1 Mayıs 1934 Tarihli Kadro Dergisi Sayfa 9

1 Mayıs 1934 tarihli Kadro Dergisi Sayfa 9

noktalarm bilhassa bu raevzu dolayısile ve bilerek üzerinde durdum. Çün- ki yeni devletin iktisadi fonksiyonları derken kasdettiğim devlet yeni ve inkılâpçı Türk devleti, bir mülli kurtuluş devletidir. Yoksua Kialettayin bir devlet mefhumunu ve lâzlettayin devlel müessesesini nlsaydım bu müle- kaddim izahata hiç te lüzum görülmezdi. Çünki o taktirde Türkive, devlet müessesel üstünde kendine uygun bir nazari tofahhus sahibi olmamak ve garpte cemiyet ilimlerinin bise nakil ve itbal ettiği umami hükümleri ay- nen kabul ectmek islıraırmda kulırdı. Halbuki biz buruda bir milli kurtuluş devletinden hassatan inkılâpçı Türk deyletinden bahsediyoruz. Çünki milli kurtuluş devleti evvelâ binnazariye bir devlet tiplidir ki onun tarihi mahiyet itibarile eşine ve örneğine daha eski devirlerde tesadüf etlmek imkânı yoktur. Milli kurtuluş devleli dedi Şimiz zaman hem müstemlekecilik, bem de sınıfçılık iletlerinin tarihi reaksiyonunu anlıyoruz. Milli kurtulaş devleti evveli miüstemleke vyeyn yarı müstemleke olmak rejimine karşı bir ihtilâl yani cânli emperyalista bir hareket demektir. Filvaki müstemleke olmayı karşe isyun tarihte çok gö- rülrmüşlür, Meseli bizyal Mütltehidei Amerika isliklâl hurekotl böyle bir Ahtilâl şeklinde başarılmıştır. Fakat bu hareket bir taraftan müstemleke- Hkten çıkmanın şerefini tahayvül ederken, lâkin diğer taraftan da içinde bizzat müstemlekeci ulmanın, yani menfur bir emperyalizımin rüşeymini taşıyordu. Halbuki bugünkü tarihi manasile bir milli kurluluş hareketi müstemlekelikten çıkmak, fakat aynı gamanda müslemlekceci de olmumuk harekelidir. Yani tem mamasile anlâ emmperyulist bir harckettir. Asırlar danberi devam eden ve muusir. nizamın bir esus yasfını teskil eden mil- letlerin milletleri istismarı aleyhine müevececih bir harekettir. Bu itiharla da tarih içinde yeni mevcut nizamı bir cihetinden tasliye edici bir hare- kettir. Diğer taraftan milli kurtuluş hareketleri «mıfların sınıfları istismarı niza- mına yani sınıf hâkimiyetini teyit ve müdafaa eden bülün nizamlara karşı da bir tarihi reaksiyondur. Çünl! milli kurtuluş hareketleri yüksek sermayenin ve yüksek teknizğin cihanın mahdut memleketlirinde tekâsül elliği ve hu mahdut memleketlerden cihanın bütüun parçaları üstünde hâ- kimiyelini yürübüğü bir svamunda buslımış bulunuyor. Milli kurluluş mem leketlerinin bu beynelmilel teknik ve sermaye tahakkümlüne karşı iktisadi bedefi bittabi her şeyden evvel, siyasi istiklâlini iktisadi İstiklâl İle tamam- lamaktır, Mestlâ bizzat Türkiye bu cehdin güzel bir misalidir. Fakat bugün tihan üstünde hâkimiyetini devamı ettirmeye çalışan ve mahdnt memleket- lerin inhisarı altında bulunan yüksek teknik ve yüksek sermaye, bu mahdut memlekellerin dünya mikyasında ve asırlarcı devam ekbtirdikleri hudut- Suz istismarların bir hediyesidir. Ru kupltalist sermaye temerküzünün esasşında her şeyden evvel müstemlekelerin ve yarı müstemlekelerin istis- marı yatar, Wüstemleke ve yarı müstemlekelerden ham mnddeyi çeşit çeşit şekillerle say değerinden daha ucuza almak ve bu suretle bu ham mad- de memleketlerinde milli bir #sermaye terakümüne meydan bırakmadan bütün fazla kiymetleri sanayi ve sermaye memleketlerinin elinde topla- mak bu islisşmarm umumi ve müsşterek esasını teşkil eder, Hulbuki milli kurtuluş harekeltleri her şeyden evvel müstemleke islismarla - ema karşı bir hareket, hir aksülâmel olduğu için, bunlar milli sermaye tera- 9