22 Mayıs 1931 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

22 Mayıs 1931 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

EE aa Ez düşünülmiyordu. Buna | tan başka muzır olduğunu id st “ ii e OT (1777 4 İlani kaçmakistiyordu Klio üstadane suallerle prensesi söyletmeğe çalıştı.. Klio, Prenses Eleniyi büsbü tün değişmiş yiye Çocukluk arkadaşı olan bu güzel kadının bütün hisleri sön , ruhu ihtiyarlamış gibiy- di. Klioyu şüpheye düşüren bir nekta vardı: Eleni uzaklara gitmek Türkiye hududu hari- cinde yaşamak istiyordu... Genç kadına. bu arzu neden | doğmuştu? Klio merak etti. — Sinyor Kontarino seni İs tanbuldan kaçıramaz mı? Diye sordu. Bu sual, Prensesin neşelen- mesine kâfi gelmişti. Gözlerini süzerek: — Kaçırmayı vadetti bile, dedi, fakat ben cesaret edemi- yorum... —Sinyor Kontarino, çok ze adamdır... Padişahım te- nezzühe çıktığı bir gün seni sa raydan kaçırmak mümkün de- evvelâ fazla açılmak is Klionun gözlerinin i- çine baktı . —Bu bahsi kapatalım, Klio. in... Benden şüphe mi Şüphe değil, fakat. Bi- rak Klio, beni bırak... Korkuyo yum! — Kimden.. Benden mi Kendimden korkuyorum Klio! Kendimden korkuyorum. Ben hiç bir yere kaçamam. " Türk sarayından başka bir ye- Ye gidemem... Beni fazla söy- letme! Klio eskisinden daha müşfik davrandı... Arkadaşmın elin- den tutarak: « — Bana itimat et yavrum, “dedi, Ben senin eski bir dert ortağınım! Benden en mahrem düşüncelerini bile saklama! Mümkün olursa, İstanbuldan Ben de kaçmak isterim.. — Sen de mi? Eleni bu suali bir az dahı matla sordu. Klionun samimiyetine inan- şt ti miş , — Demek sen de kaçmak is tiyorsun? > — Şüphesiz... Ve düşün ki, bensaraydanseningibi yalnızfik i ren değil, bedenen de rahatsız olan bir kadınım... Senden ziya * de istirahat ve sükünete ihtiya cım var! Fırsat ve imkân bul- duğum dakikada bir dakika bi le ihmal ve tereddüt etmeden * kaçarım... -— O halde, bana söz ver; bu işi beraber yapalım.. Fati- hin tahakkümünden kurtul mak için bundan başka çare yoktur. Klio söz verdi: — Yemin ederim ki, hayatta en çetin yollardan da gitsem daima seninle beraber yürüye. ! tetkik İümleyie, toplandı, Mayısın 15 inci günü toplanan bu heyet, içtimaları- “ma nihayet vermezden evvel, üç gün sonra Cemiyeti Akvam “meclisi içtima etti. © Avrupayı işgal eden başlıca mesele, Almanya ile Avusturya © arasındaki gümrük ittihadı me selesi olduğu malümdur. Bina- - enaleyh, ruznameleri her ne o- > İursa olsun, bu beynelmilel iç- © #imalarda bu meselenin mevzu © bahsedilmesi tabii idi. Alman- .ya » Avusturya ittihadı esasen Eğ “Cemiyeti Akvam meelisinin m... dahildi. Fakat wrupa birliğini tetkik eden ko © öle bu meselenin müza- Ki 71) Yazan; M. Yavuz — Bu emelimizin tahakkuk etmesi için, ilk hatveyi sen at- — Her şeyi yapmağa hazı- rım. Yalnız, sen fikir ve düşün <elerini benden saklama!.. Se- nin bildiklerini ben de bileyim! Senin düşüncelerinden, teşeb- | büslerinden benim de haberim olsun! - İşe