18 Temmuz 1938 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

18 Temmuz 1938 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

İÇERDE: * Cumhuriyet bayranlı (şenlikleri için belediyede bir komisyon tarafından prog ram hazırlanmaktadır. Şehirde yapılacak elekirik tesisatı için yeni elekirik idaresi ile de temas edilecektir. * Tramvay şirketi ile Nafia arasındaki anlaşma Üzerine, şirketteki 15 ecnebi me. murdan onunun vazifesine bu sy sonunda nihayet verilecektir. * Yeşilay kurumu bu seneki “Yeşil gü. nü,, Mudanyada kutlamaya karar vermiş. tir. Gezinti pazar günü 8,55 da kelken “Trak,, vapurile yapılacaktır. * Ağustosun ilk günlerinde şehrimizde bine yakın seyyah beklenmektedir. Urugu- aylı seyyahlar Bursadan dönmüşler ve şeh rimize gelmişlerdir. * Belediye, kullanılmış halıların deten. fekte edilmeden salılmasını menelmiştir. Halılar tathirbanede temizlendikten sonra mübürlenecektir. * Ihracat mallarımızın slandardlaşlırıl. ması için yapılan toplantılara devam edi) mektedir. Bugün ticaret odasındaki bir top lantıda proje yabancı tüccarların önünde okunup münakaşa edilecektir. * Toprak mahsulleri ofisi, kanun “Resmi gatete,,Je neşrolünarak resmen teşekkül elmiştir. Umum müdür Hamza Osman ya. rın Ankaraya #idecek ve teşkilât projesi. ni İktisat vekiline verecektir. * Galatadaki yeni yolcu salonunun inşa. sı Üç, dört aya kadar bitirilecektir. Bina. nın önünde 34 metrelik bir sani kulesi bu Yunacaktır. * Pahalılikla mücadele telkikatı için g€- tirilen mülehassıslardan Benhayn Bursada çalışmaktadır. Mütehassıs bilhassa kabzı, mel vaziyeti ile alâkadar olmuş, belediye büetçesi Üzerinde tetkikat yapmışlır. * Balkan demiryolu konferansında, tren lere müşterek bir tarife tatbiki ile fiyatla. rın ucuzlatılması kabul edilmiştir. * Eyüp « Eminönü arasında Hatiç kıyısı bhayunca giden yolun, yan larafındaki dar sokakların kapatılmasına karar verilmiştir Bunların yerine geniş caddeler açılacak. tır. Kapatılacak lüzumsuz sokakların tes. bitine belediye tarafından başlanmıştır. * Taksim meydanının yeni şehir plünma göre inşası beş senelik bir programla bi. tirilecektir. Bu arada meydanda, tiyatro, sergi salonu, klüp ve içtima yerleri, oto büs garları yapılacaktır. * Tıp faköllesinin 1913 mezunları dün, mektepten cıkrsalarının 25 inci yıldönümü münasebetile Büyükadade bir toplantı yap mışlardır. Toplantıda, mektebin eski me. zünlarından birçok zevat ve kıymetli dok- torlarımız bulunmuştur. * Üniversite erkes binasının ön cephe, sile dahili barı kısımları fena bir şekli ar. zetmektedir. Buraların tamirine ve bada. masına karar verilmiştir. Kaçırılan tayyareci kadın Başkası ile evlendi Amerikalı bir tayyareci okadın, Luiz Brentis bundan beş sene evvel, haydutla- rın kaçırdığı çocuklar gibi, esrarengiz bir şekilde kaçırılmış ve bu hâdise günlerce Amerikayı meşgul etmişti. Luiz Brentis güzel bir kadındı ve bil. hassa paraşütle atlamalarda büyük mu. vaffakiyet gösteriyordu. Kendisini hay. dutlarm kaçırdığı ve bırakmak için para istiyecekleri zannolunuyordu. Fakat, bir müddet sonra (anlaşıldı ki Luizi kaçıran haydutlar değil, bir milyo- nerdir! Heyecan uyandırıcı maceralara hevesli olan