6 Ekim 1938 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

6 Ekim 1938 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

* öğ İZ HABER AKŞAM POSTASI Sahibi .weİNeşrişet Müdürü HMasantRasim Uş İDARE EVİ: istanbul An caddesi Honin betume: İetanbet 8 LARI ay .ASONE,ŞSART ». Örme? Hayata dair : . Gazetecilik ke biri vardır, fena adam değildir, hatti iyi olma. ğa heves ettiği de söylenebilir. Fakat budaladır. Ne yapsın? İstiyerek öyle olmamış yal O kusurunu hoş görme. ğe hazırım. Budalaların hemen hep si gibi kendini misli bulunmaz dere. cede zeki, Allah'ın Üzene bezene ya. rattığı bir adam sanır. Buna da bir di- yeceğim yoktur; bana ne? Şimdiye kadar kimsenin saadetini kıskanma, dım, onunkinde de gözüm yok. Budala olduğunu kendisine de söy. İerim. Memnun olduğundan eminim, çünkü o da beni budala sayar ve bir budala tarafından budala — sayılmanın anck zekâsını isbat edebileceğine ka- midir. Bunun için hakkında düşündü. ğilmü söylemekten çekinmem; üsüle. | ceğini, memnun ölmiyacağını zannet- sem bittabi öyle açıkça konuşmağa kal, kışmam, Adam gücendirmenin n« Ni. zumu var? Dün kendisile konuşuyorduk; benim hakkımdaki kanaatini ikide bir ima e diyordu; bir takım iğneli sözler söy, lemek hevesinde İdi. Önce aldırma. dım; nemeliz:m? Zaten “Hasmin ei. temin anlamamak hasme sltemdir., de. mesler mi? Benim hakkımdane düşü- Bürse düşünsün!.. Bu ancak Kendini alâkadar edebilir. Bunu kâfi bulmadı; şahsımdan mes, eğime geçti, Aklı başında, okuması. olan, okuduğunu anlıyan bir adamım gazetecilik edemiyeceğini söyledi. Ya- ni; “Senin hiç bir kıymetin olmasma imkân verilemez, çünkü gazeteciler arasında kıymetli adam bulunamaz, demeğe getirdi. İtiraf edeyim ki ben. de tesanlit hissi — veya fikri — pek inkişaf etmemiştir; hiç kimseyi benim mesleğimdedir diye mlildafaa etmek aklımdan geçmez. Bir mesleği — ken. dim de ona mensubum diye — dünya. nm en şerefli, en güzel mesleği say. mak ta hoşuma giden, elimden gelen şeylerden değildir. Fakat herhangi bir mesleği fena, ancak kıymetsiz adamla. rın girebileceği bir meslek saymağa da tahammülüm yoktur. Budala dostuma kızdım, İrkçılara kızdığım kadar kız. dım. Ne demek? Ben budala olabil. rim, hiç yontulmamış denecek derece. de ilimden, irfandan mahrum olabili. rim, Fakat benim mensup olduğum meslek niçin kötü bir meslek olsan? Dünyanın her mesleğinde budala a. damlar vardır; ama hiç bir meslek bu. dalalara mahsus değildir, Maamafih gazeteciliği oldukça aşa ğı ancak kıymeti az kimselerin rağ. bet edeceği bir meslek saymak kana. âti, yalnız o budala arkadaşımda gö- rülmez, İçlerinde, budala diyemiy»ce. ğimiz adamlar da bulunan bir çok kimselerin de öyle düşündüğü pörük müştür, Fakat bunlar, değerleri de ol sa, yine zayıf adamlardır, agorâ'dan kaçan adamlardır. İnsan oğlu, bilhas. sa düşünen insan oğlu, düşündüklerini başka kimselere Ode bildirmek oihti yacını duyar; gazete de düşüncemizi bildirmek için bir vasıtadır, Ama onu yalana âlet edenler de varmış, Hangi mesleği yalana âlet edenler çıkmamış- tır? Gazeteciliğin