3 Mayıs 1931 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 6

3 Mayıs 1931 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 6

300 seyyah Samsu- 7 na da uğrayacak | İngiliz bandıralı Karantiya “vapuru iledün şehrimize üç Üiyüz kadar seyyah gelmiş, fa- | kat karaya çıkmadan Karade- İİ nize gitmişlerdir. Vapur şehri mizden de birmikdar ecnebi seyyahı almıştır, Karantiya va ? .puru ile gelen bu seyyahlar se “Siyahatte yeni bir çığır açmakta | Uldırlar. Çünkü şimdiye kadar İİ Akdeniz havzasında gezen sey İ yahlar nihayet İstanbula ka- iğip Mi dar gelmekte ve buradan tek- li © ar avdet etmekte idiler. Hak İbuki Karantiya vapuru Karade © mizde Odesa, ve Köstence $$ “manlarına uğradıktan sonra MÜJİ 0 © Sasmuna da uğrayacak ve bu oil | Yanımızda iki gün kadar kala wi caktır. İstanbul ve İzmirden başka bir Türk limanına seyyah gel- meşi ilk defa vaki olmaktadır. © “Ayni zamanda bolşevik liman İlarma da seyyah gitmesi ilk “İbir tecrübedir. İngiliz ve Fransız seyyahları Fransız bandıralı Providen- ce vapuru ile şehrimize (251 Fransız ve İngiliz sey- İ Şekirimizi i şımaşa mahallerini amli diz * Bugün şehrimizden hareket e Vi deceklerdir. İngiliz bandıralı Star vapuru e mayısm 6 ıncı günü 250 İn “giliz seyyahe gelecektir. se .—.—..... ii İl zamların himayesi İstanbul Himayei Hayvanat jı Cemiyetinden gönderilen mek- » tuptur: Himayei Hayvanat Ce- İ miyeti, fakirlerin hayvanlarını imaye etmek hususunda gü- /rültüsüz fakat iyi denecek bir ii faaliyet gösteriyor. Geçen ay İş: Cemiyete ait olan Hastanede takirlere ait 113 at ve merkep * ,imeccanen tedavi olunmuştur. * Ekseriya, bu hayvanlar sahip- içerinin fakir ailelerinin geçimi emek eğ Cemiyet o eccanen muayene si için cumadan başka İher gün sabahları hastane açık tr. Hayvanlara yapılan — fena © şunuameleye şahit olanların. ve i vesaiti nakliye tarafından ezi- «len veya diğer her hangi bir şe- «kilde ceza gören hayvanlar hak © kında malümatı olanlarm Tüt- İfen Cemiyete haber vermeleri 3 1 eliyerie rica olunur. Kedi ve ya köpek yavrularmı istemiyen iş lefonla müracaat ettikleri tak- 1 tirde, Cemiyetin birisini gönde al rip o yavruları alması vaciptir. za 'Bu iyi işte hepimizin yardımı “rica olunur. » Orduda muvazzafhizmet isteyen ihtiyat zabitleri Fatih askerlik dairesi reisli- ” Şinden: İhtiyat zabitanmdan halen müstahdem ve serbes iş erbabından olup 317 (Dahil) K evel ve daha küçük yaşta lanan zabit vekili, mülâzım, İ birinci mülâzim rütbesinde © Tan efendilerden Orduda mu- © vazzaf olarak istihdam edil mek üzere alınacağından nakle talip olanların bu baptaki şerai © © anlamak üzere bulundukları (Başı birinci sahifede) tr; — Ruznamenin birinci mad desi olan muamele vergisi me- selesi (927) tarihinden beri sa- nayi erbabının mütemadi şikâ - yetlerini celbetmiştir. Bu verginin primlerle mah- subu icra edileceği kaydine rağ men krim tevzi edilememi, her fabrika bu vergi mecburiyetinde kalmıştır. Şikâyetler hükümetçe hüs- rek (931) mali aren muarnele Meclisindeki teklifi kanuni ta- dil edilerek erbabı sanayiin le- hihe verginin şiddeti