12 Şubat 1939 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 5

12 Şubat 1939 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 5

İle Da erk fakir iş mal Peak, söle çi ara ; Zar birtiği, dün toplanmış : er m * edilen bazı Sı 11 Keplerdeki aç çocuklar gocuklara | y ardım temenni edilmiştir. Şimdik kurulan | halde şehrimiz mekteplerinde öğle yemeği olduğu tesbi Resmimiz dünkü toplantıda bu” isi Yün Ülessillerinden lunanları gösteriyor. Nsiz İ çocuklar için h hat Vekâ'etinin on yıllık programı Vilâyette birer sahane kurulacak Ca baya ha, Nü / 4). SA mr ray aman aym edilen Miyan Ajansının dairelerle mat yar madı bir Müye, Vekâletin 657 İ Sanatoryom, 2 verem nesi, 2 prevanforyom dispanser açılacak bin, bu sene 75 bin liradır. Balı. kesirde, Konyada köy ebe mek. tepleri, İstanbul, Elâzığ, Manisa. da hepsi 2250 yataklı akıl ve si- nir hastanelerimiz vardır. Bulundukları yerlerde bütün sıhhi ve içtimaf hizmetleri bir a. raya toplıyan sıhhat merkezlerin den çok istifade edilmektedir. Yapılan işler vasıta ve imkânla. rımıza göre, mühim olmakla be. raber memleketimizin coğrafi ve İçtimaf vaziyeti ve ihtiyaçlarimı. gn çokluğu bakımından bütün bu müesseselerin çoğaltılıp kuvvet - lendirilmesi elzem görülmekte. dir. Bu maksatla vekâlet on se. nelik yeni bir iş programı yap. mıştır. 3 — Yeni iş programmda bir taraftan vilâyet hastanelerinin “ İdevlet bütçesi içine alınması dü. şintilmekte ve 41 vilâyette yeni- den 500 yataklı birer hastane &. şılması tesbit edilmiş bulunmak » | tadır. Ayrıdır, min bu iş takri. » Bazı mii. | X İmei e 25 kaza merkezinde yeniden birer sıhhat merkezi kurulacak. tir. Heybeliden başka iki yerde be. heri 500 yataklı iki sanatoryom iki yerde 500 er yataklı verem ğa hastaneleri, Iki yerde 250 şer ya. takir cerrahi verem sanatoryo- mu, 200 er yataklı iki preveantor yom ve 30 vilâyette ayrıca birer “veremle mücadele dispanser! aç. Tacaktır, Haydarpaşa ve İzmir hastane. lerinde veremliler için 300 yatak «İli pavyonlarm inşasma başlan. ,İ mak üzeredir. Akıl ve sinir hastalıkları mü ssseselerinin yatak sayısı 4000 e » | sikarılacaktır. 16 yerde beheri 90 - 50 yataklı doğum evleri, ar; | Düzmin ve şıfasız hastalıklar i. ; Sene bit. saklara da, çin beş yerde 250 şer yataklı mel . İce, ihtiyar ve dilgkünler için 100 er yataklı iki darülâceze, beş yer de yeniden çocuk hastaneleri, İs. İtanbul ve İzmirdekilerden başka bulaşıcı hastalıklar için beheri 50 “İilâ 100 yataklı beş hastane, Elâ. zığda yapılmakta olan 100 yatak İt cüzam hastanesinden başka İki verde 250 şer yataklı cüzzamlıler hastanesi yapılacaktır. Köy ebe mekteplerinin sayısı arttırılacaktır. İçtimai yardım işleri arasmda mühim yer tutan ve işçiler ara. sında yapılacak olan içtimat si. gorta teşkilâtı iktısat vekâleti ta »İrafından hazırlanmaktadır. Bu. Bun sıhhi ve İçtimai cihetleri fki vekâletin müşterek mesaisile it. Sene elif İmam olunacaktır , Franko orduları Madrid üzerine yürüyor cumhuriyeti bagvekili Negrin aja- ğıdaki beyanatta bulunmuştur: “ Katalonya ordusunun çekil « tin istiklâlini sonuna kadar müda- faa etmesi Jâzımgeldiği, memleketin mukadderatına bizzat kendisinin hi- kim olması ve bütün İspanyollarm birleşmesi prensipinden mülhem İ olmaktadır. Bu prensip mücadeleyi zaruri ki. iyor. Bu mücadeleye ecnebi tahak- kümü altında miheyet verilemez. Devamlı bir sulh kurmak içindir ki, mebusan meclisinin son içtimamda tesbit edilen ve milli hâkimleyti tar. sin edebilecek ve bütün İspanyolle- ri barıştıracak hedefler istihsal o. lununcaya kadar mücadeleye niha- yet vermemek hususundaki