16 Eylül 1938 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 10

16 Eylül 1938 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 10

Yağmurun zararları Şiddetli ve hemen hemen fasılasız o- larak iki gün devâm eden yağmur ni. heyet dün akşam durmuştur. Yağmurun sebep olduğu hasar tesbit edilmektedir. Bu yolda en fazla çukur- da bulunan yerler zârar görmllş Bebek "Arnavutköy ve bilhassa Beşiktaş, Dol. mabahçe, tepelerden gelen sellerin taşı- dığı çakıl ve kumlarla dolmuş ve tram, vay yolları kapanarak saatlarca seyrü- sefer durmuştur. Yağmurların Üskü. darda Selâmi Ali mahallesinde Yangın bağında Karabet isminde birine ait ev ellerin hücumile birdenbire yıkılmış ve bütün ev halkı ankaz altında ve su- lar içinde kalmışlardır. Bu sirada ev sa. kibi Karabet aldığı yaralar yüzünden ölmüş ve oğlu da ağır surette yaralan- Maştır. Beyamtta Ordu caddesinde 148 nu- maral: evin de çatısı çökmüş, evde kim se bulunmadığından insanca zayiat ok mamıştır. Bostanbaşı caddesinde Çukurcuma sokağında 8 numaralı hamamın arkasın da Doktor Galibe ait evin bodrumunu sular basmıştır. Bebekte Naryan apartmanının ka- yıkhanesinde oturan balıkçı Ahmet Halit, kayıkhane önünde şiddetli yağ- mur ve sellerden kaçmak isterken düş müş ve belinden ağır surette yarâlan- Mmaştır. Yağmur ve sellerden Kasımpaşa ve Ortaköy dereleri taşmış ve etrafı taşlar ve moloelarla dolmuştur, Bu sabahtan itibaren belediye tanzi- fat amelesini buraları temizlemek için seferber etmiştir. Kuzguncukta sellerin getirdiği kum» Jarla vapur İskelesi yarında ve deniz- de küçük bir ada peyda olmuştur. Va- purlar bu yüzden iskeleye güçlükle ya- naşmışlardır. Bu âda bugün temizlene- tektir. İ Anadoluhisarı iskelesi de arkadan ge Jen sellerden sahilden ayrılmıştır. Halk vapura girip çıkarken sırtlarda taşın- muştır, Karagümrükte Dervişali mahallesin- de Kasap sokağında Agaâvni isminde «..bis kadına ait evin balironu yıkılmıştır. Yıldızda Akdoğan sokağında 17 nu- 370 Aşk XBaştarafı 1 inci de) numaralı evde taksi şoförü (Cevdet Ergüçlü ve karısı Belkis oturmaktadır. Cevdet, ise mezunu münever bir genç- tr. Bu karıkocarun sekiz yaşında Kâmu- ran İsminde bir de çocukları vardır. Güzel bir kadın olan Belkis, Suzan namiyle bir de müstear isim kullanmak” tadır. Cevdet ve Belkis evlendiklerin - den itibaren son günlere kadar biribir- Jeriyle çok iyi geçinmişler ve bu aile içinde hemen hemen kavga denilen şey- den eser görülmemiştir. Karı koca evlerinde yalnız oturmak- ta, Belkisin annesi Kırklarelinde bu- Tunmaktadır. Bundan bir müddet evvel karısının isteği üzerine, Cevdet Belkişi Exklareline kaynanasının yanına gön dermiştir, Belkis Kırklarelinde bir müddet ©- turmuş, fakat bu ara Cevdete oradaki tanıdıklarından, muhteviyatları çok mühim ve hayli garip mektuplar gelme- ğe başlamıştır. Bu mektuplarda, Cevdete, karısını bir daha Kırklareline göndermemesi bildirilmekte ve Belkis Suzanın orada bazı kimselerle münasebette bulun - duğundan ve annesinin de bu hâdisele- re göz yumar vaziyetler takındığından bahsedilmektedir. Cevdet, o güne kadar karısından hiç bir ihanet eseri dahi görmediğinden bu mektuplara inanmamış ve iftira te- lâkik etmiştir. Aradan bir müddet daha geçmiş ve nihayet karısı günün birinde Kırklar - dinden dönmüştür. Karısı döndükten sonra Cevdet Ni- şantaşında bir ev tutarak orada otur