12 Eylül 1938 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 9

12 Eylül 1938 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 9

10 22 Ağustos 938 Fransanın siyasi, iktisadi ve içtimai vaziyeti Başvekil mösyö Daladiye, 21 ağustos 938 akşamı radyo ile tamiri edilen nutkunda bilhassa şunları söylemiştir; “Şimdi reilletleri meşgul eden meseleler silâhlı ih flar ve beynelmilel fikir fark- larıdır. İspanyada rak şarkla harp bütün şiğdetile büküm sürüyor. Avrupanın mer- kezinde büyük devletler ordularına geçit resmi yaptırıyor, ve bu vesileyle kuvvetle, rini gözden geçiriyor. Bu devletlerin ordu larına mensup muvazzaf ve ihtiyat erler için artık askerlik mükellefiyeti müddeli mevzmubahs değildir. Ameleleri için de tah dit edilmiş çalışma zamanı yoktur. Dün- yanın birçok mülletleri bu örneklere uy - muşlar, ve bümmah şekilde çalışmaya ko- rdır, bu vakalar Fransa için bir ihtar mahiyetindedir. Harbin, beşeriyet için mukadder olduğu nu zannetmiyorum, Cephede çarpışan her «ski asker gibi ben de (Avrupayı iltiher ettiği medeniyetin zevalinden kurtarmak için elimden gelen her şeyi o yapacağım. Sulh İstiyen arzularımızı müessir kılmak için kuvvetlerimizi bir araya topladık. On, ları daba fazla tekâmül ettirmek, obirkat daha arttırmak imkânlarını aramakla meş- gulür. Yeryüzünde hiçkimse maddi ve ma nevi kuvvetlerini eksiltmek istemez, Fran- sa gibi bürriyet için harekete geçmiş bü- yük demokrat milletlerle bizi (birleştiren dostluk ve tesanüt bağlarını da biliyorsu, nuz, Fakat bütün bunlar (o yetişmiyor. Mil müdafaa bir küldür. Bir memleketin kuv- yeti, bir memleketin istiklâlini temin eden yarlık yalaız ördularının kuvveti ile ölçül- mez. Fabrikalarının, atölyelerinin, tezgih- larının gündelik çalışma kudrel!i, parası, Din İstikrarı ve maliyesinin (vaziyeti de Ordu kuvveti kadar mühimdir. Şerefli bir sulhu, demokrat milletlere bizi o bağlayan bağları, ancak para bakımından sıkıntıya Hüşmemek mali vaziyetimizi istikrar içe risinde tatbakla devam ettirebiliriz. Frankın kıymetini bir daha düşürürsek İrez evvel bahsettiğim milletlererası el le çalışmanın zaaf kesbedeceğine ka paatim var. Kezalik Frankın düşmesini ve Fransız maliyesinin bozulmasını harp isti- yen milletlerin müsait bir fırsat gibi bek- lediklerinden de eminim. O halde varifemiz Fransa ve sulh için Sonu pek vahim olan bir buhrandan sa. kinmaktır. Bu buhranın twühtemel olduğunu zan- nettiren vakıalar nelerdir? (Paranın eski tekniği bakımından Frank. dünyasın en sağlam paralarından birisidir, zira bügün Fransanın kasalarında (o bulunan medeni frank ve sermayenin milktarı (ihtiyat ak- çalarına ilâve edilerek hesap edilince te- davülde bulunan paranın yüzde yüz karşı- bğı olduğu meydana çıkar. Kezalik gene bu parayla bankanın hazineye olan avans. ları tamamen ödenir ve elde devlete mil- yarlarca franklık bir krediye kâfi gelecek sermaye kalır. Diğer taraftan birçok rakamlar; birçok vaktalar Fransanın kendi mukadderatını Hilmadı olduğunu gösteriyor. £ Dünyanın her tarafından mliyarlarca franklık serma Yenin memleketimize dönüşü, tasarruf, san İHıklarında toplanan geniş mevdeat, devle- $in aylık tahsilâtının muntazaman artma si, hazine tahvilâtının ve milli Omüdafaa islikrazlarının gördüğü (rağbet, Fransa bankasından avans almağa muhlaç olma" (dan girişebildiğimiz büyük işler bu itima, dın