15 Haziran 1938 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

15 Haziran 1938 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

4 HABER — Akşam postası —— ———— e e — —şğ— —--- İÇERDE: * Bugün saat 21 de Üsküdar halkevi sa- lonunda Haydarpaşa Nümune © hastanesi doktorlarından Nuri Osman Eren tarafın, dan "zührevi hastalıklar ve içtimat korun, ma,, hakkında bir konferans verilecektir. * Alman büyük elçisi Von Keller dün Ankaradan şehrimize gelmiştir. * Esnaf cemiyetlerinin Cağaloğlunda ku rulan yeni sağlık yurdu, bu ayın sönunda bütün tesisatı İle tamamlanmış olacaktır. Hastaneye 1900 liralık yeni sistem bir por tatif ameliyat masası da elinacaktır, * Cumartesi günü “Etrad Alen,, transat. lantiği ile şehirmize 950 İngiliz seyaybı gelecektir. * Yağ farbrikatörleri tasfiyehanelerden muamele vergisi alınmaması bususunda vekâletle bazı temaslarda bulunmak Üzere Ankaraya bir heyet gönderecektir. * Yerebatan sarayının üstündeki evlerin istimlâk edilerek yıklırılmasına karar ve rilmiştir. Bu İş ağustosa kadar bitirilecek, tir. * Ticaret anlaşması o müzalereleri için Berline gidecek olan heyetimiz o dönüşte, Atinaya da uğriyarak Yunanisianla yeni bir ticaret anlaşması yapacaklardır. * Balkanlarda tetkiklerde (bulunan bir Japon askeri heyeti dün şehrimize gelmiş- tir. Heyet birkaç gün kaldıktan sonra Av, rupaya hareket edecektir. * Ankara şehir tiyatrosu takviyesine karar verilmiştir. memleketin barı yerlerinde sil kollarında çalışan genç alınacaktır. * Orgeneral Fahreddin, Avrupada geçir diği mezuniyet seyahatinden dönerek bir müddet şehrimizde kalmış ve dün Ankara ya hareket etmiştir. * Piyade alaylarımıza sancak verilmesi. nin yıldönümü dün ilk defa o Sarıyerdeki âlayda kutlulanmıştır. Merasim spor sa, hasında yapılmış ve askerler halk tarafın, dan şiddetle alkışlanmaştır. * Memleketin her tarafında buğday mah sulü çok iyidir, Rekoltenin geçen senekine nâzaran, bir buçuk misli fazla olacağı tah. min edilmektedir. * Ticaret odası, idare heyeti bugün top, anacak ve iktisat vekâleti tarafından iade olunan Oda bütçesi tekrar müzakere edile. cektir, * Eminönü helkevi edebiyat şubesi dün akşam mulat toplantısını yapmış ve Suol Kamal Yetkin "öz sanat,, üzerinde mülale- alarımı söyliyerek bu mevzu münakaşa e, dilmiştir. * Belediye tarefından kaldırılacak ce. müzeler için Fatih ve ( Beynazittakilerden başka sekiz istasyon daha yapılmasına ka. rar verilmiştir. Bunlardan i&isi Kadıköy ve Pangaltıda olacaktır, * Şehrimizdeki ortamekteplerden bazı, Yarının İse haline getirilmesi düşünülmek tedir. Bu sene ortamekteplerden omezun olan talebenin adedi buna büyük bir ihti, yaç göslermektedir. a, tu. Sefihane bir hayat sürer, bilhassa baharda gidip oturduğu Sütlücedeki yalısmda birtakım “hazalei vacibüliza- le ile çeşit çeşit rezaletler yapardı. Bu sahil parçasma ikinci Mahmu - dun ilk zamanlarında da bir göz atar- sak hayli değişiklikler görürüz: “Sütlüce iskelesi — Süleyman efen. dinin kahvesi — Murad efendi zade kayıkbanesi ve yalısı — Sabık kum- buracıbaşızade İzzet Efendinin yalısı — Kumbaracı Mustafanm yalısı — İn giliz Mustafa ağınnı yalısı — Kum- baracılar kışlası ve iskelesi — Kumba- racılar kahvesi — Hekim Knorte ya. hudinin evi — Halıcıoğlu iskelesi.., Evvelki kayıtla bu soouocusu kar- şılaştırılacak olursa: Tahir efendi yalısının yıkıldığı, ye- rinin de belki kardeş çocuğuna intikal ettiği; Emin efendi yalısınm kumba- racıbaşı zadelers