28 Haziran 1938 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 8

28 Haziran 1938 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 8

Dar Başlarajı 1 incide Fransız kuvvetlerinin miktarı hakkım daki meseleler heniz balledilememiş- tir. Bunların halli hâlâ müşkülâta ma- ruz bulunuyor. Uğurlar ola! Antakya, 27 (A.A.) — Anadolu A- jansının hususi mubabiri bildiriyor: Milletler Cemiyeti seçim komisyo - nu neşrettiği 21 numaralı tebliğinde seçim ameliyatına 26 Haziran tarihin- | den itibaren kat'i olarak nihayet veril diğini ilân ve pek yakında Hataydan | hareket edeceğini bildirerek Milletler | Cemiyeti tarafından kenliisine verilen | vazifeyi sona erdirememiş olmaktan mü tevellit teessürlerini ifade etmektedir. Komisyon azasının büyük bir kısmı hareket etmiş bulunmaktadır. Kalan- lar da bir kaç gün içinde hareket ede- ceklerdir. Beyrut, 27 (A.A) — Hataydaki Milletler Cemiyeti komisyonu sekrete- ri Anker Kahire tarikiyle Cenevreye gitmek Üzere buradan hareket etmtiş- tir. Komisyonun diğer azası da vazife lerine artık İüzüm kalmamış olduğun- dan onlar da yakında Avrupaya döne ceklerdir. Fransa gneralının beyanatı Antakya, 27 (A.A.) — Anadolu A jansınm hususi muhabiri bildiriyor: General Hutzinger Anadolu Ajan- ingiltere kredi verecek Dep” Başlarafı 1 incide Fransızca “Pari Suar,, gazetesi de bu. na kuvvetle ihtimal veriyor ve diyor ki; Meselâ, İngiltere Türkiye ile bu şekil- de bir arlaşma yapmıştır. Bu anlaşmaya göre Londra Ankaraya 16 milyon İngiliz Yirası tutan büyük bir kredi vermekte. dir. Bu iktisadi ve mali anlaşmaya İngilte. renin Balkanlara ve orta Avrupaya doğ- ru büyük bir teşebbüsünün hareket nok- tası olarak bakılraştır. Türkiyeden sonra (Romanya pekâlâ olabilir, - — Ayri şekilde bir anlaşmanın Çekoslo. vakya ile de yapılacağı söyleniyor. Hat- tâ Yünanistanla bile... Türkiyenin dünya siyasetinde bir müd detenberi almakta olduğu o ehemmiyetih herkes farkındadır. Bazı (o ihtilâflardan sonra Fransa vaziyeti sağlam bir şekilde ŞER TR Re Hatay müzakereleri i taya gireceği “Maş, sına yaptığı beyanatta askeri müzake- relerin tam bir gizlilikle cereyan etti- ğini buna binaen bu müzakereler hak- kında Suriye gazetelerinde çıkan ha- berlerin hakiki menbalardan çıkmadı” ğını, Orgeneral Asım Gündüz ve ora- ta elçi Cevat Açıkalın: daha evvel An- karadan tanıdığını ve temasların haki ki ve büyük bir samimilik içinde yapıl- dığını söylemiştir. Fransız askeri heyeti, Orgeneral Hutzinger'in başkanlığı altımda, Albay | Bourget, binbaşı Bonnot, binbaşı Bry- goo ve yüzbaşı Ducoussı Tascl'den te- rekküp etmektedir. 400 Kurbanlık hazırlandı Payas, 27 (Hususi) — Hataydaki Türk - Fransız askeri heyetleri ara - sındaki müzakereler son safksya gel mis gibidir, Yalnız Türk askerinin ne zaman Ha henüz belli değildir. Kahraman Türk erlerini karşılamak üzere büyük karşılama hazırlıkları ya- pılıyor. Bütün Hatay şehirleri süslen- mektedir. Seçim komisyonu azaları Hataydan gitmeğe başladılar. Reyhaniyede Türk ordusu girerken kesilmek Üzere 400 kurbanlık koyun sazırlanmıştır. Fransızlar berşeyin halledıi- diğ'ni söyliyorlar Fransızca “Lö Tan" gazetesine Ce- nevreden bildiriliyor: Türk mahafilinde İskenderun mese. lesinin Parisle Ankara arasmda halli hususundaki Fransız - Türk müzake. relerinde varılan neticeden dolayı bü- yük bir memnuniyet vardır. Erkân:, harbiye müzakereleri iyi bir neticeyle bitmiştir. Hududların