30 Mayıs 1939 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

30 Mayıs 1939 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

Şe Ankaradaki güreş müsabakaları bitti Mi stinbul mintağüsı birinci olarak kupayı aldı En teknik gür eşçikupasıda küçük Hüseyine verildi Ankara, 29 (Hususi) — 939 se- nesi Türkiye grekoromen güreş bi. rinellikleri bugün bitti, Afyon, An. kara, Eskişehir, İzmir, İstanbul, Ba hkesir, Bursa, Çorum, Samsun, Seyhan, Kayseri, Kocaeli, Kasta- monu, Sivas, Konya mmtakalarma mensub güreşçilerle milli güregçile- rin iştirak ettikleri bu müsabakalar 19 Mayıs stadyomunda üç günden , beri devam ediyordu. 56 kiloda 15, 61 kiloda 16, 66 ki- Ton. 17, 72 kiloda 15, 79 kiloda 14, ST kiloda 9, ağır siklette 5 olmak üzere müsabakalara 91 güresçi iş tirak etmişti. Alman neticeler göy- Jedir: 56 kiloda: Birinci Küçük Hüse . yin (mii takım İstanbul), ikinci Şefik Kandemir (İzmir), üçüncü Halil Kantar (Bursa), 61 kiloda: Birinci Kenan Olçay Od takım İstanbul), izinci Niya. il Yildız (Kocaeli), üçüncü Rükalin Alaltm (Samsun). 68 kiloda: Yaşar Doğu (Mili ta- kım İstanbul), ikinci İzzet Kılıç (İs #anbul), üçüncü Bekir Yolen (İz - mir), 72 kiloda: Birinci Celkl Atik (Mu M takım Ankara), ikinci Faik (İs, tanbul), üçüncü İhsan Yılmaz (Ço. Tum). 79 kiloda: Birinci Adnan Yur- danl (Mili takım İstanbul), ikinci Vahid (Ankara), üçüncü Hüseyin (Eskişehir). ST kiloda: Birinci Mustafa Çak- mak (MUX takım İstanbul), ikinci Mehmet Ali Demirkaya (Çorum), üçüncü Aziz Ripe (Ankara). Ağır sıklette: Birinci Çoban Meh met (milli takım, İstanbul), ikinci Ahmet Yener (İstanbul), Üçüncü Hasan Hüseyin (Çorum). Mil! takım güreşçileri nazarı ii, bara almmamak şertiyle yapılan tasnif neticesinde 6 mayı ile İstan, bul birinel olarak kupayı kazanmış- tar. 4 sayı ile Çorum ikinci, üçer sa yı ile Ankara ve İzmir üçüncü, £ki sayı ile Kocaeli dördüncü olmuş- lardır, Bürse, Eekişehir, Samsun mmtakaları da birer sayı almışlar. dır. Çorumlu güreşçiler kuvvet ba. kınından, İzmir ve Kastamonu gü- reğelleri de teknik bakımdan iyi rotlar almışlardır. Bu güreşlerde en tektik güreş yapan müsabika verilmek üzete federasyon tarafın- dah konulmuş olan mükâfatı İstan. bul mıntakasından 56 kiloda Kü . çük Hüseyin kazanmıştır. 58 Milyon lird Fevkalâde tahsisat Hükümetçe nerelere sarfedilecek ? Ankara, 30 (Hususi) — Hükü, meta 58 milyon 737 bin lira fevka- lâde tahsisat verilmesi hakkındaki kanun Jâyihası meclis ruznamesine alınmıştır. Bu fevkalâde tahsisat İmaliye vekâleti, emniyet işleri u - mum müdürlüğü, jandarma genel komutanlığı, sihhat, nafla, maarif, iktısat, ziraat ve milli müdafaa ve- kâletleri emiine verilecektir. Bu parayla vilâyetlerde hükümet ko . naklar, Ankara Tb < fakültesi, Trabzon hastanesi inşa edilecek, Cerrahpaşa, Haseki ve Gurnbâ has. taneleri teşkilât tevsi edilecektir. Paranm bir kısmı da iskân glerine sarfolunacaktır. Bu işlerden geri ka lacak para MUM müdafaa vekâleti- ne tahsis