28 Haziran 1938 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 3

28 Haziran 1938 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 3

28 HAZİRAN — 1938 Hayata dair M. Mauroıs N yıl kadar oluyor, bir İngiliz gazetesi M. Andre Muurois- dan bahsederken “Fransız akademisi âzasindan” diyordu. Gerçi o zamanlar M. Maurois meşhur heyete henüz da- hil değildi; fakat buna rağmen İngiliz Bezetesinin doğru söylediğini iddia et. mek kabildi, çünkü o muharrirde, bir gün akademiye girmek için lâzımge. len meziyetlerin hepsi vardı. Nihayet nizam yerini buldu, yeni M. Maurois, tâ ezeldenberi namzed sayılabileceği heyete kabul edildi. Bu intihab tam da zamanında oldu, çünkü birkaç gü- ne kağar İngiltere kralı Paris'i ziya» | ret edecek; son zamanlarda İngilte. re'nin, “sir” unvanını taşımak hakkı. nı veren bir nişanını alan M, Andre Maurois, kralın gahai dostlarımdan- miş. Bu muharrir bizde de hayli tanm- muştır; Türk karileri kitabcılarda o. Dun birçok eserlerinin tercümesini bu. İabilirler: İklimler, Disraeli'nin haya- 1, Aile Çemberi, v. s, Bunların hepsi de tatlı tatlı okunan kitaplardır. Za- ten M. Maurois, zamanımız Fransız Muharrirleri arasında, anlatmak sana. tanı Belki en iyi bilendir. İlk açtığı. nız kitabını elinizden kolay kolay bi- Takamazsınız, insanı adetâ büyüleyi- Verir, fakat bu tesiri devamlı değildir: ikinci değilse de üçüncü, dördüncü ki. tabını okurken artık bir alışıklık duy. Mağa, bir sonraki sayfada ne gelece- ğini keşfedip gülümsemeğe, o kadar tatlı yazmıyan, hattâ karii biraz si- kan muharrirlerin hesretini çekmeye başlarsınız. Nihayet M. Maurols'nın titaplarını, hiçbir merak duymamadan doğan ve yorgunluğu pek andıran bir “an sıkmtısı İle kapadığınız da olur. Şüphesiz ben ancak kendi intibar, tar, o muharririn eserlerile kendi başı. j | leri anlatıyorum; fakat öyle orum ki yalnız değilim, çok kimselerin M. Andre Maurois hakkın. dr benim gibi düşündüklerini histet- tim; hattâ o muharririn, memleke- tinde vE memleketi dışmda, bir, 24. tMarlar edindiği çok büyük - rağbeti Yavaş yavaş kaybetmeye başlaması da, benim gibi düşünenlerin pek ya. tulmadığını göstermez mi? Fakat M. Mâurois, az da olsa, daha Uzun zaman okunacaktır. Bernard Ouesiny, Rukları tartan adam, Saadet İnsiyakı, Düşünceleri okuyan makine Bibi henüz terelime edilmemiş roman- larmı da yakımda dilimizde okuyabile- “eğimizi sanıyorum. Hepsi de eğlen- ©elidir, tatlıdır. Onun eserleri arasın. da bence en kiymetli olanı ise, zanne. derim, hiçbir zaman terelime edilmi- Yecektir: Aw paya des Articoles. Bu itab roman tarzında yazılmış bir ten- kid, daha doğrusu pek de zalimce ol- Muyan bir hicivdir: Fransız muhar. Firlerinin bir kısmını, Andre Gide et. Yafında toplanan N. R. F, grupunu İcveder, Zalimce olmadığını şundan anlayın ki o grüpun mecmuasında Deşrolundu. M. Matrois, İngilizlerin Meşhur ve büyük Swift'ini, o eserinde Ve daha birkaç yazısında, kendine ör- nek edinmiştir: fakat dişleri sökül- Memişse de hayli Okörlesmiş bir Swift; yani tam bir akademi âzâsı, Nurullah ATAÇ Ticaret aniaşmaları Yenileniyor İspanya cümhuriyeti hükümeti ile Aramızdaki anlaşma bir sene müddet. uzatılmış, ve anlaşmaya yeni hü- ler konulmuştur. Yeni anlaşmada Yumurta tüccarlarımızın alacakları İledilmiştir. İspanya hükümeti bun- an sonra memleketimizden serbest Ğvizle mal alabilecektir. Diğer taraftan, Franko İspanyası i- de bir ticaret anlaşması için ya, ında görüşmelere başlanacaktır. Estonya ile aramızdaki ticaret an. da bir sene daha uzatılmıştır. Macarirtanla da yakında yeni bir ti - t anlaşması için müzakerelere Paslanacaktır. Lehistanla yeni ticaret i ağustos İçinde başlıya - Mesai Ayrıca, Lehistan