kat'i şekilde tesbiti için yapılan müzakereler ve Sancığm statüsünü teminat altına 2. lacak karşılıklı yardım misakı müza- kereleri iyi bir cereyan takip etmek- tedir. Eylülde Ankaraya gitliği zaman Jorj Bone'nin Türk . Fransız dostlu. ğunu kuvvetlendirecek bir anlaşma imzalıyacağı timid olunmaktadır. Bu dostluk bu gün sona ermekte olan an- olacaktır. Ekonomi Beynelmilal ticaret tekrar kurtarmıştır. Bugün erkântabi-İsşahasında Mısır ye anlaşmaları müzakerelerine kadar va. rılmış bulunuyor. Bu da az bir şey değil- dir. Meselâ daha dün Jorj Bane Fransız karşılama dairesindeki (1) bir kabul res- minde eylülde İstanbula ve o Ankaraya resmi bir ziyaret yapacağından bahsetti, Şarkla alâkadar olan yalnız İngiltere değildir. İngiltere yalniz yukarda hahsettiğimiz memleketlere yardım etmekle kalmıya- caktir. İtalyaya da kredi vermeği düşü. nüyor, İtalyanın buğday ihtiyacı var- dır, parası da yoktur. İngiltere: “vaziyeti anlıyorum, diyor, Ben de ekmeğimi dışardan o aliyorum. İsterseniz size biraz verebilirim. Oturun, konuşalım... İşte, daire kurulmuş oluyor. Karştmıza siyasi meseleler çıkmıştır. Çünkü, İtal- ya ile İngiltere bir müzakereye girişti mi, tabil siyasi meselelerden de bahsolu. nacaktır. Akdenizden bahsolunacak, İs. panyadan bahsoluracak..., Kredi dairesi Mümessili Ankaraya gitti İngiltereden aldığımız kredinin esas- larını görüşmek Üzere İngiliz “Eksport İ Credit guaretec deportement,, mümessili Dikson dün şehrimize gelmiş ve akşam Ankaraya gitmiştir. Diksona İngiliz sefaret ticaret ataşesi albay Vust ile refikası, oğlu ve kâtibi relakat etmektedir. Dikson verdiği beyanatta demitşir ki: “— 16 milyon liralık kredi teferrüatını hükümet erkânımzla birlikte tesbit etmek üzere Ankaraya gidiyorum. İstanbulu pek güzel buldum. İkinci defs gelişimde şehrinizde kalarak gezdikten sonra Ka. fabüke gideceğim... (1) “Acensil Prançais,, (Aköy Franse) İsmini taşıyan bu teşekkül, Fransaya ge. lecek yabatıcı gazetecilere kalaylık gös. termek için kurulmuştur. (Haberin notu) Bep” Doşfarafı 5 incide sırın tam istiklâlini kazandığı günden sonrâ mümkün olabildi. Mısırda hima- ye cdilecek en esaslı sanat, tabii, do- kumacılıktır. Dünyanın her tarafına! pamuk ihrac eden bir memleketin ken- | di ihtiyacı için pamuklu kumaşları dışardan almesy gülünçtü, Bu husus- ta alman tedbirlerin neticesi şura. kamla hulâsa edilebilir: himayeden evvel Mısırda istihlâk edilen kumaş- larm yüzde sekiz buçuğu dahilde ya- pılıyordu. Bu gün bu miktar yüzde 22 Mısır, münasebette bulunduğu bü- tün milletlere müsavi muamele eğer. Yalnız Japonyadan gelen pamuklu kumaşlardan yüzde 40 fazla gümrük alır, bazı Rus eşyası da yüzde 100 Yazla resme tâbidir. Birinci tedbir yer- İ li kumasları himaye İçin alınmıştır. Rusyanm Mısırdan hiçbir şey alma - ması da ikinci tedbire müracasti icab ettirmiştir. Serbest mübadele sistemine sadık kalan Mısır, her şeyden evvel bir zi- raat memleketi olduğunun farkında. dır. Bazi sanatları himayeye lüzum görmüşse bu iktisadi muvazenesi ir zaruri olduğundandır. Fakat her geye rağmen Avrupanm iktrsadi kalkınma- sı için Avrupayla elbirliğine de ha- zırdır. Bartında emniyet te; kilâtı Bartm, (Hususi) — Dahiliye vekâ- leti, kâzamızda emniyet komiserliği teşkilâtı kurulmasını lüzumlu görmüş- tür, İcab eden hazırlıklarda bulunul- ması lüzumu kaymakamlığa tebliğ e. dilmiştir. Emniyet kadromuzun bir ko miserle beş