2 Haziran 1931 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

2 Haziran 1931 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

2 HAZİRAN 1931 6 ye sene, No 1905 NUSHASI 5 KURUŞTUR alan haberlerin Bariçteki akisleri Ortaya atılan yalan haberle- | Tekaüde sevkedileceklerin adedi. ço hariçteki akisleri, hemen ima dahildeki tesirlerinden a fena oluyor. Bu gibi ha- erin alâkadarlar tarafından izibi kolaydır; fakat onları lardan çıkarmak için çok ımdır. Harici ti- isar altına alın- Iyacağı hakkımda hükümeti Oğram beyannamesindeki sa. ih ifadesi vel ortaya atılan bu şayianm irlerini izale etmiş değildir. itün bu tezahürler; matbua mızı daha büyük bir dikkat ve sasiyete sevketmelidir. Ya- ik ki, bilhassa muhalif matbu İ, sanki memleket menafiiyle afailik mukayyet değilmiş gibi; | «hiç bir tetkik ve tahkike lüzum | örmeden aklına gelen her seyi hzmaktan çekinmiyor. Her vesile ile tekrar ettik: iddi, tetkikli, makul tenkitle- İn, yalnız faydası vardır. T: üt ve murakabe hürriyetinin ikdanı maksada daima zarar 'uliyetleri yalnız kendi şahıs- İirma münhasir kalsaydı, her ürlü hudutsuz hürriyetlere ce verebilidi. Ne çare ki, leketin müsbet işlerini po- vasıtası olarak kullanma Zaman zaman gazetelerde Sazı mahsullerimiz İerilen yanlış malümatın mu- ip olduğu zararları alâkadar İkrından işitmekte çok büyük tet vardır. 2 Bugün her memlekette it- alât ve ihracat müvazenesi et Çaifaaliyet hüküm sürüyor. Fırka Edi ve politika ihtilâflarınm en kes in sayıldığı Yunanistan'da bi- muvafık ve muhalif bütün fır ka reisleri; memleketi şleri, ticari müvazenesi meselelerde tam bir tesanüt ve İlâfla çalıştıklarını görüyo- tuz. Her memleket ihracat iş- file zim yolunda sarfede- Coği faaliyet ile iktisadi buh- Tâna karşı koymak istiyor. Ye” hi ihtiyaçları karşılamak ve ha- ticin tazyiklerinden kurtulmak İçin fazla satış yapmaktan baş- a çare yoktur. Çok yazık bi, biz bu dakikaya lâyik olduğu €- | €mmiyeti vermemekteyiz. Son günlerde büyük bir hüs- Büniyet, necip bir maksatla teş kil edilen İş Limitet Şirketi hakkımda; muhalif gazeteler tarafından ortaya atılan fikir, Mütalea ve ihtimallerin ne ka- dar çürük ve zavallı olduğunu erkes gördü. Ancak bu fikir Ve rivayetlerin o kadar derman sız olmaları; bazı ecnebi gaze- telerinde yer bulmalarına mâni olmadı. Esasen ecnebi matbu- at; memleketimiz hakkında is- tihbarlarını hemen daima bet- bin havalardan, muhalefetle ze hirlenmiş muhitlerden alıyor. Yazık ki, Fransa'nm en ağı başlı gazetesi sayılan “Tamps bile bu tesirden kendini kurta- | tamıyor, Bakınız, İş Limitet hakkında bu gazeteye akseden canlandı. Bu şi kısım ı münasebatı İş Bankası tarafından €dilmiştir. Bu te serm 2 ması ve ların malların etin tavassutiyle ı ve bu Suretle kârla terketmek alarıdır , ihracatın rından bi mecburiyet Sır iphe yok ki, işin hakika- bile, birkaç hafta | hakkında | gibi | Bnsrnwharriri: Siiri Mebus Vergi mıktarı mutlaka tenzil edilecek Bütçe encümeninin dünkü içtima çok ehemmiyetli safhalar arzetmiştir Tekaüt kanunu mucibince verilmesi icap eden ikramiyelerde tenzilât yapılmayacaktır ANKARA, | (Telefon) — | Bütçe encümeni bu gün heyeti umumiye içtimamı müteakip Maliye vekilinin huzurile 931 bütçe lâyihasının tetkikine baş ladı. Bu münasebetle Abdülha lik Bey encümene 931 varidat ve masraf bütçeleri etrafında mufassal