bu milyoner, kadını tıpkı haydut hikâyelerinde olduğu gibi kaçır- mıştı.. Hâdise ortaya çıkmış, kadın mil. yonerden davacı olmadığını söylemiş ve mesele kapanmıştı. Bugün paraşütçü kadının evlendiği haber veriliyor. İlk akla gelen, Luizin. kendisini kaçıran bu milyonerle evlendi- idir. Fakat, hayır! Kadınm tercih ettiği, kendisini kaçı. ran haydut ruhlu milyoner değil, pek us. Iu bir adama benziyen yaşlıca bir zattır. Pangaltı - Kasımpaşa yolu Pangaltıdan Kasımpaşaya kadar geniş bir cadde açılmağa (başlanmış ve hattâ yolun bazı noktaları genişletilmişti. Ve. rilen bir karara göre cadde bu yıl içinde tamamlanmış olacaktı. Fakat Edirne - İstanbul asfalt yolunun biran evvel ta- mamlanması düşünülerek Pangaltı - Ka- #ımpaşa caddesinin tahsisatı buraya ay. | rılmıştır. Bu yüzden açılacak bu yeni | caddenin genişletilmesi ve düzeltilmesi | lombiyanın mileltler cemiyelinden çeki! mesine taraftar olduğunu ve bu — babi kararın itiharını yeni seçilen ve 7 ai tosta İşe başlıyacak olan reisiciymhur San, tosa bıraktığım söylemiştir Mevcut ka, naate göre, Kolembiyanın Milletler cemi- yetindeki eski mümessili olan yeni reisi. cumhur Santos milletler cemiyetinde kal. mağa taraftardır. * Meksikada Jeliko hükümeti dahili; maden amelesi hükümet memurlarının müzabereti ile ecnebi (o müesseselere yedi altın ve gümüş madenini zaptetmis lerdir, Bunları işleteceklerdir. * Romanya valide (kraliçesi Mari dün Lehistandan geçmek © suretile Dresdden Çernoçiye gelmiştir. Gece, kralın treni ile Sinayaya dönmüştür. * isveç kralının yakında Londrayı re men ziyaret edeceği ve bu ziyaretin (e | gene yakinda iade edileceği haberleri Lor drada salâhiyettar mahafilce tekzip olun. maktadır. * Bolivya hükümeti Şeko tasvip etmiştir. * Fransada (o Pivertin “işçi ve köylü sosyalist, partisi konferan. sı, balk cephesine iltihakı o reddeden hir karar sürelini 83 muhalife karşı 100 revle kabul etmiştir. Bu netice "muhtelif şehe lerin tasvibine arzedilecektir. * Amerika reisicumhuru Ruzvelt büyük Okyanusta bir cevelâin yapmak Üzere din aksam Huston kruvazörüne biamiştir. * İngiliz kralı ile kraliçesi dün öğleden sonra İskoçyadan Londraya dünmüşlerilir. anlaşmasını riyaset , eltiği Sovyetler Letonyayı protesto ettiler Moskova, 17 (A.A.) — Tas Ajanı tebliğ ediyor; Letonyadaki Sovyet elçisi 13 tem- | müz tarihinde bir Leton tayyaresir Sovyet hududu üzerinden iki defa uç- muş olmasını Leton hükümeti nezdim- de protesto etmeğe memür edilmiştir. Sovyet makamatına göre, bu hâdise, ille defa olarak vaki olmuş değildir. Ve Leton tayyareleri son zamanlarda Sov yet hududu üzerinden bir çok defalar uçmuşlardır. ———— Sovyet Rusyaya dair şaylaların asılsızlığı Moskova 17 (A.A.) — Havas muha biri bildiriyor : Sovyet R.$. F.S.R. yüksek meclisinin toplantısı birçek Sovyet ricali hakkında son zamanlarda hariçte dolaşan şayialarıı o esassızlığı nı İsbat etmiştir. Elçilere ayrılan locada Bayan Litvi- nof ile kızı görülüyordu. Bizgat Litvi- nofta hükümet locasında Stalinden bi raz ötede Sovyet reis vekili Petrovs- kinin arkasında ve Lejofun yanında & turmuştu. Lejof İle Petrovskinin yan- yana görülmeleri heyecan uyandırmış tır, Çünkü Lejofun bizzat Petrovskiyi tevkif ettiği şayiaları dolaşmıştı. Buna mukabil Ukranya liderlerin den Çubar ve Kossler içtimada bulun” muyorlardı. Anadolu klübü kongrede Yeni idare heyetini seçti Anadolu klübü 1938 . 