1 Ocak 1932 Tarihli Kadro Dergisi Sayfa 8

1 Ocak 1932 tarihli Kadro Dergisi Sayfa 8

İktisadi Dumlupınar da plan ve sistem ister. Bir müstemleke iktısadişatmdan — bir millet — iklısadiyatı yaratmak işi karşısında larih!e ilk defa olarak Türk milleti kalıyar. Bu işi başarmak., İşte yeni Türk Devletinin tarihi misyonu, Önümüzde taklit edebileceğimiz hiç bir örnek görmü- yoruz. Bu büyük işin bütün hal çarelerini kendi kendimize yaratmak mecburiyetindeyiz. İnkilâbımızın diğer unsurları gibi iktısadi inkilâbımız da orijinal bir eser olacaktır. Zaten harp sonu iktısadiyatınm üç büyük mes'elesi var. 1 Kapitalist iktısat tistemi yerine kommist iklısat siz- temini kurmak.. Bunu Rusya halle çalışıyor. 2 — Kapitalist iktısat sistemini kurtarmak. Bu işle Akvam cemiyeti uğraşıyor. 3— Müstemleke iktısadiyatı yerine müstakil millet iktısadiyatı yaratmak, Bu da Türkiye cumhriyetine düşüyor. Davamızın hususiyeti ve yeğâneliği yüzünden değil midir ki, memleketimize bu güne kadar gelen ecnebi muhtahassıs- larm öne sürdükleri tedbirler inkilâbımızm ruhuna ve hedef- lerine tamamen ayrı bir mahiyettedir? Onlar, bizim milli sanayi siyasetimize muarızdırlar. Onlar, bizim gümrük siyasetimize muarızdırlar. Onlar, bizim maliye siyasetimize muarızdırlar. Halbuki Türkiye Cumhuriyetinin iktisat davası ile osmanlı imparalorluğunun iktisat davası arasında hiç bir münasebet yoktur. Aradaki dünya farkını anlamıyan ve yahut anlamak iste- miyen mutahassıslar bize hâlâ müstemleke iktisadiyatı ted- birlerile geliyorlar. İnkilâp Türkiyesini sadece ham madde istihsal eden, ccnebi sanayi mamulâtına açık pazar ve emperyalist surma- yelerin istismarma sahne olan osmanlı imparatorluğu ölçü- lerile mulalâa etmek.., İşte ecnebi mutahassısların ana hataları. Siyaset, muayyen hedeflere varmak için tatbik olunması lâzımgelen tedbirleri bulmak san'atidir. Tedbirler, hedeflere göre kıymet kazanır. Hiç bir tedbir başlı başına, mutlak surette'iyi veya fena değildir.İlâçlar gibi. 8