28 Haziran 1938 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

28 Haziran 1938 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

İÇERDE: * Maarif müdür muavini Rüştü Ullar an başkanlığında 55 öğretmenden mürek- kep bir kafile “yakın yuri tetkikleri, yap mak Üzere Adapazarını (gitmişlerdir. Bu seyahatler her pazar yapılacaktır. * Üniversite rektörü Cemil Bilsel, Avru, pada bir ay kadar tetkikat yapmak Üzere, yarım akşam İstanbuldan hareket edecek- tir, * Üniversite kampları açılmıştır. Kamp. Jara muhtelif fakültelerden 412 talebe işti, rak etmiştir. Kamp 20 gün devam edecek- tir, * Azapkapıdaki o Sokullu Mehmetpaşa camisinin, Alalürk köprüsünün iki başın. da açılacak meydan dolayısile yıkılacağı doğru değildir. Cami şehir plânma dahil, dir ve o civar, cami (o yıkilmadan tanzim edilecektir . * Ecnebi ve ekalliyei mekteplerinin kü- töphanelerinde, Maarifin tedris programı Ba dahil olmıyan eserler bulunduğu görül. müş, eserlerin sıkı bir tasnife tabi tululma sı lüzumu mektep İdarelerine bildirilmiş, tir, * Büdapeyte tıp fakültesi profesörlerin. | den Haynis şehirimize gelmiş ve dün ak- şam Türk lp yurdunda, konferans ver, miştir, * Hamamcıların terkos su ücretlerinde tenzilât yapılması için belediyeye müraca atlerinde muvaffak olamıyan hamamcılar idare heyeti reisi vazifesinden çekilmiştir. Yeni idare relsi ayni mesele Üzerinde te- şebbüsatta bulunacaktır. * Şişli Abide, yolunun tamiri bitmiş tir. Bundan sonra Şişli - Büyükdere yolu, | nun tamirine başlanacaktır, * Kedilerin öldürülmesi işi ile bundan sonra, hayvanları himaye (o cemiyclinden başka, sıhhat (o müdürlüğünün de meşgul olması kararlaştırılmıştır. * Boğaz dışımda üç gün evvel karaya | oturan Nerveç ve İngiliz vapurları yüz. | Görülmüştür. | * Limanda yolcu taşıyan iki yük motö, rü daha görülmüş ve mit oldukları petrol | şirketi hakkında tskibata geçilmiştir. * Gümrük başmüdürü Mustafa Nari A- mil, Mudanya ve Gemlikdeki (tetkiklerin. den dönmüştür. Bu iki gümrükte de k, tanbul gümrüklerindeki muamele vali nün tafbikine kate i * Beynelmilel şehir.e İğ, azasın. dan bir mütehassıs tetkiklerde bulunmak Üzere yakında şehrimize gelecektir. ” Devlet ziraat kurumu İstanbulun süt meselesini tetkik etmektedir. Bu hususta belediyeden malümet istenmiştir. Tetkikat tan sonra Kadıköy ve İstanbul tarafların, da birer süt fabrikası kurulacaktır. * Esnaf birlikleri merkezi (o bugün bu- Munduğu ahşap bina yerine kâgir bir bina. inşası için belediyeden arsa (o istemiştir. Bdediye arsa bulmak için O tetkikata gi, rişmiştir., * Müddetumumi Hikmet Onat dün An. karadan şehrimize gelmiştir . * Fabrikalar hakkındaki yeni bir karara göre, kendi işinden başka mamulit yap- mek İstiyen fabrikalar bu bususta İktisat vekiletinden müsaade lacaktır, * İktisat vekâleti 50 kadâr muhtelif ipti, dal maddenin gümrük resminde tenzilât yapmağa karar vermiştir. Bunlar arasın. da yön ve pamuk iplikleri de vardır. * Iş Bankası umum müğürü Muammer Eriş dün akşam Ankaraya gitmiştir. * Yarın saat 21 de Üsküdar halkevi salo munda Tan gazetesi mubarriri Burhan Fe, Tek tarafından spora dair bir konferans verilecektir. * Almanya ile akdolunacsk (yeni tica. ret mukavelesini müzakereye