tütün idaresi Milmessilleri ağustosta gehrimize ge » lerek bir milyon liralık tütün alacak. lardır, k İ İstonbilda otomobil için ük belon SE Dolmabahçe ile Gümüşsuyu arasın, da yapılmaktadır. İnşaat günden güne ilerlemektedir. Yolun üzerine venkli kilçük taşlarla karıştırılmış çimento döküleeeği için yol mozaikli olacaktır. ŞEHİRDE vE Marmarada kaybolan iki nişanlı “Tınuztepe,, torpilosunun bulduğu boş sandalla kimlerin gezmeğe çıktıkları anlaşıldı Geçen perşembe günü Tımaztepe torpi- , şında oturan Niko isminde terzi bir genç dosunun Marmara adası açıklarında için | le Tarlabaşında Paşabakkal o sokağında de bir kadın çantasile bir ipekli eşarp | 11 numarada oturan 17 yaşında Marika olan boş bir sandal bulduğunu yazmıştık. | olduğu anlaşılmıştır. Tahkikat sırasında sandalın sahibi Te- mel şunları söylemiştir: “— Geçen pazar günü Fenerbahçede müşteri beklerken bir kızla bir erkek gel. l ra Marikanım ânnesi de şunları anlatmak tadır. — Bundan bir ay evvel Niko ile kı- zım nişanlandılar, Evvelki pazar günü de Niko eve gelerek Marikayı Kadıköy'ün. deki maça götürmek üzere aldı, akşama bekledim gelmediler. Ertesi günü mev- dana çıkmayınca polise omalümat ver. d di. Sandalımı kiralıyarak açıldılar. Ben de kahveye giderek oturdum. Sandalı iki saat için tutmuşlardı. Fakat akşama ka- dar beklediğim halde gözükmediler, erte. si günü Kadıköy merk verdim, Bu gençlerin Beyoğlunda Hammalba- vakayı haber İki gencin ne oldukları meçküldür. Fenerbahçe mendire- ğinin beklenmiyen tesiri O civarda pis bir koxu yayıldı, tedbir araştırılıyor duğundan civardan sularla gelen moloz. lar Mendireğin içini dolduracak pis bir koku yapmaktadır. Fenerbahçenin sakin leri bu kokudan müteessir olmağa baş lamışlardır. Fenerbahçe koyu için kayık ve kotraların barınması ve frıtmalı hava- larda sahilin korunması noktasmdan çok faydalı olan mendireğin böyle ümit edil. miyen bir mahsur tevlit etmesi karşısın. da çare aranmaktadır. Mütehassısların fikirlerine göre, men- direğin yanından geniş oluklar açılarak baştan giren pis suların akıntı ile tekrar dışarı çıkmasını temin etmek mümkün. dür. Deniz ticaret müdürlüğü ( tarafından yaptırılmakta olan Fenerbahçe mendire. Zi bitmiştir. Yakında feneri takılacak ve merasimle açılmıştır. Fakat bu mendireğin yapılması sonra o navzada su cereyanı kesilmiş ol- Naf ta Vekil Elektrik Ş rketi işlerini tetkik etti Nafia vekili Ali Çetinkaya dün Anka- radan şehrimize gelmiş ve Elektrik şirke- tinin devri teslim muamelesine ait işler üzerinde meşgul olmuştur. İlk olarak saat 10 da Şirketler başmü. fettişliği dairesinde Ali Çelinkayanın ri- yasetinde bir toplantı yapılmıs ve bura. da iki gün sonra fiilen vekâlet tarafından idare edilmeğe başlanacak şirketin idare tarzı ve kadroları üzerinde görüşmeler olmuştur. Toplantıda, imtiyazlı şirketler umum müdürü Emin, elektrik işleri mü. dür vekili Kadri, müdür vekili 5 Vali yarın geliyor İstanbul vali ve belediye reisi Mu. hiddin Üstündağ, iki haftadanberi bu. lunduğu Atinadan bu sabah ayrılmış- tır. Vali, yarın sabah sant 7 de Grima- ni vapuru İle limanımıza gelecektir. Sururi, müşavir heyeti reisi Şefik ve fen işleri i müdürü Emin de bulunmuştur. Öğleden sonra ikinci bir toplartı daha | yapılanıştır. Tenten amca sllâhşer Virajlarda yol gidiş ve geliş için ikiye ayrılmakla, ortada zeminden yük- sekço bir kısım bırakılmaktadır. Buraları çimenle örtülecek ve ortada bi- rer fener bulunacaktır. MEMLEKETT Eğlence yerlerinde ucuzluk Pazar günleri yüksek tarife usulü menedilecek Eğlence yerlerini ucuzlatmak için hü. kümetçe belediyenin de iştirakile girişi- len mücadele cezri bir şekil almak üzere. dir. Bu işle meşgul olan