son zamanlarda aşağr aştığı da iddia olunuyor. Belki doğru. dur, Fakat bunun gânahı kimdedir? O- nu aşağılaştıranlarda değil, onun aşa. ılaştırılmasna müsaade edenlerdedir. Bazı kimseler gazeteciliği, kendilezi gi. bi kıymetli adamların tenezzül edemi. yecekleri bir meslek saymasalardı, ga tetecilikten kaçınmasalard; gazete alçal maz, yükselirdi, Sokakta kuvvetli bir adam, edepsizlik edip, bir çocuğu dö- vüyor; kabahat yalnız onun mudur? Hayır; çocuğu kurtarmaları kabil o. Vekiller Heyeti dün Başvekil Celâl Bayarın evinde Celâl Bayanın riyase- tinde toplanmış ve harici ve dahili siyasetimiz hakkında müzakerelerde bulum muştur. Toplantı geç vakte kadar devam etmiştir. ŞEHİ Kan güden kali! Aitı sereye mahküm oldu Bir sene kadar evvel o Tophane rıht munda babasının katili İlyası vapurdan yardımile öl dürmekten suçlu Halimin ve arkadaşının muhakemesi dün ağır cezada sona ermiş” tir. Mahkeme bu katli taammüden yap tığı tesbit edilen Halimin idamına karar vermiş, Fakat maktul ( İlyasın evvelce Halimin babasını öldürmüş olması ağır tahrik mahiyetinde (görülerek ve ayni zamanda”katilin 18 yaşından küçük olu- Şu da suçu hafifletici sebeb telâkki edile rek suçluyu 6 sene ağır hapse mah küm etmiştir. Katilin arkadaşı Sefer de 10 ay hapse mahküm olmuş, ve bu müd- deti bitirdiği için serbest bırakılmıştır. Ticaret Odasının eşya fiyatları endeksi Ticaret odası, bu senenin yedinci ayr na kadar olan toptan eşya (fiyatları en- deksini neşretmiştir; Endekse göre, toptan gıda maddeleri fiyatlarında senenin yedinci (oayı olan temmuzda bir ay evvele nazaran bir dü şüklük görülmüştür. Bu düşüklüğün gu- bat ve mart ayındaki kadar olmamakla beraber çok yükselmiş olan nisan, ma- yıs, he haziran aylarından bir hayli fark- lıdır. Bu ay zarfında çay ve kahve top tan fiyatlarında ani bir yükseliş (görül müştür. Ham madde fiyatlarından bu ayda biri sukut görülmüştür, Buna mukabil ma den toptan fiyatlarında görülen sukut se nenin ilk aylarındaki kadar olmamakla beraber yükselişe çevrilmiş bulunmakta” dır. Muhtelit eşya fiyatlarında o küçük bir sukut görülmüştür, Esasen bu sukut se ne başından itibaren devam etmektedir. İthalât maddeleri fiyatları senenin ilk ayındanberi gösterdiği düşüşten küçük bir fark göstermiş ve biraz yükselmiştir. Fakat ihracat maddeleri hafif düşüşüne devam etmiştir. Dahili istihsal ve istihlâk «eşyasında İse gene düşüş vardır.. Netice itibarile toptan eşya (o fiyatları endeksinde binde üç bir sukut farkı var dır. lanlarm onu kurtarmaması da hiç şüp. besiz bir kabahattir. Bugün gazeteci- lik dünkünden daha kötü bir halde ise bunun mesuliyeti, gazeteciliği esasen aşağı bir meslek sâyan fikir adamların. dadır. (Bunu söylerken bittabi budala dostumu düşünmedim; çünkü o daima gayrimesuldür.) Nurullak ATAÇ Resimlerimiz Başvekilin Ankaraya muvasalalından iki intiba tesbit edi- yor. Solda Başvekilin Ankara garında karşılanışı, sağda Büyük Millet Mec lisi reisi Abdülhalik Renda, ve Mareşai çıkışı görülüyor. RDE vE Cumhuriyet bayramı! şenlikleri MEMLE programı