12 Mart 1939 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

12 Mart 1939 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 4

Fransa Ispanyol mültecilerini | çıkarıyor Franko kuwetleri. dün (M3düde!| şiddelii bir taarruza geçtiler Madrid, 12 (A, A.) — Mili mü. dafas meclisi azasından Vences- Ja3 Carillo, radyoda bir nutuk söyli- yerek eumhuüriyetçilerle komlünist- Jer sramudaki mücadelenin bir kar de kavsası olduğunu tebarüz et. tirdikteı sonra Negrinin manevi ve kanuni hiebir süfuzu kalmadığı L Kin şwili komitenin mes'uliyetleri Heruhte etmek mecburiyetinde kal- dığını kaydeylemiştir. “e Komünistlerin isyanı insan ve mişiesmece memleketin zai? düş- x-esini intaç etmiştir. Komünistler ahmakça hareket etmişlerdir. Çün- larm vazifelerine devam et. leri için hiçbir sebeb mevcut değildir. Halbuki, isyan etmekle mücrim (vaziyetine girmişlerdir. Cumhuriyetçi İspanyada yukubulan kargışalıklar, ancak müşterek düş. manı: menfaatlerine hizmet oder.,, Valansiyada vaziyet Valansiya, 11 (A. A) — Neşro- Hünan resmi bir tebliğde mildafaa komitesinin komünist partisini fes. hetmediği ve ancak isyan etmek su- yetile kendi kendilerini kanan hari, «i bırakanların cezalandırılacağı, binaenaleyh, matbuat ve cemiyet Hürriyetleri hususunda bütün te, #l haklardan komünistlerin de is- tifade edecekleri bildirilmeltedir. Madride hücum Madrid, 11 (A, A.) — Hava &- Jansı muhabirinden: Madrid civarında komünistlerle | “Slovakya is isyanı Dar” Baştaralı 1 incide olduğuna dair ecnebi memleketlerde | çıkan haberler katf olarak Berlinde tekzip olunmaktadır. Slovakyada nümayişler Bratislava: 11 (A.A) — Bugün öğleden sonra burada Çekler aley- ime yeniden büyük mümayişler| yapılmıştır. Binlerce o nasyonalist | Slovak sokakları dolaşarak muhta- riyet diye bağırmışlardır. Bugün Slovakyaya Cek takviye kı taatı gelmekte devam etmiştir. An- cak Çek kıtaatı kumandanı askerleri cumhuriyet kıt'aları arasında mü, Kışlalarda tutmayı kabul etmiştir. sademeler devam ederken, general Franko krtaatı bu sabah 7,30 dan 9 a kadar hükümet merkezine en yakm olan siperlere şiddetle hücum etmişlerdir. Cumhuriyet bataryala. rı Frankistlere mukabele etmiş ve muharebe saat 11 e kadar devam etmiştir. Vaziyette bir değişiklik olmadığı öğrenilmektedir. Mitral- yöz sesleri, el botubalarının infilâ- kı ve tankların gürültüsü gebcin merkez mahallelerinden işitilmekte idi, Sonteşrin 1936 da Franko tara- imdan Madrid üzerine yapılan ta, arruzdanberi bu kadar şiddetli bir çarpışma vukubulmamıştı, Fransadaki mülteciler Paris, 11 (A. A.) — Fransanm Bundan maksat Prag hükümetinin Slovakyada askeri diktatörlük kur- mak istediği fikrini halkta uyandır mamaktır. Çek mahafilinde beyan olundu” ğuna göre, Çekoslovakyanın federal birliği anayasa mucibince muhafaza edilmek şartiyle Prag hükümeti Slo- vaklara her türlü tavizde bulunma” Şa karar vermiştir. Bu tavizat mer- kezi hükümet azası arasında tadifât yapılmasını icabettirse de verilecek” tir. Slovakyanın Berlinden talebi Berlin, 11 O(A.A.) — (Havas), İyi malümat alan mahafilden öğre wrerla talepleri üzerine İspanya | nildiğine göre yeni Slovak hüküme- hükümeti, Fransaya İltica etmiş ©- Janlerr İİ marttan itibaren hudud. ları açarak geri almak için icab ©. den tedbirlerin almdığını Parise bildirmiştir, Geri almacak İspanyol mülteci- lerinin sayısı ilk gündenberi Fran- saya girmiş olanların sayısma hö- gekküllere ana yasanm temin etti- İmen hemen tallsavidir. 