21 Mayıs 1931 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

21 Mayıs 1931 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

Bu çapraşık işten nasıl çıkılacak ? Hazinei evraktaki mühim vesi- kalar okka ile satıldı, gitti. Okka ile satılan evraktan da Bulgar müverrihleri istifade ettiler , Hazinei evraktan tarihi kıymeti haiz Vüsaik: gi fikçe ehemmiyet kesbetmiştir. aptığımız etraflı ve mütem- mim tahkikata nazaran mesele nin başlangıcı ve seyri şu şekil- ir; Bundan iki sene evvel meli- Ye vekâletinden defterdarlığa izumsuz evrakm satılması sin bir emir gelmişti. Bunun ü zerine muhtelif dairelerden bir ©misyon teşkil edilmiş ve bu emisyona da mutahassıs sıfa- tile tapu kuyudu kadime mü- Meyizlerinden Nev'i B. reis ta- Yin edilmişti, Bu komisyon ha- tinci evraktaki tetkikat ve tas- iki senede ikmal etmiş ve tetice maliye vekâletine bil rilmiştir. Bu komisyon azası meyannda münakale | kalemi mümeyizi Rıza, tetkik memur- larmdan Kâzım ve o Hidayet, | maliye tasfiye mümeyizlerin- | den Halit Beyler vardır. Halit B.'alu ay evvel vefat etmiştir. Bu memurlar hali hazırda tapu | kuyudu kadimesinin Ankaraya nakli dolayısile elyevm Ankara da bulunmaktadırlar. Yapılan tasnif neticesinde komisyon reisi Nev'i B. Sultan Ahmet mahzeni evrakındaki ev takın kâmilen lüzumlu ve kıy- metli olduğunu ve bu. evrakın ziyaa uğramaması için başka | bir yere nakledilmemesini bir rapor halinde bundan dokuz ay | #vvel maliye vekâletine bildir- | mişi Fakat komisyon mazbatası- nı maliye vekâletine gönder- miş bulunuyordu. Maliye vekâ ti bu mazbata üzerine, defter darlığa emir vererek lüzumsuz lanların satılmasını bildirmiş- tir. Evrak lüzumlu, lüzumsuz vlârak ikiye ayrılmış ve gazete lerle ilân edilerek müzayede ile satılığa çıkarılmıştır. Yalnız maliye vekâleti satılan evrakm kalları elinde ve saire yer kalmaması için alan adamın hudut haricine çıkarmasını şart Ymuştur. Yapılan müzayedede evrak İzzet B. namında bir mütaahi- din üzerinde kalmıştır. Satılan €vrak 30 bin küsur okkadır. rakım satılmasına on gün ev- vel başlanmıştır. Müteahhit na Mına mahzende bir musevi bu- muş ve evrakı o tesellüm et- miştir. Neticede anlaşılıyor ki, lü- tumlu, lüzumsuz diye ayrılan svrak biribirine karışmış ve bir | şok tarihi eserler bu suretle sa talmaştar. Aldığımız malümata göre satılan evraktan mühim bir kıs © Bulgaristana sevkedilmiş- an Bulgar ceneralinin şehrimize gelerek Bulgaristana sit tari, hi vesikalarla meşgul bulundu. ğu dünkü akşam gazetelerin- den birinde yazılıyordu. Bizim | Yaptığımız tahkikata göre, fil. vali bundan beş ay kadar evvel €ski Osmanlı meb'uslarından İ rudur, Ve Galatasaraydan mezun, iyi türkçe bilen Pançedorof ismin- de bir zat şehrimize gelmiş ve | Pulgaristan hakkında yazacağı | bir tarih kitabı için burada tet- | kikatta bulunmuştur. — Ancak | A2iyet bir müphemiyet arzet- | çe ve bu zatm hazinei ev- | a gidip gitmediği, buradaki | leri görüp görmediği anle- | imalar. Sütün bu meselelerin teti ki için maliye müfettişlerinden bir zat memur edilmiştir. Hazi- nenin kapısı mührürleni ve muhafaza altına alınmıştır. İLLİYET PERŞEMBE #1 Hazinei evrakın hiç bir tetkikten ge- irilimeksizin satıldı Vilâyeite Yeni memur! 