1939 senesi kongresi 16 . 7 . 938 Cumartesi günü klüp merkezinde büyük bir ekseriyet önünde aktedip. eski idare heyeti me. sal raporu alkışla karşılandı ve zim. metten ibra edildi. Yeni idare heyeti seçiminde artık klüp işinde uğraşamıyacağmı bildi . ren eski başkan Vahdet Seken heyeti mecmuanm ısrarları üzerine tekrar ekseriyetle başkan seçildi. Sekiz senedir Süleymaniye klübü . nün başmda çalışan bu genç idareci. ye muvaffakiyetler dileriz. Klüp yeni idare heyeti şöyle kurul. du: Başkan: Vahdet Pekel. Asbaşkan: Şefik Bağman. Umumi kâtip: Muzaffer Toksöz. Muhasebeci: Hayri Seyrel. Umumi kaptan: Salih Yıkan. Klüp müdürü: Necati Ursa, Aza: asim, DIŞARDA: * Kolombiya relsicumhuru Lopez, Ko, HABER — Akşam mostas. Bir kadın Şişe ile Iki kişiyi başlarından yaraladı Dün akşam Erenköyünde bir ev çıkan kavga iki aileyi biribirine girdi.- miş ve İki kişinin de yaralanmasına *3- bep olmuştur. Erenköyünde Etemefendi caddesin - de 14 numarada kira ile iki aile otur * maktadır. Bunlardan biri sıvacı Ali ile karısı Hayriye, diğeri de Şuayyip “'< karısı İflet ve bacanağı 50 yaşlarında Bayramdır. Yazlığa giderek tesadüfen ayni eve düşen bu iki aile biribiriyle hiç geçi- nememektedir. Dün akşam gene evin bahçesini paylaşmak yüzünden sıvacı Ali ile Şuayyip gırtlak gırtlağa gelmiş- lerdir. Iki erkeğin kavgasına yetişen Şua. yibin bacanağı Bayram ile karısı İffet de Alinin üzerine atılarak dövmeğe başlamışlardır. Fakat diğer taraftan sıvacı Alina karrst Hayriye de hâdise yerine gele'$ ve eline geçirdiği büyük şişeleri kocu sm: dövenletin başlarına va? kuvveti'e vurmağa başlamıştır. öyle ki 50 yaş! - rındaki Bayram ile Şuayibin karısı 1“ fet başlarında parçalanan iki şişe ile W ğırca yaralanmışlar ve karlar içinie yere yuvarlanmışlardır. Etraftan yetişenler kavgacılar: ay'r- mış ve yaralıları da hastahaneye kald'rs Japonya ile Sovyetler . arasında yeni bir hâdise We” Büştarafı 1 incide tahşid edilmiş olduğunu haber ver. mektedir. Hâdisenin kuvvetleri is. kandil derecesinden İleri gitmesine ihtimal verilmemektedir. Sovyetlere göre Moskova, 18 (AA) © Sovyet. Mançu hudut bâdisesi münasebetiyle Tas ajansı, bir tebliğ neşretmiştir. Bu tebliğde bilhassa şöyle denilmektedir; “1869 tarihli Hurşun muahedena - mesi, bu mesele hakında hariciye halk komiserliğine müracaât etmiş clan Ja- pon maslahatgüzarına ibraz edilmiştir. Bu muahedenamenin merbütu olan ha- rita, Çangçi gölü: yle yet arazisinde kâin bulunduğur etmektedir. Şu halde Sovyetler tarafm- dan hududa bir güna tecavüzde bulu nulmüuş değil Tekzipler Moikova, 17 (A.A.) — Tass Ajan- sı, Şarki Sibiryada güya harp bali ân edildiğine ve Mareşal Blüherin 18 TEMMUZ. — 1408 3 dö Ören Versay muahedesi hâltıraları : 9 Ingiltere Versay kof feransına Vilsan, halkın yalnız demakratlıra / rey vermesini istiyordu. Halbuki bu de mokratların bazları ona karşı hareket etmişlerdi ve cumhuriyetçilerin çoğu da önun hükümetine büyük yardımda bu- Tunmuşlardı. Askuitçi