delilleridir. Fukal bütün bu güzel vaktalara rağmen, yasıl oluyor da, birkaç gündenberi bütün Hünya pazarlarında tazyikini gösteren mil- Jetlerarası uyuşamamazlıkların gergin ba- yası içerisinde Fransa eski (o İtimadımı ve yeni ümütlerini hesaba katmıyormuş gibi Baha hassas ve daba heyecanlı görünebi- liyor? Niçin Fransız ve ecnebi pazarların» Ha frankın sağlamlığından, paramızın İs, tikbalinden şüphe ediliyor, Bu halin sebebi (maalesef memleketi- mizde bu nöktadatı hiç o bahsolunmuyor) devletin ve umum! teşekküllerinin masral- Jarı ve yükleri mütemadiyen (örlarken Fransanın milli gelirinin senelerdenberi muotaraman azulmiş olmasıdır. Fransanın 1914 de milli geliri 38 milyar altın frank- tı. 1934 de 49 milyar altın o franga kadar çıkmıştı. 1037 de milli gelir 23 milyar ak bn franklan ibarettir. Ücret, maaş, aldat ve teknüt parası olarak verilen miktarin, rın yekünu bu rakamlar içerisinde yıl ay- ni olduğuna göre menkul ve gayrimenkul sermaye geliri barptenberi yüzde 49 nis- betinde azalmıştır. Bu rakamlardan çıkan ders budur, Muhtelit gelirler, yani sınai, Henri ve ziral çalışmaya ortak olmuş ser- mayelerin geliri de yüzde 66 eksilmiştir. Kurtuluş yolu, kendi kendine görünüyor. Mili geliri arttırmak lâzımdır. Fransayı çalışlırmak icap ediyor. Şüphe yok, umur mi masrafların tekrar gözden geçirilmesi, ve fazla masrafların azaltılması lâzımdır. Ben bütün devlet muamelitıni kontrol ede, cek ve masrafları zaruri ve asgari hadde indirecek bir teşkilât hazırlamak © Üzere“ yim, Bülçenin muvazenesi İçin şiddetli ted birler ittihaz etmeğe ve bütçe haricindeki masrafları da azallmağa vermiş bulunuyoruz. Fakat her tekrarında hiçbir faydah netice vermediği sabit olân para kıymetini düşürme siyasetini asla tekil? etmiyeceğim. ' Fransızlardan istediğim fedakârlık de- Bildir; daha kuvvetli, daha şedit, daha de- 12 EYLUL — 1908 22 - 28 Ağustos o ...EEENEEEEUNUUEEENE UNU EUDUNEESUSUUEUUEUNENEEUNUEUUNEEUDU EEE EEE ERSE Her hafta cumartesi günleri, dünyada olup biten iktrsadi, siyasi, edebi hâdiseleri, enteresan vak'aları, kazaları, ediyoruz. Okuyucularımız, bu yazıları kesip saklamakla çok kıymetli bir tarihi (o eser kazanacakları gibi, bir çok 5 malümat da öğrenmiş olacaklardır. vamlı, daba gayeli bir çalışma istiyorum. Faaliyeti canlandırmak, £ istihsali arttır mak, yeni sermayeler yaratmak, memle, ketin ideresi ve müdafaası için muasır dev letlerin sarfelmeğe mecbur olduğu para- yı karşılıyacak kadar yeni servet menba- Jarı aramak ve bulmak İsliyorüm, Hem milli zaruretler, hem de Avrupanın bugünkü vaziyeti dolayısile haftada kırk saatlik iş kanununu tadil O etmek, yapıla” enk işlerin başındadır. Fransa ve Meksika- dan başka yeryzünde hiçbir o memlekette böyle normal bir iş saati yoktur, Dünya, nın hiçbir memleketinde haftada bir, ya- hut iki gün işsiz geziimer, İnsanların me- saisini azaltmak için yapılmış makineler hareketsiz bırakılmaz, Milletlerarasındaki vaziyet bu şekilde nazik kaldıkça haftada 40 snatten daha fazla Şalışmak icap eder, hattâ mit müdafaayı ulâkadar eden İşler de mesaj haflada 48 saate kadar çıkmalı" dır. Lüzumsur formslitelere, ve bitip tö- kenmiyen münakaşalara bacet kalmadan, Fransız milletinden, daha kuvvetli, daka devamlı, daha gayeli bir çalışma istiyen Fransız Başvekili Daladiye fazla çalışmıya ihtiyacı olan müessesele, rin haftada, 40 sanile iktifa etmiyerek, i- cap elliği kadar çalışmak (imkânları elde etmesi zaruridir. 