memur he. yet reisi ve hariciye vekâleti smumi kâllbi Nuran Menemenetoğlu dün akşam heyel szasile birlikle şehrimizden Berline hare, ket etmiştir. Vveziristanda Suriyeli bir tahrikçi Efganistana yürüyerek hanedanı devireceğini söylüyor Deyi Herald gazeteşi bildiriyor; Veziristanda Şami Pir ismiyle meş. hur, esrarengiz ve mukâddes sayılan bir adamın tahrikâtı ile Hindistanın garbi şimali hududunda yeni karışık. lıklar çıkmasından korkuluyor, Şaml: bir Suriyeli olduğu zannedi- len bu esrarengiz adam Veziristana bu sene başında ve din karışıklıkları çı. karmak istiyenlerir davetiyle gelmiş- tir. Şami Pir bu gün Veziristandak! aşi, retleri kıyam ettirerek Efganistana yürüyeceğini ve bugünkü hanedanı devireceğini bildirmiştir. Mİ | rekkeptir. DIŞARDA: * İngillerede Kraliçenin anesinin cenaze merasimi dün kati bir hosusiyet (içinde İskoçyada kâin Klamis şatosundan kaldı. nlmıştır. Dini âyin de şatonun kilisesinde yapılmış ve kral ile kraliçe hazır bulun. muştur. Cenazeyi yalnız 100 kadar köylü kabrislana kadar takip eylemiştir. ! * Alman mezhepler nazırı, Okstolik ve portestan kilisesine devletin tahsisat ver. mesine ve kilise varidatının tahsiline teş. | tiki mesaiye karar vermiştir. Şa şartla ki, | kiliseler de kanunların çerçevesi dahilin. de devletin arzularına göre hareket ede, ceklerdir. * Dün saat 17 de Fransız Bove halı fab. | Tikasının yün anbarında bir yangın çık- mış ve pek çabuk bir surette inkişaf ede. rek doklari ve fabrikanın bir kısınını tah rip etmiştir. Zarar, 10 milyon frank tah. min olunmaktadır. * Alman kılaalının o Avusturya istika. metinde ilerlediğine dair ecnelil kaynak, | lardan çıkan haberlerin D.N.B. ajansı tek. | zip etmekle ve bu haberlerin baştan başa uydurma olduğunu tebliğ eylemektedir. * Belçika milli ekonomi ve ziraat nazırı | Heyman, resmi bir ziyaret için o Rerline gitmiştir. * Macaristan eski maliye nazırı ve ha. libazırda Macar kredi bankası oOmüdürü Fahiinyinin yakında Londraya şilmesi bek lenmekte ve Londrada bu siyarele oelddi bir ehemmiyet atfedilmekledir. * Mesirda dördüncü Mahmut kabinesi, nin teşekkülüne dair krahn mektubu par- İamentoda okunmuşlar. Kabine beş düs. *uri beş Sadi ile üç müstakil azadan mü, | * İsveç weliahdi Güstar Adolf Derin bir muayeneye İnbi tululmak (Üzere bugün Nevyorkia . baslaneye (o kaldırılacaktır. Klingbolm vapurunda veliahdi muayene | etmiş olan doktor hayatının katiyen tekli. kede olmadığını söylemiştir. * Müleveffa Yuyoslav kralı Aleksandr | teyzesi prenses Aleksis Karagoorgeviç Kan şehrinde vefat etmiştir. * İran haniciye hezaretine Sandabat pak tı #asdiknamelerinin tevdii münasebetile hariciye vekili tevfik Rüştü Arasla İran hariciye nazırı Soheyli (o rasında tebrik telgrafları tenti olunmuştur. Çin - Japon harbi Hanko, 27 (A.A.) — Çin tayyare kuvvetleri Yangse nehri üzerinde Ma, tan civarında bir Japon harp gemisi: ni bombardıman ederek batırmış ve diğer Iki harp gemisini de hasara uğ. ratmıştır. Çin kuvvetleri Matank civarında te- 8iş etmiş olduklurı barajı Japonların mütemadi taarruzlarına karşı şiddet- Je müdafaa etmekte isede vaziyet ciddidir. Metanka Çin takviye kıtaatı sevkedilmektedir. Şovşioda Japonlar mağlüp