tahfif e - dilmişti. Fakat bu projede 15 beygir kuvvetinden aşağı sinai müesseseler vergiden istisna €- | dilmesi daha fazla kuvvayı mu harrikesi olan erbabı — sanayii tamamile memnun bırakmamış farkı gözetilmeksizin dahili sa Dayiden kâmilen ilgası temen- ni olunmuş, bu temensinin reti kat'iyede kabulüne i projenin 931 mali senesi için tatbiki istirham olunmuştur. Mevaddı iptidaiye meselesi 2 — Mevaddı iptidaiye hak- kmda son iki sene zarfında tat- bık edilmekte olan usul faali- yeti sınaiye için lâzım sür'ati felce uğratmakta ve bu uğurda kaybedilen zaman faa- liyetin tenkisini icap etmesine göre bu tarzda hareket hiç bir faydeyi temin etmemekte oldu- nm muafiyet nazaran senevi istihsal kabili- yetine göre ihtiyacı olan sene- lik mevaddi iptidaiyesinin bir talepte itası hususunun temini ve şekli tatbikinin basit bir şek le ifrağı temenni olunmuştur. Kırtasi muamelelerin ref'i 3 — Makine muafiyetlerinin tabi tutulduğu çok fazla kırtasi merasimden kurtarılarak mua- fiyetin mutlak surette temini temenni olunmuştur . Krediye ihtiyaç var 4 — Kredi maddesi üzerinde hassıs ve müteheyyiçti. Fabri- katörler Sanayi ve Maadin ban kasının kendi fabrikalarına ol- duğu kadar fertlere ait fabrika- lara da zahir olmasını, ve kü- çük münakaşalara iştirak etme mesi temenni olunmuştur. Vasıf B, in mütalessi İstanbul meb'usu Vasıf Bey Sanayi ve Maadin Bankasmn bu ihtiyaçlara tekabül edecek derecede tevsiinden ziyade er- babı sanayiden alman muame- le vergilerinin sanayi erbabı i- çin tesis edilecek yeni bir ban - kaya sermaye olarak verilmesi ve bir milli sanayi bankasının tesis edilmesi daha muvafık ola cağı mütaleasnda bulunmuş ve hey'eti umumiye buna işti- $ — Teşviki sanayi kanunu mucibince kazanç vergisinden " mmtakalardaki Askerlik şube- “lerine 12 Mayıs 931 tarihine kadar müracaatları. — Vapurlar fazla yolcu almayacak Son zamanlarda bazı vapur- “ların haddi istiabilerinden faz Pi la yolcu aldıkları görülmekte- “dir. Bilhasa bayram münasebeti le Marmara havzasında ve İz- “mir hattında işleyen vapurlar muaf olan müessesatı smaiye bazı makamat tarafından diğer şekillerle vergiye tabi tutul maktadır. Maliye şubeleri, piyasa mer- kezierinden uzak olan smaf mü esseselerin ticaret şehirlerinde açtıkları depo ve yazıhaneler- den kazanç vergisi istiyorlar. Bu müdahaleler, hem © teşviki sanayi kanununa ve hem de Şu rayı Devletin kararma mugayir haddinden fazla yolcu ile sefer * 'lduğu için sür'atle menedilme “ yapmışlardır. Marmaradaki meşhur Se- vinç faciasından sonra ber va- purun ne kadar yolcu alabilece fi tayin edilmiştir. Fakat za- omanla bu facianın hatıralarla © beraber kurulan tedbirler de u — Ri olduğu görülmekte- e e si memleket sanayii namma te- menni olunmuştur. 