edilecektir, EA VAKIT Sadri Ertem “Büyük Kurultay” başlıklı yazımda beşinci kurulta- ym açıldığı bu günden, şimdiye ka- dar başardığımız hayırlı işlerin hep onun #ieak kucağından fışkırdığın! ve programmmn ana hatlarını işaret etmekte ve: “Ana vazıflarile parti programı Türkiye tarihinin tabii seyrinin i fndesi olmuştur. Mevcut tarihi şartlârm ifadesi ancak altı prensi, pin yanyana getirilmesile mümkün olahilirât. En iyi program tarihin zaruretlerini formülleştirebilenidir. Progfuti bakımından, tarihi fü- tuhat bakımından, şef bakımından © üç kaderi kadrosu içinde bu- unduran C, H. P. beşinci kurultayı. nı bu kudrotlere dayanarak açmak, tadır, , demektedir, TAN M. Zekeriya “İç ve dış siyaseti. mizin ana prensipleri, isimli yazi- sımdâ Cumhürreisimiz Oİnönünün dünkü nutuklarında ortaya koydu. ğu prensiplerin nelerden ibaret ol- duğunu mutuktan aldığı cümlelerle tebarüz ettirmeye çalışmakta ve partide yapılacak yeniliklerin fayda h olacağı Kannatinde bulunduğunu ihsas ettikten sonra bilhamıa hari- «i #iyasetimiz üzerinde durmakta ve bizi, sulh koruyanlar cöphesin- de bulunduran kanaatin neden iba. Yet olduğunu İnönü ağımdan tek. rarlamaktadır, “İnsan cemiyetlerinin, büyükleri tarafından yutulması mazur oldu- ğu nazariyesini, hiçbir yer için ka- bul etmiyaraz.,, M, Zekeriya makalesini şu satır- larla bitiriyor: “İsmet İnönü dünkü nutüklerm. da memleketin iç ve diş siyasetin. deki prensiplerini gayet açık, gayet vazıh olarak koymuştur ve bu prensipleri koyarken, biç güphesiz ki milletin en samimi his ve arzu- larma tercüman olmuştur.,, Milli Şef konuşurken Aka Gündüz, bu ismi taşıyan ya- usinda İnönünün dünkü nutkundan edindiği intibalar: sayıyor ve bu & rada, vatanın, umumi sulhün ve masum İnsasilığın açık bekçisi oldu. ğumüzu tebarüz ettiren kısmına İ- şaret ederek diyor ki: sesin manasında bir zörre kapalı ve Müşterek sulh ya müşterek hir an- kabzasına el atılmış olan bu kir em namlusu altında dize gelecek, Arkada bıraktığın milletin, Mil izi takip ediyor.,, İnkılâbın meşalesi sütununda Ke. malist imzalı yazı, inhisar kolonya. larmdan bahsetmektedir. Bu gün piyasadaki kolonyaların dörtte biri kadar pahalı satilmesmm sebebini araştırırken soruyor ve işaret edi- yor: “Kolonyacılara acımıştır da onun için de zararı göze alarak pa- halı satıyor, yoksa ispirtoyu kolon- yaya çevirirken evdeki hesab çarşı, Ucuz satsaydı okolonyacılar ser. acmacak halde olan inhisardır., makalesinde, Almanyanm İngiltere nt münakaşa etmekte ve Almanya sa hakikaten İngiltereye karş: bir mek istediğini anlatmak için mi yaptığını araştırmakta ve bu arada, “Sulh dünyasma hitab eden bu gizli şey yoktur. Açıktır, sarihtir. laşma ile tecessüs edecek, yahut, Şad ol Atatürk, Şefinin kumandası altında açtığın İKDAM ya mi uymamıştır. nacak hale düşecekti, Bu vaziyette YENİ SABAH Hüseyin Cahid Yalçm, bugünkü ile olan deniz anlaşmasını bozması. nın bunu bir gösteriş için mi yok- deniz yarışma gireceğini fhsas