başlamadan evvel, şu- nu söyleyeyim ki, sen şimdi, bana yardım vadetmekle, beni ölümden © kurtarmış oldun! Ben, bütün emelleri sönmüş, ümitsiz bir halde yaşayorum... Kendi kendime iş görmeye ceğini anlayınca, büsbütün me yus olmuş © ve intihara karar vermiştim, —Hayatta muvaffak olmak için azim ve sebat lâzım, yav- ram! Karınca hatvesile de yü- rüsek sebat etmeli, Hedefe vâ- sıl oluncaya kadar sarsılmadan mücadele etmeliyiz! — Yalnız, bir endişe var, Klio! Sultan Mehmet çok mü tecessis ve zeki bir hükümde, dır. Acaba bi tarassut etti mek için peşimize hafiye koy- mamiş mıdır. Klionun kaşları çatıldı: — Hafiye mi? — Öyle ya... Padişahın biz- den şüphelendiğini söylüyor- lar... Fatih, bu gibi tedbirleri | ihmal eder mi — Zannetmiyorum.. Çünkü, ben her temas edişimde Bizans kızlarından bahis açtıkça, dai- ma hükümdara karşı minnet ve şükranla mütehassis oldukların dan; Türk sarayında eski de- virden çok daha mes'ut ve mü reffeh yaşadıklarımdan bahse- derim. — Sultan Mehmet bu sözle- re inanır mı — Hünkârin bana, senin tah mininden çok fazla itimadı var » Niçin inamasm? Bu söz, izden madası için doğru söylenmemiş midir? - Hakkım var! İkimiz istis- na edilirsek, yirmiden fazla Bi zans kızlar ıhiç te bizim gibi görmez ve bizim gibi düşün- mezler... Padişaha karşı Türk cari İl yelerinden çok daha fazla sada | kat ve merbutiyet gösteriyor- lar... — Acaba onlar mi'iyi yapı- yorlar? Yoksa biz mi? — Orasını Hiristo bilir... Biz işimize bakalım. Ben bura da daha fazla yaşayamayaca- ğun! Klio, kendisini, bu işde mu- vaffek olmuş addediyordu. Prenses Eleniye döndü: — Sana bir teklifim var, fa- kat reddetmeyeceksin! — Söyle nedir — Parmağımızdaki muvakkaten bana vereceksin! rağmen, Avrupa birliğini tet- kik eden komisyon başlıca, ik- tısadi meselelerle meşgul oldu ğundan veAvusturya-Almanya gümrük ittihadı da bir iktisadi mesele olduğundan bu müzake re neticesinde birlik komisyo- nu bunu mevzuu bahsetti. Birlik komisyonunda tebel- lür eden ihtilâf şudur: Alman- ya, Avusturya, Türkiye ve di- ğer bazı devletler, Avrupa dev letlerinin, kendi aralarında hu- susi gümrük itilâfları yapmala rı faideli olduğı anidirler. Bu nevi hususi itilâfların Avru | pa iktisadiyatına yardım edece gini iddia ediyorlar. Diğer taraftan Fransa, Çek- oslovakya ve bir kısım devlet- ler ise, bunun faidesiz olmak İ nin hal HARİCİ HABERLER... Tahdidi tesiihatta bir esas Cemiyeti akvamda devletlerin teslihat mikdarını konferansa bildirmeleri istendi .. Öğren mek isteyorlar Cemiyeti : akvamda dün cereyan eden müzakereler M. Bi ant CENEVRE, 20 A.A. — Ce- miyeti Akvamda tahdidi tesli- hat meselesini müzakere etmiş İ tör. M. Henderson, tahdidi tesli- veli ile muhtelif memleketler- den teslihat hakkında istenile- cek malümti toplaması husu- sunun zaruri olduğunu iddia etmiştir. M. Von Kurtis, ayni şekil- de bir sual cetvelinin lâzım ol- duğunu ve bu cetvelin talim görmüş ihtiyta efradına ait ve- sikalarda dahil