6 — Yüzde ona kadar ipekli zünden memleketimize iki mil- yon liralık bu nevi ipekli emtis giriyor. Ayni nefasette mal çı- karan yerli fabrikaların Avru- Da ile rekabet icin Sanayi birliğinde mü- him bir içtima aktedildi ve bu içtimada beygir kuvveti | | görülemediği takdirde evvelki gelen | undan eskisi gibi her fabrika- | Tuhsatnamesine | erbabı sanayi çok fazla müte-| İ meb'uslar şerefine bir çay ziya İ karaya gideceklerini söylemiş - İ na kadar ikmal edilmiş olacak | lunacaktır. | MİLLİYET 'Birinci sahifeden geçen yazılar MALE YE KT DEMEM LED EPA DİZE A1 GRİL SL 7 — Teşviki sanayi kanunu (03) üncü maddesinin lâyikile tatbik edilmediği hususunda ısrar olunmuştur. Resmi ve belediye müesse - selerile imtiyazlı şirketlerin yüzde on pahalı da olsa milli mamulâtı tercihen almak mec- buriyetinde oldukları hakkında ki kayit ve şartın tam surette tatbikine delâlet edilmesi ve yeni meb'usların mesailerinde memleket sanayii lehine iyi ne ticeler istihsal etmeleri temen- nilerile içtimaa nihayet veril miştir, İçtimadan sonra çay ziyafeti İçtimar müteakip sanayici feti verilmiştir. Sanayici meb'uslar, Ankara da Birlik hey'eti umumiyesinin | mükarreratını ehemmiyetle ta- | kip edeceklerini ve bugün An- lerdir. Belediyede Adalar elektriği başlayacak Adaların elektrikle tenviri hakkında Nafıa vekâletile şir- ket arasında imza ve teati olu- | nan mukavelenamenin bir sure ti belediyeye gönderilmiştir. Mukâvele ahkâmına göre şir- ket derbal tesisata başlayacak | ve bütün ameliyat bu yaz sonu tir. Itfaiye için yeni hortumlar Belediyece itfaiye için yeni den dokuz bin metro hortum a- masına karar verilmiş ve bu | nun için bir münakasa açılınış- | tı. Münakasaya dahil olan şir- | ketlerden üçünün teklifi muva- | fık görülmüş ve bunlardan bi- | rer nümüne istenmiştir. Ellişer | metrodan ibaret olan nümune- | ler gelmiş ve dün gümrükten çıkarılmıştır. Bu hafta içinde tecrübeleri yapılacak ve hangi- si muvafık görülürse sipariş 0- | Seyyar esnaf hakkında tedbirler Bazı seyyar satıcılar araba- larla sebze ve meyva gibi şey- ler satmaktadırlar. Bu kabil es- nafın caddelerden ağır ağır ge- çerek müruru uburu işkâl etme leri ve cadde üzerlerinde dur- maları muvafık görülmeyerek menedilmesine karar verilmiş- tir. Seyyar esnaf araba ile satı- şı yalnız mahalle aralarında ya | pabileceklerdir. Seyahat acentaları iki otel satın alacak | Büyük seyyahat acentaların- | dan ikisi şehrimizde otel ücret İerinin çok yüksek ayni zaman da otellerde aranılan konforun her zaman istenildiği sekilde bulunmadığını nazarı dikkate | alarak şehrimize gelen sey- yahların şehirde ikametleri hu | Susunu temin için iki büyük o tel mübayaa edeceklerdir. Bu otellerden biri Beyoğlunda di- ğeri Boğaziçinde olacaktır. O tel ücretlerini seyyahların şikâ yetlerine meydan e şekilde olması ve böylelikle sey yahların gece vapurda kalma- İarı ihtiyacının önü alınması a centalar tarafmdan düşünül. mektedir. Ayni zamanda bu sayede sey| yahların daha fazla şehirde kal | maları mümkün olacağı zanne dilmektedir. Palanya'nın milli bayramı Bugün Polonya'nın O mill bayramı olduğundan Ankarada Polonya sefaretinde gündüz bir resmi kabul & yapılacak ve gece bir suare verilecektir. Şeh rimiz Polonya konsoloshanesin | devlet adamı, PAZAR 3 MAYIS Avrupa Birliği Hükümetin Cevabı (Baş taralı 1 inci sahifede) mesele dahil olduğundan ve bünda bütün devletlerin tabia- tile alâkadar