi- len bu motörler en modern deniz va sıtaları meyanıma dahil bulunmaktadır. Motörlerin süratle Iimanımıza geti- rilmeleri için Denizbank müdürlüğün” ce İaaliyete geçilmiş, kapotoj kanunu mucibince ecnebi limanlardan getirile- cek sefinelerin Türk mürettebat tara- fından sevk ve idare edilmeleri lâzrm- geldiğinden, bu metörlerin getirilmele- ri için gönderilecek heyet seçilmiş bu- Tunmaktadır. Deniz yolları kaptanlarından bir sü: veri ile 30 kişilik mürettebattan mü- rekkep olan tesellim heyetine Deniz- bank amele servisi şefi Şükrü Pala ri- yaset edecek, heyet bu hafta içinde Hamburga gidecektir. i i bebiknlpe ii li Adam çiğneyen şolör yakalandı Mayısm 24 ünde geceyarısı Altm - bakkalda tramvay yolu üzerinde bay. gin bir halde bulunan eski tahsildar. lardan Beğri, kaldırıldığı hastanede ölmüştü. O zaman yaraların ve bu - nun neticesinde tahâddüs eden ölü - mün bir otomobil çarpınasından mü tevellid olduğu neticesine varılmış ve sıkı bir tahkikat başlamıştı. Polisler, Bedrinin ölümüne sebeb o- lan goförün Gümüşhaneli Demir oğlu Rahmi olduğunu tesbit etmişler ve kendisini yakalamışlardır. Rahmi suçunu itiraf etmiş, Bedriyi yol üstünde yatarken görmiyerek çiğ. nediğini ve korktuğu için kaçtığını söylemiştir. Çekoslovakya Berline nota verdi 1 HAZİRAN — 1938 ve mumaileyhin bilhassa Südetler mese lesinin halli hususunda İngiliz sefirlerine şifahi talimat vermekle muvazza! oldu- Hunu beyan eylemektedir. Ayni mahalil, Strangm ifa edeceği va- zilenin müstemleke meselesi ve bir garp misakı ihdası hakkında Almanya ile va- pılacak müstakbel müzakerelerle alâka- dar olduğunu ilâve etmektedirler. Hattâ bu son iki mesele hakkındaki Alman nok tal nazarını gösteren bir vesikanın Lon- draya gelmiş olduğu söylenmekte ise de bu şayiayı teyit edecek hiçbir haber alt- namamıştır. Kendi kendine yürüyen kamyon Şoförün soğuk kan- lılığı sayesinde durduruldu Tavşan taşında bir inşaat yerine kamyonla tuğla taşıyan şoför Ahmet, tuğla dolu arabayı bir yokuş başına bırakmış ve geri döndüğü zaman kam- yonun kendi kendisine yürümeğe baş- ladığını görmüştür. Ahmet bu vaziyet karşısmda araba” ya atlamak İstemiş, fakat kapı ile tuğ- lalar arasına sıkışarak muhtelif yerle ri oğır surette ezilmiştir. Şoför buna rağmen kamyonu dur- durarak daha büyük bir tehlikenin ö- nünü almağa muvaffak olmuş, kendi- sl Cerrahpaşa hâstahanesine (yatırı miştir, Aşkın değeri ölçülüyor: Amerikalılar Si da Sarayi ölçme” ğe başladılar: Holivudun güzel sinema artistleri” den Karol Landis'in kocanı karımın” çalıştığı stüdyodaki dans müdürü ale” hine bir dava #çmış ve ondan 250 Dİ” dolar tazminat istemiştir. Bu, karısının kendisine kargı Ol” sevgisinin bedelidir, Çünkü Kars! Landis'in kocası trving Viler'in iĞÖİ ettiğine göre, stüdyo müğürü çalmış” nazari” İrving'e karşı olan sevgisini Bu sevgi, artistin kocasma ger 250 bin dolar » gin, bu miktarda bir tazminat veri” sini istiyoru »