1 Mayıs 1934 Tarihli Kadro Dergisi Sayfa 13

1 Mayıs 1934 tarihli Kadro Dergisi Sayfa 13

cut vermek yolundaki obirktif davasını tuhakkuk ettirici bir takım me- tolar ve prensipler manzuümesi olacıktır. Bu dava ise aşikârdır ki, her geyden evvel milli süyin ve illeb vasıLek < elden ve meayyen he- deflere istikametlendirilmesili l olabilir halde yeni Devletin milli iktisnedi her şeyden evvel -yukurıda da isarı iğimiz gibi- plânlı bir İlk- tisatlır. İktisatta plânlılık yeni Doevlelin iklısadi YFonksiyonlarının ana mesnedini teşkil eder. Burada kastettiğimiz plündan ise unladığımız ma- nayı her vesile lle tekrar etmişisizdir: Türkiyede ikt fi plân Türkiyenin buşlıcı mühim sabalaırındaki buşluea edi İ lerini, müayyen bir hesap dahilinde tanzima etmek veya bu funliyetlerden meyeut olmiyanları- ni yeniden yaratmaktır. Yani milli rejimin iktisndi mahiyeliri tıyin eden hâkim iktisat faaliyetlerini bir milli plân dahiline ulmaklır. Yoksa Tür- kiyenin bütün istihsal ve istihlâk işlerini bir merkeze raptedip memlekeli meselâ bir büyük kışla haline getirmek hiç kimsenin aklındıarn geçrmez. Mil - li plün harlcinde kalması zaten zaruri olan geniş İstihlâk işlerile, küçilk sermüaye hüareketlerini, yahut milli plân dahiline alımnması bir mllli zaru reti olmıyan iklisıdi Taaliyetleri boş yere Devletin üzerine yükletmek biz- zat Devleti bnrekelsidleştirmeklen başka bir şey vermez, Milli bir iktisat plânının mefhum bakımından tahlili ile bunun muhtelif iktisadi faaliyet pubelerinde tatbik meseleleri hakkındaki fikirleri bir kac senedenberi de- wanı eden neşriynlamızada sistemli bir şekilde vermebe çalıştıfım için bu- rada bahsi genişletmezi salem maddeten imkânsız görüyoruni, XYeni Devletin plânlı bir mallli iktisat Devleti olması zaruri bhulunduğunün işğaret edince bu milli plânin cerçevesi İçine girmesi saruri olan iktisadi vazifeler kendiliğinden tezahür eder. Yeni Türkiyede şimdi milletin en büyük mücadelesi bizzat Türk toprazı ile yapacağı mücadele ola- caktır. Milli kurltuluş Devletinde sınıf mücadelesi verini labhiatle mücade- loye bırakacıktır. Bir çok yerlerde metrük, baştan başa harap ve bir çok kıymet kaynakları henüz hattâ keşfolunmamış bile bulunan Türk topra- Rgının baştan buşa İşlenmesi, hu toprak üstünde yaşayan ve Tnkat âdeta baysiyet kırıcı bir yoksulluk içinde çırpınan Türk milletinin giyimli, tok, şen ve kalabalık olması hulâsa milli iktisıdın yeniden baştan başa ku- rulması milli iktisat plânının ana mevguudur. Bu geniş inşa ve kuruluş işi ise her şeyden evvel kuruluş vasıtaları ve bilhassı mmilli sermaye üstün- deki telâkkilerimizin plâncı ve devletçi bir görüşle yeniden güzden geçi- rilmesini icap etüirir. Avrupa kendisini müslemlekelerden çaldığı fazla kıymetlerle İmar etti. Halbuki Türkiyenin bütün sermaye kaynagı niha- yet dahli paxarın istismarıdır. Şu balde biz evvelâ harici ticarelimizi da- hili kuruluş Için bir yasıta haline getirmeğe, fakat munhasıran harici ti- carete bağlanmamaya mecburus. Saniyen milli sermaye, yani memleketi ye niden kurmak, volları, İlmanları yapmak, madenleri, ormanları işletmek, hayvan cinsleri slah ve miktarlarını çoğaltmak, yirai gıda maddeleri ve hammaddeler istihsalâtıni #rami arürmakla beraber <köylünün süyini azami kıymetlendirmek, sanavli kurmuk için lüzım oelan nakit şeklinde müterakim sermaye de buğün hiç şüphesiz emrimizde teraküm etimiş deği- dir. Dütün bu kuruluş içleri için zarurl olun milli pura, yahut geniş dev- let kredisi meselesi de yeni Devletin ilk olurak halle meocbur olduğu bir yenl iktisat meselesi olarak karşımızda duruyur. Willi paranın istikrarımı-