1 Aralık 1932 Tarihli Kadro Dergisi Sayfa 23

1 Aralık 1932 tarihli Kadro Dergisi Sayfa 23

— Efendim; bey bizi sıkıştırınca gider başha bir memlekette ça- İrşır orada para kazanırız. Bizim çok minnetimiz yoktur, Lâkin Kürtler öyle derildir. Hoş burada yavaş yavaş onlar da akıllan- mıya başladılar. Lâkin ne olursa olsun Kürtlerin hali kötüdür, Beylerin elinden gelte bizi de Kürt yapacaklardır. Aramıza Kürt sokmakh ve onlerla marabelık yapmak isterler: Bir kere kü- ye Kürt girdi mi bizim iszimiz biter. Cünkü bey ölmiyecek kadar darı verse de Kürt eyaoallah der. O vakit beyin bizden çekhine- ceği kalmaz. Bize de Kürtler gibi muamele etmiye başlar. Sura- rada iki saat mesafedeki bir köyün bizim gibi Türk olduğunu dedelerimiz söylerler. Simdi orada bir tek Türk kalmamıştır. Bey araya Kürtleri doldurmuş ve Türkleri de Kürllere benzet- miştir» (“|. Kürt aslında aşiret an'aneleri ve din rabıtaları do- layısile ve cebir tarikile istismara daha fazla hayun eğdiğinden beyin nazarında rtandmanı yüksek bir istihsal vasıtasıdır. Bu- nun için derebeyi arazisindeki Türk unsurunu da muti Kürt un- suru haline getirmeyi sınıfi menfaatının icabatından addeder- Bu gün bütün Elâziz, Malatya civar ve mülhakatı tamamile Türk iken Kürtleşmiştir. Rugün bu hal bütün siddetile elân devam etmektedir. Şark vilüyetlerinde bir çok köy isimleri Türk oldu- gu halde küylerin içinde yaşıyanlar kürtçe kkonuşmaktadır. Kürtçe konuşan bir çok aşiretlerin isimleri de türkçedir: Arz- lanusağı, Koçusağı, Çerhatuşağı, Lâçinuşağı, Karaballıuşağı gi- bi. Hattâ bir aşiretin Sarktaki parçası kürtçe konuştuğu halde Kütahya ve Butsa civarındaki parçaları türkçe konuşmaktadır. Bu asiret Karakeçili aşiretidir. Türk anasırının Kürt aşiretleri- ve iltihakının diğer bir sabebi de imparatorluk zamanındaki a- sayışsızlıktir. Kürtler tarafından daimi taarruzlara, daimi te- cavüzlere maruz kalan Türk köyleri, kurtuluş yolunun kürtçe konuşan aşiretler içinde milli varlıklarımı eritmekte bulmuşlar- dır. Binaenaleyh Türk anasırının kürtçe konuşan üşiretler tara- fından yutulmasının bir taraftan içtimai - iktisadi diğer taraftan da idari (asayişsizlik) sebepleri vardır. Bugün derebeylik münasebetlerinin ittisadan kalmış olduğunu iddia edemeyiz. Bu rejim, hudutlarında tesadüf ettiği bütün Türkleri kendi çerçevesi içine çekerek coğrafi sahasını genişlet- () Yusuf Mazhar, İsyrî:ş sahasımda 1500 kilemetre. Cumhuriyet 27, VII 1925. 23