azmimi burada bir kere daha teyid ediyo- TUDL,, Münakalit nazırı, Bilbao Kos- pitale, maliye nazırı Giner delLos Riğs ve devlet nâzırı Mende Adpe bu sabah buraya gelmiş ve derhal Negrin ve Delvajo he mil, zakerelerde bulunmuşlardır. Delvayo, gazetecilere, diğer na” zırların da biribiri ardına gelecek” lerini bildirmiştir. Franko tayyareleri, Valensiya limanını ve denize yakın mahalle- İeri, bu sabah üç kere bombardı- man etmiştir. İngiliz Lucty gemi. si batmış, fakat mürettebatı kur” tarılmıştır. Franko merkez cephe- sine yürüyor Barselona, 11 (A.A.) — Kata lonyanın işgalinin nihayete ermesi üzerine Franko ordularınn külli kuvveti, başka hedeflere vasıl ol- mak için cenuba sevkedilmektedir. Katalonyada yalnız sükünu mu- hafaza ve temizleme hareketini bi tirmek için izim küçük kıtalar ikame olunaca'Nır, Eski İngiliz elçisine ziyafet Ankara, 11 (A, A.) — Memleke- Une avdet etmekte olan İngiltere büyük elçisi Sir Perey Lorrine ge- refine dün akşam hariciye vekili Şükrü Saracoğlu tarafndan Anka- rapalasta büyük bir ziyafet veril, miş ve bu ziyafette Maliye Vekili Fuat Ağralı, Nafia vekili Ali Çetin. kaya ile İngiltere bilyük elçiliği ve hariciye vekâleti erkânı hazır bulun- muştur, Dr. Aras İngiliz kralının nezdinde... Londra, 11 (A. A.) — Türkiye Büyük Elçisi Dr. Tevfik Rüştü A- ras, kral tarafından kabul edilerek iimatnamesini tevdi etmiştir. Numan Menemencioğlu geliyor Berlin, 11 (A.A.) — Türkiye Harleiye Vekâleti Umum! KAti- bi (o Menemencioğlu bu sabah Ankaraya dönmek zere Berlin İden hareket etmiştir. Ispanya ecnebi tahakkümü baki edecek Frankoculara Mücadele bir nutuk Valansiyu, 11 (A, A.) — İspanya metine ve oradaki muvaffakıyetsiz. Ö liğe rağmen hükümet dalma mille, Ispanya Başvekili mühim söyledi Cumhuriyeti kaldıkça İÇERDE: * İstanbul ve Kadıköy havagazi şirketinin satın alınması için Anka“ rada yapılan müzakereler bir müd“ det sonraya tehir edilmiştir. * Müddehumumi Hikmet Onat ve- kâletin daveti üzerine dün akşam Ankaraya gitmiştir. Fransaya iltica eden cumhuriyetçi İspanyollar orada böyle tel örgü- lerle çevrilmiş tecrid kamplarında bulundurulmaktadırlar İngilterede 8srarengiz yangınlar oluyor Irlanda tedhişçile rinin çıkardıkları sanılan yangınlar esnasında - imfilâklarda oluyor Londra, 11 (A.A) — Mançester de 20 senedenberi görülmemiş olan | çı büyük ve şiddetli bir yangın, şel rin merkezindeki Kendal OMilnes mağazalarının dahilini tahrip etmiş tir. Ateş, o kadar süratle (binanın her tarafına sirayet (etmiştir ki, binanın beş katınm birden ayni za“ manda tutuşup yanmakta olduğu görülebiliyordu. Yaylım tüfek ateşi patırdısını andıran esrarengiz infi- lâk gürültüleri işitilmiştir. Bu esna* da itfaiye efradı yangını söndür Et fiyatla 5 kuruş meğe uğraşıyordu. Maamafih Mar *er zabıtası, yangınm İrlandalı tedhişçiler tarafından çıkarılmamış | olduğunu beyan etmektedir. Diğer taraftan bu sabah Skegnes3' ide Butlins Holiday Campın yemek- hanelerinden birinde de bir yam İgm çıkmıştır. Yangın süratle bas- tırılmıştır. Yangından evvel, bu ye mekhanede üç infilâk vukua gelmiş- e Zabıta, tahkikat yapmaktadır. rı kiloda yükseldi Toptan satışlardaki narh da Beledi- yece lüzumsuz görülerek kaldırıldı Belediyenin muvafakatile et fiyat- ları bugünden itibaren yükselmiştir. Yapılan zam kiloda beş kuruştur, Bugünden başlıyarak kasaplar kat ramatı perakende 45 şe, dağlıçı 48 xe, Sığırı 38 ze satacaklardır. Kuzu ye kıvırcık etleri şimdiye kadar ol" duğu gibi gene narh haricinde bıra” kılmıştır. Fiyatlara zam yapılmasına sebeb İstanbul piyasasında kasaplık hay- van