1 Ocak 1932 Tarihli Kadro Dergisi Sayfa 42

1 Ocak 1932 tarihli Kadro Dergisi Sayfa 42

Ümmilikle mücadele için köy kampları Harf inkılâbı! İşte inkilâbımızın orjinal ve bakir bir cebhesi daha.. Harp inkilâbı temamile türk inkilâbına hâs bir hamledir. Türk dehası, nmeli ve cezri bir dehadır. Her şeyin daima en mak- sada uygun olanını bulur ve benimser. Arap harflerini islâh tecrübesine kalkışan gülünç zihniyet türk değil, osmanlı zihniyetiydi! Milli kurtuluş harektile kendini bulan ve Gazi Mustafa Ke- malin şahsında en kuvvetli mümessilini yaratan türk dehası, derhal “islâhcılık,, zihniyetinden “inkılâpcılık,, zihniyetine geçti İçtimai inkılabımızın her safhasında aynı zihniyetin yaratıcı hamlelerini görüyoruz. Saltanat yerine Cümhuriyet, Mecelle yerine Medeni kanun, Fes yerine Şapka, arap harfleri yerine yeni türk harfleri, Yeni harflerimizi milli kurtuluş hareketimizin en modren bir silâhı olarak tanıyoruz. İnkılâbı, halkın ruhuna sindirmek için en mükemmel vasıta yeni harflerimizdir. Halkın bilgi ve kültür seviyesini yükseltmek için yeni harflerimiz en kuvvetli bir maniveladır Halka yeni harfleri öğretmek içiu millet mektepleri kâfi gelmedi. Şehirlerde ve ille köylerde okuma, yazma bilmeyenlerin adedi zannedildiğinden daha çok üstündür. Ümmiliğe karşı daha radikal ve daha geniş mıkyaslı mücadele şekilleri bulmak lâzım. Meselâ: Tatil aylarında şehir kenarlarında kamp kuran, avare- likten canları sıkılan, kahvelerde pinekliyen mekteplileri sefer- her edip köylere gönderemez miyiz? Kamplarmı köylerde kursunlar ve her okuma yazma bilen mektepli bir ümmi köylüye okumak ve yazmak öğretmek mecburiyetinde olsun. Bu vazifesinde muvyaffak olanlara Ümmi- likle mücadele madalyaları dağıtılarak bu işe ideal bir mahi- yet de verilebilir. Bu sayede şehir çocuğu, köylülerimizi ve köylerimizi tanıyacak; köylülerimiz, şebirli gence ısınacak. Köy ile şehir arasında bir kanal açılmış olacak, 42