1 Aralık 1932 Tarihli Kadro Dergisi Sayfa 43

1 Aralık 1932 tarihli Kadro Dergisi Sayfa 43

? — Bir taraftan kapitalizmin maddi rejimimnin ve hegemonyasının tetkik enevzun kılınarak bakiki mikyasına İrcaı, diğer tarafltan klâ- sik Ayvrupa kültürünün ve içtimai telâkkilerinin, tetkik mevzuu kılma- rak tenkidi; bu devra kadar kendilerini, idrak tarzzı itibarile ancak tâbi va passif bir fikri itaat içinde hizsetmiz olan memleketlerin ide- oloğları için yeni idvak genişliği ve fikir hürriyeti temin etti. Hulâsa harpsonu devresi, bizim gibi yeni memlekçiler için bir fikri rönesans devresi oldu. Ve şimdi iskolastiamin vatanını -Sosyalizmin doğum halina gelmiş cephesi de dahil olduğu halde- Carpta bıraktı. R —- Bu zikrolunan telâkki istihalelerinin adım adım aksiyonlaşma- sı için İâzıtn olan maddi şartları harpsonu tarihi sür'atle hazırladı. Bir taraftan kapitalizmin cihanşümul, hegemonyasına, diğer laraf- tan Çikir ve ruh esaretimne karşı duyulan tehesvür, nvihayet Türkiye'- de, filen ve müsellehan bir cephe ihtilâl; şeklini aldı: İstiklâl harbi. Bu hâdisede kapitalizmin bütün mümessilleri, o vakle kadar tcessüs cden bütün cihanşümu! heşemonyalarmın inkârını ve bu hegemonya- dan muzlarip olan bütün müstemlekea ve yarı miletemlekeler icin kuv- vetli bir misal sezdiler, 9 — Milli iştiklâl harbile maddeton tecelli eden milli kurtuluş hare- ketinin ikendi idoolojisini kesa bir zaman içinde ve müdevyen bir fikir sietemi halinde meydana ygetireceği tabif idi. Ve bu fFikri verim, Tirk inkılâp münevverliğinin mukadder bir vazifesi olacaktı. Cünkü milli kurtuluş harclkcetlerinin terihi neşrini teşkil eden lezatlar en evrvel ve en ziyadea Türkiye'de keskinlesmiş, bu hareket ilk idare edicisimi Tür kiye'de bulmuş ve ilk zaferini Türkiye'de kazanmıştı. Bu tarihi? gart- ların fikri bir senlezi olan milli inkılâp ideolojisinin 'de ilk evvelâ Türkiye'de tedvinine çalışmamak, bizzat bu tarihi şartların Türk mil- letine, maddi sahada olduğu gzibi fikri sahada da, hazırladıtı relrher- Ek vazilesini gürmemek demek olurdu. 10 — Binaenaleyh şimdi memleketimiz, bir taraftan kendi iktisa! bünyesini, kendi cemiye! kaldelerini, kendi hbayat ltarzını, diğer taral- tan da kandi yaşatlığı ve temsil ettiği milli kurtuluş cidalinin âlemi telâkki tarzını, tamamile kendine hüs ülçüler ve telâkkiler içinde İş- lemek ve yaratmak mevkimde bulunuyor. Bu kurma ve yaratma va zifesini dünün ölçüleri ve kanuniyetleri ile izaha çalışmak, ancak fe. ci bir telâkki galatıdır. & Bizian, tmilli inkılübımızı, telakki tarzımız: veren ve yukarıda ana hal- larile kısaca işaret edilen bazı telâkki unsurlarmın tetkiki, bizi Ağa- oğlundan ayıran ayrılığın, nası! bir görü, sistemi ayrılığı olduğunu teyide külidir. Biz bu ayrılığı körletmek ve kapatmıya çalışınaktan- sa, onu bütün moktalardan tebarüz ettirmeyi, Türk inkılap meslinin kendinc hâs bir şuur sahibi olması ve Türk münevveorinin idrakinden, her nevi renksiz, kozmopolit veya müstear telâkki ölçülerinin silin- mesi için faydalı sayıyoruz. Çünkü yoeni Türkiye, yeni bir uzviyet olacaktır. Yeni uzviyet yeni fi- 49