11 Mart 1939 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

11 Mart 1939 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

Düşündüğüm gibi Çocuklarımızı harcamıyalım Yazan: SUAD DERVİŞ E VVELKİ gün bir yevmi gazetede okudum; Bir çocuk üvey anasının eziyetlerinden dolayı evinklen kaçmış, şurada, bu. rada bir müddet sürünmüş, perişan bir halde kaldığı için tekrar e- yine dörimüş. Bu defa da evde Üvey anasının küçük karlleşlerine yaptığı eziyeti görünce dayanamamış, müdahale etmiş, İşe babası karışmış, Çocuk babasından müthiş dayak yemiş.. Nihayet iş po- Haa, adliyeye aksetmiş, mazlüim çocuk ve suçlu baba hâkim karşı- sına çıkarılmış. Dün de bir başka gâzetede gördüm. Verem bir anne bir sene- dir, dört çocuğuyla beraber yaşadığı daracık bir oda içinde, tük. rükleriyle, kötü mikroplarını dört bir tarafa saçarak bir hastahane yatağı bekliyor. Yani dört çocuk, bir senedir bu kötü hastalığa aşı- anmak tehlikesi içinde yaşıyor. Her gün gazeteleri karıştırırsak buna benzeyen başka bir ha- yadisin yazılı olduğunu görür, kâh bir ananın çocuğunu vapura bıraktığını, kâh bir annenin üç çocuğunu evlâtlık vermek istediği. ni öğreniriz. Her memlekette evlâdına eziyet eden üvey analar, ber mem- lekette anne ve babaları verem çocuklar, her memlekette çocuğu- nu tefkeden veya çocuğuna bakmaktan âciz olan insanlar bulun. duğunu biliriz. Fakat medeni telâkki edilen her memlekette de böy“ el talihsiz çocukları, eziyet eden, bakmıyan ebeveyn elinden kur- taracak, verem anan mikrop saçar muhitinden uzaklaştıracak, her ananın bakâmâdığı çocukları verebileceği organizasyonlar vardır. Şimdi diyelim ki mahkeme, evvelki gin okuduğumuz hâdisede babanın suçlu olduğunu, çocuklarına eziyet ettiğini tesbit ve baba. yı teeziye etsin.. Çocuklar ne lacak? Ayni babanın eline, âyni Üvey Ananın gâzabma ve kinine teslim edilmiyecek mi?. Onu, eziyet gördüğü bu evde bırakmazsak, nereye bırakâca- ğı. Sokağa mr?1.. Mürekiin değil! O halde ehveni şer olarako çocuğun gene binbir eziyet içiride, o çatı altında oturması cemiyet için daha hayırlıdır. Pakat şüphesiz ki o çocuk bu evde durmıyacak, gene bir gün kalkıp kaçacaktır, Ve hayatın, sefaletin binbir imtihanından geçe- tek, binbir sillesini yiyerek cemiyet için mahvolacaktır. Belki verem anne günün birinde ir hastahane bulacak.. Orada tedavi görecek ve çok temenni ederiz ki sıhhati avilet edecek ve çocuklarının başına dönecektir. Fakat yoksulluk içinde aylarca bir veremli yatağının etrafmda yâşamış olan bu yavruları, hangi pre. yantoryomlarımıza, bangi sanatoryomlarımıza, hangi bakım evleri- ne yollayacağız!, Aanasının evlâdlık vermek İstediği çocuk, acaba evlâtlik diye Alındığı yuvada hakiki bir manevi evlâd mı olacak, yoksa boğar tokluğuna çalıştırılan, boğaztokluğuna istismar edilen bir kimsesiz Besleme mi?, Sokağa atılan yavru, bulunup, bakım evine götürüleceği zama- na kadar yaşayabilecek midir?, ... Medent