40 saatlik mesai kanunu- nu lâğvelmek mevzuubahs değildir; yalnız 40 santten fazla zaman için kanunun İste- diği, fakat hiçbir müessesenin © ödeyeme- diği yüksek munzam ücretleri, her mesleğe göre değişen, fakat esas ücrelin yüzde © nunu geçmiyen mükul bir hadde indirmek istiyorum. İş müddelini hiç (hesaba kal madan teşkilâtlanan ve silâblanan otoriter devletlerle (e terskkilerini (o hızlandırmak, yahut emniyetlerini muhafaza etmek kay- gusile haftada 48 saatlik iş müddetini ka bul eden demokrat hükümetler karşısında bem fakirleşmiş, bem de başka devletler- den duba fazla bir şekilde tehdide maruz Fransanın istikbalini tehlikeye koyan bu vaziyetini daha uzun müddet devam ctti, rebilir mi? Bir fedakârlık değil, fakat çalışanlar İçin az kazançlı bir Iş olan bu fazla (o çalışma şeklini memur ve müstahdemlerden de is- tiyorum. Onlar da teşkildilarım yeni bir sisteme tabi tutulmalı, çalışma usullerini değiştirmelidir. İctimal nizamı mubafaz Bayesile onlar da çalışmanın kıymetini art biran kanuna hürmet etmek mecburiyetin- dedirler, Devlel ancak bu şeralt o dabilinde müs- tahsiller üzerine konulmuş fazla vergileri kaldırarak istilsili çoğaltabilir. Bu lüze- mu evvelden lakdir etmiş olan hükümet, bu keyfiyeti muvakkat bir kanunla emri, vaki baline koymaktan ictinmp etmiştir. Şahsan vergilerin hafiflemesinin eşyanın fiyatını indirmeğe, devletin gelirini art tırmağa, Şahsi servetleri daha çok İşe ya rar bir hale getirmeğe hizmet (edeceğine kanlim, Maliyet ve salış fiyatlarının istik- rarı ise derhal müracaat edilecek bir za“ rurettir. Vatandaşın alış kuvvetini azaltan ve parayı öldürücü bir şekilde tehdit eden şey fiyatların mütemadiyen yükselişidir. İş, iktisad ve maliye bakımından karar verdiğim hareket plânında umum! kredi ihtlyacile husus! tasarruf sermayesini bi, ribirine rakip vaziyetine sokwamağa ça» bışacağım, Vergilerin bu yüzden o ertacak tahsilât . ve kısa vadelerle halktan yapıla- cak istikrazlar hazinenin günlük ibtiyaçla” rını karşılamığa kifayet edecektir. Devlet, hususi tasarruflara memleketin umumi geliri içerisinde daha (o zeniş bir mevki vermek istiyor. İşler, mükellefiyet- lerin artması ve fiyatların yükselmesi ile durmuştur. Fransanın iktisadi kuvveti, nü, fuzunun ve kudretinin esaslı — bir unsır rüdür. Bugün yalnız umumi istikametlerini çiz- diğim plânın şekillerini yakın bir zaman da size anlatacağım şüphesizdir. we Fransayı çalışır bir hale o koyalım Adalet üzerine temel kuran ictimal kanun ların © zaman devam edeceğine kani ola” biliriz. Fransayı çalışır bir hale koyalım. Para istikrarile beraber şahsan çok bağlı olduğum bir takım verimli ıslahatı tahak, kuk ettirebilir, Fransanın müdafuası, Fran sanın buzuru bakımından, eminiyet ve İn- Uzam içerisinde sükönetle yapılan bir kak kınma zaruridir. Fransa kabinesinde değişiklikler Başvekil Daladiyenin radyoda haftada 40 saatlik iş kanununun tadili (o bakkı söylediği nutkun İlk neticesi olarak iş na- mrı Ramadiye ve nafla nazırı Frasar İstifa etmişlerdir. Ramadiye başvekili kendisile görüşmeden ve nulkunun metnini göster, meden böyle bir natuk söylediği için mu- ahaze etmiştir. Her İki nazır cumbhariyetçi sosyalistler birliğine dahildi. Dö Menzil nafla ve Hanri Pomare işne- zarellerine getirilmiştir. 