bulunduğundan bahs ile davet ediliyorduk. Son. mektuptâ ise Türkiye, gayri muayyen bir tarih için davet olunuyor. Vaziyetin açık ifade- si şudur: Murahlraslarımız Cehevreye gidecekler.. Tetkik komi konağının kahve ocağında bek- leyecekler.. Komisyon, kendi- lerini dinlemek isterse lütfen çağırılacaklar.. - Galip bir ihti- mal ile de, ruznamenin tertip ve sırası icabı olarak günün bi- rinde murahhaslarımıza: Efen diler! Sizi alâkadar eden işler bu içtimada görüşülmeyecek.. Beyhude beklemeyiniz! İbta- rında bulunacaklar... Bu vaziyetten anlaşılıyor ki, bütün itilâfperverliğimize rağ- men, Avrupa ittihadı işinde başka devletlere nisbetle, ri müsavi bir muameleye tal tutuluyoruz. Devletin şerefini ve memleketin menfaatlerini tehlikeye dişürmeden böyle İ bir muameleye rıza gösterile- i Şirket derhal tesisata | mez. Muhakkak ki, Türkiyede wi vaziyete razı olacak ne bir ne de bir hükü met yoktur. Sulh ve itilâf işle- rinde çok faideli bir âmil oldu- unu her vesile ile gösteren Türkiyeyi, en büyük sulh me- selesinin müzakeresinde bulun durmamak, eğer kasdi ve gizli bir maksada matuf değilse bile İ büyük gaye aleyhine mütevec cih büyük bir gaflettir. Hükü- metin siyasi itidal ve basireti- ne örnek olan son cevabında keyfiyet her cephesinden mü- talea edilerek işin salim ve ta- bii mecrasıma irca: istenilmek- tedir, Siirt meb'usu İGazi “Fiz. mecliste nutuk'irat edecek | (Başı birinci reratının. tatbilki len kanun lâyihala Meclisin bır f: mal temmuz ortalarma süreceği töhmin Hz., Meclisin tat kalâde içti- kadar » Gazi müteakip İ İstanbul'a giderek bir müddet istirahat buyuracaklardır. İsmet Paşânm da bir ay ka- dar İstanbul'da Pendik'te ika- met edeceği anlaşılıyor. ANKARA,2 A. A.— Biü- yük Millet Meclisinin beşinci intihap devresinin ilk içtimar Pazartesi günü aktedilecektir. Celsenin küşadını müteakip Reis vekilleri, idare âmirleri ve İ divan kâtipleri intihabı yapıla- cak ve bundan sonra Reisicüm 'hur intihap olunacaktır. Reisi- cümhur Fiz. leri, intihaplarn: müteakip bir nutuk irat buyu- racaklardır. Reisicümhur Hazretlerinin uantuklarından sonra Meclis beş gün tatil edilecektir. ANKARA, 2 A. A. — Bü- yük Millet Meclisi azalıklarma | intihap edilen zevat ile Cümhu riyet Halk fırkası büyük kon- gresine seçilen o murahhaslar şehrimize gelmeğe başlamışlar Dün ihracat ofisi komitesi bir içtima aktetmiştir. Geç vakte kadar devam eden bu içtimada ihracattaki müşki lât ve cak müstacel tedbir ler görüşülmüştür. Diğer târaftan ticaret odası, bir kısım ihacatımıza engel ol. duğu iddia edilen Rus dumpin gi meselesi hakkındaki raporu- nu hâlâ bitirememiştir. Oda erkânı, bu teehhürün | gümrükten istenilen istatistik- lerin henüz gelmemesinden ile ri geldiğini söylüyorlar. Yeni Adana muhebir- leri mahküm o'dular Büyük Millet Meclisinin şah Bilmecemiz ilden VON Ok 2 — Orta (3). Derman (5). 3 — Nota (2). Nida (2). 4 — İmdat (5). Ziyan (5). $ — İyi (3). Farenin arkada- 0. 6 — Kâse (3). Remil (3). |, 7— Çok yiyen (4). İstira- hat (5). 8 — Anbar (5). 9 — Papas (5). Nota (2). 10 — Bir göz rengi (3). Bil İ meyen (5). 