fiyatlarınm yükselmesidir. Diğer taraftan belediye dünden itibaren toptan satış fiyatlarında al- tı aydanberi tatbik edilmekte olan Bir artist güzelliğini kaybetti Amerikan film artistlerinden Erin Mur Nevyorktaki bir lokan- tada, elbisesinin eteği tutuşarak, yüzü, kolları ve bacakları yanmış, ağır yaralı bir halde, hastahaneye kaldırılmıştır. Hayatı tehlikede değilse de güzelliği mahvolmuş, sakat bir halde kalmıştır. narh usulünü kaldırmıştır. Beledi” yenin fikrince devlet ziraat işletme” leri kurumu toptan satışlarda nâzım rolü oynamağa başladığı cihetle nar- ha lüzum yoktur. Uzak Şark harp faclası Londra, 12 (A. A.) — Şanghay. dan bildiriliyor: Çin milli yardım komitesinin zeş- irettiği rapora göre, harbin ilk on yedi ayı zarfında $0 bin kadar gay- rimuharib Çinli ölmüş ve yaralan. mıştır, Bu müddet içinde 53 şehir 1318 kere bombardıman edilmiş ve bu bombardrmanlarda 35.157 kişi 6) wüş ve 44.050 eivil yaralanmıştır. Çinliler Japon askerlerini bombaladılar Şungink, ii (A. A.) — Bir Ja- pon tayyare filosunun Şungkingi bombardıman ettiğini haber alan İçin askeri” makamları, dümen fi. Tosunu karşilamaya derhal kücüm tayynroleri göndermişlerdir. Bu tay yareler düşman f#llosunun yolunu * Karabet isminde (biri fena ve sıhhate muzır pastırma sattığı için asliye üçüncü ceza mahkemesinde üç gün hapis ve beş İira para Ceza" sına mahküm olrmış, bu cezaları te“ cil edilmiştir. Kendisi bir lira mah keme masrafı ödiyecektir * Bükreşte aym yirmisinde top lanması mukarrer Balkan konseyi" ne gidetek murahhas heyetimiz ha- riciye vekilimizin relsliğinde per şembe günü Ankaradan hareket ede- cektir. * Karadeniz liseliler (o birliğidün saat on beşte Eminönü halkevinde senelik toplantısını yaparak yeni i- dare heyetini seçmiştir. * Gümrük ve inhisarlar vekili dün gümrük başmüdürlüğünü ziyaret et- miş, başmüdürle görüştükten sonra muhtelif servisleri gezmiştir. Vekil, gümrük muhafaza başmüdürlüğü servislerini de teftiş etmiştir. * Kaymakamlar dün belediyede belediye reis muavini Lütfinin reis liğinde toplanarak yeni yapılacak girmesi dolayısile şehrimizdeki Mr sır konsolosluğunda dün gecebir simiştir . Trakya hududundaki gayriaskeri apar Kirki — Kind same şimalde hududa kadar genişletilmiş- tir. Bu mmtakada yabancı tayyare“ lerin uçması da yasaktır. * Ordu, mektep, ve diğer resmi daireler buğdayı badema münakasa yoluyla almıyacaklar, bu ihtiyaçla" nmı Toprak mahsulleri ofisinden ve maliyet fiyatı üzerinden temin e deceklerdir. * Türk Tıb cemiyeti 14 şubat 1989 salı günü saat 18,30 da topla" nacaktır. DIŞARDA: * Kudüs mmtakası (İngiliz kır mandanlığı neşrettiği bir emirname- de Arap dükkânları herhangi bir gün grev ilân ederlerse bu dükküm- ların ertesi günü de cebren polis ta- rafından kapattırılacağını bildirmiş tir, Tulkerimde bir Arap polis mü- fettişi tabanca ile vurulmuştur. * Genç Siam kralı Ananda Mahi- dol, Marsilyadan Lozana gelmiştir. Orada tahsiline devam edecektir, * İngiltere genelkurmay reisi ge- neral Gort, Amman hudut kıtaları kumandanı ile Teberriede uzun bir mülâkatta bulunmuştur. General, Filistinde üç gün kalacaktır. * Arnavutluk hariciye nazını Bi- bahovo, hususi bir ziyarette bulun- mak üzere dün akşam (Parisegit- miştir, keserek tehlikeyi önlemiştir. Vukua gelen bir hava muharebesinde, düş- manın bir bombardıman, bir de avcı tayyaresi düşürülmüştür. Bir Çin bombardıman filosu Şan- si cenubundaki Japon hatlarmı, bu- radaki demiryolunu Şungking dnğ- İk arazisini bombardıman etmiştir. Demiryolu elddl surette hasara uğ- ramış ve yüzlerce Japon askeri öl- müştür.