1 Aralık 1933 Tarihli Kadro Dergisi Sayfa 19

1 Aralık 1933 tarihli Kadro Dergisi Sayfa 19

Ve bütün bu teessüsler anor ganik bir tarzda va birbirlerin- den müstakillen kurulmuslardır. 2 — Ferdiyetçi himayetilik siyaseti sayesinde kurulacak sanayi şubelerinde işliyen istihsal vasıtaları (makine ve âletler) o sa: nayi şubeleri için en rasyonel, en verirali, en uygun olmaları ba- kimından değil, sanayicinin kabiliyetine ve komisyoncunun me haretine göre teayyün eder. Böylelikle memleketimiz bir'makine müzesine benzemektedir. Çünkü herkes istediği makineyi getirl- mekte ve satmakta serbesttir. Bu yüzden heba olan servetlerin bir hesabı çıkarılsa hayretler içinde kalacağımıza şüphemiz yoktur. 3 — Ferdiyetçi himayecilik siyaseti sayasinde kurulacak sanayi ile ziraatimiz arasında or ganik bir münasebet ve ahenk te- essüs edemez. Bu ahenksizlik bir taraftan ham madd e bakımından; bir ta- raftan da fiyatteşekkülü bakımından mülalea edilebilir. Ziraatimizin sanayiimize ham madde kaynağı olabilmesi için her ikisinin de ahenkli hir tarzda, birbirlerini tamamlayıcı bir iştikamette inkişaflarını önceden hesaplayan bir devletik- tısatprogramına ihliyaç vardır. Muhtaç oldukları iplikleri hariçten getiren bir yünlü va pamuklu sanayiini, ziraalimizi tamamlayıcı bir uzuv olarak telâkki ede- meyiz, Himaye gümrüklerile korunan sanayi emteası fiyatlarile, cihan piyasalarına tabi olan ziraat emteası fiyatları arasındaki fark (fiyat makası) her iki iktisat şubesinin, fiyat teşekkülü ba- kımından da, kaynaşamamasını neticelendirmektedir. Bu da milli pazarı, milli mübadeleyi daraltan bir âmildir. 4 — Ferdiyetçi himayecilik siyaseti sayesinde teseslis cden sa- nayi şubeleri, hemen umumiyet üzere, © sanayi şubelerinin ran- tabl ve rasyonel işliyebilmeleri itin lesis mahalli, ham madde, piyasa, münakala, enerji şartları, sermaye, teknik, ihtisas kifa- yeti v. s. gibi önceden hesaba alınması icabeden şartlara göre değil de tamamile müteşebbisin ve komisyoncunun keyfi ve indi ve çok kerre yanlış ve nakâfi hesaplarına göre kurulmaktadır. Bu yüzden israf olunan sermaye ve iş kuvvetleri hesapsiızdır, 19