6 Ekim 1938 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

6 Ekim 1938 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

İÇERDE: * Emlik bankası münhal O Mmemurlukis- rını doldurmak üzere yüksek mektep ve Mise mezunlarından rocmur mamzedi alma © ğa karar vermiştir. Bu namzetliklere talip © gok olursa imtihan yapılacaktır. * Maarif müdürü ilk tedrisat, Tse, orta, yabanc: ve azlık okullarıma kadrolarını ve külete tasdik ettirmek Üzere dün Ankaraya © Elimiştir, pazartesi günü gelecektir. * Üniversite dekanları dün Rektörün başkanlığında toplanarak yabancı ders kurslarının program ve kadroları ile meş- “gul olmuşlardır. * Yumurta ihracatı, aylık satışlarda bile kuvvetle hissedilecek derecede arlnakla” dır. Eylül içinde yalnız İtalya, Almanya, we Yunanistana 2166 sandık yumurta gön- Herilmiştir ve bu miktar 50 bin küser lira tutmaktadır. * Sebze halindeki bazı kabrımallar bele- * Hiyeye müracaatla Kadıköy ve Üsküdarda ki bazı toptancıların hale gelmeden müs- Jahxillerden gizlice alış veriş yaptıkların Han şikâyet etmişlerdir. * Darülüceze varidatının altmış bin lira- » ya düşmesi üzerine bundan sonra buraya © yalnız İstanbul fakirlerinin — alınmasını Karar verilmiştir. © * Otomobil plâkaları gelecek ay içinde Beğiştirileceklir. Yeni plâkalar alüminyum Üzerinedir. Taksilerde numaralar o siyah zemin üzerine beyaz iledir, hususllere H harfi Nâve edilecektir. * Kulu sardalyası yapan (fabrikaların derhal hükümet ve belediye doktorları tara fından — teftişine ve Oİmalâtın O tarzına dair rapor tanzimine karar verilmiştir. * Anadolu liselerinden mezun talebelerin » müracaailerine daha fazla imkân bırıkmak için üniversite kayıt müddeti, bir hafta u- atılmıştır. Faköltelerde tedrisata ayın on beşinde başlanılacaktır. * Cami ve hayır milesseselerine verilen terkos suyundan para alınmıyacağı bildi- — rilmiştir. Boruların döşenmesi o bittikten sonra camilere terkos suyu verilecektir, * İlfaiye mektebi yeni sene tedrisatına © başlamıştır. Bu sene mektebe muhtelif be- Jediyeler tarafından da talebe (gönderi > miştir. * Korabük fabrikasını Inşa eden şirketin © müdürü Hopkinson dün hususi tayyaresi #le Londradan şehrimize gelmiş ve akşam Ankaraya gitmiştir. * Sümerbank tarafından bu sene Avru- Payu gönderilecek talebenin o Jmtihanları yapılmıştır. İmtihana yüz kadar İse sek mektep mezunu girmiştir. © © * Sümerbank“umum müdürü Nurullah Sümer, Bankaya alt işler ve İkinel dört yıl ık plân üzerinde tetkiklerde o bulunduğu — Londradan yarın şehrimize dönmesi muh- temeldir. © * Lise ve orinmekteplerde derslere baş» lanmış olmasına rağmen, mecean! leyli mü > sabakasında kazanan talebelerin isimleri henüz bildirilmemiştir. İmtihan evrakını tetkik eden komisyon mesaisini yakında bilirecektir. DIŞARDA; E * Polonyanın iki Alman ekalliyet partisi olan Yung Doyçe Partay ile Polonya Al © man meclisi sonteşrinde yapılacak olan teşrii intihabat esnasında bir (o tek cepbe teşkil etmeğe karar o vermişlerdir. Bu iki parti ilk defa olarak bir anlaşmaya varabil mişlerdir. 