polisten mürekkep olacağı anlaşılmaktadır. TYahudi işçiler Viyanada bir haftaya kadar işlerinden çıkarılacaklar “Deyli Herald,, gazetesi bildiriyor: Viyanadaki bütün fabrika ve imalât. hane sahipleri, önümüzdeki cumaya ka- dar, ari ırktan olmuyan bütün işçi ve me, murlarına yol vereceklerdir. Bu hükme, sahibi Yahudi olan fabrikalar da dahil. dir, Almanyada Yahudi aleyhtarlığının tekrar şiddetlendiği bu sırada, Alman ha riciye nazırı fon Ribbentropun kızı bir Yahudi doktor taralından tedavi edilmek Fon Ribbentropan kızı, bundan bir müddet evvel bir otomobil kazasında ba şından yaralanmıştı. Almanyada tedavi- si mümkün olamamış ve bu işte ihtisası olan bir Yahudi doktorundan istifade et- mek için Alman hariciye o nazırının kızı Holandaya gitmiştir. ingiliz - italyan anlaşması Dep” Baştarafı 1 incide tarafından mr yapıldığı, yoksa uzlaşma yolunda gösterilen harici temayüllerin kecnlemyekân mu addedilmesi lâzım gelöceği suale şayan görülmektdir. Her halde şurası muhakkaktır ki, A- vam kamarasının son celsesinde göste. rilmiş olan siyasi asabiyetin sebebi İs- panyadan alınan son baberlerdir. T.csret gemilerine top Avam Kamarasında o muhafazakâr mebus Carey yeniden iki İngiliz vapu- runun bombardıman edildiğini mevzuu bahsederek hükümetin ademi müdaha- le komitesinde İngiliz ticaret gemileri- ni silâhlandırmak niyetinde olduğunu beyan edip etmiyeceğini sormuştur. Başvekil Çemberlâyn, verdiği cevap. ta ticaret gemilerine hava müdafâa top Tarımın konulmasını mezkür gemilerde büyük tadilâtı icap ettireceğinden böy- le bir silâhlanmanm fiilen şimdilik mümkün olamıyacağını söylemiştir. Majorka adasını Italya ka- buitendi ço İtalyan matoyatınm. İspanyaya ait Majork adasının tıpkı bir İtalyan top- rağı gibi telâkki ederek bu adaya karşı Cumhuriyetçiler tarafından vaki olacak her hangi bir tecavüze mukabele edile- ceğine dair yaptığı neşriyat parlâ - mento ve gazeteciler mahafilinde te. hevvür uyandırmıştır. Mezkür mahafilde, İtalyanın İspan ya topraklarında kat'iyen görü clmadı- ğına dair Musolininin giriştiği taahhüt- ler htamlatılmaktadır. İngiliz diplomatik ınahafiline gelince, bu bapta şimdilik hiç bir şey söylenmi- yor: “ Star gazetesi diyor ki: “Majork adası İtalyan hâva kuvvet . lerine üssülhareke teşkil etmekle bera- ber bügüne kadar bü adanın İtalyan değil, İspanyol olduğuna herkes müt » tefikti, Şimdi öyle anlaşılıyor ki, İtalyanların zehabınca bu ada İtalyan toprakları a- rasına girmiştir. Bu ise, Çemberlâyn için çok can sıkıcı bir keyfiyettir. Çün- kü İngiliz . İtalyan anlaşması mucibin- ce Musaolini İspanyol toprakları üzerin de herhangi bir iddiada bulunmamayı taahhüt eylemiştir. , Musolini askeri erkânla görüştü Roma, 28 (A.A.) — Musolini, erkânı» harbiye teisi Badoglio ve harbiye müste- şarı Parianiyi biribirini müteakiben ka. bul ederek kendilerile uzun bir mülâkat yapmıştır. Yarıresmi mahtiller, bu münasebetle Düçenin arasıra askeri müşavirlerle gö- rüşmeği âdet edinmiş olduğunu kaydet. mektedirler. Sureti umumiyede iyi haber alan siya. st mahdiller, bu iki ziyaretle İspanya me- selesinin yeni inkisafları münasebet görmektedirler. Son bombardman'arı da ital- yanlar vuptı Roma, 28 (A.A) — Gazetelerin harp muhabirleri Walans ve Alikante hedefle. arasında bir rinin lejyöner tayareleri tarafından bom. | bardıman ve tahrip edildiklerini yazmak ta ve asker yüklü otomobil kollarının geç tiği sahil