1 Ocak 1932 Tarihli Kadro Dergisi Sayfa 38

1 Ocak 1932 tarihli Kadro Dergisi Sayfa 38

ması İçin kâfi değildir. İstismarımız, iktisadi bir kuruluşa, dayanmaktadır ki, rejim meselesi, bu kuruluşu, ancak çok semereli yahut az semereli kılmakla kalır. İstismarımızın kuruluşunu hakiykaten parçalıyabilecek olan şey, Türkiye'de iktisadi rejimin bizim mekanizmaya taban Labana zıt bir halde işlemesidir. Bu olmadıkça, rahat uyku uyuyabiliriz.,, Fakat çok geçmeden gördüler ki, Türkiye, iktisadi niza- mını da kuvvetli dümen darbeleri ile, kendilerinin © meşhur makanizmalarına zit — bir istikamette yollandırmaktadır. Türkiye ferdiyetçi bir iktisat nizamını, gittikçe ikinci plâna ve devletçi bir iktisat nizammı da gittikçe birinci plâna almak- tadır. Türkiye, istikrazların, muvazenelerinde daima açık veren milletler için aldatıcı ve devamsız bir vefah devreciği temin ettikten sonra, bir taraftan faizleri ve bir traftan resülmalleri ile, bütçeyi, yani milletin en semereli ve gıdalı bir milli sermaye kaynağını gittikçe daha fazla zedeleyip gitlikçe daha fazla, bir kalkınma ve iymar âmili halinden bir tutunma ve bir aylıklar hesabı haline getirdiğini anlamıştır. Ve dokuz senedir böyle bir tuzağa yanaşmadığı gibi, bugün yani iktisadi sıkıntıyı en fazle hissetmeğe başladığı bir dakikada bile krediyi, ancak büyük bir milli sanayiin kurulması yahut başlıca istihsal emtiasının büyük ve plânlı bir istihsal bakımından teşkilâtlandırılması esası, Üzerinden teemmül ediyor. Son kontenjan kararnamesi, milli iktisadın korunmasını ne ileri hadlere kapar tatbik etmek azminde olduğunu, şüphe ve tereddütlere yer vermiyecek bir şekilde ilân etmiş oluyor. Emperyalist mekezler, anlamıya başlıyorlar ki, Türk inkılâbı, bir Tanzimat yani körü körüne ve onlara pazar vazifesi göre- bilmek için yapılmış bir hareket değil, “a,sından “y,, sine kadar, Millet şeniyetinin kurtarılması hareketidir. Ve derhal, böyle bir hareketin diğer ümmet parçaları üzerinde yapabi- leceği tesiri düşünerek, bu camiaları, ömmet şartlarının muhafazası numinu — teokrasi bağlarının içinde yeniden haps ediyorlar. Halife ve hilâfetin, istismar için hiç bir tehlike teşkil etmediklerini Cihan harbi ve bizim o0 meşhur “Cihadı mukad- des,, fiyaskomuz isbat etmişlerdir. Bugün, istismarcının düşün- düğü, kendisi için hiç bir tehlike teşkil etmiyeceği muhakkak olan hilâfetin, acaba emin ve sadık bir uşağın elinde, Milli 38