1 Aralık 1932 Tarihli Kadro Dergisi Sayfa 46

1 Aralık 1932 tarihli Kadro Dergisi Sayfa 46

San Fransız intihabatında el üşlünde taşınan Herriot, bir borç laksiti yüzünden, düştü. Almanya'nın lamiral borçlarını affeden büyük — Avrupa devlet- leri Amerikaya olan harp borç larını ödememek için birbirleri- ne söz vermişlerdi. Bunun için de mejhur Lausannc cephesini teskil eylemişlerdi. Eğer son A- merika intihabatını Hoover ku- zanmış olsaydı, mesele kalmıya- caktı. Amerika finansını temsil eden adam, Avrupa finansına verdiği sözü tutacak ve harp borçlarını ya tamamen affede. cek yahut anları İ milyar dola ra kadar (11 milyar dalardan) indirecekti. Fakat Ronsevelt'in kazanması bütün hesapları alt- üst btti. Demakratların — lideri, ne AÂmcrikan mükelleflerini da- ha fazla ezdirmek nc de Wall Btrcet'in heveslerine Wiashing- ton'u kurban eimek niyetinde idi. Avrupalılar bunun büyle olduğunu bildikleri için, arka arkaya yolladıkları nmotalar ilc Haover'i sıkıştırmağa başladılar. Fakat bunu, bir cephe balinde yapmadılar, yahut yapamadılar. Har devlet ayrı müracaat etti. 15 birinci kânun vadesini İn- giltere ödedi fakat Fransa ö- demedi. 1918 denberi omuahe- delere sadakat» düsturunu takip eden Fransanın borç senedine Şu var ki, İngiltere kadar Fran- sa da 15 kânunuevvel tahkaitini ö. diyebilirdi. Neden ödeme rolü İngiltere'ye düştü de, — imzasını 46 attığı imzayı Larsmaması, bir a- cayip ve Franmsa'nın hâlâ intifa- de etmekte olduğu karsılıklı ta- ahhütleri tehlikeye koyacak iş idi ki, bunun olmaması için Her- riot, bülün toelâkatini —enarfetti. Muvaffak olamadı. Mecliate a- kalliyette kaldı ve düştü. Bizce Fransa için bütün me- sele 15 kânuünucvvel — vadesi- ni borçlar etrafında bir buhran - ilo atlatmaktan ibaretti. Çünkü Fransız meclisinde, vadenin tedi yesine ancak sosyalistler muha- lif olabilirdi Biraz da Herrsat'- nun fırkası itiraz edebilirdi. Hal- buki vadenin tediye edilmemesi için, bütün sağ cennh yani sana- yi ve maliye mensupları ademi itimat reyi vermişlerdi. Besbelli bir şay ki, Londra ve Paria, si- yaset kanalından değilse bile maliye — kanalından, cephesini muhafaza eylemişlerdir. Çünkü bütün politikaları, tamirat ala- saklarımı kendi harp borçları ile takas otmekten ibaretti. Todiye taksidinin ödenip ödenmemesi koyfiyet harp borçlarının ipkası yahut tasfiyesi bakımından mü- himdi. Binacnaleyh, Londrta ile Paris'in müştereken yapacakla. vı en güzel hareket, birinin tedi- ye elmesine mukabil — diğerinin tediye eylememesi olabilirdi. Ci- ty ile Bangue de Franca bu plân- larmı mükemmelen talbik et- mişlerdir. — B. A, tanımamak isi Franaaya havale edildi? 1. — Tamiratta en büyük hisse, Franza'ya ait idi Binaenaleyh