edilmiş. lerdir, muharebe sahasında 1200 ölü bırakmışlardır. Ankengde Japon kuvvetleri gimdi garbe doğru yürlimekte ve ağır top. çulariyle Kaohobudaki Çin mevzileri» ni döğmektedir. Muharebe uzak bir mesafeden yapıldığı için Çin zayiatı pek ehemmiyetsizdir. Buna mukabil Ankengin sekiz kilometre cenubunda bulunan Şancev gehri Çin ordusu ta. rafından muhasara edildikten sonra zaptolunmuştur. Çin hava kuvvetleri Kvelteth üze- rine dört hücumda bulunmuş ve düş- man gemilerini bombardıman eyle - miştir. Düşmanın üç nakliye gemisi batırılmıştır. Birkaç gündür Çin kıtatı Nankin ve Hangşov civarında Jüponlarm en mühim istinat noktalarına dört isti. kametten hücum eylemektedir. Taiyanhuda Çin kuvvetleri yeniden terakki eylemişlerdir. Şangsien ve Vu. $iende şiddetli muharebeler olmakta» dır. Tungşien şehrini işgal eden Çin- liler Yuhangın şarkmdan taarruz €y. lemektedir, Ko'era vakaları çoğalıyor Hongkong, 28 (A.A.) — Assuan ismin. deki Alman vapuru mürettebatından bi- rinin koleraya tutulması o burada endişe ile karşılanmıştır. Svatovda bir hafta zarfında 600 kolera vakası kaydedilmiş olduğu için buraya yüzlerce mülteci gelmektedir. Hongkongda şimdiye kadar münferid 20 vaka okaydedilmişse de son 24 saat zarimda 7 vaka daha zuhur etmiştir. Avukatlık kanunu Mecliste müzakere | | ve kabul olundu EF Baştarafı 1 incide devresini müteakip iki senelik bir staj | devresinin maddi vaziyeti müsait ol . miyan gençler için büyük bir külfet teşkil edeceğini söylemiş ve bu kadar osasları ihtiva eden bir kanun lâyiha- sı hazırlamış bulunan adliye vekâleti. nin bu moktaya dair bir hal sureti bulabileceği ümidini izhar ot- miştir. Adliye Vekili, staj devresinin bu surette tesbit edilmesindeki mâksa- cı kaydettikten sonra bu esaslar da- iresinde ileri sürülecek bir teklifin tetkik olunabileceğini söyledi, Hüsnü Kitapzı, hukuk mezunları. >m ekseriya diğer vekâletlerde da- aa müsait şartlarla iş ve hâkimlerin de dışarda daha müsait vazlfo bula. vak hâkimlikten ayrılmakta olma- larını işaret etmiş ve şu suali muştur; Bu vaziyet karşısındayız. Staj gö- renleri takviye ederek avukat yap- maya teşebbüs edersek beri tarafta. ki kadro vaziyeti müşkülâta girer mi girmez mi? Bu suale karşılık olarak Saracoğ- ! lu Şükrü, vekâletin hâkimler iehite avukatları zayıflatması ve na de mahkemeler lehine avukatları küv- vetlendirmeyi düşünmediğini ve her iki kuvveti de adaletin meydana çıkması için biribirina yardımcı iki kuvvet olarak telâkki ettiğini söyli, sor. | yerek, mahkemelerde ve uvukatlar nezdinde birer senelik staj müddet. lerinin hângisinin daha önces yapıl. ması lâzımgeleceği ve bunlara veri. lecek paranın miktarmı tayin hu- susunda vekâlete verilecek salâhi. yetin İleri sürülen arzuları karşıla. yacağını ilâvo eylemiş ve madde bu esaslar üzerinde tadil için encümen tarafmdan geri alınmıştır. Avukatlık âmme hizmeti midir, değil midir? Avukatlığın amme hizmeti mahi. yetinde bulunduğuna dair madde &- zerinde 46 uzun bir münukaşa ol muş ve söz alan hatipler bu kaydın leh ve aleyhinde bulunmuşlardır. Galip Pekel (Tokat) ve Aka Gün- düz (Ankara) avukatlığın amme hizmeti mahiyetinde olmadığını böy. le bir kaydın mümtaz bir sınıf vü. cuda getireceğini