et. Almanyanm deniz kuvvetlerine ©. HABER Son günlerde çilek ve kiraz çok aralarında dolaşmaktadırlar. Kiraz 7,5, çilek (Ereğli malı) Denizbankın son günleri Denizyolları müdürlüğü perşenbe günü işe başlıyor Bir sene kadar evvel kurulan Denizbankın yarın son günüdür. Perşembe gününden itiberen De nizbank tarihe karışmış, yerine Liman işletmeleri ve Denizyolla- rı umum müdürlükleri işe başla miş olacaktır. Denizbank müamelâtının devir slimi, son günlerde umum ür mevkiinin münhal bulun- masi yüzünden sürüncemede ka lan bazı işlerin tasfiy banka meclisi idaresi fevkalâde toplanmıştır. : Yarından itibaren banka mec lisi idaresi lâgvolunmuş buluna. caktır. Kadroları, yarın akşam bütün memurlara tebliğ edilecektir. İni Almân inşaat şirketile ihtilâf Hakem heyeti ilk içtimamı yaptı Julios Berger isimli Alman in. şaat şirketiyle hükümet arasında Balıkesir hattının inşa bedeli U. zerinde çıkan ibtilâfın halli için dün vilâyette ilk toplantı yapılmış- tır, Toplantıda hâkem olarak tayin edilen Yunanistanm Paris elçisi Politis de bulunmuştur, Üzerinde ihtilâf çıkan para miktarı 7 mik yon kadardır. Bu iş için Maliye Vekâleti hu. kuk müşaviri Cafer de şehrimize gelmiştir. Tetkikler bir hafta ka. dar sürecektir. hemmiyet vermesi tarihini çizerek okuyucularını aydmlatmaya (gal maktadır. Muharrir ikinci Vi min, İngiltereyle bir deniz snlaş- mast yapmalar yolundaki İngiliz tek ifini hakaret saymasmdan doğan harb felâketlerini üçüncü Reich takdir etmek zekismi göstermiş, ken, Polonya meselesinden dolayı | yaptığı anlaşmayı bozmasınm Al manya için nasl bir tehlike hazır. ladığını idrak etmemesine imkân bulunmadığmı, binaenaleyh yapılan hareketin bir nümayişten ibaret ol- sa bile ateşle oynamak addedilebi- leceğini işaret etmektedir, CUMHURİYET Nadir Nadi “Onu dinlerken” baş. hki: yarında, İnönü'nün dünkü eşsiz nulkundan bahsediyor ve © seste, yalnız İnönü'nün değil bütün bir milletin sesi olduğunu söyliye. rek soruyor; “Ebedi Şefimiz Atatlirk'ümüzün erken ve vakitsiz ufulünden sonrg vücudile milletin maküs talimi bir daha yenen sdam, milleti daha a2 bir kudrotle temsil edebilir miydi? Ve sonra ilive ediyor: “Dünkü nutuk, bu uğurda azmi- mizin şiddetini haykıran kudretli ve vakur bir sestir, Hakiki #sulhü, hakiki kahraman- Luğı seven insanlar onu hürmetle ve sarsılmaz bir inançla dinliyorlar: Türk milleti konuşuyor, — Alişam Pontarr & LEE bollaşmıstır. Bunlarm satılmasını ür 15 kuruşa kadar düşmüştür, Haber ekinden we ! Memleketimize yelen yabancı ilim adamları Bir İsveçli profesör tetkikat yapacak İsveçin Upsala (Üniversitesi coğrafya proförörü Henrih Fro. din, bu sabahki Semplon ekspres- le şehrimize gelmiştir. Gardan doğruca İsveç konso- loshanesine giden profesör, bir mubarririmize şunları söylemiş- tir; — 'Türkiyede iki ay kalaca- ğım. Bu akşam Ankaraya hare ket edeceğim. Türkiyenin hükü met, merkezinde maarif vekâle. tiyle temasta bulunduktan son- ra Anadolunun şark tarafına gi- derek