18 Ekim 1930 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

18 Ekim 1930 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

CUMARTESİ 18 TEŞRİNİEVVEL (936 NUSHASI 5 KURUŞTUR Balkan konferan- | sında Arnavutluk Balkan konferansında Arnavutluk unun hattı hareketi, Ar Mratluğun Balkanlardaki hususi va- Üyetini bir kere daha tebarüz ettir- iştir. Arnavutluk milli ve coğrafi Mdiyeti itibarile oldukça yere sadır. Memlelişti- Nin üç imren bayatiyeti kuvvetli e nüfusça kalabalık milletler ihata | | Mületdaşları vardır. Hattk Arnavut- İk delegasyonunun iddizsma göre İinların adedi hemen Arnavutluğun Mifusuna yakın bir mikdara baliğ ol aktar. Konferansta Bulgarlar ile Arna: Mitler akalliyet meselesinde elele ha- ket ediyorlar. Görüştüğüm Arna: Mitluk delegelerinin dedikleri gibi İN, sarf Bulgarların hatırı için ihtiyar *lmiş bir hattı hareket değildir. Arsavutluğun da Yuşoslâvyaya kar- İK mühim bir ekalliyetler o meselesi Mardır. Amavutlar Yuzoslüvya hududu da- inde kalan millettaşlarmın adedi- ti dokuz yüz bine yakın tahmin edi- Yorlar. Yoguslavya ve bilhassa Sırp- mesele nisbeten ikinci, üçüncü #anda kalmaktadır. Arnavutlağun Balkan siyasetine İssir yapan diğer mühim bir âmil de İla ile olan ittifakının Yugoslav. Yada hasıl etmiş olduğu asabiyet ve Büyri müssit havadır. Bir Yugoslav i, siyasi komisyonunda, Arna» | müstakil olarak yaşıyacak hir İmdrci ve kabiliyeti baiz olup ol-| İhadığı noktasına temas ettikten son- a Arnavutluk istiklâlinin bütün Bal ların tamamsiyet ve istiklâli için #zem olduğunu ve ancak bu istiklâ. yeri devletlerile hakiki bir uz- intihap yerlerine müntahip taşıyan kamyonlardan biri Belediye intihabatı dün bü - İtün muntakalarda nezaheti ve in tizammı muhafaza etmiştir. İnen Italya — Arnavutluk ittiter| Zara > kine tenkit etmiştir. Arnavutluk hey” Mi murahhasası buna ertesi gün bir anname ile cevap verdi. Ve Arna- Matlule istiklâlinin ancak hiç bir Nr. Mavut kalmadıktan sonra kaybolabile *eğini. ve Arnavutluk İtalya ile itti İK öömüz ise buzun Armavutluğun İlşka tarafından tehlikeye “almış ol- Masından ileri geldiğini söyledi. Arnavutlar milli mevcudiyetlerinin ünkü vaziyetini o Türklere ve Türk istiklâl barbinin muvaffakıyo- İse borçlu olduklarını da şükran ve Mennuniyetle söylüyorlar. Arnavut- NE br aralık ili ateş arasında kak Mak vaziyetinden kurtulmuş ise bu Man başlıca amilinin Türkiye olduğu- Nü tasdik ediyorlar. Milletlerin tekâ- çin alınacak tedbirlerde de ZEKİ MES'UT Beş hasta var! tem İzzetin yeni ese: Pek yakında Milliyet neşretmeğe başlıyâcaktır Etem İzzet'in eseri, fahat Belkiys'in romanıdır. Bu romanda bir kadının bütün macerah hayatı ile beraber eski, yeni ve ileri Yatın bütün tezahürlerini bir sinema filimi gibi gör İerinizin önünde canlı bir bulacak sınız. Dün Beyoğlu kazasında Fm dıklı, Ömeravni, Kilıçali, Kürt Elhaç Hasan Ef. mahalleleri İntihapyerlerininen kalabalık yeri Fatih (4 mıntakasıydı. Beya- zıt dairelerinde şe- hir bandosu akşama kadar çaldı ve halk neşeli bir gün geçirdi. 150-200 kişi rey vermek için mii racaat etmiştir. Fatih intihap yeri çok kalabalıktı Dün Fatih kazasında Davut ba) reisi ve Cümhuriyet Birliği fır- rey vermişlerdir. Beyoğlu inti- |paşa, Çakırağa, Kasap İlyas, habatına dün pek az kişi iştirak | Cerrahpaşa, ve Keçi hatun ma- etmiştir. Akşama kadar ancak İhalleleri rey vermiştir. Burada Balkan konferansı rei- sinin mühim beyanatı Türk murahhasları Yunan milletinin kalbini ve minnetini kazanmışlardır Birbirimizi kardeş hisediyor ve artık yekdige- rimizden istiyecek bir davamız kalmıyor ATİNA, 13 (Milliyet) — |, Balkan konferansının nihayete ermesi münasebetile konferans kası lideri Müsyü Papaanasts- iou'yu da ziyaret ederek Türk - Yunan münasebatı ve konferan sın mesaisi hakkında (fikir ve mütaleasını sordum. Müsyü P3 paanastasicu, beni