her tarafa dağıtıldı Cumhuriyetimizin on beşinci yıldön'ümü nün kutlama proğramı hazırlanmış ve yurdun her tarafına gönderilmiştir. Bu genel programım esas hatları dahilinde şehir ve kasabalarda beyrsmm nasıl kut. lanacağı tÂl programlarla tesbit edile . cektir. Cumhuriyetimizin on beşinci yıldönümü bayramı 28 İlkteşrin 1038 cuma günlü sa at 13 de başlayıp ayin 30 ncu pazar günü saat 24 de nihayetlenecektir. Bu müddet zarfmda bayram her yerde kara, deniz vo havada gece ve gündüz bütün halkı eğ. lendirecek coşkunlukla kutlanacaktır. Vilâyet, kaza ve nahiye ve köylerde kutlama içinin düzenlenmesi İçim kutla | ma komiteleri yapılacaktır. Bunlar Vali, kaymakam ve nahiye müdürlerinin riya- seti altımda olacaktır. Bayram dolayısile şehir ve kazabala rm süslenmesi o şekilde olacaktır ki ne evvel yapılıp bayramın zevki kaybolacak, D9$ de sonraya kalıp geç kalacaktır. Büyük tezyinat rastgele yapılmıyacak, caddeler- de ve meydanlarda asılacak Yecizelerin ve yapılacak taklarm yerleri kutlama ko. mitesi tarafından tesbit olunacaktır, Parti Genel Sekreterliği tarafından Cumhuriyetin on beşinci yıldönümü için yeni vecizeler hazırlanmış ve yurdun her tarafma gönderilmiştir. , Cumhuriyetin on beşinci yıldönümü . nün İlk günü öğleden evvel bayır cemi yetleri fakirlere elbise ve yiyecek tevzi. atı yapacaklardır. Bir taraftan da devlet, husus! idare, belediyeler ve bütün mili kurumlar ta, rafmdan yapilmiş müessenelerle tamant- Janmış İnşaatın küşat ve temelatma me. rasimi için bir proğram hazırlanmakta, dır. Şehrimizde Cumhuriyet bayramı büyük Şeçli resminin yapılacağı ve üç gün bay- Tâmm siklet merkezini teşkil öderek dur. madan eğisnceler yapılacak olan Beyazıt moydammda ve yurdun her tarafındaki Cumhuriyet meydarlarında şehit anala . Tile malül gaziler için bir “kahramanlar tritilnü,, hazırlanasaktır, Bu sene bavalar çok iyi gittiğinden Cumhuriyet bayrammda şehrin her ta rafmda bayram yerleri kurulması beledi. yeleree temin edilecektir, Bir taraftan da Cumhuriyeti anlatacak şekilde hazırlanmakta olan grafikler, levhalar ve eserler tevzi edilecektir. Tonton amca ve hizmetçi kiz Cumhuriyet bayramında şehir ve ka- Sabaların işığa boğulması için ker türlü tedbir slmacsktır, Her vatandaş ticaret- hane ve evini kudretinin azami haddinde donatacaktır. Cumhuriyet bayramı günlerinde en zi, yade radyodan istifade edilecektir. O gün resmen neşriyata başlıyacak olan Ankara radyosu Türkiye ve bütün dünya için muhtelif dillerle uzun ve erta dalga neşriyatı yapacaktır. Bayram yurdun hor yanında İstiklâl marşile başlıyacaktır. Bu meyanda on yıl marşı da söylenecektir. 