olduğumuzun en büyük isbatını biz cemiyetimizin en kıymetli ve himayeye en ziyade muhtaç evlâtları olan çocukları- mızı düşündüğümüz gin vereceğiz!, Yuvasında eziyet gören, anasının yanında bakılamıyan, yoksul- ik yüzünden evlâdlık verilen çocuk bakım evine muhtaçtır. Çocuklarımızı biraz daha fazla düşünmeğe, onları himaye et. meğe, yetiştirmeğe, harcamamağa mecburuz, Medeni, insani ve milli endişemiz bunu İcap ettirir. Suat DERVİŞ Kadın hekimleri toplantısı Türk Ginekoloji kurumu, ba aym toplantısını Dr. Ahmet Asım Onır run başkanlığı altında oyaptı. Bu celsede; Profesör Kenan Tevfik Sezenel Memesi kanayan bir hasta göstere- rek, kanserle olan münasebetinden bahsetti. Gebelik ve şeker hastalığı hakkın da tebliğde bulunarak, bu ar ğın gebelik esnasında nasıl şiddet- lendiğini ve çocuklar üzerine olan zarari: tesirini anlattı. Bu vakalar etrafında yapılan mü- nakaşalara Ahmet Asım Onur, Nu- ri Süleyman Canbakan, Şükrü Pa- Zil İlkel, İhsan Arif, Leontiyadiş, Abraham Salamon, Sinay ve Naza- retyan iştirak etti, Mem Pendiğe içme suyu getirilecek Pendik kasabasına da iyi içme suyu getirilmesi için yapılan proje tasdik edilmiştir. Perkliğe içme su yu kasabaya on kilometre (o ke- dar mesafede bulunan Ayda da- ğından getirilecektir , Garip bir yaralama hâdisesi Dökmecilerde Haygazın yanında çalışan 18 yaşlarında Ahmet bu sa” bah tanımadığı bir şahısla sokakta kavgaya tutuşmuş ve birdenbire br çağını çeken bu meçhül kimse üze Tine atılarak sol böğründen tehlike- Ni surette yaralamış . ve kaçmıştır. Yaralı Ahmet hastaneye kaldırılmış ve suçlu aranmağa başlanmıştır. Trakyada hayvancılık Edirne: 10 (A.A.) — Müstaheili tefecilerin elinden kurtarmak mak» sadiyle Trakya koyuncularına Zi raat bankası tarafından kış başin- danberi verilmekte olan kredi 300.000 lirayı bulmuştur, Trakyanin Hayvancılık hareketle Tİ genişlemiştir. Devlet malı inan lr deposu ile yilâyetlerin aygır de poları kadrolarını bu sene biraz da" ha arttirrmış ve 127 ye çıkarmıştır. Nisan, mayıs ve haziran aylarında faaliyet başlıyacaktır. Bu sene hayvanların ve koyun sü” rülerinin doğum İşlerinde hissolu nur bir fazlalık vardır. Eneme ve şarbon âşılarına yakında başlana" caktır. İzmir su şirketi alınacak İzmir, 10 (A.A.) — İzınir su şirketinin hükümetçe satın a- Alınması takarrür etmiş ve bu maksatla yapılacak müzakere. lere esas olmak Üzere şimdiden şirketin mevcut tesisat ve em- yaline kıymet takdir. edilmesi için alâkadarlara emir . veril. miştir. apeme Kolu kırılan çocuk Dün akşam saat 17,30 raddelerin- de Beşiktaşta Ortabahçe Mısırtr oğ- lu sokak 27 numarada oturan Bey: oğlunda Kolonyacı Mehmet Alinin kızı 6 yaşlarında Gülseren, kapı ö nünde oynarken yere düşmüş, sol kolu kırılmıştır. Zavallı kız imdadı sihhi otomobi” K ile Şişli çocuk (o hastanesine kar dırtlmıştır. ve X N Sultanhamamı yangını Elektrik tesisatı tetkik edildi Sultanhamamı yangını tahkika- tı