18 Temmuz 1938 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 6

18 Temmuz 1938 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 6

Yazan: Zeynep derin Rahmi YAGIZ bir düşünceye daldı. O, casusluğun ne olduğunu pek bilmiyordu, —36 — — Yalnız bir şartım var! — Nasıl şart! Hiç.. O kadar basit, o kadar ehemmi Ş ki şarttan (o sayılmıya bir şey âdeta!.. Ama gene biz bunu şart diye ka- bul edeceğiz. — Ne olursa ols Şartın mahiyetini öğrenmeden kabul ediyorum! — Çok güzel!.. Şartım şu: Seni Ça- ni leye göndereceğim. giydirip kuşa- tacağım. Cebine yol parası da vereceğim. Fakat babalığının evine inmiyeceksin.. Gizlice sevgilini bulacaksın. O da senin il kimseye söy. Zeynep güldü: — Şart dediğin bu muydu? — Dur! bu, daha şartın birinci kısmı! Arkası da var. Sevdiğin delikanlı ile giz- Ti gizli düşüp kalkmakta devam edecek- sin,. Para bahsini hiç hatırıma (getirme! Ne zaman paran azalırsa sana vereceğim bir adrese hemen mektup yazacak, sade para istiyeceksin! Şimdi o şartın ikinci kısmını anlatıyorum; o da şu: Orada bu- İunduğun müddetçe etrafına göz kulak olacaksın yeni gelen Alman askerlerini öğrenecek, bunlar için sana göstereceğim usulle bana haber vereceksin! Almanlar boğazda yeniden büyük toplar getirecek ler! Onlar gelince, yahut Odaha yoldar. larken haber uçurtursan çok daha iyi ©- lur, — Bunu duyarlarsa bana ceza er! — Aldırma! Bunu bir sen, bir ben verir» Duyurmıyacaktın ki.. ir de Allah bile. — Ya öğrenrilers — Dikkatli davranırsan bir şey öğre. nemezler!.. Zeynep derin bir düşünceye daldı. O, casusluğun ne olduğunu pek bilmiyordu. Bilmiyordu ama böyle haber vermek su- çundan birçok kimselerin cezalandırıl. dıklarını da daha sürgünden evvel duy- muş, öğrenmişti. Şimdi, ona (barınacak bir yer, iyi bir hayat, temin edeceğini söyliyen. bunu, bir gecelik misafirlikte isbat eden delikanlı karşısında dil dökü- yor, ona bu kuruntusunun yersiz olduğu nu, bem bu işin fenalık mahiyetinde bu. lunmadığını anlatmağa uğraşıyordu. Bunu kabul etmeli miydi? Belki yerinde, yuvasında, sevdiklerinin insanların ara. reddeder, ona ve bilmukabele sevil sında bu çeşit bir teklifi bulunduğu icbar ediyor, aç, çıplak ve kimsesiz bir o halde sokak ortasında kalmağa mahküm bulunuyor. du. Üstelik teklif ona refah temin ettikten başka sevdiği delikanlınn, Artinin yanin. da bulunmağı da sigortalıyor demekti. Kısa süren düşüncesinden sonra Zey. nep sakin ve ezik bir halle bunu yapa- Cağını bildirdi. : — Peki; o halde şimdi senin yol hazır- lıklarına başlıyalım. Evvelâ üstünü başı nı değiştirelim, Sönra bu iş için — öğrene meri lâztm olan noktaları da sana anlata. yım. Bü gece de burâda kalırsın! Yarın erkenden benim vapurumla Bandırmaya hareket eder; oradan gemi değiştirir Ça. nakkaleye çıkarsın! Bundan sonra Davist genç kıza mektup adresini verdi.. Mektubu nasıl ve ne sü- retle yazacağını, nasıl kelimeler kullana. cağını uzun uzadıya anlattı. Keskin 26 kâsile her