1) — Mısırda bir mabet (5). Yalandan yüze gülmek (4). Yukardan aşağı: — Çapa (5). Nan (5). 2 — Hicap (2). Rabıt edatı (2). Nota (2). Uzak nidası (2). Dün- beleğin arkadaşı (5). Namus 4 — Saçsız (3). (3). $ — Beygir (2). Lezzet (3). Hint Beyi (4). 6 — Atın kundurası (3). Na mus (2). Hakikat (3). — Ördeğin ağabeyisi (3). Doğru (5). 8 — Uzak nidası (2). Beyaz (2). İhtiyar (3). 9 — Köpek (2). Rahat (5). İsmi sıfat yapan edat (2). 10 — Saymak (5). 1 — Bavul (5). Mantar (4). Meşhur oşaki oŞevki Şarkta yakayı ele verdi Şarkta şakavet yapan meş- hur eşkıya feisi Şevki Erzu- rumda yakalanmıştır. Bizzat 14 - 15 kişi öldüren bu azılı haydudun hayatı mace ralarla geçmiştir. Bundan baş ka Şevki Ağrı dağı hareketi es nasında maiyetindeki adamla- rı toplayıp bir çok defalar kuv vetlerimizle müsademe etmiş- tir. Şevkinin kardeşi Takoda meşhur bir hayduttu. Bi sademe esnasında tür. Geçen sene kıtaatı askeriye miz Zeylân ve Ağrı dağı hare- kâtı tedibiyesile meşgul bulun duğu sırada ayrıca bir gaile çı karmak maksadile faaliyete'ge çen Alican çetesinin başına geçmiştir. Bundan sonra Şevki bir çok defa askerlerimizle mü sademe etmiş ve bir çok canla ta kıymıştır. Yakında bu şeri- rin muhakemesine başlanacak- tir. Cemi edatı MAJIK SİNEMASINDA GRETA GARBO'nun ANNA CHRİSTİE ilimindeki muvafiakayeti gün den güne artormaktadır. Pek kuvvetli olan bu eserde yıl dızların en meşhuru Almanca konuşuyor İsuzün 4 üncü Gala müsameresi mahkemesinde muhakemeleri neticesinde Ye- ni Adana mes'ul mi Bey 8 ay hapse, 133 ira para cezasma ve Muzaffer Bey de 3 ay hapse ve 26 lira para ceza de de bugün birresmi © kabnl | siyeti maheviyesini tahkir ma | sına kabili tecil olmamak ve rüyet edilen | âzctesi sahip ve je rü Ahmet Remzi |* ...Beogr adski reisi fut- bolümüzü nasıl buldu? Türk futbolcuları Avrupanın en iyi takımlarında yer alacak kabiliyettedir Beoğradski klübü ilç İstan- bula gelmiş olan Yugoslavya federasyonu kâtibi umumisi M. Andreyeviç, şu beyanatta bulunmuştur: “Uzun zamandan beri Türkiyeye gelerek hem sevim- li memleketinizi tanımak, hem de spor erkânmızla temasta bu lunmak istiyordum. Bu sefer kendi klübüm olan Beoğradski nin seyahatinden bilistifade İs- tanbula gelebildim. Herşeyden evvel bize karşı gösterilen fev- | kalâde samimi hüsnü kabulden ütehassis olduğu- | olabilirsiniz ki, sizin sporcula- rnızda Belgrat'a geldikleri vakit ayni samimi dostluğu bu lacaklardır Oyunlarınızı gördüm. Ta- kımlarınızın üçü de mükemmel bir oyun gösterdiler. Gayet ka- tiyetle söyliyebilirim ki, Türk futbolü Yugoslavya futbolü ile bir ayardadır. Oyuncularmız- dan bir çoğu yalnız bizim değil merkezi Avrupanın bile en iyi takımlarında yer alacak kabi- liyettedir. Buna rağmen, şurasını kay- | de mecburim ki Avrupa sizi ta- nımayor. Umumiyetle cari olan fikir Türkiyede oynanan futbo | Tün iptidai bir şekilde olduğu merkezindedir. ki, be lirken aşağı ynka- Tı ayni fikirde bulunuyordum. Fakat daha ilk maç, derhal fik- rimi değiştirmek hususunda kuvvetli bir saik oldu. Avrupa- daki bu umumi zanda mes'ul olan yine sizlersiniz. Seyahat