30 Haziran 1938 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

30 Haziran 1938 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

PEI İÇERDE: * Maarif vekâleti vilâyetlerde mektep ihtiyacı hakkında espekterlerin'raporları. ni İetkik etmiş ve yeni açılacak orta okul, ların adedi 40 olarak tesbit edilmiştir. 500 kadar da köy okulu yapılacaktır. * Maarif vekili şark seyahatine bugün çıkacaktır, * Türkofis teşkilâtında ağustos başında yapılacak değişikliğe göre, Tokyo ticaret konseyliği lâğvedilecek, İskenderiye ala- şeliğine Bombay staşemiz Turhan Boray tayin olunacaktır. * Gayrimübadiller cemiyeti kâtibi Şe- bap, Anka âletle (o temaslarda bu. Yunduktan sonra dün şehrimize gelmiştir. Başvekület gayrimüb: vaziyeti ile meşgul olmayı vaadetmi * Müzeler idaresi ( tarafından Topkapı | sarayı avlusunda fotoğraf, kimya ve kalıp atölyeleri İçin yeni bir bina yaptırılmak- tadır. * Kültür direktörlüğünün ( bazırladığı bir programa göre, öğretmenler şehrimiz. deki müze ve tarihi eserleri gezeceklerdire Müzeler mimarı Kemaleddin Altan ve Türk , İslâm müzesi müdürü Abdülkadir Erdoğan kendilerine ialimat vermeye me mur edilmiştir. * Seyyahlara kolaylık olmak üzere bazı hudut şehirlerimize ve Sirkeci | ile Gelata da yarından itibaren para bozdurma gişe- | leri açılacaktır. * Cenevrede toplanmış olan reilletlera. rası gfyen konferansı faaliyetini bitirmiş | ve murahhaslarımız bu sabahki ekspresie şebrimize gelmişlerdir. Vekâlete verilmek üzere bir rapor hazırlanmaktadır. * İpekli kadın çoraplarıma nizamasine a vel bütün ipek çorap imalâthaneleri teftiş €- dilecektir. * Beyoğlu halkeri | tarafından yapılan ses müsabakası kız ve erkek birincilerine mükâfatları dün verilmiştir. Halkevi, mü, racaatlar üzerine, ikinci bir ses müsaba- Kası daha yapmağa karar vermiştir. * Esnaf munyene cüzdanlarının değiş. cüzdan almara; Bunlar 1 na rağmen henüz yeni on binden farla esnaf vardır. ceklerdir. * Denizbank tarafından Paşabahçede ır.. Tersane haliçte kurulacaktır. Halkevleri sıhhat kolu (o başkanlığına Edirne saylavı doktor Fatma Memik tayin edilmiştir. * Otomobillerin muayenesine 15 tem. muzda başlanacaktır. dağılmaz cam tek mıyan 300 taksi olomobili ( seferlerder kendiliğinden cekilmiştir. Buna mukabi bir sene zarfında 460 yeni araba işlemiye başlamıştır. * Yabancı garsonların yalnız birahane. lerde çalışabilecekleri esas olduğundan ticarei odası larafından gasinoların bira ılıp sayılamıyacağı tetkik olun abancı garsonların © anzinolard a karar vermiştir. irketihayriyenin haftalık o tenezzük leri bu etmartesiden itibaren başla, yacaktır. 