öğretileni çabuk kavrayan Zey nep ilk dersini aldıktan sonra oDavistle birlikte sokağa çıktı.. Genç kıza muhtelif elbiseler alındı. Genç ve zengince bir ka- dıma yarıyacak ve 'yaraşacak ne o varsa mübayaa edildi. Bunlar bavullara bastı- rldı. Zeynep o geceyi de Taksimde, Fi. ruzağadaki evde geçirdi. Ertesi sabah Da vistle birlikte Galataya indi. Tophune rıbtımında duran iye bindiler, Erde. ğe doğru yola çıkt Genç İngiliz yolda Zeynebe tekrar tek- rar yapacaklarını hatırlattı. (o Vazifesini iyice belletti. Erdeğe gelince ondan ay. rıldı. İskelede Çardak, Gelibolu ve Ça- nâkkaleye gidecek bir kıza yer ayırttı. Genç ka kenli ile Er: Ertesi gü len yelkenli Zeynebi karaya çıkardı, bi. raktı. Genç kız gönlünde büyük bir sevinç dalçasile tekrar Çanakkaleye ayak basar basmaz şi doğru Hastane bay rma koşmak, oradaki hastanede sevdiği delikanlıyı. Arti; mak oldu. Havanın sicağına aldırmayan genç kız yaya, sahil boyunu tuttu, yarım saat kadar yakıcı neşin altında yü hastane bayırına geldi. Neferler, şık bir kadının oraya doğru gelişini tuhaf bulmuşlardı. Biribirlerinin işaretile lâhzada ufacık bir küme teşkil eden 8.10 nefer kadının yaklaşmasını beklediler. Genç kız heyecandan kız: yelkenlide genç o akşam yola çıkan yel- kten ve Davistten ayrıldı. öğle vakti Çanakkaleye ge üdü, yepyeni ve lüks kıyafetile çok güzelleş. miş, âdeta değil harp mıntakasında, en sakin ve refahlı bir yerde en tok erke- ğin ihtirasını calb ve cezbedecek bir ha- le gelmişti. Neferlerin bayran nazarları (altında genç kız onlara.doğru yürüdü, yaklaştı, sokuldu.. Sonra, . hiç beklenmiyen bir tavırla grupa sordu: — Birisini arıyorum! Grupun içinde bir tereddüt havası es- ti. Genç kadın cevap vermeden biribirle. rine bakıştılar. Neden sonra (içlerinden birisi mukabele etti: — Kimi?.. — Mirat oğlu Artin!, Neferler bi erine tekrar (O bakıştı. lar.. Zeynebi hepsi o tanımıştılar. Fakat bu kadar mükemmelleşmesine akıl erdi. rememişlerdi. Başçavuş onlara Zeynebin sürgüne gön derildiğini söylemişti, Onlar da buna & nanmışlardı.. Fakat işte hâdiseler başça- vuşu yalancı çıkarıyordu. (Devamı var) Torbah'da Otel, banka ve köprü lâzım Cellât gölünün yerinde müwbit tarlalar meydana getirildi Torbalı, (Hususi) — Evvelce Malarya kaynağı olan Torbalı, bugün artık vilâ- yetin en mahsuldar, (feyyaz, ve sıhhat kaynağı parçası haline gelmiştir. Torba- İınin 800 ağaçlı emsalsiz çamlığı, Torba- kya gelenlere yeni bir hayat bahşetmek. tedir. Eskiden Aydım vilâyetinin meşhur at koşularının yapıldığı bu yerde bir kermes hazırlansa, hörhalde çok istifadeli olücaktır. Kurutulan (Cellât gölünün suları altın da kalmış toprakları şimdi mümbit tar- lalar hâline getirilmiştir. İkmal edilmek üzere bulunan kanallar gelecek yıl bura. da tuğyanlara da meydan bırakmıyacak- tır, Torbalının birkaç ihtiyacı vardır: Bir otel, yol, Kuşadası şosesi üzerindeki köp rüler, bir banka (şubesi. Çamlıklarda kurulacak bir otel, ayni zamanda