geçtiği yeni birtakım binalar, bu arada bir de büyük kışla yapıldığı görülür. Bugün, bu sahilin en büyük yapısı olan kumbaracılar kışlasını üçüncü Selim yaptırtmıştı, Anası Mihrişah da kışlaya bir cami yaptırmıştı. Bu cami evvelâ bir minareliydi, oğlu az sonra bir minare daha ilâve etmişti. Camiin hitamı tarihi 1218 dir, kumbaracılar kışlası camii adını almıştır, Bu kış. lanın Sütlüce tarafı lâğımcılara, Halı- cıoğlu tarafı kumbaracılara tahsis €- dilmişti. Derya tarafına bir kasır, kas. rm iki tarafına da kumbaracı ve lâ- ğimcibaşılar için odalar yaptırılmış. ta. Kışlanm biraz gerisine de mühen- dishane, demirhane, dökümhane, ve bir hamam yaptırılmıştı. İkinci Mah- mut zamafhımda mühimmat anbarları ilâve olunmuştu. 17 Reşat Ekren xOÇU kadrosunun Tiyatroya, balkevi tem, sanafkârlar * Şoförlerin hep bir kıyafetle giyinme. leri için yapılan tetkiket bitmiş ve bir el, bise nümanesi tesbit olunmuştur. Hususi otomabil şoförleri de ayni elbiseyi giye, cekler. Yalnız kasketlerine yeşil (o yerine kırmızı, otobüs şoförleri ise sarı şerit ta. kacaklardır. * Cam işleri ticaretinde dört ticaretha, nenin bir tröst yaptığı hakkında şikâyet, lerde bulunulmuş ve alâkadar makamlarca tetkikata girişitmiştir. * Alinaya gitmesi bügün için kararlaştı. rılan valinin bu seyahati cumaya kalmış, tır, * Gümrük ve inbisarlar vekâletinden ye. nİ bir tayin Distesi daha (gönderilmiştir. İstanbul gümrük başmüdürlüğü mubasibi Mahmut Aydor memur şefliğine, muhase. beciliğe de muhasebe (o müdürlüğü tetkik | memurlarından kâmil tayin edilmiştir. * Romanya ve Bulgaristandan getirele, cek göçmenler hakında (O bu memleketler mümessilleri ile yapılan müzakereler İler. lemektedir. Murahhaslar neticeyi hükü. metlerine bildirdikten sonra muhacirlerin nakil şartlarının müzakeresine geçilecek, tir, * Vekiller heyeti, o memleketimizdeki Ros mültecilerinden 38 si hakkında Türk vatandaşlığına kabul kararı vermiştir. * Tekirdağ borsasına bin kilo tazç arpa mahsulü getirilmiş ve kilosu 15 kuruşa sa, tılmıştır. DIŞARDA: * İngillere ve Amerika, istikbalde yapa. cakları dritnotlara 18 pusluk (o (45 santi, metre) top koymak hususunda (o mutabık kalmışlardır. Amerika o vaktile bu çapta top koymak için teklifle (o bulunmuşsa da İngiltere, bu takdirde gemilerin tonilate | miktarının makul haddi tecavüz edeceği, | ni ileri sürmüş ve bunun özerine Amerike | bundan vazgeçmiştir. * Alman ordusu genelkurmay (o başkam general Kaytel dün saat 11 de şahsi tayya. | resile ve beraberinde Üç © general olduğu balde Budapeşteye vası! olmuştur, Genera) İ Kaylel, öğle vakti resm! surette (amiral Horti tarafından kabul edilmiş ve amiral kendisini öğle yemeğine alıkoymuştur. — | * İran maliye nazırı dün parlamentoda | yapağı beyanalla Amerikan , İran petrol şirketinin 1936 da kendisine verilmiş olan İnhisardan vazgeçtiğini bildirmiştir. * Şimali İtalyaya yağan şiddetli yağ. murlar, büyük hasarları mucip olmuş, bir çok köprüler yıkılmış, geniş (O roiktarda erazi su altında kalmış ve üç kişi ölmüştür. * İsdh bhaşvekilinin riyaseti o altındaki İran heyeti Mısır kralına İran şahı ile og- İsnun prenses Fevziyeye (o gönderdikleri kıymetli ağır hediyeleri vermiştir. * General Frankonun o kerdeşi Nikola Franko, Frankist İspanyasının İlk büyük elçisi olarak dün tayayre ile Lizbona va, sıl olmuştur. “15 HAZİRAN — 198 Londranın müdafaası Ingiliz filosu manevraya çıkıyor Londra, 14 (A.A.) — Deyli Telgraf ga, zetesinin