Bitlis, Diyarbakır ve Van. da tabii coğrafya bakımından ilmi / araştırmalar yapacağım. Bu se- yehat : münasebetiyle (modern Türkiye maarif müesşeselerini ve bilhassa Üniversiteyi de ya- kından göreceğim, İsveçe dönün ee konferanslarla tetkiklerimin neticelerini bildireceğim, | Bulgar muharrirleri Bulgaristanın tanınmış muhar rirlerinden mürekkeb bir heyet dün Sofyadan şehrimize gelmiş- tir, Heyet azaları, Türkiyede iki memleketin kültür münascbetle- rini inkişaf ettirmek için çalışa caklarını, buradaki edebi hare- ketleri tetkik edeceklerini söy. lemişlerdir. Fransız hukuk profesörü Geçenlerde şehrimize gelen Pa ris Üniversitesi beynelmilel hu- | kuk profesörü De la Pradelle dün Üniversitemizi gezmiştir, ç Burada bir konferans vermeğe davet olunmuştur. Fransanın ta- İnınmış ilim adamlarından olan | Parisli profesörün konferansına ehemmiyet veriliyor. Çünkü bu. günlerde buhranlar geçiren bey nelmilel hukukun istikbalinden bahsedecektir. —4—. Açık resim ticareti Bir fotoğrafçı bu zanla tevkif edildi Fotoğrafçı Karakin Ohanesyan ismindeki birisi açık ve müstehcen resim sattığı iddiasiyle yakalan - mış ve dün müddelumumiliğe tes. lim edilmiştir, Ohanesyan verdi- ği ifsdede fotoğrafları herkese satmadığını ve kendisinin çekti. ği bu resimleri kadın erkek muh. telif pozlarda fotoğraflarını çekti. ren. alâkadarlara sipariş Üzerine verdiğini söylemiştir. eye İ Maamafih yerli çilekler 50 kuruştur, Iyi cins Yarımes kraslart 2 kolaylaştırmak için seyyar satıcılar arabalar dolusu meyva ile mahalle kuruştan aşağı satılmıyor. Kirazın bollağu şehrimizde bugünlerde de ve bağırsak hastalıklarının da Demirkapı cinayeti Yakalanan genç Sevgilisini nasıl vurduğu- nu anlatıyor Pazar günü akşamı Demirkapı. da bir genç sevdiği kızı tabanca kurşunu ile iki yerinden vufmuş- tu. Mehmet Ali adında olan ve O- limpos gazoz fabrikasında çalışan suçlu dün akşam adliyeye teslim İ edilmiş, ikinci sorgu hâkimliğinde | sorguya çekilmiştir. Mehmet Ali yakalandıktan sonra vak'ayı şöy- İe anlatmıştır: “— Benim gibi Arabgirli olan Elifle 936 senesinde tanıştık. Se vişmemiz iki sene gizli devam etti. Fakat nihayet bizi ötede beride görenler vasıtasiyle iş meydana çikti. İ Bunun üzerine Elf “Artık ev. İlenelim,, dedi. Derhal kabul ede- jrek kızı babâşı İbrahimden iste - İdim.Vermeğe razı oldu, Fakat kı. İzin amcası Hüseyinle diğer akra. baları onu, benim fabrikada çalı- şan ve arkadaşım olan Ali ismin de birine vermek için çalışıyorlar. dı. İki sevgili biribirlerimizden kati'yyen ayrılmıyacağımıza söz vermiş, and içmiştik.. Halbuki pa. zar gecesi her zaman sevgilimle buluştuğum arsaya gidince onu © rada Ali ile beraber gördüm. Bu, bana birdenbire çok fena geldi. Ne yapacağımı şaşırdım. . Derhal pansiyondaki odama gide- rek tabancamı aldım. Arsaya gel” diğim zaman Ali artık meydanda yoktu. Elif ise bana: “.