1935 de bu partilerden hiçbiri © bir mebusluk kazanmağı muvaffak olama maştı. © © * Romanyada eski demir muhafaza teş kilâtının Transilovanyadaki şeflerinden bi ri olan mütekait yüzbaşı Jorj Siyanko Bük reş harp divanında ve asayişi ihlâl suçun dan muhakeme edilmiş ve altı sene hapse mahküm edilmiştir. * Japonyada bariciye (nazırı muavini Higsuke Horinuşi, Hirosi Saitonun yerine Japonyanın Vaşingion büyük elçiliğine ta yin edilmiştir. * Almanyada casusluk cürmünden dola yı ölüme mahküm olan Sarümerfieldin bal » ta İle kafasının kesildiği Alman istihbarat » bürosu tarafından bildirilmektedir. © — * Paristeki Amerika büyük elçisi Bült, mezunen Amerikaya gitmek üzere Paris ten hareket etmiştir. Mareşal Bluher gözden düşmüş mü? Moskova, 5 (A.A.) — Havas Ajansı bildiriyor: © — Biraydanberi, Mareşal Bluherin gözden düştüğü hakkmda yaylalar dolaşmakta dır. Bu şayialar şlındiye kadar teeyyüt et. memiş olmakla beraber, devam etmesi yü #ünden kaydine mecburiyet hâsıl olmak. tadır. Mareşalm ismi Sovyet matbuatında on defa ölarak 14 eylülde partinin Haba., rovskdeki konferansının divanma aza 58- çildiği zaman geçmiştir . — Yanan kadın öldü Evvelki gün Parmakkapıda çamaşir vr” 'karken elhisesi tutuşarak bütün vücudü © yanan Eftimiya dün Haseki hastanesit © de ölmliştür. Adliye doktoru cesedin gö” mülmesine izin vermiştir. BİR xayıx ALARAK BALıK TUT. MAsı IŞIN MÜSAADE NER M!$ŞDİ 2» —7 ARUNAYA NE fıs BİR VEM ŞEMAKTAN AŞAN Çaçr SulYoYU'0n Bia BEÇ ŞIMAMA musait İli ME Şityo ÖKÜZUNU ODA, Japonyada Hariciye Nazırı buhranı Tokyo, 5 (A.A.) — Başvekil prens ! Konoyenin bir hariciye nazırı bulmak hususundaki bütün giyretleri âkim kalmıştır. Eski hariciye nazırlarından Avita ile büyük elçilerden Şigemitsu ve Saitoda kendilerine yapılan tek. lifleri kabul etmemişlerdir. Bunun 8€ bebi, hariciye nezaretinde teşkil olu- 3an ve Japonyanın harici siyasetinde de mühim bir rol oynıyacak olan yarı müstakil Çin işleri komitesinin faali" yetidir. Binaenaleyh Başvekil harici. yeyi muvakkaten kendisi idare etmek mecburiyetinde bulunmaktadır. 6 Ingiltere Filistine asker gönderiyor Yüksek komiser tayyare ile Londraya gitti Londra, 6 — Filistinde günlerde çok vahimleşmiştir. Müstemleke bakan; Malcom Macde nald dün öğleden sonra Avam kamarasın da yaptığı beyanatta, Filistin fevkalâde komiserini Londraya çağırdığını, Filistin de vaziyetin vahimleştiğini, fakat emni- yetin korunması için hususi tedbirler a- landığını, iki süvari alayının gönderildi- ğini Hindistandan gönderilen üç piyade taburunun gelecek hafta Filistine varaca” Kını ve polisin takviye edilmiş olduğunu bildirmiştir. Filistin yüksek komiseri Londraya tay- yare ile hareket etmiştir. Kudüsten gelen haberlere göre Galille- nin şimalinde askeri hareketler yapılmak tadır. Asilerden 12 kişi ölmüştür. Diğer taraftan bir kısım asiler e Kudüs hükü- met dairesini işgal ederek (binayı yak- mak istemişlerse de kaçmaya mecbur kal mışlardır. , Filistinin müdafaası komitesi, Çember- layne bir telgraf çekerek (Filistin mese lelerinin hal ve faslı ile bizzat meşgul ol" masını istemiştir. —. İngilterede mecburi askerlik Avam kamarasının böyle bir karar vermesi İsteniyor Londra, 6 (A.A) — Harbiye nezareti, buhran esnasında silâh altına davet edil- miş olan ihtiyat