1 Ocak 1932 Tarihli Kadro Dergisi Sayfa 6

1 Ocak 1932 tarihli Kadro Dergisi Sayfa 6

Müllet İktısadiyatı: Müstemleke iktısadiyatından Millet iktısadiyatına, Dr. Vedar Nodim İnkilâbımızın iktısat sahasındaki mânâ ve şümulü Üzerinde duralım: Kapitülâsyonlar - Düynu umumiye- Gümrük esareti — gibi mefhumların Türk toprakları dışına koğulması, Saltanatın, Mecellenin, Fesin, Arap harflerinin Türk cemiyetinden tarde- dilmesinden daha az mühim ve daha az manalı değildir. Hattâ bu sonuncuların kıymetini azaltmak kastinden tamamen uzak kalarak diyebiliriz ki, birincilerin mana ve şumulü daha geniştir. Çünkü kapitülâsyonların ilgası, düyunu umumiye idaresinin kaldırılması, gümrük istiklâlinin istirdadı yeni Türkiye devletile harici alâkadar Devletler arasındaki cidalin zaferleridir. Saltanatı, mecelleyi, fesi, Aarp harflerini kaldırmak için Lauzanne'lara ihtiyaç yoktu.Bunlar müstakil bir milletin kendi içinde halledeceği mes'elelerdi. O halde inkilâbımızın iktısadi sahadaki şiarlarının tahak- kuku, bizi tabiatile dış - düşmenlarımızla karşılaştırdı. İnkilâbı- mızın içtimaf sahadaki şiarlarınm tahakkuku ise, bizi gene tabiatile iç- düşmanlarmızla çarpıştırdı.. Bu itibarla içtimi zaferlerin korunması ve kökleşmesi için iç - irticaa karşı ne derece uyanık ve amnsız davranmamız bir zaruretse, iktısadi zaferlerin yemişlerini verebilmesi için de“ dış - İrticaa karşı o derece, silâhlı, hazırlıklı ve tetik bulunma- mız icap eder. Osmanlı Fanzkasının Londra'da toplanan ümümi — hey'et içtimamda idare meclisi reisinin Türkiye'ye dair verdiği iza- hatta biz dış irticaın sesini işitlik! İlstisadi inkilâbımızın manası ve hedefi nedir? Pir müstemleke iktısadiyatı olmaktan kurtulup — bir millet iktısadiyatı yaratmak, Bu meseleyi böylece — vazedebilmek 6