'Bunlar da istifa- eden nazırlar gibi cumluriyetçiç sosyalist ler birliğindendir. Filistinde karışıklıklar Haftalardanberi Filistinin birçok yerle- rinde hergün karışıklıklar zuhur edip du, ruyor, Arap tethişçileri çok muntazam bir şekilde, bazı yerlerde Yahudilere rastgele suikastlar yapmoktadır. İngiliz kıtaları, isyanı bastırmak © için çabalıyor, Asilerle İngilizler arasında çok kanlı müsademeler olmuştur. Asker kuvvetleri Akkâda (o kuvvetli bir asl çölesile © çarpışmışlardır. Müsademe neticesinde 200 ölü ve yaralı vardır. Ölü- ler ve yaralıların ekserisi Aktâ yakının daki Mecal Kurum köyündendir.. Köy üç İngiliz tayyaresi tarafından bombardıman edilmiş baştanbaşa harap olmuştur. Kudüs civarında birçok çetelerin imev- cudiyeti yüzünden hükümet Kudüs ve Banliyösünde gece ışıkların söndürülnesi- »i emretmiştir. Bundan başka bütün Fijis, tin yolları üzerinde kasabalarda akşamın 18 inden sabahın dördüne kadar ışık yak- mak yasaktır. Lehistanda Almanlar aley- hinde tezahürat Evvelâ Gidinyada başlıyan Almanlar a- leyhindeki tezahürat büyük mikyasta ola- rak Pömeranyanın bütün şehirlerinde tek- rarlanmış, sağa mensüp barı kimseler de bu terbaürala iştirak etmişlerdir . Danziğie Leh ekalliyeti bukkında nazi, ler tarafından tatbik edilen idare (tarzı aleyhinde birçok portesto mitingleri yapıl mıştır. Pomeranyunın en büyük öç şehri olan Torum, Bidgoç, Grutziya şehirlerinde on beş binden fazla insan toplanmış, ve Le bistanda gittikçe artan Alman propagan- dası hakkında icap eden tedbirlerin alin- ması, Dansizdeki nasyonal » Sosyalist oto, ritelere karşı daha idareli bir siyaset ta- kibip edilmesi hüküğmelten islenmeğe ka- rar verilmiştir. Hattâ Gidinya gibi bazı şehirler Danzig serbest şehrinin Lebistan tarafından işgalini istemişlerdir . Bu kararlar bulundukları yerin en bü- yük mülkiye ve askeri Amirine verilmiştir. Tezahürat esnasında bazı yerlerde bâdise, ler olmuş meselâ Bidgoç Alman kütüphane lerinin camları kırılmıştır. Eski Avusturya devlet adam- larımn mesuliyeti Almanyanın 20 ağustos tarihli resmi ga- zetesi Avusturyanın eski devlet adamla nın mesuliyeline delr olan kamınu neşret- miştir, Bu kanuna göre Avusturya adamla- rı halkın arrusu bilâfında iktidar mevkiini işgal ve umumi menfaatleri ihmal suçuyla Yiyanada teşekkâl edecek hususi bir mah kemede muhakeme edileceklerdir. Ayni kanun eski Viyana belediye reisi, ne ve maliyeti memurlarına şarall olacak» tr. Viyana devlet mahkemesi ismini alacak ölan bu mahkeme, bu O adamların umumi menfaatler aleyhine olan (o bareketlerinin kasd! olup olmadığını tetkik edecektir, İd- dinname, Alman milleti namına Avusturya ve Almanya ittihadı komiseri tarafından serdedileçeklir , Kanun, dahiliye vekilinin mahkeme ka- rarını gözönünde tutarak, o suçluları, Ak man milliyetinden çıkarabileceğini, milli menfaatlere İras edilen zararı karşılamak üzere suçluların servetine Almanya namı, na vaziyet edebileceğini kaydediyor. Devlet mehkemesinin azaları Dahiliye vekilinin Inhası üzerine Hitler tarafından tayin edilecektir. Çin - Japon ihtilafı — 15 ağustos - 21 ağusler — 13 ağustos — Çinliler Yangse o cephesi Üzerinde birçok mevkileri geri almışlar» dır. 16 Ağaslos — Yangçin üzerinde bir Ja- pon tayyare filosu (farafından yapılan bombardıman neticesinde 500 kişi ölmüş, 800 kişi yaralanmıştır. 