200 kadar namzedin memurluğu tasdik edilmiyor Vilâyet, defterdarlık ve mülhakatı için evvelce imtihana girerek kazan mış olan iki yüz kadar memur nam- zedi bulunmaktadır. rı mucibince asaletleri tasdik edil miyecetkir. Sergi hazırlığı Yarm Taksim bahçesinde açılacak olan sergide muhtelif kısımlar için ayrılan yerlere dün direkleri çakıl maştır Politiken muhabiri Kopenhag'ta intişar eden Politi- İ ken gazetesinin şarkı karip muhabiri İM. R. Holmbve şehrimize gelmiş tir. Anlısraya ve oradan Halep, Şam, İ Dera Aman ve Maan tarikile Mek. ke ve Medineye gidecektir. Resim sergisi İC ANKARA, 20 (Telefonla) — Re İ sim sergisi yarın fırkanın bars şube si binasında Maarif Vekilinin huzu- İ re ile açılacaktır. Ekonomi Harici ticaretimiz in- hisar altında değildir Böyle bir tasavvurda bulunabil- mek için harici ticaret denilen şeyi bilmemek gerektir.. Iki sabah gazetesi, yeni teşkil edi- len İş Limted şirketi münasebetile İ bir kaç defa tekzip edilmiş olan bir rivayeti yeniden ortaya attıla Güya bü şirketin teşkilile tmmizm inhisarına gidiliyor. Bilmi- yoruz, böyle bir ihtimalin mevcut ol madığını tekrara lüzum var mıdır? Daha geçenlerde Başvekil Paşa, Bö. yük Millet Meclisi huzurunda hükü- meti namına okuduğu beyannamede bu şayiayı kat'i olarak tekzip etmiş- &i. Esasen ihracatımızı inhisar altına almak için ortada hiç bir sebep mev- cut değildir. Beş yüz bin lira sermaye ile teşek: kül eden bir şirketin i inhi altına alabileceğini düşünmek için insanın harici ticaretimiz hakkında hiç bir fileri olmamak lzmmadır. bizim ticareti hari olduğu rakam elli milyon ile iki yöz milyon rasmda tehalüf etmektedir. Bina; rae aleyh 500 bin lira gibi küçük bir ser. | maye ile teşekkül eden bir şirketin iki yüz milyon hivalık hududu olan bu iste inhisar vücude getirebileceği nasıl tasavvur edilebilir?. Değil umü mi elcaretimizi hattâ herhangi bir ihracat mahsulümüzü bile inhisar al tina almasma filen inikân yoktur. Yeni şirketin hariçte kolaylıkla müşteriler bulabileceği pek nkü daha şimdiden ve ticari p ettirdiği teknik w- sollere uyarak çalışmağa karar ver- miştir. Keske bütün ihracat evleri- miz Iş Bankasına mı olur, hükümet müesseselerine mi olur, neye kâzem- sa İstinat etseler de haricin emniyet ve itibarını kazansalar ve bu suretle bazı mallarımızın kaybolan şöhretle- rini tekrar elde etseler. el Yeni teşebbüsten küçük tacirle zarar göreceği iddia, efsaneden başkın bir şey değildir. Çünkü doğ- radan doğruya Avrupa ile temas ve münasebette bulunan küçük tacirler pek nadirdir. Bu gazetlerin iddialarına göre İş Limted şirketinin teşekkülü piyasa- da iyi tesir bırakmamış imiş. . Hal İ buki hakikat bunun büsbütün aksi- nedir. Çünkü harici ticaretimizle ve ihracat mallarımızm tasnifile alelü- mum ihracat işlerimizin tanziminde samimi alâkadar olan her vatandaş, Limted şirketinin doğuşunu niem- nuniyetle karşılamamasına ihtimal verilemez. Esasen bu şirketin mahiyetinde hiç bir fevkalâdelik yoktur. Memle- kette senelerdenberi kurulmuş olan