mağa başlamışlardır. Kırklarelinden gönderilen mektupları iftira telâkki e- den Cevdet, yeni taşındıkları Nişanta şında bazı arkadaşları tarafından da ikaz edilince haklı bir şüpheye düşmüş, araştırmış, karısınm bazı kimselerle ne dhbapça görüştüğünü öğrenmiş - Fakat, delikanlı, senelerce yaşadık - ie marada Kuşçu Deli Mehmedin ahşap €vi sellerin hücumile çökmüş ve insan- ca zayiat olmamıştır. Üsküdarda Fıstıkağacı caddesinde madam Martininin evinin yıkılacağı hissedilmiş ve mahalli zabıtasınca alı nan tedbirlerle yıktırılmıştır. Taksimde Sıraservilerde Cevdet Bey apartmanının bahçesindeki büyük bir ağaç, arka taraftaki ahşap bir evin ça- tısı üzerine yıkılarak evi tahrip etmiş- tir. Bundan başka Samatya, Hacıkadın, Silivrikapı, Beşiktaş Küşük Hamam caddesi Uzerinde yedi evi su basmış, it- falye tarafından alınan tertibatla suları boşaltılmıştır. İzmitte Yağmurlar İzmitte de mühim tahri- bat yapmıştır, Deli Ahmet, Taçlarbaşı mahalleleri sular alında kalmıştır, Bu- ralarda bütün dükkânlar suların hücu- muna uğrıyarak büyük zararlara uğra- mışlardır.. Yani yapılmakta olan rıhtı- mun bir kısmı kopmuş ve bir ev yıkıl- miştir. İnsan zayiatı yoktur. Kâğıt fabrikası suların hiilcumuna uğramış ve fabrikanın taş değirmen da- iresine giren sular güçlükle tahliye e dilmiştir. Bağlarda zarar büyüktür. İzmit ve Adapazarın Hendek ovaları sular al- tında kalmıştır. Demiryollarının bazı kısımları sökülmüştür. Tamir edilmek» tedir, Yozgatta Yozgat — Dün bu havaliye şiddetli yağmurlar yağmştır. Yağmurdan bir köyle Şefaatli arasmda Karanlıkdere bağ ve bahçeleri eu altında kalmış ve harap olmuştur. Tren hattı da bazı ha- Sara uğramıştır. 233 ton buğday, 11 ton arpa, 40 bal- ya yün, 15 bin İira kıymetinde tüccar eşyası mahvolmuştur. 13 at, 12 eşek, 10 inek, 14 koyun boğulmuştur. emberlayn bugün .Londraya döndü Südetlerin mıntakalarında #99 me e de vukun gelmig olan hâdise KU” 3m dün akşamki bildrçosu goğuf” De” Boşterofı 1 incide vermek mes'uliyetini üzerine almamış olduğu söylenmektedir. Alman projelerinin halledilmesi bü - yük devletler arasında daha geniş müza kereler icrasının mütckaddim şartı olan Südet meselesinin daha ielerisine gitme- mekte olduğu temin edilmekedir . Londranın vereceği cevabın müsait olması takdirinde istikbalde yapılacak müzakereleri dâha geniş ve Avrupada ki vaziyetin heyeti mecmuasına şamil olacağı işrab edilmektedir . Çemberlâyn ile Hitler iki buçuk saat görüşmüşlerdir. Bu görüşme esnasında yalniz tercüman srfatiyle Şmid hazır bu. lurnmuştur. Henderson ile Nilson ve fon Ribben- top bitişik bir salonda görüşmüşlerdir. Büyük devletler arasında tekrar te müsr tesis ve Çekoslovakyada şiddete mürâcaat edilmemesi suretinde çifte vaad dan başka Hitlerin müstemlekeler ve tes libat meselesi hakkındaki sarih fikirlerini söylemiş olduğu tahmin edilmektedir. Hitlerin Südetler mıntakasındaki ger gin vaziyet dolayısiyle yeni telökinin sür'atle yapılması hususunda israr etmiş olduğu zennedilmektedir. İkinci mülâkat Çemberlâyn ile Hitler arasında yakın- da yapılacak mülâkat Berlinde değil, Ko lonya yakınında henüz tesbit edilmemiş olan bir mevkide yapılacaktır. Umumiyetle iyi malümat almakta olan mahafil, dört büyük garp devletinin bir konferans aktedeceklerine müteallik olan şayiaların mevsimsiz olduğunu beyan et- mektedirler . Reyiâm ? İhtiyatla