71 ve 74 nmmaralı vapurlar her cek, biri Anadolu, diğeri Rumeli sahi takip ederek Boğaz dışına çıkacak, dönüş. te boğazdaki her eğlence yerinin önünd duracaktır. * Xafla vekili dün akşam büklimlerine göre yapılıp yapılma K etmek üzere Ankaradan bir sana- hereli gelmiştir. Şehrimizdek Deanna hareket etmiştir. Elektrik idaresi rosu ile yarından Ifiabren İşe başlıyacak ur. Durbin? dava ediyorlar Küçük kızı sinema yıldızı yapan . para İ Sösimli küçük artist Deanna Dur- bin Holivutta mahkemeye verilmiş. tir, “Yüz erkek ve bir kız,, filminde yüz kişiyi peşinden sürüklemiş olan Dean- na, bu gün bir tek erkeğin karşısında âciz kalmış ve #damın kendisini mah » kömeye vermesine mâni olamamıştır. Artisti dava eden Nr komisyoncu « , dur. Komisyoncu, Deannayı sinemacı. lara tanıtmış, onlarla zengin şeraitli bir mukavele yapmasına muvalfak olmuş- tur. Buna mukabil, adam, sinema idz-, resinden komisyonunu almıştır, Fakat, Deannadan da bir miktar para istiyor. Lâkin şeytan kız, bu parayı vermemek arzusundadır, Mahkemenin davayı ne karara bağ- Jayacağını henüz kimse bilmiyor. Dış siyasa Ispanya - yanardağı (Baş tarafı 2 incide) Hizler ve Fransızler şu suali soruyorlar: — Majorka İtalya toprağı mıdır ki buranm bombardımanı İtalya'ya karşı yapılmış bir tecaviz telâkki edilsin? Acaba vaziyet nedir? İtalya'nın Ma- jorka gibi stratejik ehemiyeti haiz bir adaya sahib olmak istediğine şüzhe yoktur. Fakat böyle bir teşebbüs ken- disini İngiltere ve Fransa ile harba ka- dar sürükliyeceğini bildiği için İspan ya harbından sonra tahliye etmeği ka- bul etmiştir. Ancak İtalya, İngiliz - italyan itilâfı meriyete geçinciye ka - dar adayı rehin olarak elinde tutmak istiyor,. Bombardıman edilmesine mâni olmak istemesinin sebebi de burada Franko'y yardım için geniş bir Üs te- sis etmiş olmasıdır. A.Ş. ESMER Viyanada Barodao çıkarılan yahudiler Viyana, 29 (A.A.) — Havas ajlarn- 8 muhabirinden: Avukatlık mesleki hakkındaki emir. nameyi tatbiken 720 yahudi avukat Vi- yana barosundan çıkarılmıştır. stiyor ELAN bir güvde üç tiren kazası Meksiko” 29 (A.A.) — Dün - Lui yakininde bir tren yoldan çıkmıştır. 20 kişinin öldüğü ve 32 kişinin de yaralandığı söylenmektedir. Dün iki *- renin daha yollan çıkmış olduğu haber verilmiştir. Bunlardan biri San-lui hükümeti da- hilinde kardena İstasyonu civarında,, diğeri de vera-krüz hükümeti dahilinde jslapa civarında vukua gelmiştir. İ Ri Alemdar Sineması İKİ FİLM 1 — Ali Baba Hindistan- da “Türkçe Sözlü” 2— Şeytanlı Tren ! ! trilme müddeti bu akşam bitecektir. Bu. ' temmuzdan İtibaren müracaat eitikleri tek | dirde 3 liradan 5 liraya kadar ceza vere. ! HABER — Aksam Dostma Bir Italyan gazetesinin uydurması İtalyanca “Popolo di Roma,, gaze | tesi Bükreş mahreçli olarak şu habe- | ri vermektedir: Kral Karol'un İstanbula ve Tata - reskunun Londraya ayni zamanda vu» kubulan seyahatleri Bükreş gezetele- rinin biltün sütunlarını Işgal ediyor. Gazeteler, ihtimal ki hükümetin tav - siyesi üzerine bir müddet bu mesele hakkında süküt ettikten sonra bugün İ tefsirlere geçiyorlar. bir tersane kurulacağı haberi yanlış. | i man verilecektir ve bu limanda bir enmartesi 14,30 da köprüden hareket ede. ! i | Evvelâ birbirleriyle münasebeti ol madığı söylenen bu iki seyahatin bu- gün birbirine bağlı olduğu ve ayni gaye İle yapıldığı görülüyor. Mesele csusen pek sröjedir: Bir taraftan Romanya le ürkiye, diğer taraftan da İngiltere ir bir iş birliği vücuda