hiçbir ip ucu bulunamamasına rağmen ehemmiyetle devam et- mektedir, Dün sabah da elektrik idaresi mühendislerinden Selim ile Ber. jan ve müddelumumi muavini Ne- cati ile hâkim Reşitten müteşekkil ehlivukuf heyeti Ata Refik Hann da, yangın çıkan üst katta bir ke- şif daha yapmıştır. Geçen sefer, yangın enkâzı tetkikat yapmağa imkân vermediğinden bunlar te- mizlenmiştir. Atelyelerde bulunan eşyalarm yüzde 93 u yanmıştır, Dün sabahki heyet elektrik si- görta telleri, elektrik saatlerini ve | kofreleri üzerinde tetkikler yap. | mak Üzere toplanmıştır. —— Müh Şef Maden Tetkik Enstitüsünden çıkarken Tramvaydan atlıyan ihtiyar yaralandı 64 yaşlarında o Trabsonlu Süley- man oğlu Hâmid adında birisi bu sabah Edirnekapıda 2675 numaralı vatman Halidin idaresindeki tram vaya atlamak istemiş, düşerek sağ bacağı kalçasından çıkmıştır. Yara" 4 Beyoğlu hastanesine kaldırılmış- tır. Kizi Yeni Yapılan klinik binaları Radyoloji enstitüsü (civarındaki 50 yataklı kulak, boğaz, burun ve göz kliniği ile Gureba hastanesinde ki 100 yataklı doğum ve kadın has talıkları kliniğinin inşası bilmiştir. Sonbahara kadar bu . kliniklerin dahili tesisatı da tamamlanacak ve açılışları yapılacaktır. sağma Hataya pasaportsuz seyahat edilebilecek Bundan sonra Türkiyeden Hata ya ve Hataydan Türkiyöye yapıla” cak seyahatler için pasaport aran mıyacaktır. Seyahat edenler yalnız Payasta memurlara hüviyet o vara kalarını göstereceklerdir. ei Hindli musikişinasın | konseri Ankaradan şehrimize gelen Hint i musikişinası Krişma Zomi dün saat 118 de Eminönü halkevinde bir kon (ser vermiştir. Sanatkâra halkevinin mus'ki kolunda bulunan bazı genç ler de refakat etmişlerdir. Konserde muhtelif Hint parçaları çalmmıştır. Samime Rıza Tevfik mem'e'ete dönmek istiyor Ankaradan Cumhuriyet o gazete ine bildirildiğine göre, | afledilen yüz elliliklere dahil bulunan Riza racaat etmiştir. Rıza Tevlik halı Şarki Eşdündedir. Türkiyede $ sene amme hizmetlerinde çalışamı yacaktır. 72 yaşında bulunan Riza Tevfik bu hususta bazı İstirhamlar da da bulunmaktadır. Tevfik anavatana dönmek için mü-/si g Mavzerle yedi kişiyi vuran köylü Dört kişinin katli suçile Ağırcezada muhakeme ediliyor Çataltanın Öcünnü köyünde, hükümetin kendilerine Kızılcaba. yırda verdiği tarlayı sürmeğe gi- den köylülerin üzerine ateş ede- rek dördünü öldüren ,sonra de- lirmiş gibi tüfek elinde köye ge- lerek üç kişiyi de orada vuran Hüseyin kâhyanm ağırcezadaki muhakemesine dün de devam ec. dildi, Hüseyin Kâhya birden fazla a- dam öldürdüğü için idam isteğiy- le mubâkeme olunmaktadır. İddiaşma göre kendilerinin 1$ senedir, kullandıkları tarlayı mü- hacirler bir sabah ellerinde kazma, ve baltalar ile gelerek almak iste- mişler, kendiside nefsini müdafaa için ateş mecburiyetinde kalmış. tr. Hüseyin Kâhya ile beraber ay rıca babası Ali Kâhya kendisini teşvik etmekten, Kardeşi Hasin Kihya da suça iştirakten maznun durlar, Dünkü