bildirdiğine göre, şarki İngilte. re sahillerindeki müdafaa kıtaları ve a- navatan filosu, temmuz ayın zarfında büyük manevralar yapacak ve Förtol . Fört ile Taymis nehri arasında cereyan edecek olan manevralara donanmanın bütün deniz tayyareleri de iştirak eyliye. tektir, Hücum eden filo ile hava kuvvet. lerine verilen vazife, sahile ihraç yapma» ğa teşebbüstür. Tek mütevelli imtihanları Vakıflar müdürlüğü, şehrin her tars- fmda, yeni vakıflar kanunu mucibince ekalliyet vakıflarına, eski mütevelli he. yetleri yerine seçilmesi (o takarrür eden tek mütevellilik için müracaat müddeti ikmal edildiğinden ve tek mütevcililiğe talip olanlar hakkındaki tahkikat da ta, mamlandığından, bütün ekalliyet vakıf. larında taliplerin imtihanlarına başlaya- caktır. İstanbul tarafındaki kazalarda bulu. nan kilise, mektep ve hastane vakıfla. rının mütevelli heyetli yerine seçilecek tek mütevelliliğe talip olanların imtihan. ları gelecek perşembe günü İstanbul va» kılar müdürlüğü binasında yapılacaktır, Tek mütevellilik için müracaat edenler o kadar çoktur ki bu imtihanların şayanı dikkat olacağı şimdiden anlaşılmaktadır. Birçok vakıflara beş altı talip birden zu. hur etmiştir. Zengin vakıflara karşı gös. terilen bu al&kaya mukabil geliri az ve İ çerçevesi dar vakıflara karşı bir talip bi. le zurlukla çıkmıştır. Bu itibarla zengin vakıflara mütevelli seçmek nisbeten ko- lay olacaktır. Fakat yalnız tek (talibin bulunduğu, vakıflar için imtihanda bu| tek talip de kazanamazsa o takdirde yeni den talip aranması icap edecektir. Ekalliyet mebuslarından İstemat Zih. »l Özdamar Yedikule ( hastaneleri tek mitevelliliğine talip olmuştur. Bu mebus da o gün imtihana girecektir. Bu arada miteaddit vakıfların mütevelliliğine ta. Wp olanlar da vardır. Tek mütevelli tayin edilecek (kiliseler arasından geliri çok yüksek olan Patrik. hane içindeki Ayayorgi kilisesi de vardır. Hatayda gene hâdise Antakya, 14 (A.A.) — Anadolu A» Jansının hususi muhabiri bildiriyor: Orgeneral! Asım Gündüzün başkan- lığmdaki Türk heyetile Orgeneral Huntsigerin başkanlığındaki Fransız askeri heyeti arasmdaki müzakerelere bugün saat 10 da başlanmıştır. Türk heyeti saat on beşte halk par, tisini ziyaret etmiş ve Orgeneral Asım gündüz Antakya, İskenderun, Kırık. han, Reyhaniye, Ordu ve Şeyhköy halkevlerinin hususi heyetlerile genç. lik mümessillerini ve Arap köylerin - den gönderilen bir heyeti ve bir Eti- türk gurupunu kabul eylemiştir. Halkevine giden yol baştar başa ha» War ve çiçeklerle süslemiş ve yolun başına güzel bir tak kurulmuştu. Yol üzerine ve yolun iki tarafımda» ki evlerin pencerelerine yığılan birkaç bin kişi Orgenerali çok candan alkış. lamıştır. Ampir sineması adını değiştirmiş ve Orgeneral Asım Gündüzlün ikameti ve olarak Gündüz ismini almiş- “Hükümet dairesini taşa tuttular Antakya, 14 (.A A.) — Anadolu ajansınm hususi muhabiri bildiriyor: Hatay garajında şoför muavini Os. man bu gece sast 10,30 da Run orto- doks mahallesinde dar bir sokakta öl- dürülmüştür. Bu hâdise üzerine hükümet bir ta- raftan mahallede araştırmalara baş. lamış, diğer taraftan da jttihadı va- tan ve Usbe cemiyetlerinin bazı ele- başılarmı tevkif ettirmiştir. Mevkuflar arasında bulunan Arsu #iyi serbest bıraktırmak için hükümet dairesini çevirenler işi cebir şekline sokmuşlar ve bahçe kepısmı kırarak, evvelki gün Süveyliyede olduğu gibi, hükümet dairesini taşa tutmuşlardır. Mütcarrizlar hükümet dairesine git