karşılanmak üzere verilen mâ Karakoyunda' seller 800 davarlı hir |J0mata göre Südetlerin bulundukları ye sürüyü, bir arabayı ve sahibini sürük- Jemiştir. Huke köyünde seller 3 kişiyi götürmüştür. Vilâyetin her tarafında oldukça: mühim zarar yardır. Vilâyet zarar miktarını tetkik ediyor, mektubu! ları temiz hayatı düşünerek, karısınm kendisini aldattığna gene ihtimal ver memiş, bu ahbapça görüşmelerin sa « mimiyetine inanmıştır. Bununla beraber, mahallede dolaşan dedikodular kulağına kadar geldiği için yer değiştirmeği muvafık görmüş, son günlerde Altınbakkalda bir ev tutarak ailesini oraya nakletmiştir. Altınbak - kalda Satırcı sokağında olan bu evde, Kırlarelinden kaynanası deliletiyle ge- len bir karı koca ile beraber oturmakta” dırlar, Cevdet yanlarında misafir olarak bulunan adama bir iş aramaktadır. Altınbakkaldaki bu yeni evde aile- nin son günlerde vuku bulan geçimsiz" liğini giderememiştir. Çünkü mahalle. de gene bazı dedikodular meydana gek miş, fakat bu defa bunlar Cevdetin kulağına kadar yetişmemiştir. Evvelki akşam tesadüfen Cevdetin eve gitmesiyle ortaya çıkan hâdise bu ailenin sonu olmuştur. Şoför Cevdet, ara sıra yemek ye- mek tzere arabasiyle evine gelmek itiyadındadır. Fakat bu ziyaretleri mu ayyen olmayıp gelişi güzeldir, Evvelki akşam bir müşteriyi bu ci vara kadar getiren Cevdet evinin bu- lunduğu sokağın yakınmdan geçerken gârip bir hisse kapılmış, o arabasını Fransız lisesinin aşağısındaki sokak içi ne bırakarak evinin bulunduğu eihete doğru ilerlemeğe başlamıştır. j (Cevdet evine yaklaşınca pencerede 8 yaşmdaki oğlu Kâmuranı görmüştür. Kâmüranın babası gö: 1 Am ne, anne babam geliyor.,, diye bağıra- rak evin içine kaçışı delikanlıyı şüphe- ye düşürmüş ve evin kapısını vurarak beklemeğe başlamıştır. Kapının beş dakika geç açılması, Cev deti çileden çıkarır bir vaziyete getir- miştir. Evin kapısını bizzat Belkis aç- mış fakat Cevdet dikkat eğince karısı- run yüzünün sapsarı bir renkte olduğu” nu ve bütün vücudunun da heyesandan ttrediğini görmüştür. Büyük bir cebirle soğukkanlılığını muhafaza eden Cevdet, karısının “Ne lerde plebisit yapılması (halkın reyine müracaat edilmesi) esası kabul edildik - ten sonra İngiliz başvekili Almanyaya gitmiştir. Müzakere bu esas etrafmda © Jacaklır. . Fransız Başvekili Söylendiğine göre Fransız Başvekili Daladiye yarm Londraya gelerek mü lâkat etrafında Çemberlâyn ile görüşe * cektir, Lord Runciman Londraya gidiyor Çemberlâynın daveti üzerine (o Lord Runciman ile Gvatkin Başvekil ve arkadaşları ile Berhtesgaden müzake - releri hakkında görüşmek üzere Pragdan Londraya avdet edeceklerdir. Berlinde ziyaret nasıl kar- dı ? m 15 (A, A) — “Havas ajansı muhabirinden” Çemberlaynın Hitleri zi- e mame o böyle birdenbire geldin, bir şey mi var?,, sözlerine cevap vermeden, he- men yatak odatına doğru ilerlemiştir, Odadaki yatak altüst olmuş bir vaziyet- tedir. Cevdet bunu görünce bütün oda- ları aramış fakat hiç kimseyi bulamamış tar. Şüpbheleri artık kat'ı bir şekil alan koca araştırmalarını daha fazla derin- leştirmiş ve evin üst katındaki mutfağa doğru ilerlemiştir. Cevdet buraya ge- Jince mutfağın içeriden kilitli olduğunu görmüş ve bir hamlede kapıyı örarak içeri girmiştir. Fakat mutfakta da gö rünürde kimse yoktur. Bu sırada gözü- ne ilişen kömürlük kapısı Cevdeti der- hal oraya çekmiştir. Çünkü