ötemadiyen kazanan ecnebi bir sürü ihrsent müesseselerinin yanm- da mütevazi bir sermaye ve müteva- i bir program ile bir Türk şirketi. vücut bulmasını boş görmemeği izah etmekte müşkülât çekiyoruz. Herhalde memlekette bu şirket gi bi daha bir kaç ciddi ve milli ihra- cat şirketi vücude getirmek ve bu su retle rakip memleketlerde olduğu gi- bi Türk oratiasının revacını temine çalışmak daha ziyade temenniye şa- yandır. Afyonlar hasara uğradı Dün Ticaret ofisine © gelen malâmata nazaran son yağan yağmurlardan afyon mahsulü yüzde 30 hasara uğramıştır. Ticaret ofisi müdürü Budapeştede ihracat oşya- mızın vaziyetini tetkike giden Ticareti hariciye ofisi müdürü İ Cemal Bey yarın avdet edecek- tir. Bu seneki buğday Son gelen telgraflara naza- ran bu sene buğday mahsulü cins ve evsaf itibarile geçen se- nelerinfevkinde olmakla bera- ber, rekolte itibarile geçen se- nelerden daha azdır. ie e arar ari UR a Kambiyo Borsası “sterlin 1090 > | Kuron 15,05,00 Dolar 0,47,25 İŞiling 336.00 Frank 12,07,00| Pezeta 4,74,25 ei GOZDOİR.mark 1,08,30 Üret | 40200 LR e FrankB. 3,39,50|Zloti > 424 Drahmi 36,41,00|Pengü 270,87 Frank İ. 2,44,90| Ley 79.30 Leva 65,10) Dinar 26,83,00 e Florin 1,17,50 | Çervoneç 1088 Altın 400,00 İ Mecidiye 54,00 Banknot 200,51 e — Esham ve Tahvilâtın nevi İstikrazı dahili M5 de M5 Düyunu ve an 430 Banların yeni Heyeti Vekile kara | MAYIS 1931 & Şayanı dikkat bir muhakeme.. Musul meb'usunun katilini kimler ve nasıl j | Nuri Beyin k 'ili Hacı Bundan altı ay nadar evvel Bey- | oğlunda katili anlaşılamıyan kan bir cinayet olmuş, sabık Musul meb | uslarından Nuri Bey, ağır surette | yaralanarak maktul düşmüştü. Ara | da epeyce zrman geçtiği halde Nu- ri Beyin katili mümkün değil bulu- namıyordu, Sabık meb'uşu öldüren adamın Hacı isminde hiş . Arnavut | olduğu anlaşılmıştı, Fakat Hacı bu kadar takibata rağmen biz tüvkü ele geçmiyordu. Nihayet günlerden bir gün İstanbul zabıtası Hacının izini buldu. Ancak bunu . gezetelerden saklayor, Hacının firar ettiğini işan ediyorlardı. Hakikatte zabıta, Hacı- | nin gizlendiği yeri keşfetmiş, Bul- garistana firar edeceğini haber al miş. Ona göre bütün tertibatını alan zabıta Hacıyı Boğaz baricine kaç- mak üzere hazırladığı motörün için de yakalamışlardı. Katil Hacıyı böyle aylarca giz- liyenlerin kimler olduğuna gelince bunlar Hacının memleketlisi le Recebin karısı Camiş ve pilâvcı İb- rahimdir. Hacı cinayeti. yaptıktan sonra bir kaç eve dahalet etmiş ve bu evlerde birer ikişer ün kaldık- tan sonra en emin melce © olarak Recebin evini intihap etmiştir. Re- Hacıyı iki ay. dan fazla evlerinde saklamışlardı Hacı bu evde kaldığı müddetçe hiç dısarı çıkmamıştır. Recep, bu tehlikeli vaziyetin de- vam edemiyeceğini bildiği için Ha- | cı ile konuşarak kendisini biran | evvel hudut haricine çıkarmak ça- | velerini düşünmüş ve kardeşi Şevki vantasile Galatada pilâvcılık yapan İbrahim elde edilmiştir. Halbuki bu esnada zabıla da Hacinin ihtifa et- tiği yeri keşfetmiş, katili yakalamak için tertibatını almış bulunuyordu. Bu suretle Hacı için tedarik edilen motörde zabıta memurları