ordusu efradının önü” müzdeki cumartesi günü gece yarısı terhis edileceğini bildirmektedir . Parlamentonun (bültenlerinde Vikont Bükmasterin aşağıdaki takriri intişar et miştir: “Avam kamarası, son hâdiseler ianesi- le ,mecburi askerlik hizmeti usulünün te- sisi için bazı tedbirler ittihaz edilmesi nin zaruri olduğu kanaatini basıl etmiş tir., vaziyet son HALK OPERETİ Beyoğlunda Halk öpereti tiyatrosun - da (Eski Çağlayan) yakında temsilleri - ne başlıyor. Yeni büyük kadro * Macar baleti - Bü- yük orkestra, w Liradan itibaren Trençkot Pardesüler 13,75 Gabardin ” 20,75 Erkek muşambaları 8.50 Sümer Bank Istanbul, kurtuluşunu heyecanla kutluladı Ber Baştarajı i incide bütün nakil vasıtaları da baştanbaşa süs- lenmiştir. Geçit resmi Sultanahmet meydanından başlayıp Taksim meydanmda nihayet bulan geçit resmine iştirak eden sekeri ve sivil mek. teplerle, askeri kıt'alar ve esnaf teşek- külleri saat dokuzdan itibaren Sultanah- met meydanında toplanmağa başlamışlar dır. Saat 10 da kolordu kumandanı mey. dana gelerek biltün kıtaları teftiş etmiş ve bunu müteakip hazırlanan bataryalar- dan 21 top atımile merasime başlanmış. tar, Şehrimizi bu sevinçli gününe kavuştu. ran aziz şehitlerimizin anılması için bu sırada bütün kıte'ar ve vössiti nakliye bir dakika tevakkuf etmiş ve denizdeki meorakip düdüklerini çalmışlardır. Bu merasim de bittikten sonra saat 10,30 da önde motosikletli polis müfre- zeleri olduğu halde askeri mektep ve kı. talar, sivil mektepler ve esnaf teşekkül, leri srayı takip ederek Sultanahmet meydanından Taksime doğru bareket et mişlerdir. Caddelere toplanan, apartman ve evlerin pencere ve bulkonlarını dol duran on binlerce İstanbullu kendilerini kara günlerden kurtaran Mehmetçikleri sikiş ve konfeti yağmuruna tutmuşlar ve onların aslanca geçişlerini doya doya iç. ten gelen bir zevkle seyretmişlerdir, Bütün sivil mekteplerin ve bu arada bilhassa kız ve erkek izcilerin çok mun tazam yürüyüşleri de takdir uyan - dırmıştır. n Tramvay yolunu takiben Taksim Cum. huriyet meydanma varan alay şehrimizde bulunan saylavlarim, vali ve belediye re- isinin, sekeri erkânm, şehir meclisi aza. larlle maarif ve Parti mensuplarının bü. Tunduğu tribünün önünden geçerek mey- dandaki yerini almıştır. Taksim Cumhuriyet meydandaki me- rasimo, bayrak çekme törenile başlanmış ve bu sirada askeri müzikanin çaldığı İs, tiklâl marşma bütün askeri kıtalar, mek- tepler ve halk hep bir ağızdan iştirek etmişlerdir. Bunu müteakip belediye na- mına Cumhuriyet âbidesine bir çelenk konmuş Ye hazırlanan kürsüde gençlik Üniversite ve şehir namına nutuklar söy. Jermiştir. Nutuklardnn sonra İstanbul Merkez Kumandanının işaretile geçit resmine başlanmış ve sırasile bütün askeri kıta- lar ve mektepler, sivil mektep ve esnaf teşekkülleri önde askeri bandolar oldu. ğu halde davetlilerin bulunduğu tribü . nün ve meydandaki halkin önünden geç- mişlerdir. Bundan sonra merasime niha. yet verilmiş ve teşekküller yerlerine dönmüşlerdir. Öğleden sonraki merasim Öğleden sonra saat 16 da Belediye re. islle şehir meclisi azalarmdan, Parti başkanlarından ve cemiyetler mümessii- lerinden mürekkep bir heyet