olduğu halde teslihata müteallik bütün esas- İr unsurları ihtiva etmesi icap ettiğini söylemiştir. M. Briand, Fransanın bazı kayit ve şartlarla İngiliz tekli- fini kbaul etmekte olduğunu, fakat Almanyanın teklifini ka- bul edemiyeceğini söylemiştir. M. Grandi, İtalyan hüküme tinin, tahdidi teslihat umumi konferansının büyük bir faide ğine kâni olduğunu ir. Ancak bu faidenin elde edilebilmesi için her devle- | tin 1932 senesinde Censvrede hazır bulunarak teslihatının va ziyetini sarih bir surette bildir mesi icap edeceğini ilâve etmiş tir, Avrupa birliği Tetkik Kİ viyonündi zirai itibar meselesi CENEVRE, 20 A.A. — Av rupa birliği tetkik komisyonu, Zirai itibar lâyihasmı müzake- re etmiştir. M. François Pon- cet, tâli komisyonun bu mesele hakkında kaleme saldı Gerçi birlik komisyonu Avru pada bir iktısadi vahdet gayesi ni takip ediyor. Fakat Briand — Ya hep, ya hiç, diyor. Yani bütün Avrupa devletle rini şamil bir iktisadi vahdet teşkil edilirse, ne âlâ. Edileme diği takdirde Avrupayi iktısa- di zümrelere ayırmak, iktısa- | den bir mesele halletme: bi sulh ve müsalemet için muzırdır. İşte birlik komisyonunda iktisadi meselelerin müzakere- si esnasında çarpışan fikirler | bunlardır. Bazı devletler bunu | doğrudan doğruya ortaya al mışlardır. Bazıları, sına gizlemişlerdir. İktisadi dertlerin tehvini için ortaya atı lan bir çok projeler vardır. Her | devlet iktsadi. sıkıntıyı kendi zaviyesinden görüyor. Ziraat memleketleri var, sana- yi memleketleri var. Bunla- teklifleri. | ki gayesini perde arka | Atina Pire limanı ATİNA 16 (Muhabiri; den) — Pirede serbest güm- rük mıntakası ve serbest smai mıntakadan başka, liman işle- ubu i, limanı tam mu sile asri bir hale getirmek için elden geldiği kadar çalışıyor. Liman idaresi meclisinde ti- caret ve sanayi erbabile amele de temsil edilmiş bulunmakta- dırlar. Yalnız ticaret ve sanayi erbabı amelenin mecliste rüç- hanli bir mevkide olmasına iti- raz ediyorlar. Bunun için de ofisin yaptığı hizmetlerin nok- san kaldığı fikrindedirler. Limanda 25,000 ton buğday istiap edebilecek iki silo inşa- sı mevzuu bahistir. Bu silolar €n modern makinelerle techiz edilecektir. Siloların 38-40 mil yon drahmiye mal olacağı tah- min edilmektedir. Maamafih gerek amele, barile azami tasarruf temin €- dilmiş olacaktır. tın #hracı, şimdiki vesaitle on beş güne ve 300 metroluk bir rıhtıma ihtiyaç gösteriyor. Si lolar inşa edildikten sonra ay- ni iş iki günde bitirileceklir. Bir seneye kadar vinç de ik mal edilmiş, kömür tahmil ve tahliyesine başlamış olacaktır. Bu vinçler sayesinde de zaman ve masraftan hayli tasarruf ya pılacaktır, Her vinç saatte 150 tonluk randman temin edecek- tir, Lâkin bu ı#lahattan Osonra bir çok amekvei işsiz kalması tabii olduğuria göre, mecliste amele mümessilleri hayl kilât çıkarmaktadırlar. Şimdi- ki 4,300 ameleden © zeman biç olmazsa 1,500 üne yol. verile. cektir. Pire limanında amele ayda 25 gün çalışır. Yol verilecek