meden önce Turizm oteline uğrayarak büyük hâmileri olani beynelmilel ko: misyonun reis ve azalarmı beraber gö- türmeyi unutmamışlardır. İçeride mahsur olanları Türk jan- darmaları teşkil ediyor. Muhasara © denler arasında !se kadm ve çoluk ço. cuk arkasma gizlenen silâhlı Usbeci. Ter bulunuyordu. * Pransız hariciye nazırı Bonne din 4| Ziraat Vekilinin Mecliste mühim böyanatı Kereste fiatlarındaki fahiş yükseklikle leden sonra İngiltere ve Amerika büyük el çilerini kabul etmiştir. * Enternasyonal adalet divanı, (o Fastaki Fosfat madenleri hakkında İtalyan hükü. metinin Fransa mleyhinde © açtığı davayı reddetmiştir. * Hitler ve Göring dün Pomeranya ta. raflarındaki askeri tayyare mekteplerini teftiş etmişlerdir. Büyükder3 Beyaz park Her akşami SAZI HER AKŞAM Saat 24 de hususi bir otobüs Taksime hareket ettirilmektedir. ilân sahiplerine Kurun ve Haber ilânları Ankara caddesinde Kema" lettin İren ilân bürosu tarafından alınarak meşredilmektedir. Fuat Mükerrem ismini taşıyan birisinin bu gazeteler için ilân al mak meksadile muhtelif tcaretka- nelere müracaatta bulunduğu öğre nilmiştir. Bu isimde bir şahsım ne isimleri geçen gazetelerle, ne de Kemalletin İren ilân bürosu İle bir alâkası olmadığı ilân veren müesseselerin nazarı dikkatine arzolunmaktadır. —— KIRALIK DUKKAN Fındıki; Molla bayırında 25 numa- ralı dükkân kiralıktır, Yanındaki eve müracaat. mücadele olunacak Bugün metre mikâbı 60 liraya satılan keresteyi 25 - 30 liraya alabileceğiz Ankara, 14 (Hususi) — B. M. Mec- orman kanununda yapılacak tadil- lere ait projeyi müzakere etmiştir. Bu münasebetle ziraat vekili Faik Kurdoğlu, mebusların muhtelif mesele- ler Üzerindeki suallerine ayrı ayrı ce vap vermiştir. Vekilin izâhma, göre, yeni lâyihann rubu, köylüye azami kolaylıktır. Ke reste fiyatları üzerinde, Faik Kürdoğ- lu demiştir ki “Buzün kerestenin metre mikabı 50 —0 ira arasındadır. Ve hakikatte bu vaziyeti istismar & den kliçük müstahsiller değil, muayyen ir kaç büyük guruptur. Kanun hüküm lerine nazaran tespit edilmiş tarife be- delleri çok defa 3,5—4,5 lirayı geçme- mekte olduğu halde sırf tatbik edilen müzayede usulünden ve piyasa ve fili fiyat vaziyetinden dolayı rakipler ara - sında yükseltilerek 35 liraya çıkarıl - maktadır. Bu suretle biz devlet, bir dalrel fasi- de içine düşmekte ve kereste fiyatlarını 50-50 lira Üzerinde çivilemekteyiz.,, “Birçok yerlerden partiye ve hükü- mete verilmiş şikâyetlerin yakından tetkiki de filen isbat ediyor ki orman meselesi alelâde bir ticaret emtiası, — si di bir kereste meselesi değildir. Ekmek gi- bi bir ihtiyaçtır. gözünün önünde ek- meği tutup, makul bir şekilde kendisine istifade imkân vermezsek, muhafaza için alacağımız tedbirler alâkaklar için de, teşkilâtrmiz için de, devlet haysiye- «i için da bir manevi tehlike menbar ol- mâğa mâahkümdür. Biz memlekette muhtelif ihtiyaçları tespit ettik. Gördük ki inşsat için 500 bin metre mikabı ka- dar kereste ihtiyacı vardır. Ambalaj için bin metre mikkab: kâğıt için 30 bin metre mikabı maden direği için 100 bin metre mikabı ilah. İbtiyaçlarımızı bu suretle tespit ettik ve bazı ormanlarda bugünkü işletme tarzına bu kanunla is- tediğimiz selâhiyetleri kullanarak, bun- la-dan mühimce bir kısmını temin kabil olduğunu da gördük. bütün orman işle- ten zevatı davet edüp kendilerine vazife vermek istiyorum. Buna mukabil kendi- lerinin maliyet fiyatını kontrol edeceğiz Biliyorsunuz ki, şeker sanaayiinde