İşaret eylemişler va Hikmet Bayur (Manisa) başka memleketlerde arukatlığın böylece ifade edilip edilmediğini sormuş- tur, Ziya Gevher Kuli, Sırı İçöz, AN Rıza Turel, Muhiddin Pars avukat- lığın amme hizmetleri meyanına na. sıl girdiklerini anlatmışlar ve bü madde ile konulmuş olan kayıtların yorinde olduğu hususunu kaydeyle. mişlerdir. Adliye Vekili Saracoğlu Şükrü, verdiği cevapta yeni avukatlık ka- nunu İle avukatlığın tâbi tutulduğu kayıtlar içinde bu hizmetin amme hizmetleri mahiyetinde olarak gö- rülmesinin tabii olduğunu söylemiş ve Yugoslavya kanunlarında avu. katlığın mutlak olarak âmme hizmeti arasında sayıldığını işaret etmiş ve Fransada avukatlığın ayrıldğı iki sınıftan birinin gördüğü işleri bakı mından amme hizmeti olarak sayıl dığımı tebarüz ettirmiştir. Bu müzakereden sonra madde re- ye konularak olduğu gibi kabul e- dilmiştir. Resm! dalrelerde eshabı mesalih ile tahaddüs edecek ihtilâflı ve ni- zalı işlerin avukatlar tarafından ta- kip edileceğine ait madde hükmü ü. zerinde de söz alan hatiplerden Ca. lip Pekel (Tokat), bunun biraz in- hisar Ifade ettiğini, herhangi küçük bir vergi meselesi üzerinde tahaddüs edecek Ihtilâf veya nizada avukata müracaatın halka bir külfet olacağı mütaleasında bulundu. Herkes işini bizzat serbesttir Adliye Vekili verdiği cevapta böy- le bir şeyin mevzuubahis olmadığını, bugün ellerinden alınanlara naza - takiple ran avukatlara verilen bu kanun | gelmiştir, 28 HAZİRAN — 1933 e Zorlu bir kadın kocasını dövüp ağır yaraladı Sebep, erkeğin hırpalanmağa dayanamıyarak ayrılmak istemiş olmasıdır Dar” Başlarafı 1 incide müracaat ederek karısından ayrılacak» değil, yani ayni suçları kadınların 'da | er. işlediği vakidir. Fakat bunlar pek sey- Fakat, Antana kocasınm bütün bu rek olur. İşte bu seyrek hâdiselerden | tasavvurlarını haber alınca hiddetinden biri dün şehrimizde cereyan etmiş We | köprürerek, dün sabah erkenden tekrar Ayrılıkçeşmede bir kadın kocasını â- ine gelmiş ve kapıyı açan damalcllı dövdükten iterek evden içeri dalmıştır. yerlerinden yaralamıştır. Bu vak'anın | Ohans, yataktan henüz kalkmış, daha tafsilâtı şudur: giyinmemiştir. Böyle erken zamanda Ohanı, Ayrılıkçeşme civarında bir | karısını karşısında görünce ne yapaca- pansiyonda oturmaktadır. Bir müddet- | gını şaşırmış, daha lâkırdt söylemeğe tenberi karısı Antana ile ayrı yaşa. meydan bulmadan oda içinde bulunan maktadırlar, Ohans bu ayrılıktan mem- eşyaların birer birer karısı tarafından nundur, Çünkü evlilik zamanında hiç | kendisine doğru fırlatıkığını görmüş « rahat edememiş ve güçlü kuvvetli karısı | tür, tarafından her gün hırpalana hırpalana Gi yk bu vaziyete tahammül edemez bir hale Tabak, şişe e > gibi adi bir kaç tanesinin isabetiyle ötesinden Nihayet bir gün karısiyle birlikte ç. | ?