izahat ve encümen a- zalarmın sordukları suallere ce vaplar vermiştir. Encümende yeni bütçenin heyeti umumiye | si hakkındaki münakaşalar ve müzakerelere yarın da devam & | dilecektir. Maliye vekilinin izahatı | “ Dün bütçe encümeninde iza- hat veren Maliye vekili Abdülhalik Bey (Dev Bütçe encümeninin bu gün. kü içtima: çok ehemmiyetli saf halar arzetmiş ve encümene da bil bulunmayan bir çok meb'us nı 6 ncı sahifede) Iki aylık mülhak büt- çeler kabul edildi iDevlet Demiryolları ve Seyrisefain bütçeleri müzakere edilirken münakaşalar oldu üzerine Ankaranın şehir yolları yapılmaktadır. Bu plân beledi- ye reisine tevdi edilse maksat temin edilebilir. Bunu şehir be lediyesine tevdi etmeyip te ha- zineye yükletmekte iktisadi as li nedir? Maliye vekili vap vererek dedi ki: İmar müdiriyetinin mu- vakkat bütçesi görüşülüyor, mumi bütçe müzakere edilir. ken Reşit Beyfendi tenkit ve istizahlarını yaparlar. Devlet demir yolları Müteakıben Devlet Demir. yollarmın bütçesinin müzakere sine geçildi. Bu muvakkat büt- (Devamı 6 ıncı sahifede) Emin Bey (Eskişehir) ANKARA, 1 (Telefon) — Bugün Büyük Millet Meclisin- İde muvakkat ve iki aylık bütçe lerin müzakeresi yepı'dı. Anka İ ra imar müdürlüğünün muvak kat bütçesi görüşülürken Gazi Antep meb'usu Reşit Bey $u itirazı serdetti: — Almanyadan gelen plân B. Atalay Bey Reşit Bey tını öğrenmek “Tamps” gaze- için müşkül bir şey değil di. Görülüyor ki, bu gazetenin | Türkiye muhabiri de kendini İ fena hava ve cereyanlarm tes İ rinden kurtaramamıştır. Bu & İ bi işlerde bazı betbin vatan: İ lar gibi bazı yerli ve ecnebi ga- zetelerin düşünmedikleri mü- him bir nokta vardır: Türkiye Cümhuriyeti ne harici siyase- e p nde, ne idari ve iktisadi ha- | faa ederek, idarede fazilet ve yatında gizli bir politika takip | celüdet misalini göstermedi mi ? etmez, Milli idare; memleketin | z menfaatlerine muvafık buldu- İ ye ğu her tedbiri - her türlü mu İ çık açık tatbik ve müdafandan çekinmez. Bu itibarla eğer ha rici ticaretin inhisarında mem- leket için bir menfaat görsey- söylemekten geri kalmazdı. Cümhuriyet bükümeti; bir çok meselelerde muahitin hoş görmiyeceği ve fakat hakikat bu itiraza ce- | | halefet ve itirazlara rağmen -a- | di, millete karşı bunu açıkça | bildiği şeyleri ısrar ile müda- | ! Kadro | tatbikatı Kadastro, Tapu ve diger yerlerdede | i açıkta kalanlar var.. | Maaş tevzialına dün baş- landı, daha beklenen kadrolar var ! Devairde yeni kadroların tebliği- | ne düm de devam edilmiştir. Dün, | Istanbul yeni adm mali teş: | İ kilât tamam bir şekil almıştır. Tapuda Tapu ve kadastro müdüriyetle- ç yine de kadro tebliğ edilmiştir... | Kadastroda Kadastro hey'eti fenniyesinden on üç fen memuru, kadastro tasar- vuf hey'etlerinden on üç memur ile bir aza, yirmi iki jaloncu, üç odacı kadro harici bırakılmıştır. Kadro dahilinde kalanların ücret İ leri de tenzil edilmiştir. Tapu idaresinden Galata, Eren köy, Samatya tapu memurlukları ile evrak mümeyyizliği, iki tapu hendisi, bir dava vekili, altı hade- mehik ilga edilmiş ve bu momurlara tebligat yapılmıştır, Kadastro fen başmemuru Emin | Bey İzmir, fen memurlarından Za- bit Bey Aydın, Salih Bey Buran, Sami Bey İzmir, Arif, Mazhar Bey: İller Malatya kadastro. ve fen me- İ murluklarına tayin edilmişlerdir. Zat maaşlorı Mülga zat maaşları (Devamı 6 inci Yeni