kapı ara- lıktır, Artık araştırmasının semeresini göreceğini anlıyan Cevdet kömürlük kapısını ihtiyatla açmış ve orada bir erkeğin ayakta durduğunu görmüştür. Cevdet, heyecanına ve hiddetine hâ- kim olmuş, gayet sükünetle bu meçhul erkeği tutarak kendi eliyle karakola teslim etmiştir. Bu şahsm Pangaltıda oturan ve elektrikçilik yapan yine Cev- det adında birisi olduğu anlaşılmıştır. Karısı Belkis bu arada kocasına çok yalvarmış fakat Cevdet kadının bu söz- lerine kulak bile asmamıştır. İş karako- la aksedirce polis tahkikata başlamış ve Cevdetten usulen müfus kâğıdını is- temişlerdir. Cevdetin nüfus cüzdanı ya- nında değil, evde sandık içindedir. Bu- nu almak için eve dönen Cevdet, ikinci bir hâdise ile daha karşılaşmış ve ken- disinin ne suretle aldatıldığına tama mile vakıf olmuştur. Cevdet eve gelince derhal 'sandığın yareti hsvadisi, Alman efkör: umumiye. sinde çok şiddetli bir tesir hisli etmiş. tir, Gazetelerin ilk tabılart çarçabuk tüken- miştir. Gazete satilan barakaların etra- fmda gruplar teşekkül etmiştir. Halk, butada tarihi ve Hitler için büyük bir şahsi muvaffakıyot addedilen hâdise hak- kmda noktaj nazar teatilerinde bulun. maktaydı. Urmumiyet itibariyle nikbinlik hüküm sürmekte ve Fransa hükümetile tamamiyle mutabık kalımdıktan sonra tertib edilmiş olan Çemberlayn » Hitler mülükatmın Alman ofkâri umumiyesinin böyük kütleleri üzerine de ağır bir yük gibi şökmekte olan beynelmilel buhranı atlatmağa belki medar olacağı suretinde- ki sözler sik sik işitilmektedir. Parlamento içtimaa çağırılacak' Londra, 15 (A. A.) — Çemberlaynm Berhtesgaden görüşmeleri hakkında be- yanatta bulunabilmesi için mumalleyhin svdetini mütenkip parlimentonun içti müs davet edileceğine siyasi mahafilde muhakkak nazarile bakılmaktadır. Baş- vekilin bu beyanstıni ihtimal umumi va, ziyet hakkmdaki bir müzakere takip ede. cektir. Hiçbir tarih tesbit edilmiş değil âir. Fakat Iordlar ve avam kamaraları- nın Çemberlaynm avdelinden sonra pek kısa bir zaman içinde içtima davet © dilmesi muhtemel addedilmektedir. »... Paris, 16 — Prsgdan gelen kaberlere göre Südetlilerle meskün mıntakalarda karışıklık devam etmektedir. Vaziyet Südetli Almanlarm lideri Hanlayn tara- fından neşredilen bir böyannameden son- ra büsbütün vahim bir mahiyet almıştır, Hanlany bu beyannamesinde Südet Al- manlarmın Çekoslovakyadan ayrılarak Almanyaya Utihaka karar verdiklerini i- Yin etmektedir, Hanlayn bu beyanname- nin sonunda şöyle diyor: “Prag hükümetinin itilâfgirizliği neti. cesinde Çekoslovak hükümetile bir an » Jeşma husule getirmek husugunda sar- fettiğimiz bütün gayretler akim kalmış- tir, Bu sebebler dolayıslle biz, Süedt Al manları hür olarak yaşamak, anavatanı- Mmiza dönmek, Çekoslövakyadan ayrılmak istiyoruz. Hanlayn diğer bir beyanname ile her Südetliyi nefsini ve silesini Çek kuvvet, lerine karşı müdafanya davet etmiştir. Bü boyannamenin neşrinden sonra, Sü- det mmtakalarında umumi! grev ilân edil- miştir. Südet mıntakalarında öğleden sonra bütün dükkünlar kapanmıştır. U- mum grev neticesinde Südet gazeteleri intişar edememiştir. Hanlayn hakkında takibat Bü beyanname Üzerine Çek hükümeti Hanlayn hakkında takibat yapmağa ka- rar vermiş, alâkadar makamlara bu hu, #ustaki emrin! bildirmiştir. Ayni emir Sü- det partisi divanı azaları hakkında da ve- rilmiştir. Hanlayn hakkında