kemali ne- zaketle kabul etti ve hattı des tile imzaladığı büyük bir fotog rafisini de verdikten sonra ati- deki mühim beyanatta bulun- du: — Türk heyeti murahhasası mı tanımak ve onlarla beraber çalışmaktan dolayı son derece | memnun olduğumu hatta bu- - nun füsunü altında kalmış oldu (| © Zumu söylemek isterim. Türk heyeti murahhasası konferan © sın mevzuu bahsettiği mesele- leri halletmekte büyük bir eh- , Hyet ve hüsnü niyet göstermiş-| tib” tir. Bundan başka “lerinin mahbubu © olmuşlardır. ii Hakkımızda lütteri kullandıkls eti murahhasası hissiyatı doz.) Hakkımızda N Yamelaribi teh TEE beliğ ve şa |11 yüksek sözlerdendolayı Türk ifane ifadeler bulmakta da di- -| 2€Yeti murahhasasına minnet- ğer heyeti murahhasalara faik | 18115 Emin olunuz ki Türk he- Ökiri yeti murahhasasının kullandık- Bü sebeplerden dolayı heye. Jar! kelimeler“ Yunanlıların ti murahhasa daha ilk günden | - (Devamı 2 inci sahifede) M. Papa anaslasiyo itibaren Yunan milletinin kalp | Başmuharriri: Siirt Mebusu MAHERNEE intihabat bu akş Dün Falih haymakamlığı önünde biriken halklan bir manzara Bugün akşam saat beşte son rey atılacak ve sandıklar açılacak | İntihabat dün cuma olmasına rağmen İstanbulun her tarafında sükünetle cereyan etti ii beyazıt dairesinde şehir bandosunu dinleyen grup çok kalabalık bulunmasına rağ- men intihap çok sakin geçmiş, hiç gürültü ve nümayiş olma- mıştır. Dün Fatihte 6-700 reya tılmıştır. Serbest Fırkaya atı- lan reylerin miktar yüzde 3 nis betindedir. Dün Fatih kaymakamlığına Devamı 5 inci sayfada D. Bankası Hisse alacak memur ların defterleri Derhal tanzim: edilmek için emir verildi Maliye Vekâletinden vilâye- te gelen bir emirnamede Cüm- huriyet merkez bankasma işti- rak edecek bilümum memurla rm İsimlerini gösteren defterler fin tanzim edilmesi bildirilmiş- tir, Bu emirnameye göre, mer- kezi vilâyet memurları için me nsup oldukları (—daire itiba- rile ayrı ayrı deftetler tanzim edilecektir, o Merkez Bankası- na iştirakte idarei hususiye ile belediye memurları da hissedar! olacaklardır. Kaza ve nahiyelerdeki Bele- diye ve idarei husüsiye memur ları ile zabitan ve askeri memur İar hariç olmak üzere (jandar- ma ve zabitanı ve omemurini de dahil) bitümum memurin- den hisse senedi almak istiyen- lerin isim ve unvanı memuriye- ti fe dereceleri ve almakta ol- dukları maaşlarcedvellerdeayrı ayrı sütunlarda gösterilecektir. Zabitan ve memurini askeri- yeye ait cetveller Milli Müdafa a vekâleti tarafından gönderile- cektir, İdarei hususiye ve belediye memurlarınm tayininde esas muhassasattır. Hangi bütçeden maaş alıyorlarsa o o dairedeki cedvele dahil edilecektir. Ücret li memurlar dahi bu kolaylık - tan istifade edeceklerdir. İİ yoğlunda muhtelif klüp mümes Bir yobaz Samsun serbest fır- kasında ne herze- ler yemiş Dini mübinin ilâsı için kişilik cemaat varmış SAMSUN, 17 (Milliyet) — Lüdik kazasının Saray köyünde imam olduğunu“ söyliyen Ah- met Efendi dün gece, Samsun Serbest Fırka merkezine gele- rek orada sabık muallimlerden Ahmet Efendiyi görmüş ve Ser best Fırka mensuplarından ba- zılarının huzurunda dinciliğin ilâsı için elinde bin kişilik bir cemaat bulunduğunu ve her ne söylenirse yapmak ve yap- trmak kudretine malik bulun- duğunu ifade etmiştir. Polis bu İyobazı yakalamıştır. Antalyada sükünet avdet etti ANTALYA, 17 (Milliyet) - Şehirde sükünet teessüs etmiş tir. Dükkânlar (açılmış, heli ' tabif avdet eylemiştir. o Adliye taşkımlıklar yapanlar hakkında takibatma devam etmektedir. Sulh hâkimi müddeiumuminin muhaliflerin tahliyesi hakkın- daki itirazına henüz cevap ver- İ memiştir, Konya ve Giresunda | da kazandık İ KONYA, 17 (Milliyet) — Konyada intihap hakkını haiz 18874 vatandaştam 6811-vatans daş reye iştirak (etmiş, 4738 müntehip Halk fırkasma, 2057 müntehip Serbest Fırkaya rey vermiştir. 