12 Bin Yahudi İtalyayı terke mecbur oldu Roma, 12 (A.A) — Ecnebi ya hudilerin memleketi terketmesi İ- çin konuları altı aylık mühlet, bu- gün sona ermiştir, Şimdiye kadar 12.000 yahudi memleketi terketmiş- tir. Pek yakında 6.000 yahudi daha Italyan topraklarından ayrılacak- lardır. , Trablusyarpte Alman tayyareleri (olduğu anlaşılıyor Roma 12 (A.A) — Trablustan Stettine gitmekte olan bir o Alman | “ bombardıman tayyaresi Ferrare & yaletinde kâin Dogalo civarında ye- re düşmüş ve tayyarede (bulunan âltı zabitten 5 i ölmüştür. 2 kişi paraşütle hayatlarını kurtarabilmiş» lerüir. ğ ÇE Bunu müteakip söz alan avukat lardan Celâl Sofi, Jâkırdıyı gazete- lere getirerek, avukatlık hakkında yapılan bazı neşriyatı mevzuubahs etmek istemiş, fakat © “rüznamede olmıyan şeylerden bahsetmeyiniz., itirazları üzerine sadede dönmüş ve işin baro inzibat meclisince (tetkik edilebileceğini söylemiştir. Avukat Mahmud da: — Bu iş, mesleki ehemmiyetle a- lâkadar eden bir iştir. Hemen şimdi doğrudan doğruya kabul veya red doğru olamaz, İstifayı kabul eder- sin, hariçte malüm dedikodunun bir hakikati ifade ettiği zannı hasıl o- Yur. Reddedersen, baro Bektaşi tek” kesi gibi bir yer galiba, işi araların” da ört bas ettiler denilmesi kabildir,, dedi, Bunun arkasından, celse reisine verilen altı imzalı bir takrirde mü- zakerenin kifayetini reye koymak teklif edildi. Söz söylemek istiyenler buna şiddetle itiraz ettiler. Hayli xun süren gürültülerden sonra tek- bf, 24 muhalif reye karşı ekseriyet: le kabul edildi. Bundan sonrada Hasan Hayrinin istifası reye konu” Tayyare piyangosunda l0bin lira kazanan fakir ihtiyar Me” Baş tarafı 1 ncide fırlamış fakir bir adam, ayağa fırla- dı, evvelâ elindeki bilete baktı, son- ra tekrar edilen numarayı bir daha dinledi ve gözleri sevinçten parlamış sesle şunları söyliyerek dışarı fırla" '— Evde çocuklar aç, gidip pa ra alayım da yiyecek ( götüreyim. Simdi elime bin lira geçecek. Bunun Ya istediğimi alabilirim.,, ti, iki gün evvel azledilen Tissonun tekrar riyasetinde teşekkül edecek” tir. Alman resmi mahalili seyirci va ziyetinde bulunmaktadır. Slovakya başvekili Tissonun notasına Alman” ya tarafından henüz hiçbir cevap ve rilmediği kali olarak beyan edilmek” tedir. Karpat Ukranyasında vaziyet karışıyor Chust, 1 (A.A) — Ukranya milli | partisi nazır Revayın Prag hüküme- ti tarafından azlini ve tayin edilen nazırları tanımamağa karar vermiş" tir. Çekler tarafından alman tedbirle- rin halk arasında uyandırdığı infial mütemadiyen “ artmaktadır. “Mili parti asayişi muhafazaya (elinden geldiği kadar çalışmaktadır. Fransa endişe ediyor Paris, 11 (A.A.) — Çekoslo- yâakya buhranı, salâhiyettar Fran. sız mahfellerinde büyük bir endi-| şe tevlit etmektedir. Bu mahfeller, Almanya, polonya ve Macaristan | etralmdakilerin işitedilecekleri bir | gibi zoubtelif sebeplerle OÇeklere| karşı Slovakları müdafaa eden komşu devletlerin müdabalesin. | den korkmaktadırlar, Yeni buhrandan istifade ederek Almanyanın şarka doğru yeniden genişlemesinden korkulmaktadır. Yeni Slovak hüilrümetini tanıma Düğün hediyesi beş bin lira mak ve yalnız Tissoyu tanımakta Bugün çekilen 50 bin liralık bü- yük