1 Aralık 1932 Tarihli Kadro Dergisi Sayfa 45

1 Aralık 1932 tarihli Kadro Dergisi Sayfa 45

Kronikler. Almanya'da Milli müdafaa nazıyı Von Sehleicber, Başvekil oldu. Almanya, daha ziyade diş pazarlar hesabına işliyen bir i- malâthane baline geldiği için şanayileşmede, ziyadesile ileri gitmiş bir momlekettir. Fakat bu sanayileşme ona, ayni nisbette bir sınıflaşmaya olturmuştur. Bu sınıflaşma yüzünden, Alman mil. leti, millet almaktan — çıkmıştır. Bir takım birbirine düşman ve bir takım birbirine düşman olan- lar arasında külâh kapmağa ça- lışan sınıflar bulunmuştur. Azami haddini bulan bu sı- nıf tezadı, Almanya'nın siyasi istiklâline Vorsaillos'in kelepçe- leri ve Almanya'nın satış imkân larına buhran köstekleri burul- duktan sonra, parlemanter ida- reyi bir anarşi makinesi haline sokkmuştu. Garpta, bütün esaslı kanunları tetkik ediniz. Bunlar, «milli gelir» dediğimiz şeyin - rnıflar arasmda taksiminden iba. rettir. Versailles sulhnamesi, Âl- manya'ya ancak geçinecek İka- dar çalışmak hakkını bırakmış- tu Teraküm —eden sermaye, ta- mirat haracı şeklinde harice ö- deniyordu. Bu hal, 1918 den iti- baren, «milli gelirsin taksimi işi- ni fena halde güçleştirdi. Ve sı- niflar arasmdaki uçurum, açıl. dıkça derinleşti. Fakat 1918 den 1929 senesine kadar Amerika'- dan Almanya'ya akan sermaye- ler, istihsal çarkını öyle yağla- dı ki, memleket bir taraftan ö- dünç aldığı paralar ile bir diğer tarafa tamirat haraçı ödemek formülleri arasında, kendisine de bir ilâve payı ayırmak usu- lünü keşfetti. Gerçi istikraz fa- izleri yükseldi, gerçi cihan pa- zarları, serbest Rusya başta ol- Mak üzere sanayileçmekte ve pa- zarlıktan çıkmakta idi. Fakat buma en son aldıracak olan mom- leket Almanya idi. Amerika, kesesinin ağzımı açmıştı ve Al- manya durmaksızın — avuçlayor- du. Derken, buhran çattı. Sah- te refah, uçtu, «Milli gelir» in sınıflar arasında taksimi mesele- si, bütim şiddetile baki idi. Buh- ran, satış imkânlarını azalttlıkça «milli gelir: azaldı, «Mlili gelir> azaldıkça, bunun taksimi güç- leşti. Taksim güçleştikçe, sınıf- lar arazındaki tezat büyüdü. Ni- hayet bir gün milletin varlığını tehdit eder gibi oldu. Işte Von Sechleieher, ne ka- pitalist ne de sosyalist olduğunu proğramının başına geçirmekle, bu iltihaplı vaziyete çare arıya- cağını anlatmak istiyor. Fakat bu beayanat, Alman milleti için bir teminat olamaz. Çünkü Al- manya'nın davası «milli gelirsin taksimi olmaktan çıkmış <milli gelirsrin temini olmuştur. Altı milyon işsiz, kötü bir taksimden ziyade taksim edilecek şeyin gilt- tikçe azaldığına dikkat etse ge- rektir. — B. A, 45