bekliyor. lardı. Hacı refakatinde © Recep ve pilâvcı İbrahim olduğu halde Rece- bin Davutpaşadaki evinden bir oto- mobile binerek Unkapanı tarikile İstinyeye gelmiş ve oradan pilâver İbrahimin çıraklığını Yapan Aliyi a- larak Büyükdereye © çekmişlerdir. Burada motör hazım, bekliyordu. Fakat Hacı ve beraberindeki Recep | le İbrahim, motöre binecekleri bir sırada kıskıvrak yakayı ele vermiş. lerdir. İşte Ağırceza mahkemesi dünkü celsesinde bu meb'us katilini Bal: | garistana kaçırmağa tevebbüs eden lerin muhakemesine başlan, Maznun mevkiinde Recep ve Rece- bin karısı Canişle pilâver İbrahim | bulunuyorlardı. ! Kara ve denizden tertibat alarak | katili kaçıranları cürmü meşbut ha linde yakalayan memurları şahit sıfatile dinlenildiler. Bunlar, Recep ve İbrahimin Haciyr bir mo. törle Bulgariztana kacırataklarinı nasıl haber aldıklarını ne #üretle ta- kibe memur edildiklerini ve nihayet kaçırmışlardı? hangi şekilde kendilerini derdest et- tiklerini anlattılar, İbrahim bu ifa delere itiraz etti; — Kabul etmen, bunlardır... dedi. Bundan sonra Recebin evinde kiracı sıfatile oturan Makbule ha- mımla Zeytinburunu fabrikası ame beni döğen | Jesinden Mustafa isticvap edildiler Bunlar hiç bir şeyden haberleri ol- madığmı *öylüyorlardı. Mütsakıben İddia makamını iş- | gal eden Cemil Bey, iddianamesini İ dermeyan ederek maznunların ceza kanununun 296 ncı maddesine tev- fikan cezalandırılınasını istedi. Maznun vekilleri müdafaalarını yapmak üzere mühlet talep ettiler. Muhakemeye 26 mayıs salı gü. nü devam edilecektir. - | Arap Mehmedin kai i Mevlâne kapısında bir meyhane- | de Arap Mehmedi öldürmekle maz- nun Zaferin muhakemesine — dün Ağırcezada devam edildi ve bazı şa- hitler dinlendi. Bunlar Zaferin A- rap Mehmedi öldürdüğünü teyit ettiler. Muhakeme diğer şahitlerin eelbi için 18 hazirana kaldı. Recep | Abdullahı kim öldürdü? Şişlide, Kozanın meyhanesinde Ahdullahı öldürmekle maznun Dr. Mazhar Osman Beyin sabık şoförü Ahmedin muhakemesine dün Ağır cezada devam edildi. Katil hâditesi- nin Kiçe isminde bir kadın yüzün- den çıktığı anlaşılıyordu. Evvelâ şahitlerden Saffet hanımın mazbut ifadesi okundu. Müteakrben müda- faa şahidi olarak Polis memuru Naci ve Bedri EF, ler dinlenildiler. Naci EF. nin “Abdullahı kim vurdu gunu gören yok!” demesi üzerine Müddeiemumü Cemil B. bu memu- run Adli tahkikatın hilâfmi ispata çalıştığını söyledi. Maznun vekili, bazen adli tahkikatın noksan yapıl. meç olabileceğini ileri sür. Muhakeme bozı şahitlerin zorla getirilmesi için başka bir güne kak dı. Katil Nazmi Meymapet hanı katili | Nazmi verem hastalığına tutulmuş oldu- Zundan tedavisi yapılmak üzre ce zası kisa bir müddet için tecil edil. mişti. Nazminin yeniden hapisane doktoru Zati Bey tarafından muaye nesi yapılmış ve ahvalinde salâh gö rüldüğünden tekrar hapisaneye iade ı anlaşılıyor... Belediyede 7 Yeni bütçe Bu akşam Maliye vekâletine | gönderilecektir Şehir meclisinde tetkik ve kabul edilen vilâyet ve beledi- ye bütçelerinin son şeklinin ta bı bitmiştir. Bu akşam vekâle- te gönderilecektir. Deniz hamemları açmak isteyorlar Bu sene deniz hamamları aç mak ve kiralamak için belediye ye bir çok müracaat vaki ol- muştur, Belediye bu müracaat- ları tetkik etmektedir. Beşiktaş deniz hamamları kiraya veril- i miştir, | Itfaiyeye gaz maskesi Belediye itfaiye eiradı için | J asri gaz maskeleri ve kırmızı | | camlı gözlük, alevden siyanet İ için süzgeç ve saire alınmasına karar vermiştir. Bu meyanda daha bazı fen- ni teçhizat ta getirtecektir. 