a meleye tazminat ita edilecek- tir. Tazminat için ameleye ve- rilecek paranın 45 milyon drah mi tutacağı tahmin ediliyor. Amele, öğle üzeri bir saat ye- mek vakti dahil olduğu halde günde sekiz saat çalışacak ve akşam üstü yevmiyesini alacak İ tar. mame okumuştur. Türkiye ve Rusya mümessilleri zir: hası ahkâmından istifade hal kının Cemiyeti Akvam âzası ol mayan de verilmesi: Romanya, İtalya, Yugoslav ya, Yunanistan, (Bulgaristan, Çekoslovakya, Macaristan, Es- tonya, Letonya, İsviçre, Bel- çika, Lüksemburg, İsveğ ve Le histan mümessilleri zirai itibar mukavelesini : duklarını rın menafiini telif için ortaya a tılan projeler var. Bütün bu yapılan ve yapıla- cak olan teklifleri tetkik edip bir hülâsa yapmak için bir en- kiline karar verilmiş tir. Komisyona Almanya, Avus teurya, Belçika, İngil panya, Fransa, Yunani lemenk, İtalya, Lehistan, Ro- Rusya ve Yugoslüvya aza hap edilmişlerdir. Bu komisyo- nun reisi de İsviçre murahhası M. Motto'dur. Binaenaleyh bu komisyon yapıları teklifleri tetkik ve tasnif edecektir. ... Birlik komisyonunun içtima ından üç gün sonra toplanan Cemiyeti Akyvam meclisi, Avus turya - Almanya gümrük ittiba dı meselesine daha doğru bir yoldan gitti, Yukarıda söyledi ğimiz gibi, mesele esasen ge- çen martta İngilterenin teklifi İe Cemiyeti Akvam meclisine | vrupa hükümetlerine | manya, İsveç, İsviçre Türkiye, | iledi. Muhtar liman | chland 2 gerek zaman iti- | Yeni Aiman kruvazörü M. Brüning bir nutuk söyledi BERLİN, 20 A.A. — Deuts- kruvazörünün Ki- el'de Reisicümhur Hindenburg ile 50 bin kişiden mürekkep ol- duğu tahmin edilen kesif bir halk kütlesi hazrr bulunduğu halde deniz. indirilmesi mü nasebetile Baş vekil M. Brü. ning bilhassa şu beyanatta bulunmuştur: “Muahedeler- den bütün be- şeriyet için bir ümit doğn lâzım ise biz de teslihatımızı tahdit hususun daki hareketimi rin imtisal etmesini MC. En e bütün millet bekliyo- İ ruz, Bununla beraber muzhede- Bugün 6000 tonluk hububa- | lerin bize bahşettiği emniyet ve selâmet vasıtalarını milletimize temin etmeğe çalış mamız tabiidir. Yunanistanda Bir istifa Dahiliye nazırı istifasını verdi ATİNA, 21 (A.A)— Dahiliye Na zirr M. Karapanayotis, istifasının ka bul edilmesi için M. Venizelos nez- dinde israr etmiştir. Mumaileyh, matbunta karşı asli takibatta buluna bilmek içim tam serbestliğini ele al- mak arzusunda bulunduğunu söyle miştir, Hatırlardadır ki Atina gazetelerin den bir çoğu, M. Karapanayotis' biraderlerinin —kendisi münakalât Nazırı iken— Midilli adasındaki yol inşaatı imtiyazını almış olan bir şir- kete dahil bulunduklarını iddia eyle- miştir, M, Venizelos, M. Karapanayotis'- in talebinin haklı sebeplere istinat | ettiğini teslim ederek, mumnileyhin, istifasını kabul etmiştir. Portekizde zelzele oldu! LİZBON, 2 (A.A) — Dün gece memleketin her tarafında bir zelzele olmuş, bilhasca Lizbonda halkı bü- yüle bir telâş ve korkuya düşürmüş- tür. Ahali yeni bir zelzele olmasın- dan korkarak sokuklara dök tür, Bir çok camlar kırılmıştır. Bir çok taraflarda elektrikler sönmüş” tür, FUNCH birde Funci 20 A.A, — Saat oldukca şiddetli bir zelzele vuku bulmuştur. 