alâkadar heyet tet. kiklerini bitirdikçe icap eden karârları almakta ve bunlar (oslâkadar idari ma. kamlara tebliğ edilmektedir . Eğlence yerlerinde hükümet ve beledi. ye resimlerinin &indirilmesinden başka garson ve balı sulü de salim bir şekle sokulacak, bilhassa birçok yerlerde gar- son hakkr diye alıran Ve müesseseye kâ- lan yüzde onların istenmemesi temin 0. Junacaktır. Diğer taraftan birçok müesseseler pa. zar günleri için hiç bir fevkalâdelik ol- madığı halde ayrı tarile tatbik etmekte. dirler. Biltarz, oplâjlar, pazar günleri bir misline yakın fazla ücret alıyorlar, Bu gibi yerlerin tatil günlerinde de her zamanki ti rini tatbik etmeleri te. min olunacak ve bu iş sıkı bir kontrol al-| tına almacaktır. Eğlence yerlerinde ucuzluğu temin ka. rarı bu gibi müesseselerin ekseriyeti ta. rafından hüsnü niyet ve memnuniyetle karşılanmıştır. Çünkü pahalılık den kâfi derecede rağbet (o görmiyen bu gibi yerler temin edilen ucuzluk sayesin. de daha fazla iş yapmış olacaklardır. Satılmayan ne kadar tütün kaldı ? Son on beş gün içinde, memleketli zin müstahsil o mıntakalarındaki tütün satışları. piyasanın açıldığı gündenberi 55164952 kiloyu o bulmuştur. Anbar vaziyetine göre 987 senesi rekol tesi 72097314 kiloya baliğ olmuştur. Bu vaziyete göre, henüz satılmamış tü- tün miktarı 14211990 kilodur. Satılan tütünlerin menşe itibarile vazi. yeti şöyledir: Trakva 908586, Bursa 2525119, İne. göl 418656, Gönen 257050, Agonya 195103, İzmit 421683, Hendek (o 508533, Düzce 336909, Gündoğdu 251527, Üsküp 135832, Samsun 2396744. Bafra 221951, Alaçam — 223153, Sinop 2242, Gereze| 21305, o Pulathane 2133390, Trabzon 256602, Pazar 86055, Çarşamba 400.166 İzmir ve havalisi 37212175, Diğer menşe ler 2412900 kilo... Vasati satış fiyatı 51 kuruş! Fakat bir kısım müesseselerde hükü. met ve belediyenin halk için vergi ve re- simlerinden yapacağı İedakârlığı kendi. lerine kazanmak gayesile şimdiden tedbir ler ve tertipler — hazırlıyorlar. Bunlarm çoğu masraflarını kısmak içi i azaltma: temaşa ve isi tatbik etmek istemekted Fakat, o balkın ucuz prensip meselesi vâpan ve bunun üzerin- de ssrarla yürüyen resmi makamlar, hem bu vaziyetleri hem de tarifeleri geceli gündüzlü sıkt bir“kontrole tabi tutacak. lardır. Karaköyde Tramvay şirketinin bina yaptırmasın- Tramvay şirketi, muk ki bir maddeye göre Galatada da Bey. oğlu tarafındaki Metro hanı gibi büyük bir han tırmakla o mükellef bulunu- yordu. Fakat uzun zaman şirket taah. hütlerinin yerine getirilip getirilmedi nin kontrol edilmemiş olması yüzünden bu iş unutulmuş, ancak son zamanlarda Nafia vekâleti tarafından o yapılan bir tetkik üzerine iş meydana çıkarı Şirket taahi hükümetin talebini (kabul etmiş ve bu binayı yapmak üzere de harekete geçmiş tir. Fakat, bina belediye ile çıkan bazı imlâk iktilâfları ) ları hazırlanm; men bugüne kadar yapılamamıştır. Şirket ile belediye arasmdaki bu an. laşamamazlık için Nafia vekâlet stfatile bir karar vermiş ve istimlâ! rafını iki taraf arasında taksim et Fakat, şirketin satın alınması için eylği ayında müzakereler başlıyacağına göre bu bina işinin vaziyeti de değişmiştir. Al dığımız malümata göre, artık şirketin bu tada bir bina yaptırmasma hacet kalma. , mıştır. Şirketin bu bina için sarfedeteği meblâğ hükümet tarafından tesbit edil. mişti. Şimdi şirketle hesaplaşılırken bu para zimmet kaydedilecektir. Hükümet, ilerde Karaköy meyd çıldıktan sonra burada bu bulvara uş mödern bir bina yaptırmak Kararı dır. rağ - Tehditçi talebeler mahküm oldular İzmir, — Kültür lisesi müdürünü tehdid eden tiç talebe hakkındaki ka- rar bu gün verilmiştir. Mahkeme suç. Tuları altışar ay yirmişer gün hapse mahküm etmiştir.