ikramiyeyi kazananlar arasın- da yeni evlenmekte olan bir çift de yardır. Bü biletin #shibleri Cihangirde Nişaner sokağında oturan bayan Nebahat isminde bir kızla ticaret gömilerimizden (o birinde wülâsin kaptanlık eden hir gençtir, Nişanlı olan bu iki genç evlenmek üzere ol- dukları geçen ay içinde bir bilet al, muşlardır. Tesadüfe bakın ki düğün. leri de bugün olmaktadır. Büyük ikramiyeyi kazanan müşterisinin €- vini arıyan gişe sahibi bayan Ni- met gora sora nihayet bulmuş, fa- kat içeri girip de kalabalığı görün. ce bilet sahiblerinin müjdeyi daha evvelden aldiklarını zanetmiştir. Halkın bir tebrikçi kafilesi oldu. Şunu sanan Böyan Nimet iki genei düğün elbiselerile görünce işi an- lamakta göcikmemiş ve bu kadar kalabalıkta söylemek doğru olm yacağı için gelin ve güveyi bir kö- gede kıstırarak müjdesini bildir. miştir. Bu Hinci sevinç Iki genel deliye döndürmüş ve herkesin önünde bi. Jribirlerinin boyunlarma sarılmışlar- larak, 8 muhalife karşı istifa keyfi-! dır, Buna rağmen düğün kalkı bu- yeti reddedildi. nu birleşmenin sevinci sanarak İşi İdare meclisindeki yedek azalık-| anlamamışlardır. İki genç derhal lara Şevket Fethi intihap edildiklen | balayr seyahatine çıkarak Misirn sonra toplantı dağıldı. i İ gitmeyi Kkararlaştırmışlardır. rar etmek bususunda dün Al, raanya hükümeti tarafından veri- len karar, bu meseleyi şimdiden beynelmilel bir sahayâ vazetmiş. tir, Münih itllâlından sonra Slovak» yada 134.300 Alman 66.000 Macar kalmıştır. Macarlar, Almanları bu ekaliyyeti ve Bratislavya gibi mü him şehirleri kendilerinden uzak. Taştırmakla itham etmektedirler. Pslonyalılar da Çeklere karşı Slo. vaklârı müdafaa etmekte, çünkü Çekoslovakya (oinkiraz bulduğu takdirde Mataristanla müşterek bir hudut ihdası hulyasının haki- kat sahasına intikal edeceğine inanmaktadırlar. Nihayet Almanlar Pragdan 2i- yade Brestislavada oldukları için Slovaklara müzahe- ret etmektedirler. Halbuki Slovak Bderleri arasında da ihtilâf vardır. Bünların bir kısmı Alman, bir kıs mı Polonyair, bir kısmı da Macar taraftarıdır. Vaziyetle Hitler meşgul oluyor Berlin, 11 (A.A.) — Havas: Hitler, dün akşam Von Rib. bentrop İle görüşmüştür. Alman devlet reisinin Çekoslovak mese- lesile uğraşmak üzere bu sabah | hususi müşavirlerini davet etti. gi öğrenilmiştir. Pragdaki Almanya kansolosha İ Gm imi ince Sall LEYLA MURAD'ın Babul nağmelerile dire diyarının YAŞA * SON sözü — Sizi Ha KASIRGA Türkçe sözlü bugün vi 9 Halkımızın rahatça görebilmesi için İPEK ve SARAY Sinemalarında birden Bugün saat 11 de ve İde tenzilâtlr matineler Filme ilâve olarak: 1 — MİLLİ ŞEFİMİZ İSMET İNÖNÜ ÜNİVERSİETEDE, 2 — BALKAN ANTANTI, 3 — YENİ İNGİLİZ SEFİRİ ANKARADA, 4 — JURNAL. 2 HART — 1939 Mini ay N i/ SAHNELER SİNEMA TEKNİĞİNİN ! “DE BIRAKACAK BİR ŞANESE! YKET VE DEM Dorothy ARMOR SAĞ Fransizca sözlü nüsbası,yalnız. MELEK Sms: | Vv lenmiş ilâhi V€ Ahit Sesi Ekstra söp filminde ABDÜLVEHAB'ın SIN AŞ SÜMER ve TAKSİM Sinemalarının vâsi salonla rmı önümüzdeki çarşamba akşam mdan itibaren çımlatacaktı Biletlerin evvelden tedariki rica olumer. nesinden Hitlere bu mesele hak. kında mühim bir rapor gelmiş. tir. İyi haber alan mahfeller, Al manyanın şiddetle müdahale et. mesi ihtimali olduğunu söylemek tedirler, Alman mahfellerinde beyan e. dildiğine göre, Almanya yeni slo vâk