- Ben senden vazgeçtim. A- Ni ile evleneceğim.,, dedi. Bu sözler aklımı yerinden oy- nattı, Tabancamı çekerek ateş et- meğe başladım. O sırada Ali de meydana çıkarak bana mukabele | etti. Fakat benim ilk atışlarımdan sonra onun bana attığı kurşunlar” dan biri de Elife isabet etti, —— Vizesiz pasaportla gelen bir Alman kızı Bu sabah Semplon ekspresiy le gelen yolcuların mevcudu 240 bulmuştur. Merkezi Avrupadaki hâdiselerden sonra ekseriya dört beş yolcu getiren Semplon el:s- presi için bu artış umumi vazi- yetteki devamlı sükünetin dik- kate şayan bir neticesi sayılıyor. Yolcular arasında, telâşı yü- rüyüşü ile göze çarpan genç bir Alman kızı zabıta tarafından ala konularak polis mevkiine götü- rülmüştür, Buna sebeb, pasapor- tunun Türkiye için vize edilme. | miş olmasıdır. Para cezasi için süratle mus melesi yapıldıktan sonra serbest bu Alman kızının Helen Sigtriddir. Büyük bir Alman bankası di- vektörünün kızıdır. Helen Sigtrid, Berlinden Sofya | Birinci sulh ceza mahkemesin- | ya tayyare ile gittiğini ve ora. | etmektedirler. Çocuklara N de hâkim Reşit tarafından gizlildan acele İstanbula gelmek İçin nm ve Kanadanm muhtelif nedi” surette sorguya" çekilen maznun | yola çıktığından pasaportunu vi-İden 1600 mektup ve birçok | tevkifhaneye gönderilmiştir, 28 ettiremediğini söylemiştir. artmasına sebeb olmuştur. Adanada esrarl! bir cinayet Bir kimyaker evinde tabanca ile öldürüldü Adana, 30 — Dün sabaha kö İşt şehrimizde feci bir cinayet dg İ muştur. Gece yarısından saat 3,30 seralarında asfalt G8 de devriye gezen polisler birdi” bire arka arkaya üç el silâh se işitmişler ve derbal sesin geli tarafa doğru koşmuşlardır. Tübancanın kimyager pi Pızanm evinde atadlığı ar mış ve eve girildiği zaman 28 adam kanlar içinde ölü bul tur, Odada bir mücadele olduğu” gösteren delillerle, katilin çarken acele ile bıraktığı a; bısının bir teki bulunmuştur. Katil henüz yakalanmış deği dir. Polis bu esrarlı cinayetin hiyetini meydana çıkarmak İgayretie çalışmaktadır , yar. Şehrimize gelen Almâl' makine mütehassısla"! Alman fabrikaları makine e tehassıslarından mürekkep 5yet bu sabah şehrimize gelmit tir. Heyet Ankaraya giderek yö sad vekâleti ile temasta b pir duktan sonra hükümete sfi kısım fabrikaların o makine” hakkında tetkikat yapacaktı” Bu fabrikalar, mütehass. heyetinin mensup olduklari nayi müesseseleri tarafından * rulduğundan bu tetkikata yüz” görülmüştür. / ln a Mİ iri İstanbul © asliye 4 üncü mai mahkemesinden: $ Antuvan Klot Kişer tai Çenberlitaş civarında esirpazari navut hanında Niko Bojin, > Kostantinya ve babası Pojin VE Ne Li igin 908679 vetiyeler mumaileyhlerin adresi terkettikleri ve elyevm de met ettikleri yerin bili: g vetiyelerine yazılan meyli laşıldığından haklarında il ligat yapılmasına ve hemi rer ay mühlet verilmesine b 5 ni yaka” İmadıkları veya bir vekil dikleri takdirde haklarda kararı verileceği ve bu babtafi yetiyeler de mifıkeme dıvarına Tir olduğu ilân olunur. 1» buğu > Beşizler beş yaşında Callander, 20 (AA) —PÖ 4 bugün 5 inci ri yi ler gönderilmiştir,