getir- in esası ve zinası şu- İ dur: İngiltereye Karadenizde bir H- Iogiliz filosu bulunacaktır. İ Bu İngiliz deniz üssünün tesisi ile | beraber Romanya İngiliz parası ile ; kendi ordusunu tamamen teçhiz 6de- cektir, | Aymi haberlere göre, Tatsresku da kral Karoldan bu mesele ile meşgul olmak ve evvelâ İngiltere hikmetini bu hususta iskandil ederek anlaşma yı temin etmek vazifesini almıştır. Verdiğimiz bu haberler, tabii, hü- kümet mahafilinden alınmamıştır, fa- kat dalma iyi malmat alarak Romen mahafilinde bunlara muhakkak na - zarı ile bakılmaktadır. Daha doğrusu olmuş değil, olabilecek bir şey olarak görülüyor. Bir yalan haber Ayni gazete Berut mahreci ls de | şu haberi veriyor: Gazetelerin yazdığına göre Sovyet hükmeti Türk bilkümetine, 1921de Türkiyeye ilhak edilmiş olan;Kars ve Arâıban vilâyetlerinin iadesini iste - miştir. ' Orgeneral Asım Gündüz | Bap Boşlarajı 1 incide nan Maliye Umum Müdürlüğüne Ce. *mil Baki tayin edilmiştir. “ Türkiye yeni bir ?aler kazandı,, Hatay meselesindeki son vaziyet üzerine İngilizce “Deyi Herald., gi | İ setesi şunları yazıyor: Türkiye dün İskenderun Sancağı Üzerindeki siyasi mücadelede yeni bir zafer kazanmıştır. Dün gece haber alındığına göre, 'Türk askerleri, Fransiz kuvvetleri ile beraber memlekette asayişi temin et- mek Üzere, Sancağa girmek üzeredir. Bon günlerde Türkiye bü hususta Fransız hükmetini çok tazyik etmiş, İskenderunda, karışıklıklar çıkmış ve vakit vakit, iki hükümet arasında bü- yük ihtilâflar çıkmasından korkul - muştur, Bununla beraber, müzakereler Tür» kiyeye imtiyaz veren bir netice ile bitmiştir. Buna göre, Sancakta ümu- mi asayişi temine Türkiye de işti - rak edecektir. Aksarayda basılan ev Polis dün Aksarayda bir batakhane de nilebilecek bir evi basmıştır. Yapılan ih bar üzerine birkaç gündenberi Aksaray, da Salular caddesi 69 numaralı ev memurlar tarafından kontrole başlanmış tır. Evin sabıkalılardan Melek tarafın- dan tutulmuş olması da şüpbeyi arltır. mıştır. Nihayet dün gete eve teker te. ker birçok kimselerin girdikleri görül- | müş ve bir müddet sonra da ev sarılarak basılmıştır. Polisler derhal (© eve girmiş. ler karşılarına çıkan Meleğin bağırıp ça. ğırmaşına rağmen her tarafı araşlırmağa başalmışlardı. Bu sırada odaların bazı- Kuyuya düşen ÇOCUK) armada esrar ve eroin çeken | kimseler, Kartalda Yakacık cadesinde, 2 numa. Talı evde oturan Mustafanın (12 yaşla- rındaki oğlu Niyazi, Saim isminde biri. nin bostanındaki kuyuva düşmüş ve ça- bazılarında da uygunsuz (o vaziyetlerde kadın ve erkekler yakalanmıştır. “Yakalanan kadınlar arasında Meleğin öz kızı Melâhat de vardır. Bundan baş. lışmalara rağmen kurtarılamıyarak bo. | ka Ayten, Belkıs, ismindeki kadınlarla Zulmuştur. Rıfat ve Salâhaddin adında da iki adam Istanbul 30 HAZIRAN — 1955 valisinin Atina seyahati hakkında Beyanatı İstanbul valisi ve belediye relsi Muhiddin Üstündağ ile refakatindeki | arkadaşları dün Alinadan avdet etti- ler. Yunan hiülkümeti heyetimize Ati, | nada bulundukları müddet zarfında