icra veiflâs kanunu Lâyiha teşrinisacide mecliste müzakere edilecek smubasibi hifede) Mustafa Fevzi Bey Adliye encümeninde müzakere edilmekte olan icra ve iflâs lâ yihasında esaslı tetkikat ve mü nakaşalar olmaktadır. Bu tet- İ| kikat daha epey müddet devam edeceğine göre lâyihanın heye | İ ti umumiyede müzakeresi Mec lisin ancak teşrinisani in'ika- dında kabil olabilecektir. Lâyiha meclisten eski kanu- nu tadil şeklinde değil, fakat yeni bir icra ve iflâs kanunu ha linde çıkacaktır. l KUPONU | No. 25 İY Bu kuponu kesip | saklayınız. Piyango tajsilâtı 7 nci | sahifemizdedir. ANKARA, | (Telefon) — | BE AE EE İmirde de 40,000 cilt kitap okka hesabına satılıyor İstanbuldan bir çok ki- | tapçılar İzmire gittiler! Pek çok tarihi kiymetleri | haiz olan bu kitaplar da | göz göre göre böyle satılıp | gid:cek mi? Sultan Ahmet hazinei evrakın | dan sabılan küğitlar meyanında bir çok tarihi vesika. lar da olduğu id. dia edildi ve tah- kikat yapıldı. Ne ticede tarihi ve saikin satıldığı an | laşılarak Maliye ne gönderildi. Bu hüdi İ uyandırdığı te: rapor vekâleti nin or vesaik gö madan, ikinci bir kitap ve satışı daha yapılmakta olduğu rülmüştür. İzmirde emvali metrukeden hü kümete sit 40,000 cilt kit ve bunlar bir eamiye koni | diye kadar hıfzedileğelmiştir. Ma- İ liye vekâleti bundan bir müddet ev- vel İzmir defterdarlığına emir rerek kitapların boş yere gürümeğe bırakmakdansa, satılmasını bildir. miştir. Ve 40,000 cilt kitap hiç tet kik ve tasnif edilmeden ancak 500 lira kıymeti müzayede İle satılığa çıkarılmıştır. Kitaplar yarın satıla caktır. Bu kark bin cilt kitap adi kâğıt fatine satıldığı için 500 lira kıymet konmuştur. Fakat bunların evvelce klise kütüphanelerinden ve eski yer li Rumların hususi kütüphanelerin. den kalma olduğunu bilen Ermeni, Rum bir çok İstanbul kitapçıları gitmişlerdir. Eğer yarım sabaha ka- dar satışın durdurul verilmezse bu 40,000 cilt kitap ma- alesef yarın satılacaktır. Bu husus- ta dün İstanbul darülfününuna ge- len hususi haber yeni bir dikkat w- yandırnaıştır. Buradaki satışta olduğu gibi, z- mirdeki kitaplar için de me darülfü- | nuna ne de tarih encümenine hiç bir şey sorulmamıştır. Alman husu İ si malümata mazaran, bu kitaplar ö- çinde Lâtince, eski © Yunanca, ve Türkçe yazılmış eski Bizans devle- İ öne ait bir çok eserler, deri üzerine yazılmış tarihler, Osmanlı devleti nin Bizanalılarla ilk alâkalarma dair çok mühim vesikalar vardır. Bu ki- taplar yarn satılacağı için darülfü İ mun tarih encümeni ve bir çok tac rih meraklıları telgrafla maarif ve maliye vekâletlerine müracaat etmiş İ lerdir. Bu kitaplar da çırpına İ pina satılacaksa çok hazin bir | olur, | : | Adliye kadrosu Ceza hâkimleri ara- sında mühim tebed- düller olacak, deniyor Adliye dairesi o memurları dün eski kadro üzerinden ha- ziran maaşların; “almışlardır. Kadroların bugün ve nihayet yarın tebliğine intizar olun- maktadır. Mevsuk membalardan tereş- şuh eden bazı haberlere göre İstanbul Adliye kadrosunda mühim bazı değişiklikler yapıl mıştır. Bilhassa Ceza hâkim leri arasında vâsi tebeddülât olduğu temin olunmaktadır. ve gir. sey BUGÜN gildi Terallik öğretecekmişi 4 üneli sahifcdi 3 üncü sahifede Ma:ş teyziatında karışık” uklar oldu Ziraat ba Memurin maaşları tenzil edilmeyecek k değildir. Yeni vergi kanunları . varidatta 10 milyon