©7İsinden kan akmağa başlıyan Ohans turdukları evden gizlice kaçmış ve ka- i giyinmeğe bile lüzum görmeden odadan rısına da bıraktığı bir mektupta artık trimiziş, biz Oorpalaan bikine a rak kendini korumak isemiştir. Fakat aramamasını bildirmiştir. ie Antana bu sefer de önünü kesmiş ve €- E bu suretle Ayrılıkçeşmede > LE tuttuğu bir evde oturmağa başlamıştır linkle büyük bir kürekle kocasına vur” mağa başlamıştır, Fakat diğer taraftan da karısı Antana boş durmak şöyle dursun sıkı bir araş- tırmadan sonra kocasmın yerini keşfet. miştir. Bunun Üzerine hemen eve çıkagel- miş ve kocasına barışmak teklifinde bulunmuştur. Ohans bu sözlere sonra muhtelif Nihayet Ohans başma isabet ede kuvvetli darbeler altında baygın bir halde yere serilmiş bu vaziyeti gören karısıda ortadan savuşmuştur. Bir müddet sonra yetişen komşuları kendi- sini tedavi için eczaneye ve oradan da hastahaneye götürmüşlerdir. Antana hakkında tahkikat yapılmaktadır. kulak asmamış, karısını oyalamağa baş- Tamıştır, Diğer taraftan da mahkemeye Varşovada Yahudiler İngiliz konsoloslu- ğunu taşa tuttular istedikleri, Filistinde bir sui- kastçi Yahudinin idam edilmemesidir Baştarafı 1 incide dan 3-7.938 pâzar günü saat 15 e bırakıl miyetinin tasdik edilmesini protesto mıştır. mahiyetinde Varşovanm Yahudi ma- | Diğer taraftan, geceleyin, birçok hallesinde binlerce Yahudinin iştira. | Yahudi gençleri, İngiltere konsölos. kile bir tezahür yapılmış ve Siyonist | Juğu önlinde tezahürde bulunmuşlar teşkilâtı getleri mahkfimun affmı te. | ve konsoloshanenin camlarını kırmış" lep eden nutuklar söylemişlerdir, ; lardır. Kongre İ Polonya Siyonist komitesi, İngiliz Türk tiyatro sanatkârları birliğinden: 5 Aİ Se İmren gi Z v Me mişler ve askeri mahkeme nezdinde oğlu halkevinde yapılması kararlaştırı. ii | müdahalede bulunmalarını rica eyle- lan umumi toplantı ekseriyet olmadığın. mişlerdir. Kanterböri başpiskoposuna da ay” rica bir telgraf çekilmiştir. bükümleri içinde çerçoveleyen hak. Jarın çok dun olduğunu ve gahsen herkesin kendi işini istediği gibi ta. kipte serbest bulunduğunu söyle- miştir, Adiiye encümeni mazbata muhar- riri ayni noktaf nazarı teyit eylemiş ve ağli mahiyette olmıyan işleri 2- vukatların takip etmelerinin mem- nu olduğunu tebarüz ettirmiştir. Bu İzahat ve müzakereden sonra Moskova radyosunda Türkiye konseri Moskova, 27 (A. A.) — “Moskovü& radyosu 28 haziranda Moskova saati ile saat 21 den 2145 e kadar yani 'Türkiye saati ile saat 20 den 20,45 € kadar Türkiye için hususi bir radyo konser verecektir. kanunun heyeti umumiyesi reye ko. Bu konser aaşğıdaki istasyonlar tâ« sularak kabul edilmiş ve ruzname- | rafından neşrolunacaktır: nin diğer maddelerine geçilmiştir. Kısa dalga Rki 19.89 metre. Meclisin bugünkü toplantısmda kabul edilen kanunlar arasında ceza evleri umum müdürlüğünün vazife ve teşkilâtına, gümrük tarifesi ka- nununa bağlı tarifede değişiklik ya. pılmasına, petrol kanununun birin. ci maddesine bir fıkra ilâvesine, yüksek iktısat ve ticaret mekteple. rinin maarif vekâletine devrine, Türkiyede açılacak beynelmilel pa- nayır ve sergilerin vergi ve resimle. | TA e riden muafiyelinb ait kanununun . rağ Vi üçüncü mii bir frkrasmın do. | Eğe NERO DİE Elştirilmesine ait kanunlar bulun- A e gli ie maktadır. Mütehassısı B. M. Meclisi yarm saat 14 de tek Die Uzun dalga Rv-8 1500 metre, Uzun dalga Rv-21 189 metre, Yabancı memleketlerle kültürel mü” nasebetleri idare öden Sovyet “Voks" cemiyeti sayın radyo dinleyicilerin » den bu konser hakkındaki fikirlerini İstanbuldaki Sovyet başkonsolosluğür na bildirmelerini istirham eyler.,. Lr