celsede vakada hazır bü- lunan şahitler dinlenilmişlerdir. Bunlardan Yahya oğlu Mehmet şöyle demiştir; — Hükümet tarlayı iki sene ev vel bize verdi. Fakat Hüseyin Kâh ya yine sürmekte devam etti, O sabah 7 kişi tarlaya gittik. Mak- sadımız malımızı sürmekti, Hüseyin Kâhya bizi karşıladı; ne İstediğimizi sordu. Sonra arâ- basına koşarak omavzerini kâptı. Üzerlerimize ateşe başladı. Evvelâ kardeşim Ali vurularak yıkıldı, Sonra Mehmet düştü. Ben var hızımız kaçmağa başladım. Ar kamdan üç el ateş etti, Fakat isa- bet ettiremedi. Bu sırada Selim Hoca ile karısı Behiye de vurul.! müşlardı. Hüseyin Kâhya elinde tüfek ar- kamızdan hâlâ ateş ederken, ba- bası Ali Kâhya geldi. — İyi yaptın, oğlum. Ama ne- ye hepsini vuramadın, diye bağır- dı. Fakat biz hepimiz kaçmıştık. Ellerimizde balta filân yoktu. Ya. Tandır, Satye şirketi Nafia tarafından da dava edildi Nafia vekâleti dün asliye (ikinci ticaret o mahkemesine başvurarak Satye şirketi tarafından 250 bin li- raya Denizbanka satılan Fındıklıda ki binaya alt salış işinin ibtalini is- temiştir. Müracaatla, binanm daha evvel Nafia vekâleti tarafından satın alın» wa muamelesine tabi tutulduğu bü” dirilerek Denizbanka olan satış işi vin kanunsuz olduğu ilâve edilmek” Bu husustaki davaya pazarte" saat 14 de başlanacaktır. nk tarafından S şir | açılan “aldatma,, da” vası ise lâyiahlar testisi halinde de vam etmekledir, Satye şirketi De- nizbanlın iddiasına itiraz etmekte" dir, Köyün muhtarı Hüseyin de şun larx söyledir “— Hükümet tarlayı muhacirlere vermişti, Jandarmalarla gidip tev- 2i ettik. Fakat bunlar iki sene kul- landılar. Mabsulünü aldılar. Bir sabah kahvenin önünden ge gerken, muhacirlerden Halil İbra- him geldi, — Hüseyin Çavuş Kızılcabayır. da dört kişiyi vurdu. Buraya ge liyor, dedi, Biraz sonra Hüseyin Kâhya babas: ile geldi. Elinde Mavzer vardı. Kahvenin önünden geçerken, sebepsiz yere Niyaziyi vurdu. Sonra Sefere ateş etti, Fa- kat silâh: patlamadı. Ben korucu- nun Mavzerini almak Üzere koşar- ken, benim de arkamdan ateşe baş ladı. Üç-defa'attı ara isabet-et. tiremedi. Geldiğim zaman İbrahim Çavuşu da vurmuş olduğunu gör düm, Yerde ölüsü yatıyorldu.,, Suçlu bu ifadeleri kabul etmedi. — Muhtar kendisi köylüleri teşvik ederek tarlaya göndermiş- “ir. Söyledikleri yalandır, dedi. Mahkeme diğer şahitlerin de ça ırılması için başka bir güne br rakıldı. Esnaf hastaha- nesine yeni bina Haziranda esnaftan birer lira alınacak İstanbul Esnaf Cemiyetleri müş terek yardım teşkilâtı mühim bir teşebbüsün peşinde bulunmakta- dır. Ayrılan bir komite günlerden beri İstanbulun her tarafını gezip esnaf hastahanesi İnşasna elveriş- li münasip bir arsa aramaktadır. Evvelki sene kurulan on yas taklı esnaf odispasneri geçen se-| Si ne on ytak daha ilâvesiyle esnaf hastahanesi haline getirilmiş, fa kat bu da ihtiyaca kâfi gelmemiş- tir. Bir taraftan binanın kira ile tutulmuş olması, diğer