candan gelen bir misafirperverlik gös termiş, halk her geçtikleri yerde ken, dilerini sevgiyle karşılamış, Muhiddin Üstündağ, gerek varışta ve gerek dö- nüşte bir kıta asker tarafından 86 » lâmlanmış, oturduğu otellere Türk . Yunan bayrakları çekilmiştir. Dün valimizi karşılıyan muharriri. mize Muhiddin Üstündağ Yunanistan intibalarını anlatarak demiştir ki: “Yunanistan payitaht nazırı Fkse- lâns Kotzlas'ın İki sene evvel İstan- bula yaptığı ziyareti iade etmek için | Atinaya gittik. Bu seyahat heyetimiz | Üzerinde her bakımdan mükemmel in | tibalar bırakmıştır. Kendilerin! lem , | sil etmekle iftihar duyduğumuz İs. tanbul hemgerilerine her şeyden ev « vel gurasmı kuvvetle tebarüz ettirme- liyim ki, Yunanistanm gezip dolaştı. ğımiz bütün sksamında Türkiyeye ve İstanbul bemşerisine karşı çok derin İ ve şuurlu bir setgi ve bürmetle karşi. | laştık. Gerek Atinada, gerek Delfiye kadar geçtiğimiz yerlerde ve gerek Mora yarımadasında heyetimize ayni | sevgi ve hiirmet gösterildi. Atatürk'ün cihanşümul varlığının Türkiye ve Türk milleti hakkında ne kadar sihirkâr ve bürmetkâr tesirler yarattığma bir kere daha şahit olduk. Göğllslerimiz gururla, iftiharla kabar- dı ve gözlerimiz sevinçle yaşardı. En büyüğünden en küçüğüne kadar bütün resmi makamların mümessille. Ti ile mensupları tarafından her vakit ve her yerde gördüğümüz dikkat ve ihtimam; en yaşlısından en gencine kadar halk tarafından her imkân ve vesilede gösterilen alâka ve sevgi bisj hakikaten müteheyyiç etti. Başta aziz dostum ve değerli arka | daşım payitaht nazırı bay Kotzias ol. ; duğu halde tanımakla milbahi oldu- gumuz bütün halk mümessilleri kalp- lerinden coşan sevinci, kardeşlik sev. gisini selâmlarile birlikte İstanbul hemşerilerine ve Türk vatandaşları - na sadakatle ibliğını bizden ısrarla İs tediler. Bize tevdi edilen bu vazifeyi değerli delâletinizle bütün İstanbullu- lara karşı ifa ederken bütün vatan - daşlarıma karşı da ifa etmiş olmak. la derin ve sonsuz bir zevk duyuyo- rum. Yunanlı dostlarımızın yakından gördüğümüz bu samimi düşünce ve duyguları bizim kendi haklarındaki bissiyatımıza tamamen tevafuket.. mektedir. Yunanistanm bilhassa son yıllar zarfında ber sahada gösterdiği terakki ve inkişaf cidden büyük tak- yıktır. Her yerde yeni bir teşebbüsün termcelleri atılmakta, yeni yeni halk hizmetlerinin esasları ku . raulmakta veya mevcutları ıslah ve tevsi edilmektedir. Resmi faaliyetle . re yer yer biyik hususi yardımlar ve teşebbüsler de eklenerek geniş bir /- mar manzumesi meydana getirildiği aşikâr bir surette göze çarpıyor. Bu eserin en değerli ve başlıca yapıcıla. rından biri de dostum Kotzlastır. Bi. ze karşı kalbini en geniş bir civan - mertlikle açmış olan bu mükemmel İnsan, bitmek tükenmek bilmiyen e | nerjisi ve başarıcı teşebbüs kabiliye. tile kendisini bütün vatandaşlarma sevdirmiş ve hemgerilerinin kalbini bihakkın kazanmağa muvaffak olmuş» tur. Nazırla Atina belediye reisi ve ar. | Kadaşları memleketimize karşı bes . lemekte oldukları samlın! bağlılıkla. rin: ve sevgi duygularmı bizzat ifade etmek ve göetermek için Olimhuriyet bayramımıza tesadüf eden tarihlerde i şehrimize ve Ahkaraya gelecekler. dir. Vali Muhiddin Üstündağ dün yu- karıya kaydettiğimiz beyanattin göy- ri beyanatta bulunmamıştır. Dün ba- zi gazetelerde çıkan sörler onun beya- natı değildir.. Me Bir kadın, kaynanasını ütü ile yaraladı Belki de sıcakların gittikçe artma- | sından olasak yarslama vakaları son | günlerde mühim miktarda çoğalmış. | tır. , i Bilhassa bu arada iki gündür yazdı. | ğımız gibi kadınlarda sık sık mühim | hâdiselere sebep olmaktadırlar. Dün de gene bir kadm 77 yasındaki kay- | nanâsım ölüm halinde yaralamıştır. | İbrahim çavuş mahallesinde Mi - | mar Kasım caddesinde 64 numaralı | €vde oturan Foyzullahın karısı 33 ya- İ şındaki Azize yanında bulunan 77 yaş lerindaki Hâkime #smindeki ihtiyar kaym valdesile bir türlü geçineme - mektedir, Bu veziyet son günlerde gittikçe gerginleşmiş ve iki kadm birbirleri. İs sık sık ağız kavgaları yapmağa başlamışlardır. Dün ise ehemmiyetsiz bir sebeple iki kadın tekrar birbirle- | ne söğüp saymağa barlamışlar ve bu sefer hâdise yalnız ağız kavzasile kalmamış, Azize elindeki kocaman de mir ütüyü olanca kuvvetile zavallı ihtiyar kadının kafasına indirmiştir. Bu darbeyi yiyen kadıncağız derhal kanlar içinde yere yığılmış, Azize ise 8 yapacağını şaşırarak kayın valde- sini sularla ayıltmağa koyulmuştur. Fakat gürültüyü duyan komşularm gelmesiyle iş anlaşılarak Hâkime im- dadı sıhhi ile Haseki hastahaneaine kaldırılmış Azize hakında da tahki - kata başlanmıştır. Kudüsie asılan Yahudi Flislinde Yahudiler matem yapıyorlar Kudüs, 29 (A. A.) — Genç yabudi müfritlerden olup Roşpen yakınında bir arab otobüsüne silâhla taaruzda bulunmuş olan İbalyusut, affeğil . mesi için avukatı tarafından yapı » lan son teşebbüse rağmen bu sabah idam edilmiştir. Filistinde bu adam İngiliz irlaresince 1. dam edilen ilk Yahudidir. tutulmuştur. Evde ayrıca paketlerle eroin ve esrar İle bunları içmeğe ve kullanmağa mahsus Aletler de ele geçmiştir. Kadınlar mua- yeneye sevkedilmiş, diğerleri hakkında da tahkikata başlanmıştır. Taksimde sabıkalı, eroincilerden kürt Osmanın karısı Saadetin evinde de yapılan araştırmada bir miktar eroin i. Je adamları olan Sarr Mustafa ve şoför Mustafanm üzerinde de muhtelif madde- ler bulunmuştur. Yahudiler ve bilhassa Tel . Aviv yahudileri bu idamdan dolayı heye- can İçindedir ve matem alâmeti ola- rak grev deyam etmektedir. Filistin statüsünün yeniden göz - den geçirilmesi taraftarı olanlar, müfrit slonist unsurları bir arayâ getirerek gençlik arasında şiddetli bir propaganda yapmaktadır. Zabıta, yeni nümayişler icra edil. mesi ihtimaline karşı ihtiyat tedbir» leri almıştır. Cesedi gömüldü Kudüs, 20 (A.A.) — Yahudi delikanlı- sı İbniyusufun dün öğleden sonra İcra edilen cenaze merasimi, mühim miktarda zabıta, asker ve tayyarelerin nezareti al” tında yapılmış ve hiçbir hâdise olmamış tır. Bütün Filistinde geniş bir protesto hâ- reketi görülmektedir.