yollarının da bu tayyareler ta- rafmdan makineli tüfek ateşi altına 2. Imdığını ilâve eylemektedirler. Prg Ankara ha berleri Sap” Baştarafı 1 incide rayı tahsis etmek ve istihkak ne yüzde on nisbetinde bir tevziat yap- mak suretile gayrimübadil işini kati bir tasfiyeye tabi tutmaktır. Devletin geri kalan bu istihkaklara karşı ahdi ve hu. kuki hiçbir angajmanı o bulunmamasına ve bu bakiyenin 200 bin liradan başka da karşılığı kalmamış olmasına rağmen bütçesinden 25 milyon lira gibi mühim bir fedakârlık yaparak bu vatandaşlara tahsis etmiş olmasını yerinde bulan en- müren lâyihayr esas itibarile kabul et- miş ve ancak lâyihada lüzumlu gördüğü bazı değişiklikler yapmıştır. Lâyihanın birinci maddesinde istihkak mazbataşmı elinden (çıkarmamış olan vatandaşlara yözde on tevziat ve bunla. rı yüzde bire kadar indirebilen bad da. hilinde çok dün fiyatlarla elde etmiş o Tanlara da yüzde bir nisbetinde tevzi kabul etmiş bulunmaktadır. Encümen bu hükmün bir takım müvazaalara ve haksız kazançlara yol açacağını düşün- müj ve bunları kısmen önleyebilmek çin 1 haziran 1988 tariinden sonra bü mazbatalar istihkak (sahiplerine tekrar devredildiği takdirde yüzde beş nisbetin- de tevziat yapılacağını tesbit ederek maddeye bu yolda bir kayıt ilâve eyle. miştir. Lâyihada müracaat mahalli tayin edil. memiş bulunduğundan istihkak sahip- lerine bir kolaylık temin etmek Üzere muayyen müddet zarfmda mahallin en büyük memurluğuna müracaat edebile. ceğine dair bit kayıt ilâve edilmiştir. Diğer maddeler teklif - veçhile kabul edilmiş ve bu suretle yeniden hazırlanan kanun lâyihası müstacelen müzakere e. dilmek dileğile umumi heyetin tasvibine konulmak üzere sunulmuştur. Türkiyede eenebilerin ikamet şartları Ankara, 28 (Hususi muhabirimiz. den, telefonla) — Yabancılar Türki, yede ikamet ve seyahatleri hakkımda. ki kanun lâyihası meclis ruznamesine almmıştır. Lâyiha esaslarma göre pa- saport kanununun hükümlerine uygun bir şekilde gelen her ecnebi için Tür. kiyede ikamet ve seyahat Türk ka, nunlariyle tayin olunan şart ve ka ». yıtlar deresinde serbest olacaktır. Ecnebiler Türkiyeye geldikleri tarih- ten itibaren ilk tevakkuf ettikleri şe- hir, kasaba ve köyde 21 saat zarfın. da bulundukları yerin polis karakolu. na ve polis karakolu yoksa jandarma karakoluna bizzat veya bilvasıta mü- racnuila kendilerinin ve beraberle- rinde bulunanların hüviyetlerini ispat etmeye ve imzalı bir beyanname ver. meye mecbur olacaklardır. Türkiyede bir günden fazla kalacak olan ecnebiler bu müddet bitmeden salâhiyetli emniyet makamlarma biz. zat veya bilvasıta bu beyannameden başka bir beysnname vererek ikamet tezkeresi almakla mükellef olacak - lardır, Pasaport kanununa göre memleke- te girmesi memnu olanlar Türkiyede ikamet edemiyeceklerdir. Türkiyede 12 günden iki aya kadar ikamet ede. cek ecnebiler üç, İki aydan bir seneye kadar İkamet edecekler beş Türk li. rast İkamet tezkeresi harcı vermekle müğellef olacaklardır. Bir seneden fazla ikamet etmek İs. tiyen eenebilerden sekiz Vira hare alı- narak en çok iki sene İçin ikamet tez. keresi verilecektir. Bu müddet bittik. Lehistanda Alman otomo-|- bil yarışçıları Bir nevi casus telâkki ediliyor Varşova 27 (A.A.) — Polonyanın si- yasi ve askeri mahafili, Polonya otomo. bil yarışma iştirak etmiş olan 60 otomo- bilden 26 sının Alman olmasmdan do, layı memnuniyetsizlik izhar etmekte ve bu Alman otomobillerini