1 Ocak 1932 Tarihli Kadro Dergisi Sayfa 7

1 Ocak 1932 tarihli Kadro Dergisi Sayfa 7

bile başlı başıma beynelmilel bir hadisedir. Çönkü her müs- temleke milletinin ideali, bu meseleyi böylece vazedebilmektir. Bu itibarla davamızın sadece milli değil, aynı zamanda bey- nelmilel bir mahiyeti vardır. Müstakil bir millet iktısadiyatı kurabilmek için ergeç aynı yoldan geçmek mecburiyetinde kalacak olan müstemleke ve yarı müstemleke milletlerine örnek olmak mevkiindeyiz. Unutmayalım ki, Çin, kapitülâsyonların” ilgası ve gümrük istiklâli uğrunda hâlâ didiniyor. Ve Hindistan aynı idealler için çurpımp durüyor. Müstakil Türkiye'nin bir millet iktisadiyatı yaratmak cehdi düşmanlarımız tarafından da saburlu ve dikkatli bir alâka ile takip olunmalkcdadır. Hiç şüphesiz ki, Balkanların ve yakın şarkın en kuvvetli ve en İstikrarlı devleti Türkiye Cumhuriyetidir. Buna rağmen garp maliye âlemi yeni Türkiye'yi, bizzat kendilerinin ölü adam dedikleri osmanlı saltanalı kadar, emniyetli bulmuyor- lar. Niçin? Çünkü osmanlı impatatorluğu, garp emperyalizmi için kaybolmuş bir istihkâmdır. Onu tekrar zaptetmek ümidi ve arzusu içlerinde kıvıl kıvıl yaşıyor. Bu hakikatı her inkilâpcı Türk vatandaşı iyice kafasına kazmalıdır. İnkilâbın Heyecanmı ve mihverini artık iktisadi sahaya nakletmek zamanı yeldi. Millet iktisadiyatı yaratma davasında her vatandaş disipilinli ve şuurlu bir ordunun ferileri gibi Üstüne düşen vazifeleri bilmelidir. İşte inkilâba inanananlara düşen mühim — ve hayati bir inkilâp işi! & Görüyoruz ki, milli kurtuluş cidali iktisadi sahada bütün şiddetile devamediyor. Ve bu cidal, Dumlupmar bahasına oluyor. Türkiye, iktisadi zaferlerini istismar edemezse, emperyalizm'in kucağına düşebilir. Bu büyük tehlikeyi 14 milyonun yüzde kaçı biliyor? İktisadi derdlerinizi ferdlerin hasis menfaat —meseleleri olmaktan kurtarıp bir millet davasi haline koymak, artık günün zarureti oldu. Bütün Türkiye'de bir Dumlupmar havası estirmek İâzım. Askeri Dumlupınar planlı ve sistemli bir faaliyetin yemişidi. 7