liberaller ismi verilen grup hükümete hem parlâmento içinde, hem âmento dışında tamamile muhalifti. Liberal birlikleri y i toplantılarda bütün memleket işçileri yeni hükümete karşı bir cephe alnaya davet ediliyordu. Hükümeti düşürmek için yapılan bu harekât, Moris hâdisesi ile hâd şeklini aldı. Sir Frederik Moris kumandanın bir elde toplanmasına en başlıca düşman o- larak tanınmıştı. ' Mart mağlübiyeti üzerine mubalif'er hükümeti artık düşürebileceklerini cü- gürmeğe Bonsr Lav ile ben vaziyeti kabul etik ve Moris me:&. Jesinde do: başlamışlardı. runızla düşmanlarımızı iy ce mame Bö ölerile örlaya e eşi U çim başladığı zaman bana iki heyet gel di. Liberallorden müteşekkil olan ve ti- ri milli Yiberal federasyonundan, diğeri Mançesterden gelen bu heyetler iki ay- rı partiyi birleştirmek İstediklerini bil. diriyorlariı. İkisini de iyi karşıladım ve gayelerin- de muvaffak olmalarmı temenni ettin Hakikaten olan oldu geçti diyo kabul ötmiye çok müsaid bir halde bulunu. yordum, Bekiden beraber çalışmış cisn- ında da bir anlaşmaya kolaya Bütün millet hükümetin arkasında (di, Mister Asküit kle bir kovalsiyon ka- binesine muarız değildi. Yalnız; ona istediği bu kabinenin başıma geçmel “i. Bu, onun Ni lesi idi. Bana mi büyük bir prensip me acaat eden heyetlere şu yledim: Kabineye Asküit grupü ak etmedikçe işçi meselesinde bir ihtilâf halledilemez, Onlar kabi bulunmazlarsa bütün mes'uliyet üzerimize düşecektir. Bunun üzerine bana Mister Aski kabinede yüksek bir mevki verm isteyip istemediğimi sordular. Hevst azâsından biri Mr. Asküite adliye ra- nc de ora kumandanlığına tayin edil. diğine dair cenudi Amerikada çıkan haberlerin kat'iyyen esassiz ve uy- durma olduğnu beyan etmektedir. Reddedilen Japon teklif Moskova, 17 (A.A.) — Sovyet kı. taatının 13 Temmuzda Mançuko a- razisine dört kiloinetre derinliğinde girdiğine dair Japon kaynakların - dan çıkan haberler, Hariciye komi. serliğince tekzip edilmektedir. Hariciye komiser muavini, Sovyet kıtaatının geri çekilmesi hakkında Japonyanin yaptığı talebi reddet miş ve işgal edilen yerin Sovyet a- razisinden bulunduğunu beyan et- miştir. Bu bâdise ile ortaya çikan mesele Sovyet - Mançuko hudutları- nın tahdidi mesel den ibaretti Macar Başvekili Hariciye Nazırile beraber Romaya gitti Budapeşte, 17 (A.A.) — Macar Başvekili Bela dö İmredi ile hariciye nazırı de Kanya ve relakatindeki zevat resmi bir ziyarette bulunmak Üzere bu sabah Romaya hareket etmişlerdir. Italyan memurları Üniformatı çalışacaklar Roma, 18 (A.A.) — Musolini, mül- ki idarenin bütün memurların iş saat lerinde mecburi surette üniforma giy. 1 (A. A.) — Frankonun nazırlar meclisi, Alman hâva naz'rı mareşal Göringe kızıl oklar nişancı birinci rütbesini, İtalya harliye nir rıCianoya da İzabel la Katolik nişası- nn birinci rütbesini tevcih etmiştir. Londrada nümayiş Londra; 17 (A, A.) — Bugün bin İcrce nüma' Trafalgardda yaptık- İari bir reitingi mütcakip İspanya bi- yük elçiliğine giderek İngiliz hükümeti tarafmdan takip edilen siyaseti takbih etmekte olduklarını bildirmişler ve G6 Sus,, vapuru Denizyollarının ikinci yeni vapuru Sus bu sabah saat 10/30 da limanımıza gel- bank vapurun