sana- toryom vazifesini görebilecektir. Kuşada- sı yolundaki köprülerle diğer yollarım ta. miri ve bir banka subesi aç: leketin iktisadi durumu üzerinde mühim bir rol oynıyacaktır. Konvada “Sulama işleri Bütün ovayı sulayan geniş teşkilât Nafia Vekâlatine devredildi - j ya ovastbi sulamak için kanal açma faaliyetinde konya Valisi su işleri büro- su memurları arasında direksiyonu biz- zat kullanıyor Konya (HABER) — Çumirudaki Sulama istasyonunun Nafia Vekâletine geçmiş olması burada derin bir sevinç uyandırmıştır. Yıllardanberi Ziraat Ve kâletine bağlı olarak, fakat bâsit bir kadro ile idare edilmekte olan bu is- tasyohun, aidiyeti hasebiyle, Nafia Ve- kâletine devredilmesi burada bir temenni mahiyetindeydi. umumi Başvekilin, Meclisin kapanış nutkun- da, Konya sulamasına da İlişerek, bu mühim davanın Nafiaya geçmiş oldu - ğunu söylemesi bu temenniyi tahakkuk ettirdiği için bütün Koyayı, memnun etmiştir. Çumra sulama istasyonu, Konya ©- vaşını sulayan muhtelif suların baraj ve ana kanal halinde teşkilâtlandırıldı. ğı bir yerdir. Bu istasyonla zaman za- man vilâyet te alâkadar olmuş, suyun artması ve daha çok İs! hale getirilmesi için çalı Vali Cemal Bardakçı, Konya vilâye- tine yeni sular bulmak hususunda na- sıl bir itina ve azimle harekete geçmiş se Çumra teşkilâtı için de büyük him- metlerde bulunmuştur. Ancak, işin hem münhas:ran vilâye- te ait olmayışı, hem de büyük, çok bü- yük paraya muhtaç bulunuşu, davaya daha kuvvetli ve bu işlerden mes'ul kudretli bir elin uzanmasını icap ettiri- yordu. Teşkilât Nafia Vekâletine geçişi bunu halletmiştir. öğrenildiğine göre, Çumra sulama istasyonunun yeni kad- Tosu oldukça zengin ve iş beklenecek vaziyettedir. Teşkilât yüksek mühen- dis diplomasını haiz müdür tarafın dan idare olunacaktır. Burada sü işle- rinden anlayan salâhiyettar bir ağız - dan işittiğime göre, istasyonun sulama hududu geniş bir sahayı ihtiva etmek- tedir. Bu saha Beyşehir, ve “Karaviran gölleriyle bu gölleri birleştiren Bey - şehir çayı, Karaviran tahliye kanak, Bağra iltisak kanaliyle Balıkkova ka- nal:, Çarşamba çayı ve bunlardan te- şavp eden ufak büyük arklar ile sula- nabilen ve sulanmağa salih olan vâsi bir araziyi kucaklamaktadır. Tekrar etmeliyim ki, bu büylik işin Nafiaya geçmesi Konya ve civarında gerçek bir sevinç yaratmıştır. Bu su- retle vali Cemal Bardakçının yapıcı eli maden işlerine daha alâkalı bir hal- de uzanacak ve Konya vilâyeti halkının bugünlerde pek ehemmiyet verdiği ve istikbal için büyük bir iş hacmi açacak sını tesri edecektir. Seyahat notları Türkiyede en uc” elektrik ve 1050 melre ' Ez: MAR. “Böladinin . Çar. vehiyoriudan bir ALI Bolvadin, (Anadolu muhabirimiz- den) — Bundan evvel, yazdığım mek. tuplarla Bolvadini bir parça anlatabil- diğimi zannediyorum. Bu güzel kasa- banın merkezi gibi mülhakatı da Üze- rinde durulacak hususiyetlere maliktir. Bolvadinin iki nahiyesi var: Bunla. rım'ikisi de Afyon - Konya