17 Ağustos — Çin orduları Fuyanga gir- diler. Japonlar Hankeo, Uçang ve Maryang şehirlerini yeniden havadan bombardıman ettiler, Ölenler beşyüzden fazladır. 18 Ağustos — Tokyoda “Çin , Japon ih- tilâfi,, İsimli yeni bir istikraz tahvilleri satışa çıkarılmıştır. Bu tahviller 307 mil- yon yen kıymetindedir. 19 Ağusles — Pkeo'nun Japonlar tara fından zaptedildiği Tokyoda resmen ilân edilmiştir. 20 Ağutlos — Hangyana, Uçanagda olan bir hava muharebesi esnasında elli Ja- pon bombardıman tayyaresi ve bir Çin av- cı layyaresi düşmüştür. Ayın 17 sinde Japon tayyarelerinin Pe, kinin 80 kilometre (o garbisinde bulunan Viyana devlet mahkemesince kendisinden hesap sorulacak olan eski Avusturya başvekili Şuşniz Tokew-Tundaki Fransız o misyonerlerinin olurdukları binaları ve kiliseyi bombardı. man ettikleri haber alınmıştır. 21 Ağustos — Uçang Japon tayyareleri tarafından yeniden bombardıman edilmiş» tir. Meksikada petrol meselesi Birleşik Amerika devletleri, suhipleri- nin elinden alınan petrol kuyuları mesele, sinin hallini bir hakem heyetine (havale etmeği kabul etmiyen Meksika bükümetini yeniden protesto elmiştir. İngiltere ve Amerika hükümetleri, sahiplerinin elinden alınan petrol kuyula” rına mukabil 80 milyon İngiliz Jirası isti. yorli Amerika bükümeti bu tazminatın derhal ödenmesi fikrindedir. Halbuki o Meksika vereceği tazminatı on senede ve faizsiz ğ- demek istiyor. Diğer taraflan bir çok maliyeciler Mek- sikanın bu tazminatı on senede bile öde, yemiyeceği fikrindedirler, Meksikalıların vermeği kabul ettikleri 100 milyon doları on senede ödeyebilmek için bütün Meksi- ku varidatının yüzde onunun bu işe tahsis edilmesi lâzımgelecektir. Bir Alman kruvazörü denize indirildi Hitlerin ve Macaristan kral nsibi amiral Hortinin huzurunda “prens Öjen,, isimli on bin tonluk Alman kruvazörünün denize indirilmesi merasimi yapılmıştır. Yeryüzünün telefon vaziyeti “Amerikan telgraf ve telefon kumpanya sı tarafından neşredilen bir (o statistikteki rakamlara göre 1934 de yeryüründe 82,5 milyon telefon merkezi varken bu miktar 1935 de 33 milyon, 1936 da 35 milyona çıkmıştır. Amerika yeryüzünde en çok telefon mer kezi olan memlekellir, Fakat Amerikanın bu hususta seneden seneye (o gerilemesine mukabil Avrupa © ilerlemektedir. 1929 da yeryüzündeki telefon merkezlerinin yözde 654 ü Amerikada ve 28,2 si Avrupadaydı. 1935 de Amerikadaki telefon merkezleri- rinin nisbeti yüzde 55,9 a indi ve Avrupa daki merkezlerin nisbeti vüzde 36,4 e çık, A. Muhtelif memleketlerde bulunan telefon merkezlerinin sayısı şudur: Birleşik oOAmerikada 17 milyon, Ak manyada 3 milyon, İngilterede 2,5 milyon, Fransada 1,5 milyon. Rusvada 800.000, İs veçte 600.000, İalyarla 500.000, İzvişrede 400.000, Danimarkada 390,000, Felemenk- te 380.000, Belçikada 340.000, Lebisias” 231,000 Norveçte 203,000, vera 100 nüfusa İsabet eden telefon sayısına gelince: mer Amerikada 100 nüfus için 13 yelelok kezi, Danimarkada 10 telefon & İngillerede 9, Almanyada ve Felemeakie Belçikada 4, Fransada 3, Rusyada 8” dır. 23 Ağustos 938 İran şimendiferleri Basra körterini Hazer denizine bABl. büyük demiryolunun inşası 22 o eğ şanı bitmiştir. Bu battım o yap! milyon İngiliz lirasına mal olm 1400 kilometre boyunda olan bü Kir açılma töreni ayın 26 sında fran Şeh hının buzurunda yapılacaktır. İtalyada yahudi aleyhtarıği MM terbiye nezaretinin kararına Sg, 1 birineileşrin 938 tarihinden