29 ilkteşrin günü yapılacak geçit res- mi hakkımda her tarafa tebligat yapıl - mıştır. Cumhuriyet bayramda verilecek kon. feranslar için şimdiden hazırlıklar yapıl - maktadır, Konferarsların verilmesi için okullardan, kurulacak halk kürsülerin - den, cemiyetlerden, klüplerden, Halkev. lerinden, sinemalardan, büyükçe kahve- lerden İstifade edilecektir. Bayram ölğer ehemmiyetli unsurları- nı musiki ve terasil teşkli edecektir. Elektrik aletleri parasız tamir edilecek Nafia vekâleti İstanbul eletkrik işleri umum müdürlüğü halk lehine çok mühim bir karar vermiştir. Bu karara göre bun dan sonra elektrik idaresinin bütün şu: belerinde yeni kurulan atölyelerde evler» de kullanılan elektrik âletleri tamir edi- lecektir. Elektrik idaresinin bu tamirler için halktan hiçbir ücret almaması takar- rür etmiştir. Yalnız eğer tamir edilen â- lette ilâvesi lâzımgelen bir kısım veya parça varsa bunun ücreti alınacaktır. ğun Kızılay cemiyetinde dünkü toplantı Kınlay İstanbul #mümessilik heyeti dün mümessil doktor Neşet Osmanın ri- yasetinde mümessillik binasında topla- narak, geçen senelerde olduğu gibi bu se ne de Kızılay cemiyeti namına beslenecek olan 2850 ilkokul çocuğunun ilkteşrinden itibaren iaşelerine başlanılması ve Kızıl aya ait diğer işlerle Cumhuriyet bayra- mında yapılacak şenliklere Kızılay cemi" yeti teşkilâtı tarafından ne suretle iştirak edileceği hakkmda birtakım kararlar ver miştir. Fevzi Çakmak ile beraber garda KETTE Alman Iktisat Nazırı | Bugün Ankarada Başvekili ziyaret edecek | Ankara, 6 — Alman iktat nasil. doktor Valter Funk bu sabah şehrimi ” ze gelmiştir. İstasyonda İktısat v ve refikası, Ankara valisi, İktisat Ve” kâleti müsteşarı tarafında karşılan | misafirimiz selâm resmini ifa eden Dİ kıta polis müfrezesini teftiş etmiş “* husust otomobille Ankarapalasa gif |, miştir, ki Doktor Funk, öğleden sanra yanı” da Almanyanın Ankara elçisi olduğ” halde İktisat ve Hariciye Vekilleri” Başvekil Celâl Bayarı ziyaret edecekti” İktısat Vekili Şakir Kesebir bu akş8” Ankarapalasta misafirimiz şerefine Pİ siyalet verecek ve bunu bir suvü takip edecektir. Doktor Valter Funk ve retakatind” | kl zevat cumartesi günü akşamı s8 10,15 de İstanbula ve pazartesi gür de İstanbuldan akşam saat 20,30 # kalkan trenle memleketlerine edeceklerdir. Alman iktisat nazırı, İstanbulda w lacağı pazar ve pazartesi günleri zaf fında şehrimizi gezecek ve vali Mu” hlddin Üstündağın vereceği bir ziyaff ki te hazır bulunacaktır. Balıkpazarı dükkân larını soyan bir | hırsız yakalandı * kalamıytır. Bı, Dimitri adında 20 yaşların el gençtir. Galatada Balıkpazarında fabrikasmda tornaerdır. Sanatini huri lığıma âlet olarak kullanan Dimlitrinis “8 kalanmasma sebep olan son vaka gö Dün sabah Balikpazarndaki dük larma gelen şekerci Kenm, #ucukçü si ve balıkçı Koğo dükkün kapılarını açi içeri girdikleri zaman şaşırıp kale dır, Çünkü dükkânların her üçü de â edilmiş vaziyettedir. Bu arada dikki dilince arka pencerelerin parmaklık Dın kesilmiş olduğu ve buradan ves içeriye girdiği anlaşılmıştır. Üç dük! pi çekmecelerinde bulunan yüzlerce Wir ra ile birçok malın çalınmış olması Balıkpazarını heyecana düşlirmüş v8 hal polise haber verilmiştir. gi Fakat ber zaman polisin eliydon yö tulduğu anlaşılan sabıkasız hırsız B şube üçüncü kısım memurlarmın siki kibatı neticesinde ayn! gün Beyoğ! eğlenirken yakayı ele vermiştir. Ve d disi Müdürüyete getirilerek sorguy” kilmiştir. Bugün adliyeye teslim edi” cektir,