etmiyorsunuz, Avrupanın hiç bir tarafında takımlarınıza te- sadüf edilmiyor. Burada elde edeceğiniz neticeler ise mahal- Ti ve mevzii kalır, hiçbir tarafa aksetmez, Eğer futbolünüzü te rakki ettirmek isteyorsanız, ec- nebi takımlarla mümkün oldu- ğu kadar fazla temaslarda bu lununuz. Fakat yalnız burada değil, bilhassa futbolün müte- rakki olduğu memleketlerde . . Bu meyanda söyliyebilirim ki Balkan kupasına iştirakiniz DON Tamamen IOSE MOJICA İSPANYOLCA sözlü ve şarkılı olan ASK HIRSIZI ekine, Blminde. ! İ —... İtiraf edeyim | | fevkalâde haizi ehemmiyettir. Ben bu müsabakalara iştirak İeden bütün takımları bili rum. Bu vukufuma istina iddia edebilirim ki, Türk ta- kımı bunların en tehlikelilerin den biri olacaktır. Bu mesele hakkında spor erkânmızla temaslarda buluna cağım. Kendilerini ikna edece ğimi ümit ediyorum . 3İ Mayıs ve i Haziran ta- rihlerinde Almanya'nın Ein tracht takımı Yogoslavya ve Bcoğradski klüplerile Belgrat- ta maç yapacaktır. Sizden de bir klübün iştirakini rica ettim. Bü suretle yapacağımız turnu- vada birinci gün 4 klüp çarpış- tıktan sonra ertesi gün galipler ve mağlüplar ayrı ayrı müsa- baka yapacaklardır. Buna da muvafakat edileceğini tahmin ediyorum.” Edirne'de futbol maçları EDİRNE, 1 A.A, — Uzun- köprü Ergene spor klübü lik maçları yapmak için mntaka reisi İhsan Beyle Keşana git- mişlerdir. Yapılan maçta Uzun ! köprü takımı 1—3 le galip gel- İ miş ve maç gayet heyecanlı ol- | muştur. Bütün memleket maç- İla alâkadar olmuş ve oyunu seyretmek üzere Keşana git- mişlerdir. Bugünkü maça davet edilen oyuncular Beoğradski maçları o tertip heyetinden; Aşağıda | esamişi muharrer futbolcılarm 3-5-931 Pazar günü saat 16 da Galata- saray klübünde ispatı vücut et meleri rica olunur. Beşiktaş klübünden : Hüsnü ve Osman Beyler. Fenerbahçe klübünden: Ze- ki, Cevat, Fikret, Muzaffer ve Niyazi Beyler. Galatasaray klübünden: Av- ni, Burhan Mitat, Nihat, Suphi Rebii, Kemal Faruki, Mehmet Salim, Celâl Beyler, Bandırma futbol takımı ile bir maç yapan Seyrisefain takı mı hakemin haksızlığı yözün- den oyunu yarıda bırakmış şehrimize dönmüştür. FOX RÖVÜS İ OCHAPPY DAYS İman FOX yıldızlarının is İ tirekile eğlenceler, | danslar 1 ve yeni musiki ie dola bir İn BU HAFTA $ FİLM BİRDEN Bugün MELEK 00 SİNEMASINDA MARTE“BELL JEAN MURAT ve JİM GERALD ile barber ÇILGIN MACERA ilmini temsil ediyorlaı $ Emsalsiz eserini temaşa ediniz. Bügün hepiniz A $ e Me İİ EM MESLEKSİZLER AYA gidip KIZLAR TİCARETİ ile işiiğal edenlerin geçirdikleri havasız hayat ile biçare genç bakirelerin sefa- bate sevk edildikleri görülmektedir. HARRY PJEL rolünde baisi «ür. Bugün saat 16 (-2 ta ve gece sengin varyete programında LISSY ve JENNY ve DUO ELİZANOFF (lepanyol Danalerı ) | Parisli Yaldızlar en fazla ilerlemiş bulunan en parlak ve en gık “ELVİRE POPESCO Romanya şivesile konuşan Fransız yıldımı önümüzdeki Çarşamba akşamından itibaren o ALEXANDRE DUMAS FİLSin YABANCI EEANR sinemalarında iki biğyök e NEBİ GALA müsemeresi olarak temsil edilecektir. ..........4.4444 GEORGES im ELHAMRA Sinemasında BANKROFT