idare edenlerin antrenman bahanesile (bilhassa garp, şark ve cenup hudutlarında yolları, de. miryollarını, köprüleri ilâh.. tetkik et- miş olduklarını yazmaktadırlar. Resmi makamat. . zaruri olan ihtiyat tedbirlerinin a'ımması için müsahakayı tertip edenler nezdinde mildahalede bu. Tunmuştur. m a ten sonra yenisini almaya mecbur © lacaklardır. Alle sahibi ecnebilerin beraberlerindeki karıları veon sekiz yaşını doldurmamış çocukları kendi i- kamet tezkerelerine kaydolunacaklar ve bunlar için ayrıca barç alınmıya. caktır. Ancak bu vaziyette olan karı ve çocuklardan müstakil iş sahibi o. lanlar ayrıca ikamet tezkeresi almaya mecbur olacaklardır. Harci verilmiş ikamet tezkereleri - ni kaybettikleri tahakkuk eden ecne- biler "asıl tezkerelerinin muteber ol. duğu müddete münhasır olup,, kaydile yeniden verilecek ikamet tezkerele - rinden yukarki harçların yarısı alına- caktır. İkamet tezkerelerini kaybedenler hemen yenisini almaya mecbur ola - caklardır, Türkiyede ikamet eden ec. nebiler medeni hallerinde husule ge- lecek değişiklikleri bir hafta içinde bulundukları mmtaka emniyet ma - kamlarına imzalı bir beyanname ile haber vermeye ve keyfiyeti ellerinde- ki ikamet tezkerelerine kaydettirme. ye mecbur olacaklardır. Avukatlar Baroya nasıl intisap edecekler? Ankara, 27 (Telefonla) — Avu- katlık ve dava vekilliği ruhsatname» sl isteyenlerin müracaat ettikleri yerda vekâlet yapacakları tahakkuk ettikten sonra taleplerinin tetkik ©- dilmesi hakkında adliye vekâleti 4- Jâkadarlara şu tebliği göndermiştir: Mıntakası dahilinde avukatlık ede- cekleri baroların kayıt ve kabul si- rasındaki mürakabesinden kurtul mak İsteyen kimselerin bazan ruli- satname İstihsali için müracaat et- tikleri yerde bir gün dahi ikamet et- medikleri yapılan tetkikler netlce- sinde anlaşılmıştır. Bundan başk avrat ve dsva vekillerinin bu gibi vazifelerini vekâlete bildirmek mec- buriyetinde bulunan ©. müddeiu- -mumnileri keyfiyetten haberdar ola” mâdıkları elhetle vaktinde malü- mat veremediklerinden avukat veys dava vekillerirden hangilerinin 008 lekte devam etmekte ve gerelerde vekâlet yapmakta oldukları ve mes” lekten ayrılanların da ne suretle ay» rıldıkları hakkında tam bir malâmat elde edilmesine imkân hasıl olama” maktadır. Avukatlık işlerinin inti- zamla tedvirine mani teşkil eden bü hallerin tekerrürüne mahal kalmü” mak için badema ruhsatname İste- yenlerin müracaat ettikleri yerde vekâlet edip etmeyecekler! eiddi bir tetkike tAbI tutularak mesleklerini müracaat ettikleri yerde lera eğe * cekleri tahakkuk ettikten sonra k nuni yaşıf ve şartlarının tesbiti ile karara bağlanmasına itina edilmesi tebliğ olunur. Dut ağacından düşen çocuklar Bugün saat raddelerinde, Çemberli- taşta Vezirhanındaki dut ağacının üz“ rine çıkmış lan üç çocuk, bastıkları d8- Kn kırılması yüzünden yere düşmüşler ve içlerinden Naci belinden yaralandı" ğından, iredadısıhhi otomobiliyle bas- taneye kaldırılmıştır . En güzel bir kitap | | Türk ikizleri (0 Çoruk Esirgeme Karumunus Mi bir aile kütüphanesi olm rak bastırdığı İkizler serisine duyduğunuz bu eksikliği bu gö zel ve resimli büyük hikâye kit bı ile doldurulmuş buluyoruz. Kültür bakanlığı eseri tetkiX etmiş, İlk okul çağındaki çocuk- lar Için faydali eser olduğunu tas dik etmiştir. gg Ankara caddesinde Vakit Kia? ÇOCUKLARINIZIN evinde arayınız: Flat 60 kuru? posta Için 4 kuruş İlâve ediniz. i 3 f