tarâftar binanın ihtiyaca kâfi gelmemesi sebebiyle esnaf cemiyetleri müş- terek yardım teşkilâtı yeni ve elli yatakl bir esnaf hastahansi İnşa ettirmeğe karar vermiştir. Esnaf hastahanesi inşasına baş- lanınca İstanbulda cemiyetlere kayıtlı bulunan her esnafın bir Ji. ra vermesi heyeti umumiye İçti. malar.nda kabul edilmiştir. Bu pa- ra, haziranda yapılacak musyene - ler münasebetiyle verilecek - cüz- danlar sırasın'la tahsil edilecektir. Cemiyetlerden 40.000 esnaf cüz- idan aldığına göte 40,000 lira bu suretle temin edilecektir. Ayrica resmi makamlardan gene bu ka. dar bir yardım temin edileceği u- mulmâktadır. Yeni hastahaneye yüz bin lira kadar bir para sarfo- Junacaktır , 16 Mart şehitleri ihtifali Programın son şekli yarın tamamlanıyor İstanbulun büyük bir kadirşi" naslık ile her sene büyük merasim Je hatıralarını andığı 16 mart işgal faclasının büyük şehitleri için bö senede yapılacak merasim progrö mı tesbit edilmektedir. Programın son şeklini merasi9 komitesi yarın tetkik edecektir. Bu suretle perşembe günü yap” lacak merasim proğramı tam şek” #ni alacaktır. Eyüp Halkevi bir taraftan azif şehitlerin ber zaman bakılan E yüpte Bahariye yolu Üzerindeki mezarlıkların: yeniden tanzim €t” tirmektedir. 16 mart perşembe günü Halicin iştirak edecek, halk ile Üniversi olursa iki hususi vapur merasim? iştira kedecek, halk ile üniversi teli ve mekteplileri Eyübe götüre cek ve Eyüp civarındaki askeri .birlikler ile Maltepe lisesinden bi” cer kıta, Eyüp orta mektebi V* ilk mektepleri talebeleri de meri sime iştirak edecektir. Merasimde askeri bando mate havasını çalacak, müftü tarafın © dan beliğ bir dua okunacak ve # giz şehitlerin ruhuna fatihalar İf haf edilecektir. Bunu müteakip şehir, halkevi€” si ve gençlik namına birer bitab$ irad edilecektir. Merasim lerin ruhların rtaziz için bir ma ganın havaya yapacağı üç el at€” şi müteakip (yapılacak, geçit £0*“ mi ile nihayet bulacaktır. amam Sarayburnunda bir adam boğuldu Dün Sarayburnu açıklarında bi kişinin boğulmasile neticelenen Dİ" deniz kazası olmuştur. Salacaktan iki müşteri ile KA köye gelmekte olan Mehmet OğİÜ Osmanın sandalı Sarayburnu açi ğında şiddetli esen ruzgürların tes rile devrilmiştir. O sırada ci geçmekte olanı askeri fabrikalara yi » nan devrilen sardalım » altında Wi Kişinin baygın bir halde yat olduğu görülmüştür. Bunlar al$ rak Beyoğlu hastanesine yatı lardır. Tahkikatta, sandalda nan Şabanın boğulduğu anlaşın. tır, Kurtulanlar sandalcı Osma müşterilerden Yaşardır. Bir haftada 57 kaçakçı yakaland I Ankara, 10 (AA) — Geçen hafta içinde gümrük muhafaza pi kilâtı, Suriye hududunda o a kuz kaçakçı, sekiz yüz on yedi 300 gümrük kaçak malı ile 22 KE gram uyuşturucu madde, 123 e Virası, bir silâh, otuz mermi, DE$ çakçı hayvanı, 112 kesim hayvani ve İran hududunda: on ÜÇ kap 162 kilo gümrük, ve inhisar malı ile dört silâh, otuz iki ger “ki kaçakçı hayvanı ele geçirmişti