Mba. talyan mekteplerinde yahudi | dire" öğretmen ve mürebi hulunamıyacak”” Bu emrin tamamile tatbik edilmesi “eg tün vaekteplerdeki — direktör, GTÜ yp ve mürebbiler yahudi olmadıklarını #4 ren vesikalar ibrazına mecburdur» cihan harbi esnasında İtalyan ei askerlik etmiş, Roma yürüyüşünden “ya faşist fırkasına kaydedilmiz, Habeşi seferine veya Franko ispanyasına Ba lü olarak gitmiş, fuşist davası | GÖRÜ sakat kalmış yahut yaralanmış öğretin” bu karırdan müstesna tatulmeşlardi” Girit asilerinin mahküm; — Hanyada toplanan hususl harp Gİ" 20 temmuzda Girit isyanına iştirak Sir lerden bir kısmının muhakeresini miştir. Altı gün devam eden ( mubski den sonra aailerin başlarından dördü'yü. ma, diğer dördü müebbet hapse, MM ikisi 18, fiçü 4, 28 ö 3 seneye mahköft muş ve 23 i beraet etmiştir. ği Küçük itilâf ve Macarista Küçük itlAf devletleri dalraf Eide Bled şehrinde toplanmıştır. Bu © konuşulan işler hakkında şu resmi 1* neşredilmiştir: Küçük itilâf devletlerinin 0ç veri nazırı umumi vaziyeti ve bilhess9 #tilâf devletlerinin harici söyasekisi Ya * dar eden bütün meseleleri bütün Kaş” stile tetkik etmişlerdir. Bu tetkik pe da siyasi vaziyetin iyileştiğini yle bazı alâmetleri memnuniyetle gör” Du müsait unsurların alâkadar devi mütemadi ve sabır — uğraşmalari! ziyade inklaşf edeceği ve (kuvvet ümidini izhar etmişlerdir. Sulhcu usullerin samiroi sarılan öğ küçük iGiât datmi meclisi, Balki yi yeni uyuşma, samimiyet ve tekim! geri sını kuvvetleştiren ayni zamanda sulh işine daha kıymetli bir yardı, pek €den Selânik anlaşması imüne kan ililâfını ve Bulgarislanı Daimi meclis, bir senedenberi tanla devam eden müzakerelerin, kümeti ile küçük itilâf arasında DİR, yeyst ruhurunda mütekabilen kuvvete lan” etmiyecekleri ve üç devletin ( sİĞD'. ga hususundaki haklarına — Macarisi malik olduğunun küçük iJ0f tarafından kabul edilmesi şeklin laşmaya müncer olduğunu da yetle müşnbede elirtiştir. Müzakere edilen diğer me i da Macaristan ile üç itilâç derelefi Si, e da iyi koraşuluk münasebelleri “EM gs€ mek maksadile bir 2e hazar vd re esaslar düşünülmüşse de bu Wir K ler henüz katl bir netjce verece$ lerlememiştir. Bununla beraber — müzakereleri” > hazırda bulunduğu vaziyeti BÖN çarlii re üç iulâf devletlerinin Bledde ”yepliğ tanın da Budapeştede resmi bir" 6 neşretmesi hususunda iki taraf kalmışlardır. Elde edilen ehemmiyetli yere dolayı pek memnun olan dai İki tarafta mevcut mütekabil de Vİ emi g9” selelef e. bi” ma er e Ns lerinin samimiliği sayesinde, r. ha caristanı değil, bütün cenubi Tu8” yni* sım alâkadar eden tam (bir örn ini is tabakkukunun gecikmi har eder. geti” Resmi tebliğ, Küçük itilâfır huya cemiyetine karşı olan vaziyeti Hİ, gadi” halihazırda milletler cemiyetini. , i sinden beklenen bütün faydalı çük gil madığını kaydetmekte, fakat | F tesisi 5 devletlerinin Cenevre ile elbirliği ii zusunda müttefik olduklarini edi © dairesinde Milletler ceriiyctn* deceklerini de ilâve eteiektedi"” içi” Milletler cemiyetinin önüm ında görüşülecek meseleleri, Ö“ sil eltikleri devletlerin kendi > tam bir anlaşma ile karşıla?” daha sıkı v devamlı süreti€ de bulunmağı karorlaştı tir. Üç devlete mensup ni dan teşekkül edecek bir kv Dere sp lis tarafından alâkadar det ıç elbiriiği kurulması hakki derin arzuyu gözönünde yanarak rsi tün teferrüatını halletme' <0 da kararlaştırılan