İstanbul ku- mandanmı ziyaret edecek ve halkimizin ordumuza karşı olan şükran hislerini bil, direceklerdir. Gece Taksim meydanında Şehir bando- Su tarafından milli parçalar çulmacak, sa. | #— Kışlık elbise ve pardesüleriniz hazırlanmıştır Liradan İtibaren Çocuk Muşambaları 6— Paltolar Mi Kumaş Pardesüler 10 Yerli Mallar Pazarları İSTANBUL — BEYOĞLU — ANKARA — İZMİR — ADANA SAKARYA SHİRLEY TEMPLE ŞEN YUMURCAK filminde. © | Istanbul İzmir, 5 — Alsancak istasyonundan Na zilliye hareket eden makinist Bökirin ida- resindeki 1350 numaralı marşandiz katarı Kızılçullu ile Gaziemir istasyonları ara- sında bir kamyona çarpmıştır. Kamyon lokomotifin önünde 150 metre kadar sü, rüklenmiş vo parça parça olmuştur. Kamyon, Tariş Üzüm kurumuna aittir. Yaş üzüm nakliyatmda kullanılıyordu. Kamyonu idare eden ehliyetsiz şoför Rödoslü Ahmettir. Ahmet de parça par. ça olmuştur. Yapıdan tahkikat sonunda şu neticeye varılmıştır: Kamyonun asil şoförü Co- mal adında biridir. Cemal hastalanmış, Üzüm nakliyatı durmasın diye kamyon muavin Ahmede verilmiştir. Fakat Ab - met yolda demiryoluna muvazi şosede trenle yarışa kalkışmış, son süratle gi- derken gosenin demiryolunu kesen kis manı da aynı hizla göçmek istemiştir. Kaza burada tıpkı iki sene evvel. Eski, şehirde vukubülan kaza gibi ve &yni *e- beplerle olmuştur. Soför lokomotif ge- inceye 'kadar kamyonun geçeceğini be, Sap etmiş ise de bu hesap doğru çıkma. mıştır, Lokomotif kamyona çarpmış ve parça pavça etmiştir. Bu şiddetli çarpıp at 2030 da da Vali ve Belediye Relsi tarafından şehir namına, kahraman ordu gerefine Porapalasta bir ziyafet verile, cektir, Bunlardan beşka bütün halkevleri bay ramm kutlulanmam için müsamere ve temsiller bazırlamışlardır.. itibaren Köostilmler 12,.— Çocuk elbiseleri 4,50 SON DAKİKA MÜNİHTE, * HİTLER - Çamberlayn - Musolini - Daladye mülâkatı ve emsalsiz bir program: MUHİM İHTAR — Her hafta programa ilâve olarak: YENİ PARAMUNT dünya havadisleri, şirketi Universite ve yüksek mektep talebelerine ilân Tenzilâtlı tarifeden istifade etmek hakkını bahşeden ve evvelce VE rilmiş olan 19037 — 1935 meklep senesine mahsus sarı karti” 1938 —1939 senesi için değiştirileceğinden, üniversite ve yüksek mektepği * talebeleri 16 ilkteşrin 1938 tarihinden evvel yeni kartları almak üzereği * tramvay şirketinin Galatada, Tünel arkasında, Söğüt sokağrada hareket kalemine vesikaları ile birlikte gelmeleri ilân olunur, Yarış yüzünden İzmirde bir kamyon trenle çarpıştı Şotör öldü, lokomotif ve iki vagon yoldan çıktı Liradan İpekli kadın muşambaları 15, sinemasında Viktor - Francen - Vera Korene ÇELİK KALE (Majino hattı) tramvay İstanbul, 30 eylül 1938 DİREKTÖRLÜK mada lokomotif ve iki vağon da yol© çıkmıştır. Demiryolunun 160 metrelü mi bozulmuştur. Tayyarelere yıldırım düştü Mürettebat paraşüt atlıyarak kurtuldul Londra, 8 (A.A) — Süzeksde bomb dıman tayyarelerine yıldırım izabe miştir. Bu tayyarelerin mürettebatı P* raşit ile kendilerini kurlarmışlardır» Şehir tiyatrosu komedi kısmi * 610938 perşe” günü akşamı 2030 da YANLIŞLIKLAĞ KOMEDY Yazan; V. Şe” Türkçesi: Avni Gi TURAN TİYATROSU Halk sanatkâr! varyetesi ANADOLU KÖY pi