16 rey pusulası mu- allel görülerek keenlemyekin addedilmiştir. İzmirde intihap Halk fırkası lehinde GİRESUN, 17 (Milliyet) — Gireson intihabatı bitmiş, Halk! Fırkası namzetleri kahir bir ek seriyetle kazanmışlardır. İZMİR, 17 (Milliyet) — İz! mirde intihabat tamamen Halk Fırkası lehine inkişaf etmek- tedir. Yalnız Karantine mahal lesinde dün 220 vatandaş, Cüm- huriyet Halk Fırkasına 15 va- tandaş ta Serbes — Firkaya rey vermişlerdir. Ödemiş intihabı ne safhada ? ÖDEMİŞ, 17 (Milliyet) — Ödemişte intihabat Serbest Fır ka lehine inkişaf etmiştir. Bir gün sonra bitmektedir. Spor kongresi Dün pek gürültülü ve heyecanlı oldu Spor teşekkülleri birbi- rini tanımıyor Muhtelif federasyonları ta- nımak istemiyen İstanbul spor mıntakasının davetile, dün Be sillerinin iştirakile, bir içtima aktedildi. Bu içtimada, son zamanlar- da, bir çok kilü kali mucip o- lan spor meseleleri münakaşa olundu ve heyecanlı nutuklar) söylendi. Bu içtima sabah sa- at ondan akşam yediye kadar sürdü. Neticede, Süleymani- ye murahhasları tarafından ve-| rilen bir takrir okundu. Bu tak- rir, yeni federasyonlar intihap edilinceye kadar mevcut fede- | gürültülü am - bitiyor. “BUGUN 3— Emanet bülylk bir bakın evi açacak Seyrisefalnin yeni hatlar 4 üncü sahifcde: Neşriyat hayatı Hikâye — Roman sahifede Hamit, tarihi teirike Ve son haberler be 3 üncü sahifede: Yunan emlâkinin Kiraları 22 Tek takal makineleri hak kanda Bir teklif e ER rm Yeni emli intihabına iştirsk edem müdert lerimiz Darülfünun Emini intiha bı çok gürültülü oldu Fuat B. tarafından verilen takririn reddi üzerine 25 müderris obstrüksiyon yaptı İntihap neticesinde hukuk namzedi M. Raşit B. 58 Yusuf Zıya Bey 56 reyle intihap edildiler 5 Yusaf Ziya bey Muammer Raşit bey Aylardanberi bir çok dediko) tafta Hakkı B. on dört buçukta duları mucip olan Darülfünun! intihaptan evvel hafi bir içti-- yeni emin intihabatı dün saat- !ma aktedileceği söyliyerek lerce süren çok gürültülü ve he) salonu yabancılardan — tahliye yecanlı münakaşalarla yapıldı. | ettirdi. Saat on dört buçuğa doğru Darülfünun konferans salonu- na reylerini istimal edecek mü derris ve muallimler | gelmiş- lerdi. İntihaba iştirak hakkını ha- iz zevatın miktarı 112 olduğu halde salonda hazır bulunanlar 98 müderris ve muallimden iba retti, Salonun son tarafında Edebi yat Fakültesi reisi Köprülüza- de Fuat Beyi namzet gösteren İlâhiyat ve Edebiyat Fakülte- leri müderrisleri, | sağ tarafta hukuk müderrisleri, ortada ve arka sıralarda da Tıp ve Fen müderrisleri yer almışlardı. Sabık emin Neşet Ömer B. gelmemişti, İki tarafın da propagandacı ları mütemadiyen . dolaşarak fazla rey kazanmağa çalışıyor- lardır. Müteakıben emin vekilinin riyasetinde celse küşat edildi. Reyleri tasnif ve içtima zabıt nı tutmak için her fakülteden birer zat olmak üzere beş ki: lik bir heyet tefrik olundu. rülü zade Fuat B. İlâhiyat ve Edebiyat Fakülteleri o namına riyasete bir takrir verdi. Edebiyat ve İlâhiyat Fakül teleri namına verilen takrir Takririn meali şudur: “Darülfünun emini intihabatında eminliğe bir zatın intihabı icap ettiği İ halde müderris ve muallimlerin rey. İ pusulalarına tek isim yerine çift isim yarmak suretile iranmı aşağıda gös- terilen sebeplerden dolayı Darülfü- nun talimatnamesinin metin ve ruhü- na muhalif o addeylediklerini ve bu tarzda yapılacak bir intihabı fasit gö- rerek iştirake imkân göremediklerini ve keyfiyetin makamatı aidesinin tet- kikine tevdii icap eylediği kanaatin- de bulunduklarını 16 Teşrinievvel ta- rihli içtimalarında Edebiyat Fakülte- (Devamı $ inci sahifede) Romen ve Sırp sefirleri itimatna- melerini Gazi Hz. ne takdim ettiler rasyonları tanımamak için İs- tanbul spor mıntakasına salâ- aI pe Gazi Hz. ne itimatnamelerini takdim eden Romen ve Sırp (Devamı 2 inci sahifede) |sefirleri M. Karp ve M. Nesiç Çankayadan ayrılırlarken.