1 Mayıs 1934 Tarihli Kadro Dergisi Sayfa 36

1 Mayıs 1934 tarihli Kadro Dergisi Sayfa 36

25 Hira kok 25 » cevherin ihracı 5 , yüksek fTırımda istihsal masrafı (sermâave Sorvisi v. 8. dahli) B v İstanbula kadar nakliye 38,5 Xekün Bu lakdirde en uşaşğı Tfiyat sevlyesine nazaran takriben ©4 14,5 bir kâr vardır. Fakut burada görülür ki, biz demir istihsâline yarıyan kokun beher to- nunun Zonguldaktan tkriben 750 kilometre öteye (bumm 280 kilametresi şimendiferdir) 25 Hraya maliyetini esas tnttuk. Bugünkü şartlar ultında gayri mümkun görülen bu fiyat (Biz bu hususun pekâlâ mümkün olubi- Teceğini bilâhare letkik edeceğiz) duhilimnde maliyetin de © nizbette yük- sek olacajğı tabiidir. Bu sebeple maden aneck Ğ kilometre mesafede bulunan ve takriben 5.000 kiloyat takat verebilecek olan bir su sukutundan elektrik istihsulini ve dektrikli yüksek fırınla bu işi realize etmek daha dağru gö- rülmektedir. Yalnız bu takdirüc tesis masrafının bir hayli daha yüksek olmasını göze almak icap eder. Sartları bize müşabih olarak elektrikle istihsal yapan vasat büyüklükteki İsveç Fahrikalarında beher tonun maliyet fiyatı bizim paramıdla takriben 28 liradır. Bunu İstanbula kadur nakliyat fiyatı olan & lira da zam edilince İslanbal Hmanındaki teslim fivatı 34 liraya baliğ olur.. O halde en aşağı fiyat seviyesine mazaramn takriben ©ç 24,5 bir kâr, Senelik istihsali 80.000 tona baliğ oulmcak ve dektrikle işleyecek böyle bir elektrikli yüksek firin ve sanlralın ilk tesis sermayesi ise takriben şüyldir; 1.000.000 Jira eletrik fırını ve santral (tekmli besisnt) 45000 —» — bina ve sirire tesisatı 400000 3 — mütedavil sermaye 1.800.000 Yekün Ve senede 100.000 ton İstihsali için isa takriben 4,5 milyon liralık hir ser- mave (tesisat büyüdükçe tesiş masrafınm İstihsal vahidine Habet eden miktarı da azalır), Elektrikle istihsalin şu tfaidesi da vardır ki, hemen de- mir istihsal mahâllinin yanında yine bu elvara yakın olan krom, mangan gibi çelik istihsaline yarıyın mevat iancsile kolaylıkla çolik Subrikaları da kurulabilir ve özledilğimiz demir, çelik sanayli toplan yücut bulmuş olur. Hiç birisi gayri kabili tahakkuk olmıyaun şu Şartlar altanda ve yukarıda izah ettiğimiz zarnretler muvacehesinde bizde rantabl bir demir sanayi- inin teşekkülünde tereddüt clmeye hiç bir sebep görmediğimizi bir kere daha sarahalle iladeyi faydalı görmükleyiz.