tevkif mü « sekkoresi kesildiği bile söyleniyor. Çeteka ajansı tarafından neşredilen bir tebliğde ise Çekoslovak devleti polisi- rin Henlein taraftarı mebusları ve me, murları tevkif ederek divanıharbe sev - kettiği hakkmda bir Alman menbamdan verilen haberler tekzib edilmektedir. Hâdiseler Yeniden çıkan bazi karışıklıklar üzeri, ne, örfi idare Südet mmtakalarında diğer bulunduğu odaya girmiş ve sandığı a çarak nüfus cüzdanımı aramağa başla- mıştır. Fakat bu arada bir iple satılı bir paket gözüne çarpmış ve içini aç- tığı vakit tam 370 tane aşk mektubu bulmuştur. Bunlar karısma muhtelif kimselerden gelen mektuplardır. İşin asıl mühim ve feci tarafı da bu mek” tupların Cevdetin muhtelif suretlerle yardım ettiği, iş bulduğu, ve yanında çalıştırdığı kimselerin imzalarını taşı- masdır. Bu darbe ile artk kendini kay- beden Cevdet mektupları da karakola teslim etmiştir. Dünkü mahkemede Belkis iç ay 15 gün, elektrikçi Cevdet de iki ay 25 gün hapse mahküm olmuşlardır, ğ 7 d 30 kişi ölmüş ve 79 kişi ari Maktuller arasında 19 jandsrma Perşembe günü 4 kişi yar bunlardan ikisi jandarma, biri Çek de Südettir. rs Alman ajsnsmın Eger'den nazaran “zırhı otomobiller w dolaşmakta ve Alman evlerine en mektedir. Südet Almanleri merkezi, ve hattâ Alman kol pr“ bombardıman edilmiş ve bu hinslsr#” teaddid obüsler isabet etmistire ai Pragda neşredilen resmi vi Südet mıntakslarmda yeniden © did hâdiseler zuhur ettiğini bildir yet dir. Birçok yerlerde müsellâh polis karakollara ve devle! lerine karşı hücumlarda bul! eşi Jandarmalar ve askeri kuvvetler temin etmişlerdir. Alman hududuna iltica sene VE bulunan bin Südet Almanı, huduğ fızları tarafından geri Şebdeki hâdiseler Prağ, 15 (A.A.) — Çetek$ tarafından yeniden neşrediit” 4 tebliğde tasrih edildiğine ie akşam Şeb'de vukua gelen BA di nasında ikisi Çek, Tkisi a viyetleri henüz tesbit edilm ay Jan fki kişi daha olmak nere si öldürülmüştür. Cesetleri" ge tinden sllâhların Welsl otel ye cerelerinden atıldığı anlam dır, Otelde tevkif edilen Südet sesi Georg Lereht, pencerenin Ön! ran bir masanın üstüne uzan” , bir âsinin mitralyözle ateş ©“ beyan etmiştir. di vi z # Parla, 16 — Pragdan bildirdiği re Çek Cumhürrelel Beneş pan yu istil etmiştir. Pragda » mahafi, Çekonlovak kabinesi eri”; rasında ihtlüflar mevcut olduğu” , dolaşan gayinları bilhassa fi m5, tfa etmek tasavvurunda bulun yk dukları suretindeki haberleri k9*İ ai tekzib otmektedir. Bu mahafil Xi meclisinin dünkü içtimar esnasızdf dit kararların ittifakla ittihax edib, ğunu ehemmiyetle kaydetmektedi" # Prag gazeteleri her türlü rini giddetle reddetmekte ve ed lesinin bu şekilde hallini Çek asla kabul edemiyeceğini ve harp demek olduğunu yazıyorlu. daf cl cenah organı olan Lidove gâzetesi şöyle yazmaktadır: “Artık sabrımız tükendi, bist hükümeti plebisit yapılmasına de edemez. Dahili ve harici düşmanlars hudutlarımız: müdafaa ederke” sânın huğutlarmı da muhafas$ oluyoruz. Biz Fransa ve İngilte* kıymetli bir müttefikiz, Berlinde Alman gazeteli p tikleri haberlere göre Çek yad man hududunda sıkı tedbirler Size ra istihkâmları yaptırmış, gok yg lerin ve yolların altıma tesbinâ$ Wi üzere bombalar koydurmuştur” Alman ajansı Çakan vellütlülerden itibaren e silâh altma çağrıldığını bi vr” Çekoslovakya , Macar hududu ö* Çek mianer ise seferber tekzib ediyer, ş enn