hükümetini tarımıyacaktır. Bü mahfellerin kanaatine göre, dün başlayan buhran, her ne şe. kilde olursa olsun neticede hal - ledilecektir, Almanya ile Italya görüşecekler mahfeller, Halihazırdaki hâdise, lerin Slovakyanın hemen tama. lava bâdiselerini m Çekenler vâkyanın kudutlarnu garanti “i miyen Berlin ile Roma arasında bir iştişareyi İntaç edeceğini ilâ. ve etmektedirler. Bir anlaşma şekli bulunmuş Budapeşte, ii (A.A.) — Bratis lavadan gelen haberlere bakılırsa, Çekler ile Slovaklar bir uzlaşma zemini bulmuşlardır. Eski Başve, kil Tisso, Praga karşı daha ziyade sadakat göstermek şartiyle Slo- vakya hükümetinin başında bıra- kılacaktır, Budapeştenin resmi mahafik da- 1 veya hayal - hayalet şeklinde görünmektedir. Olmıyan bir şey göre, mademki görünüyorlar, o helis vardırlar, yaşıyorlar., Bu iddia doğru 2 3 nüfuz sakibi| Profesör Samerk'in yazı serisinde, sadece tüyler ürpertecek meraklı ve heyecanlı vek Isdilmiyecek, insan kafasının daima sorduğu bir senle bugünkü malümatımızın ye linde esvap verilecektir. Profesör, yazılarma başlamazdan evvel, okuyucularına soruyor; 1 — Tam bir vüzuhla gördüğünüz aynen çıkmış rüyalarmız o varmıdır? ? — Öleceklerini daha evvelden söylemiş ve söyledikleri tarihte ölmüş kü 3 — Başınızdan geçmiş, vukuundem evvel duyulan hizlerinize sit vak'alarmız 4 — Hayatmızda şahsi olarak uğurlu veya uğursuz saydığınız neler vardır ve leri hakkında tahlilleriaizin neticesi nedir? , 5 — Yalan ölülerinizden mea 2ğ hayalet şeklinde gördüklerinizin #i>* lerinden aynen çıkanlar oldu mu? Berlin, 11 (Havas) — Sİyasİ| Sokol, maarif nazım: Sidek, nafia eN edilecek meselaâler ugün matinelerden itibaren SAKARYA Sinem sındi) İ Feerik bir çerçeve içinde büyük bir mevzu... Milyonlara mâl olmuş fevkalâde bir filrt.- RONALD COLMAN'”'ın | Zafer dolu muhteşem bir temsili | GAIP UFUKLAR|' Bir adamm yaşayabileceği en müthiş macera. muza FATLARDA ZAM YOKTUR. ba ziyade Slovakya İehinde bir bitaraflık muhafaza etmektedir. Yeni Slovakya kabinesi Prag, 12 (A.A) — Yeni Slovak kabinesi şu suretle teşekkül etmiştir: Başvekil: Sidlor, dahiliye hazırı: ha az Hakiki akşar' gazetesi nazırı: Stano, İktisat ve ziraat nazı , > * Zatko, maliye nazırı: Aleksandr Gini on son-hal verendir Istanbuld4 Bu vaziyettöol” tek gazete çi sigortası Büştarafı 1 incide Osvald Ştayn kendisile . görüşen gazeteci: 2 demiştir ki: “— İktisat vekâletinin daveti üze- rine Cenevreden geldim. Türkiyede” ki içtimai sigorta tatbikatı üze tinde en iyi ve .asyonel metodların araşlırılmaşına çalışacağım. Esasen buraya gelmeden evvel'de gönderi- len malümat ile çalışmağa başlamış- tum. Ankaradaki © tetkiklerimi üç dört haftada bitirebileceğimi zanne- diyorum. HABER! RUH var mıdır, yok mudur? İlmi usullerle tetkik ve tesbit olmak şartiyle varlığmın reddedi İsmez delilleri nelerdir? Ruhun varlığını ve ölümden sonra ' da yaşadığını söylü valarını şöyle isbat ediyorlar: Oo Ölülerin ruhları bize y7Z ema dur?, * İspirtizma nedir?? Masalar nasıl döner, niçin dönmes? ânir Viktor Hügonun iki senelik masa tecrübeleri, Hazreti hammst, Musa, İsa, Viktor Hügoya neler anlatmışlar. Sİ SESE EE İ * İİ ii Bir inn mi?. Tarihte geçmiş uçma, havayn Li vak'aları ve bunların ilmi izahları, o Medyomluk ma z nsdir?. Nasıl medyom olunur?” Ruhlarla temasta ç I çin lüzum vardır?. > NAR SF