4..— Maarifte Ameli hayat.. Kız - Erkek Ameli Hayat (Lisan ve Ticaret) mektepleri tarafından Tepebaşı kışlık tiya trosunda 225.931 cuma günü | veda müsameresi verilecekti. Müsamere | Feyziati lisesinde bu cuma günü 5 nci sınıf tarafmdan me zuniyet sınıfı arkadaşları için bir veda müsameresi verilecek» tir. Muallim kürsüleri Bir çok ilk mekteplerde mu- allim kürsülerinin çok eski ol- duğu anlaşıldığından ilk mek- teplere tevzi edilmek üzere 250 muallim kürsi yaptırılması İ tekarrür etmiştir. | Matbuat müdürlüğü lâğvediliyor ! ANKARA, 20 (Akşam) — İ Matbuat umumi müdürlüğü- nün lâğvedilmesi kararlaştırıl- mıştır. Memurlardan bir kısmı dahiliye, bir kısmı hariciye ve- kâletlerinde vazifelere tayin €- dileceklerdir. Âli iktısat mec- kadrosunda da bazı tenki- hat yapılmıştır. Heyeti Vekilenin tetkikatı esnasında bütçede ufak tefek diğer bazı tâdilât yapılması da muhtemeldir. | Muallim — Aynı cinsten olmayan şeyler bir arada | cem edilemez. Mesela: İki portaka!, üç koyunbeş kongu | denilemez. Talebe — Peki Muallim eti iki okka su karıştırdığı halde mecmuu nısıl yine süt | oluyor? Halis süt meselesi, hesap dersinde ! — Oğlum onu daha Belediye bile halledemedi tai Soruyoruz Defterdarlık eski hazinei evrakı satıyor. Hangi devre âit olursa olsun, hazinei ev- rak kıymetli tarih vesika- Jarını ihtiva eden bir mah- zendir. Belki devletin bu evraka ihtiyacı yoktur. Fa- kat devlet teşkilâzı dahilin- de alâkadar olması lâzım $ | gelen tarih ve ilim heyetle- İl Ti yok mu? Bu nevi satışlarda klâsik resmi usullerin yeri ola- maz, Çünkü gayri kabili ta- mir hatalar işlenmesi ihti- mali çoktur. Onun için bir dela'da devletin alâkadar teşkilâtım satıştan haber dar etmek lâzim gelmez mi? Vakıa resmi satışlar ga- zetelerle ilân edilir, Bu ilân Jar ise basit tormüllerdir ve bir şey ifade etmezler. Bel- ki de bu vesikalar “eski ev- rak,, diye ilân edildi. Bu kadar mühim vesaiki ihtiva eden koca bir hazine satılığa çıkarılır, “gider ve bunun gazetelerde münaka- şasr günlerce devam eder de, meselâ tarih encümeni acaba neden alâkadar ol- maz diye, Soruyoruz Mali teşkilât ,—— Hazirandan itibaren tatbik edilecek şekil tesbit edildi Dün Maliye hey'eti teftişiye reisi Adil Beyin yanında Def. terdar Şefik ve zat omaaşları muhasibi mesu lü Süleyman Sırrı Beylerin iştirakile saat M te uzun müddet devam eden bir içti- ma yapılmıştır. Bu toplantı. da Hazirandan itibaren tatbik edilecek yeni mali (o teşkilât ve değişiklik- SIRRI “B. likler etrafında görüşülmüş ve | yapılacak tebeddülâtm © şekli i tesbit edilmiştir. Zat maaşları muhasibi mes” ullüğünün Hazirandan itibaren | ilga edileceği tebliğ edilmiştir. dün resmen ir... Bey, Eniştem iki okka site