1, havale edilmiş bulunuyordu. Binsenaleyh meclis içtima eder etmez derhal işe vaziyet etti. İngiliz Hariciye Nazırı Hen. | derson, meselenin reyi alınmak üzere Lahey mahkemesine ha- valesini talep etti, Lâhey mah- kemesinin iki sıfatı vardır: 1 — Mahkeme beynelmilel i davalar hakkmda karar veren bir mahkemedir, 2 — Cemiyeti Akvam mecli- sinin hukuk encümenidir. İşte Lâhey mahkemesi, bu ikinci sıfatiledir ki şimdi mes: leye vaz'yet etmiş oluyor. Yani Almanya - Avusturya gümrük ittihadının mevcut muahedeler ve mukaveleler ile tearuz teş- kil edip etmediğini tetkik ede- | cektir. Alman - Avusturya gümrük ittihadı geçen martta ileri rüldüğü ve İngiltere Hariciye Nazirinın Cemiyeti Akvama ha valesi hakkmdaki teklif yapıl- dığı zaman, Almanya ancak me | mahdut | Müşavirler dün , | ANKARA,2ZI Telefonla) | Cenev İ yon konferansında İktısat Ve- | kili Mustafa Şeref Beyin meş- guliyetine mebni hükümeti / zi Millet Meclisi reis vekillerin ANKARA, 21 (Telefonla) — Münhal kalan meb'usluklar intihaba ta için, alâkadar vilâyetlere bir kaç güne kadar erir verilmesi muhte meldir. wka namına gösterilecek namzet Kimlerin namzet gösterileceği malüm değildir. Yeni listede, umumi mış olan meb'uslardan bazılarının namzet gösterilecekleri zannedilmi- yor. İzmirde ecnebi seyyahlar IZMIR, 21 (A.A) — Fransız ban İ dırakı “Theophile Gauthier,, vapari- İ Heketlere mensap 105 seyyah gelmiş- İ tir. Vapur bu akşam İstanbula hare İ| ket edecektir. -İden Hasan Bey toplanacak olan af- | Münhal meb'usluklar | e ilân edilece- | tihapta hariçte kal- | le bu sabah şehrimize muhtelif mem- | ŞEN Bİ in (9 Afyon konferansı akşam Anka radan hareket ettiler (Trabzt | temsil edecektir. Hasan Bi iltihak edecek müşavirler bu şam Ankaradan hareket ede tir. Mahsul bereketli olacak KONNYA, 21 (A.A) — sene mebzul bir surette yi mur düştüğünden bir kısım ç İ çiler tarlalarını “sulama idar İ ne,, sulatmak ihtiyacını duy! İ mıştır. Mahsulün çok bereke olacağı tahmin edilmektedir. İzmirde ilk mahsul IZMIR, 21 A. A. — Bu sene ilk arpa mahsulü Menemenin Sal köyünden muhacir Mehmet ağa rafından stihsal edilmiştir. Şehrit borsasna getirilen bu yeni mah şerefine bir alay tertip edilmiş İ mahsul araba içinde olduğu ha bütün çarşılarda ve şehirde gezdi miştir, | İk mahsulün okkası 8,5 kuruşl İ satılmıştır. KR İ Tütün beyiyesi Harp malüllerinden beşinci ve al tmcı dereceli kanuni mesağ yokken on senelik ma | aşlarmı defaten almışlardı. Bunların İ ellerinden maaş cüzdanı ve berat gi- bi resmi vesaik istirdat edilmişi Bunlar maaş aldıkları yerlerden ma- iâi olduklarına ir vesika getirir. lerse, tütün beyiyesinden istifadele- ri mümkün olacaktır. Bunlardan şüheda ailesinden veya vefat etmiş malül ailesinden olup ta on seneliklerini defaten almış olan- larm