lira kadar tenezzül vücude getirecek.. PALATİNO 1931 mayısındayız. Palatino'dan Foram'un eski taş- larına bakıyorum. İki bin senelik kaldırım üstünden, kara gömlekli bir kaç Faşist, ve kırmızı Vatikan keşiş- leri geçiyor. Eski zamandan şu kırılmış sütun ve bu al cübbe kalmıştır. Sütun 2090 küsur senelik, cübbenin altındaki delikanlı 1951 yaşındadır ve ölmüş düsturların cesedi- dir. Yeni zamanın kalbi, kara gömlekli gencin göğsü a'tında çarpıyor Ve biraz ötede, büyük Sezar'ın, kararmış ve çökmüş saray kovuklarından bahar kuşlarının sesi geliyor. Bu ses bizi hayat ve hökikate çağırmaktadır. Roma'nın sayısız İldhlarının yalnız iskeletleri değil, mermer ve tunçları bile çürüdü. Hayat ve zamana karşı sız olduğu, en iyi, Palatino' | koymak, hayat ve zaman tarafından yenilmemek imkân- "dan görünür, Falih RIFKI ... 1921 1921 mayısının kismen ayni günlerinde gene bu setler üs- tünde dolaşıyordum. Hapisten yeni çıkmıştım. Mahkeme reisi bir kürt, hapis kumandanı bir Aarap, nöbetçiler Çerkes idi. İstanbul'u hatırladığım za- saltanatının bep kıraz çerçevesi. ni görüyordum. Büyükada İngilterenin, Hey beliada Fransa'nın, Kınalıada İtalya'nın ve Burgaz Amerika- nın elinde idi. Büyük demokra- silerin biçağı Adana'dan Antal ya'ya İzmir'den Anadolu'nun yanık yüreğine doğru saplan- mış, Selçuk ve Osmanlı devlet- lerinin bütün payitahtlarnda, Konya'da Edirne'de, İstanbul- da ve Bursa'da bir milyar insa- na hükmeden imparatorluk ve cumhuriyetlerin bayrağı sallan makta ii Habebourg, Hohenzollern ve Osmanlı sancaklarının beyaz teslim bezlerinden farkı yok- tu. LEE EK Bir milyara karşı bir tek a“ | dam, Mustafa Kemal, Erzuru- mun kerpiç bir odasında sırma sız, rütbesiz, askersiz ve silâh | sız bir kumandan, Bütün Türk | ler ona belbağlamıştık. O, is | arap ve hınç denen büyük ener İi kaynağının esrarlarnı bilen bir reis idi. Boşuna akan su gi- bi, boşuna akan göz yaşı içinde İde ölçülmez Ni Bizim sade iniltisini işittiği. miz Türk ruhlarının uzak de- rinliğinden gelen “hayır.,, sesi ni belki yalnız o duymuştu. Bilmem Katakompları bilir misiniz? Bu, Roma'dan biraz uzakta, toprağın bir kaç kat al- tına doğru kazılmış bir mezar- lar şehridir. Aslan dişinden ve tırnağından, Romalı kılıcından kurtulabilen ilk hıristiyanlar sığınmışlardı. Duvarlar ölü gö mülmüş deliklerle doludur. Ka | takompların karanlığından © zamanki Roma'nın, zengin, yi- (Devamı 6 mer sahifede) m Tedmur şeyhinin karargâ- hında bir gece... Yakında gazetemiz im haber verdiğimiz arkadaşımızın: Yüzbaş sütunlarında başlayaca- Bürban o Cahit Bey ı Celâl Romanının çok entresan kısımlarından. bir kaç satır: Yüzbaşı Celâl aşiret şeybinin haremgâ bında gördüğü bu zeng seyrederken arapların in külüphaneyi hayre'le şark © âlemindeki mevkilerini, bir anda parlayıp sönen, fakat lisan ve din kuvvetile milletle sürükleyen bu bünyesi rumuş milletin hayatını nihayet bulmuş milletle düşünüyordu Şeyh Sadun, pene ri. ve ırkları peşlerinden bozulmuş, asabiyeti ku- i ve Türkün bu, tarihi olan çürük rabıtalarını ereden gelen otomobil sesine kulak vererek gülümsedi: — Kızım Zehra, dedi, Şamdan döndü..... Burhan Cahit Bey arkadaşımızın kendisine mahsus İnce se işlek üslüp ile gazetemiz için yazdığı bu tetkik romanı yalınız. gen zabitlerini değil, bütün kadar edecektir. orduyu ve onun kahraman münevver gençliği alâ