Yeşilköy Burgos; abah bir mbtörle Deniz ticaret müdürü ve Denizbank erkânı vapuru kar şılamışlar ve içine girerek (limana ka. der gelmişlerdir. Mersin hatti vapurlarmdan Etrtiskün getirilmesi için de 50 kişilik bir kafile Almanyaya gitmiştir. Bu vapur ağustos başında Ulmanımıza gelecektir. Sus vapuru ilk seferini davetlileri ha- mil olarak OBandırmaya Oyapacaktır. Denizbank bu seyahatin programını ha- ler bugünlerde sahip #çıklarımda vapurda bir hâ. dise olmuştur. OBaşyağcı OOsmanm verdi emirlere kızan yağı Hü seyin bıçağını çekerek başyağcıyı ağırca “den faşist devletlere yardım giderken zırlığı verilmesini teklif et. kabinede bir arkadaş olarak © ileyi karşılayacağımı, bu yasi Ş lâyıkiyle yapabileceğini ve sulh muahedesinin barlas i | suretle bize büyük yardımı söyledim. * Bununla beraber, bunların vi husustaki şahsf fikirlerim o arkadaşım Bonar Lav ile lâzım geldiğini de ilâve ettim: yk Lav içerdeki odada ii. “Biraf seniz gidip kendisi ile koşa dim ve içeri gittim. Bonar Lav bir an bile tereğdf den teklifi kabul etti. O zaman adliye nazırı Lorâ e idi. Fakat emindik ki, bu mezar ter Askuit gelirse, memnun yalnız halk değildi, bütün adliy€ ni derecede memnun olacakti. İçeri gellim ve heyete, Mist bar Lavın teklifi kabul ettiğini V O zaman, heyet azasında biri, Mister Asküit Babineye daima kendisi ile beraber ç Bonar Lav ile görüşmiye a hususta kendisi ile gene mütt ve bunu geldim gene heyete hast” dim. Onlar da çok memnun old bildirerek ayrıkdılar, Bununla beraber, seçimde yafl kilit ve arkadaşları değil, bütü” kaybetti. Seçimlerde Moris mühim rol oynamıştır. Neticede © met büyük bir zafer kazandı. BW diye kadar, elde ettiğimiz mus”. yetlerin en büyüğü #4, Askuif nun bütün Hderleri düştüler. £ tisinin harp aleyhtarı liderleri akibete uğradı. Bu suretle, hükümetin sulh ransma gönderdiği heyetin ar bütün millet bulunuyordu. Bu konferansta itibarr büyüktü vE larına fazla tesir etmişti. Bazı rin Paris konferansın — kari itiraz için yaptıkları neşriyat ta “5 siz kaldı. i (Devesi Göringe nişan “cumhuriyetçi İspanyâya mis z çin ibtır” diye bağırmışlardı” Mitingde kabul edilen karaf sureti de İspanya elçisine ti miştir. Bu kararda İngiliz höf” ve İspanyaya giden İngiliz v8? nın himaye edilmesi taleb ol dır. Muharebe vaziyeti ve Valansiya; 17 (A.A) — 7 hesinde bilhasaz tazyikini Rubifif” tahkem battına tevcih eden 8 ie Augusten köyüne kadar ilerler vaffak olmuşlardır. Hükümetçiler düşmanı yıp"” devam eylemektedirler, Espa nın eteğine gelen hükümetç gi mıntakasında Picallo tepesini Hi mişlerdir. Bu mıntakada asil€ yaresi vümhuriyetçi hava — rafından düşürülmüştür. Bu dİ di tayyarelerin ikisi en modefP tayyareleridir. Frankocnlara göre Teruel; 17 (A. A.) — TeruekSagonte yolu zerinâ8 Yarını devam ettirerek bu s8 istikametinde ilerlemeğe bi dır. 1400 rakamlı i için muharebe edilmektedir. yasi Bombardımanlar Alikante; 17 (A. A.) — üzeri beş Franko tayyaresi kuvvetli bombalarla bombaf* Çanakkalede Osman hasta-i miş ve ayrıca da yüz kadar ei kaldırılmış Hüseyin tevkif edilmiş. bise atmıştır. Bombaların bü) GİRİLE HEREESAT > Sİ Z EİTSERİ Gİ FSEKESSS EĞ: e. c Ba EETİFLEİİ, EEE SSEESİRE EE, E/ ii