bu haktan istifade edemiyecek leri anlaşılıyor. Kanun mucibince tütün beyiyesi için haziranda tevzi edileceği cihet- Je, malüllerin Mayıs gayesine kadar askerlik şubelerine müracaat ederek, kaydettirmeleri lâzımdır. Mayıs 40- nunda defterler kolorduya gönderile ceğinden, o vakte kadar müracaat etmiyenler beyiye hakkından mah- attan kısmı azam, ez Tavukçuluk, meyvacılık, çi- İ çekçilik sergisi bugün saat on İ ikide merasimle Vali Muhittin Bey tarafından açılacaktır. Serginin bütün istihz | dün akşam bitmiş, sergiye selenin hukuki safhasının tetki ki için ve siyasi safhası mevzuu bahis olunmaması şartile buna muvafakat etmişti, Mesele, Lâ hey mahkemesine havale edil- mekle Almanya şimdilik bu noktada muvaffak olmuş de- mektir. Çünkü Lâhey mahke- mesi ancak hukuki noktai na- zardan bu ittihat meselesini tet kik edebilir. Fakat şimdilik di. yoruz. Lâhey malikemesinin bir veya diğer şekilde karar ver mesile mesele halledilmiş olaca ğa benzemiyor, Diğer otaraftan siyaseten mevzuu behsolup olmayacağı meselesine gene temas iş tir. Fransa ve Cekoslovakya bu nun siyasi cepheden de tetkik edilmesi lâzım geldiğini söyle- mişlerdir, Alman Hariciye Na zırına gelince; haklı olarak de- diği gibi, bir defa Lâhey mah- kemesi Almanya ve OAvus- turyanın msvcut taahhütleri ha ricinde bir teşebbüste bulunma ALLA Serği bugün Bir haftada evlenenl: Fâtih evlenme memurluğunda | hafta zarfında nikâhları icra edil leri Hüsniye H. Sinan EÇ, Zekiye Ahmet EÇ, Refia H. Mehmet Et, mile H. Ali Ef, Naciye H. Mehm EK, Bedia H. Refik EK, Düriye H. | sat Ef, Huriye H. Mehmet Ef, A şe H. Halil E£, Zehra H. Hasan E Melâhat H. Fazıl Ef, Ayşe H. İs il EÇ, Leman H. Mehmet Şevket E Refet H. Hacı Ali Et, Fütuhat | Hayri E, Trapis H. Aristoleli E£, Eminönü evlenme memurluğun. bir baftada nikâhları kıyılanları Nüsret E£, İl H. Salih Bahai din E£, Zekiya H. Karabet EK, sayar H. Ah EK, Azize H. EK, Firuze H. Ağop Ef. Mernuş Avni Ef, Nafin H. Rıza Ef, Yıld H. Ali EE. Esma H. Avram Ef, H. Osman Ef, Zahide H. Nobar Azavni açılıyor. rak edenler Taksim bahçesine ki yerlerini almışlardır. Bu sabah jüri heyeti sergi ılmadan evvel toplanarak & ir edilen hayvanat ve çiçekli zerinde puvantaj yapacaklı dır. dıkları sabit olursa, sulha karşı bir harekette bulunm. mışlar demektir. Sulh ve mü: lemete karşı bir harekette bı lunmayınca da bana itiraz et mek fuzulidir. Meseleyi bu cepheden m: nakaşa etmek dahi $i haya intikal ettirmektir. Fi sızların istediği budur. Fal Lâhey mahkemesi karar mezden evvel, devletler bu ta üzerinde tevekkuf etmek i tememişlerdir. Şimdi Avrup nın bu muazzam meselesi L İ hey mahkemesine intikal etm bulunuyor. Lâhey mahkemel de bu dava ile şimdiye kadı üzerine aldığı yüklerin en ağ nı almiş bulunuyor. Lâhey mahkemesinin şu vi ya bu şekildeki kararile mese halledilemeyeceğe © benzemi mekle beraber, bu muamelen! şu iyi tarafı vardır ki, âsa teskin ediyor. Cemiyeti | vam meclisine havale imkâl