şosesi üze- rinde bulunuyor. İkisinin de ayrı ayrı sevilecek tarafları var. Meselâ Çay nâ. hiyesi, Sultan dağlarının basamakları. na yaslanmış cenhetâsa bir yerdir. Üstelik iktısadi ve ziral ehemmiyeti de var. Nahiye istasyona 4 kilometre mesafede ve 1050 metre yükseklikte- dir. Şimal rüzgârlarına maruz bulundu- ğu için yak havası bilkassa çekilir. Çayın 1300 haneli olduğunu evvelce bilmünasebe yazmıştım. Bu 1300 evde (4800) insan barınır. Halkı karınca gi bi çalışkan ve ticaret yolunu pek iyi bilen adamlardır, Muhitte su boldur. Bu mebzul su ile ira ve İska işleri yoluna konmuş. Su- ya ihtiyacı olan 15000 dekar arazi her sene mükemmelen sulantyor, panayir kuruluyor Biga, Hususi) — Kazamıza bağlı Dimetoka nahiye merkezinde 12 ağ tan 16 ağustosa kadar devam etm zere büyük bir eşya ve hayvan pana kurulacaktır. Biyaya, 8 ve o Karabiga. iskelesine 10 kilometre mesafede olan Di metoka nahiyesi iyi hava ve güzel şula- rile tanmmış bir mesire yeridir. Panayır, nahiyenin içinden geçen çay kenarında lâtif manzaralı büyük çınarlıkta kurula. cak ve harman sonuna rastlaması da bu havali halkının geniş alış veri bırakacaktır. Panayırın sn gür ayvan sergisi açılacaktır. Kuşadası, (Haber) — İzmir ve civarının turistik ehemmiy: ve o nisbette de seyyahların (ziyaretleri Bigada büyük bir Kuşadasına ziyaretler çoğa verme rekorü Çay nahiyesinde lâmba başına ayda sade 5 kuruş alınıyor ! Yen oteli, geniş caddeleri, zümrüt gibi mâ” irtifa . serin Çay, bütün Eğenin sayliyesi olmeğa mi" ruzgârlari görünüş ve çalışkan belediY* KALELİ Umumiyetle pirinççi demek İğ kı, fırsat buldukça ticaret il uzatır. Hayvan yet P gayırlıklara iyi bakmak buraö... danberi iş edinilmiş bir mes€ iye tam teşkilâtl olmamak! yy bir çok tam teşkilâtli nahiyejf” 5 tidedir. Çay belediyesinin b başladığı işler nahiyeyi hakif“ çok güzelleştiriyor. Belediye “ v& gene yeni işlerin peşindedir. * ralık bütçe ile caddeler geri yeniden 1000 metreye yakın çılacaktır. Bir otel yaptırılmakta, sin* mezbaha binalar; yapılması nülmektedir. Cümhuriyet meydan: erik etrafı ağaçlandırılacak ve cad ke olacaktır. Çayda elektrik vardır. sud sa) edilen cereyan şarşiya, ve evlere b ve evlerden lâmba b bütün ledeyiseine nasip olmaktadı”. Çayın üç buçuk saat m / linyit'madeni vardır. Kış ie bu madenden istifade etm€” Sf (Yalvaç) kaza: ; oraya sevkiyat yapmak düşünülmektedir. Bunun içir bir yol açılmasi için a me tara! büslere girişilmiştir ge” Çay, daha bir çok hususy” # tir, Bolvadin kaymakamı FSİ“ gf bu güzel nahiyenin bütün (BÜ koymuş, oraya güzelliğiyle yenilikler sokmak çarelerini Kaymakamla birlikte ayni * çalışan Çay belediye reisi * di nahiyenin inkişafma büyük P” mektedir. | 1g çoğalmağa başlamıştır Ber P Efes, ve Kuşadası birçok ziyaretlere sahne olmaktadır, Bu resimde oi olan “Orak,, faaliyetinin vücud bulma- İrihi binalarından birini görüyoruz ki birçok ecnebiler bunun resmisi ler, FEET E EDE DEME EEE — A re i