mu ayyen bir temettu esası konmuştur. buna benzer bir temettu esası koyup, bugün senede üç, dört ay işleyip bü - tün senenin masrafını bu üç dört aya yükliyen kereste fabrikalarma bütün sene işlemek imkânını vermeğe çalışa- cağım. buna mukabil de fiyat empoze edeceğim, vazife vereceğim. Diyeceğim çıktı Hulk arasına giren komisyon relsi Raymersin hakkın Alevilerde ve diğer ekailiyetlerde olduğunu bildiren söz - leri ve jandarma Kumandanın da İ- çeride mahsur kalan jandarmaya halk arasmdan bağırarak ateş etmeyiniz emrini vermesi mütecavizlerin cüreti- Nİ arttırmış ve bunlar müthiş küfür- ler, naralar ve doğruden doğruya pen- cerelere sıkılan silâh sesleri arasmda ilerlemeye ve İçerdekiler için hakiki bir tehlike teşkil etmeye başlamışlar. dır. O zaman içerdekiler her şeye rağ. men silâh istimaline mecbur kalmiş- lardır. Mülecavizler öne çocuklarla kadmları sürdükleri için iki kadm ve bir çocuk yaralanmış ve kalabalık da- gılmıstır. Hükümet bahçesi küçük bü- yük binlerce taşlarla doludur, Vaziyet yeniden gerginleşmiştir. Ingiliz murahhası İstifa etti Londra, 14 — Milletler cemiyetinin Hataydaki beynelmilel kontrol heye- tinde bulunan İngiliz murahhas, son hâdiseler üzerine heyetten çekilmiştir. Ermeni kilisesinde bir içtima Antakya, 14 — Birkaç gündenberi, Doktor Abdürrakman “dahiliye mi - dürü,, unvaniyle umumi vali vazifesi. ni görmeye başlamış bulunuyor. Hataydaki ermenilerden bir kısmı siyasetle meşgul olmamaktadır. Türk düşmanlığı yapanlar (o Taşnaklardır. Bunlar birkaç gün evvel Ermeni kili" sesinde bir içtima yapmışlar ve “Türk- ler geldiği gün hepimiz kesileceğizi, gibi bir yalan uydurarak yaygaray” koparmışlar, bütün Ermenileri, Hata“ yı terke davet etmişlerdir. Bir kısım Ermenilerde Haleb ve Cebelliibnandaki İtalyan konsolosluk. Tarma başvurarak, kendilerine yardır edilmesini istemişlerdir. “Jurnal, m makalesi” ” i “Tural, gazetesinde haftalık Ss yasayı gözden geçiren Sen Bris, Har tay meselesinde, son hafta içinde ger- ginliğin ortadan kalktığı igaret ete tikten sonra göyle diyor: “Mosele Türk nasyonslizmi ile Suri*. ye nasyonalizmini anlaştırabilmektir. Vaziyet tuhaftır. Herşey, 1936 eylö” lünde yapılan bir muahedeyle ortay# konulmuş yeni bir Suriye statüsü 08 rine istinat ediyor. Bu muahede ta dik adilmeküzere şimdiye kadar pa£- lâmentoya çıkmaya cesaret edememiş” tir, Sebebi gu ki, mushede tamamiyl8 hayalf olan bir Suriye bütünlüğü esi” si Üzerine yapılmıştır. Prag meselesinde olduğu gibi, VU şark meselesinde de hal sureti anes hakikatler sahası üzerinde bulunab” lir. om fa ka amam .. Plânörle uçuşta dünya birincisiyiz ki, size şu vazifeyi verdim, Zannediy” Ankara 14 (A.A) — Türkkuşu mus limlerinden Ali Yıldız, yanında mamzedi Sezai Göksu olduğu halde K” nih Upi iki kişilik bir yelken — piânör” İnönü yüksek yelken uçuşu kampın havalanarak 14 saat 20 dakika süren uçuş yapmışlar ve Alman den Ernest Jactman ve Flossdorf tarafı” dan bir,rm.4 plânörile Varminzstzd Sig tbsde teşrinisani 937 de yapılmış olan de #aat 59 dakikalık dünya rekorunu 2i kika fazlasile geçmeğe muvaffak olmu$” tur, a a rum ki bugünkü tarife bedelinin Çi zaman dununa düşmeme lüzum sil caktır, Çünkü 9, 10 Tiraya dan manda bile keresteyi 20, 25 Hira; tıklarını biliyoruz, Büyük bir semer hareketi ka a Muntazam b yükseklikle mücadele olunacağını, VE gün beher metre mikâbı s0 ara a tılan keresteyi 25-30 liraya tabi” galışacağını beyanatında bilhassa “ rüz İn p